kick

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • surfnuts
    • May 2006
    • 9

kick

ik ben al lang aan het uitproberen, maar ik krijg de kick niet zo fijn afgestelt als dat ik wil, niet zo strak.
    voor het versterken gebruik ik de E602 van sennheiser, yamaha M7CL48 en een wat ouder martin sound PA. ( 2 kastjes van 2x 18inch)
    heb al van alles geprobeerd, gate, compressor, met EQ geeknoeid. (interne van de yamaha)
    als ik de gate gebruik dan is het of t wollig of de gate staat zo scherp dat helft van de kick's nie doorkomt.
    iemand suggesties/instellingen waarmee ik het kan verbetere?

elke x is het een andere drummer, dus denk niet dat het daar aan ligt.
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Ik denk dat je het beste eens een andere microfoon zou kunnen proberen. Persoonlijk ben ik niet echt weg van de E602. Ik gebruik zelf eigenlijk altijd de Shure Beta52 of Sennheiser E901 microfoons, soms een combinatie van deze twee.

De Sennheiser e602 vind ik inderdaad altijd wat wollig, lekker mid en hoog komt er eigenlijk niet uit naar mijn mening. Met de Shure heb je echt een standaard in BaseDrum land in handen, die eigenlijk altijd wel goed bruikbaar is. Zeker de moeite waard om een keer te proberen lijkt me, inhuren moet ook altijd in de buurt lukken, zodat je weet of het verbeteringen brengt voor dat je overgaat tot de aanschaf van een nieuwe microfoon.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Beste Surfnuts...

Welkom op het forum.
      Dit forum is een plek waarover er over aan onze business gerelateerde onderwerpen gediscussieerd kan worden. Ook als mensen met problemen zitten worden deze meestal van harte geholpen... echter... als ik kijk naar de topics die je hebt geopend en de vragen die je daarin stelt bekruipt me het gevoel dat je je niet bepaald pro-actief opstelt...

Het internet en ook dit forum staat bomvol met tips en trucs omtrent mixage en uitversterking.

Als jij werkt met goede mics (blazer-topic), goed tafels (M7CL), OK PA (Martin) en tourtjes doet door heel Europa (Polen-topic) heb ik moeite dat te rijmen met het niveau vragen dat je hier stelt.

Vat het aub opbouwend op, maar mijn belangrijkste suggestie is eens goed rond te kijken op dit forum, zoveel mogelijk te lezen, nog meer uit te proberen en daarna pas hier dit soort vragen stellen. Beter nog is kijken of je niet een paar keer mee kunt met een ervaren techneut, dan probeer je die dingen die hij doet zelf ook eens uit en merk je met vallen en opstaan wat werkt en wat niet, daar leer je veel meer van dan al die 'wijze' woorden op dit forum.

Afijn, op basis van de info die er nu ligt vind ik het erg moeilijk je verder te helpen met je vraag. Voor een goed kickgeluid heb je ten eerste een goed gestemde kick nodig, dan een goede mic (e602 is niet super, maar kan wel hoor; als je de keuze hebt: neem beter een Shure Beta 52 oid), dan een goede plaatsing van die mic (in het gat werkt vaak heel goed), dan een goede tafel, en ook een goed PA. Probeer het kickgeluid eerst een strak en goed te krijgen zonder toeters en bellen erop (dus geen inserts zoals gates/compressors/etc). Als je dan de sound al niet krijgt die je wilt, dan moet je het niet in je tafel gaan zoeken.

Hopelijk heb je er iets aan.
      Viel spaB damit!
      Last edited by berolios; 29-10-08, 22:01.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Brinky
        • Jun 2005
        • 104

Probeer eens laag af aan te zetten en begin is bij 50 hrz, en dan langzaam hoger. mocht het wollige niet wegtrekken, en wordt de zound nog lelijker, gelijk dit idee schrappen.

Maar het kén wel eens werken, vooral als het ook door de locatie komt...

Tevens, die senn moet echt wel lekker kunnen klinken, vooral omdat ie vanaf de 250 hz een dipje heeft tegenover 80 en 100hz. beetje schroeven maar kan echt wel klinken!

succes
        Don't give me that shit!!

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by Brinky
          Probeer eens laag af aan te zetten en begin is bij 50 hrz, en dan langzaam hoger. mocht het wollige niet wegtrekken, en wordt de zound nog lelijker, gelijk dit idee schrappen.

Maar het kén wel eens werken, vooral als het ook door de locatie komt...

Tevens, die senn moet echt wel lekker kunnen klinken, vooral omdat ie vanaf de 250 hz een dipje heeft tegenover 80 en 100hz. beetje schroeven maar kan echt wel klinken!

succes
          Laag af is gevaarlijk. Ik weet niet uit mn hoofd hoeveel dB per octaaf de laagaf filter omlaag gaat, maar besef wel dat je hiermee ook het gebied rond de 50Hz (waar de ballen van de kick zitten) mee wegtrekt! Je zult dat moeten compeseren met een heftige Q factor en veel dB's versterking op een bepaalde frequentie.

De 602 is ook niet mijn mic keus voor bassdrums. Maar moet gewoon kunnen klinken. Kijk eens naar de B52/B91 of D112. Mijn 'geheim van de smid' ga ik ook niet verklappen. Met gate's moet je leren werken! Compressors op bassdrums gaat echt niet veel helpen aan de klank dus je zult de EQ moeten gaan beheersen.

BTW; Staat de EQ wel aan op je kick kanaal. Je kunt die uitzetten op de M7 en toch eraan draaien wat je wilt maar niks horen.
          d&b Audiotechnik

Comment

• RayM
            • Jan 2006
            • 742

Misschien is het nuttig om eerst eens naar de kick zelf te kijken?
            Leeftijd van de vellen, spanning van de vellen (voor en achter), gat in het voorvel, dempmateriaal in de ketel.
            9 van de 10 keer ligt hier de oorzaak van een slecht klinkende kick.

Als ik kijk naar de spullen die je hebt kan het daar niet aan liggen.
            En ik ga ervan uit dat je voldoende capaciteiten hebt om een mix te maken.
            Heerlijk die stilte

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Ik ben het met RayM eens, je spullen zijn best in orde, kijk eens goed naar de drum zelf.
              Verder zal het aan je ervaring moeten liggen en uiteraard je oortjes.

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Hij gaf al aan dat het met verschillende kits en drummers dezelfde problemen gaf.
                Originally posted by RayM
                [...] En ik ga ervan uit dat je voldoende capaciteiten hebt om een mix te maken.
                Opbouwend bedoeld: ik denk dat hier het probleem ligt, ook kijkend naar je andere topics. Probeer ergens in een club of zo aan het werk te komen (als vrijwilliger?), daar kun je heel snel heel veel van andere techneuten leren.

Succes ermee!
                Last edited by berolios; 30-10-08, 14:55.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Koert
                  • Nov 2002
                  • 86

Ziet jouw EQ er ongeveer zo uit? Dit is toch wel een beetje de standaard kick-EQ die 9 van de 10 keer werkt. Waarden van de gain, freq en q-factor variëren natuurlijk!

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Voor een basdrum ken ik maar 1 goede mic: D112 van AKG of de C414.
                    Laten we kortweg zeggen de D112.

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by frederic
                      Voor een basdrum ken ik maar 1 goede mic: D112 van AKG of de C414.
                      Laten we kortweg zeggen de D112.
                      Is wel afhankelijk van het genre.

Wel eens Jazz gedaan met een D112? Nee, geef mij dan maar een Beta91.
                      Of een hele woeste hardrockband (met dubbel-trapbass-pedaal-dinges)? Pak dan toch de Beta52 uit de kist.

Een D112 is idd. een mic die meestal als allrounder prima voldoet, maar om het nou de enige goede te noemen....

Ps. vorige week een R&R bandje gedaan. Ongeveer zelfde setting: M7CL32 met E602 en Community setje. Toch de 602 na de eerste set vervangen door een B91 en een B52 (omdat ik het toch niet klinkend kreeg zoals ik graag wilde)... gingen ieder voor zich veel beter dan de 602. Maareh.... met een 602 op bovenstaande set was wel een redelijk goed geluid te halen.

Mij truuk, ongeveer zoals bovenstaand... laag-af rond 30 - 40 Hz (maakt het minder rommelig), dipje rond de 120 - 180 Hz (om ruimte te maken voor de bassist). Scherpe piek op 63 (voor de boem-met-ballen) en een beetje mid-hoog (zeg rond de 3 - 7 kHz) erbij voor de pok.

En dan spelen met je EQ voor het lekkerste geluid.

Een tip: gebuik op de M7 EQ_type 2 (te kiezen in het EQ-scherm links van de grafiek)... raar maar waar, die klinkt helzelfde, maar toch lijkt het makkelijker om het gewenste resultaat mee te bereiken.
                      Last edited by SoundOfSilence; 01-11-08, 10:03.
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Originally posted by SoundOfSilence
                        Is wel afhankelijk van het genre.

Wel eens Jazz gedaan met een D112? Nee, geef mij dan maar een Beta91.
                        Of een hele woeste hardrockband (met dubbel-trapbass-pedaal-dinges)? Pak dan toch de Beta52 uit de kist.

Een D112 is idd. een mic die meestal als allrounder prima voldoet, maar om het nou de enige goede te noemen....

Ps. vorige week een R&R bandje gedaan. Ongeveer zelfde setting: M7CL32 met E602 en Community setje. Toch de 602 na de eerste set vervangen door een B91 en een B52 (omdat ik het toch niet klinkend kreeg zoals ik graag wilde)... gingen ieder voor zich veel beter dan de 602. Maareh.... met een 602 op bovenstaande set was wel een redelijk goed geluid te halen.

Mij truuk, ongeveer zoals bovenstaand... laag-af rond 30 - 40 Hz (maakt het minder rommelig), dipje rond de 120 - 180 Hz (om ruimte te maken voor de bassist). Scherpe piek op 63 (voor de boem-met-ballen) en een beetje mid-hoog (zeg rond de 3 - 7 kHz) erbij voor de pok.

En dan spelen met je EQ voor het lekkerste geluid.

Een tip: gebuik op de M7 EQ_type 2 (te kiezen in het EQ-scherm links van de grafiek)... raar maar waar, die klinkt helzelfde, maar toch lijkt het makkelijker om het gewenste resultaat mee te bereiken.
                        Hier zal ik me maar bij aansluiten! Maaruh Type 2 EQ klinkt anders dan Type 1 hoor
                        d&b Audiotechnik

Comment

• Koert
                          • Nov 2002
                          • 86

Is ook wel een leuke discussie: Type 1 of type 2?
                          Type 2 zou "muzikaler" zijn? Maar heb een keer een hoop ellende gehad met type 2. Er was duidelijk een rondzinger rond de 300 Hz maar kreeg em niet weg. Echt een flinke dip gemaakt. Vervolgens ten einde raad de eq op type 1 gezet en weg was ie. En kon de dip een flink eind terug halen en smaller maken. Dus ik heb de indruk dat type 2 op de één of andere manier niet zoveel doet. Of iig niet doet wat het plaatje laat zien. Voor mij dus altijd weer type 1. Dit was op een dm2000. Met de M7CL heb ik nog niet zoveel ervaring.

Comment

• gvvulpen
                            • Jan 2005
                            • 27

Originally posted by frederic
                            Voor een basdrum ken ik maar 1 goede mic: of de C414.
                            Voor Live? Nu maak je een grapje hoop ik. Als ik al een 414 bij me zou hebben zou ik die zo ongeveer als laatste op de kick gebruiken in de situaties waar ik zoal terecht kom.

Comment

• Paul van Dort
                              • Jun 2004
                              • 105

Is het in rock/pop muziek niet aangewezen om voor de kick met een trigger en een drum module te werken? De basdrum lijkt me niet echt een muziekinstrument waar we veel dynamiek en variatie van verwachten. De andere ketels zou ik het liefst akoestisch houden.
                              Je kunt eventueel nog een mic voorzien om het de digitale sound met de akoestische te blenden.
                              Wat is jullie mening?
                              Paul

Comment

Working...