Geluidsapparatuur band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Je hebt een stel leuke RCF speakers. Een bruikbare mixer en twee SM58.

Koop een d112 voor de kick, en gooi de PG microfoon in de reservekist.
    Eventueel een budget condensatormic voor de zachte handpercussie met een K&M opclipklemmetje.

Dat doe je voor het budget van de DBX in je plan.

Die naamloze monitor Vervang je voor een stel tweedehands serieuze monitors. In-ear is voor de zang leuk maar de rest van de band zal toch ook zang moeten horen! Je ontkomt dus niet aan een monitor met zang erop.

De toetsenist een in ear feed geven is nuttig en lekker goedkoop dus dat zou ik zeker doen. Echter via een aux send en niet met twee mengtafels gaan werken. tip nummero uno : Bij kleine optredens is meer apparatuur nooit het antwoord op technische problemen!

priklijst
    1) kick d112 (niet de mooiste mic maar wel beter klinkend zonder EQ dan een goede met de EQ uit de goedkope mengtafel)
    2) Toetsen DI (doe gerust mono. Stereo gaat weinig verschil maken in een kroeg. Zolang de toetsenist maar twee snoeren ZIET is hij meestal tevreden )
    3) handpercussie mic. Hier ga je echt major verschil horen met een instapmodel condensatormic.
    4/5) SM58 zangmicrofoons

Zang openzetten tot de max....dan rest van de muzikanten qua volume eronder blijven.... geeft: prima geluid hebben. Niets meer aan doen.

De volgende stap is een dikke sub, en zachter spelende muzikanten. Dat is nogal een grote die je niet in je eentje zal kunnen nemen.
    lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Outline
      Maar kijk heel erg goed uit met de 'natjes'. Voor je het weet heb je een gat in je print zitten (ivm uitbranden door ingekomen vloeistoffen) en dan ben je, voor die avond iig, klaar.

Maar da's wat mij betreft ook het enigste (en grootste) nadeel van digitaal.

En als je met een Roland gaat werken, ga je je verbazen over de enorm DUNNE multi die je nodig hebt...
      Dat klopt inderdaad, maar is makkelijk op te lossen, ik heb altijd een stuk hele dikke transparante folie bij me en bij 'risico' optredens leg ik dat op de mixer.
      En die megadunne multi is ook erg prettig in een klein kroegje...
      Nog een voordeel is dat je ongestraft de mixer ongestraft, dus zonder kans op een aardlus, op een stopcontact in de buurt aan kunt sluiten dus scheelt weer een kabel naar het podium.

@Showband; inderdaad, op kleine podia geldt: Less is more.
      Hoe kleiner de locatie waar ik sta, hoe minder apparatuur ik gebruik.
      In een klein zaaltje kom ik meestal niet verder dan alleen maar eq's op de monitors en FOH.
      Vaak zelfs niet eens effect op de vocals omdat dit vaak tot rondzingen leidt en het lastiger is om de zang nog boven de band uit te tillen.
      Hoe minder spullen, hoe minder fouten dus hoe makkelijker je het voor jezelf maakt.

Overigens is het maken van een echt goeie mix het moeilijkst op een kleine locatie.
      Een groot podium en een grote zaal maken het alleen maar makkelijker, geen monitors die elkaar in de weg zitten, geen overspraak op je micro's en geen last van het podiumgeluid op de FOH.
      Een kleine locatie kent deze problemen wel en als je die de baas kunt kun je overal mixen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• LauPro
        • Oct 2008
        • 7

Originally posted by drummerke
        Feedback is een probleem dat naar mijn inzien vnl zal op treden tussen de leadzanger zijn mic en zijn monitor(s). Zorg dus dat deze monitor goed geplaats en gericht staat.
        Nogmaals, het is dus niet zo dat ik standaard dit heb maar meer het voorkomen er van.
        Welke signalen stuur je eigenlijk allemaal door dat onbenoemde monitortje van 350w? Zang, keyboard, etc?
        Wel ik gebruik nu dus de AUX-send om de monitor aan te sturen, dit is een Mackie maar niet zoveel vermogen dus. Verder stond de monitor ongeveer op oorhoogte van de zangeres. Echter direct achter deze monitoren staat dus de 'PA' naar de zaal (ja het was echt kramp, de drummer zat ingebouwd).
        Originally posted by berolios
        De basis is nog altijd hetzelfde en zal voorlopig ook niet echt veranderen. Ik heb echter moeite bovenstaande uitspraak te rijmen met de overtuiging dat een feedback-killer uitkomst gaat bieden, heb je wel eens zo'n ding getest?
        Dat is dus mijn vraag eigenlijk. Ik ben nog niet overtuigd dat die feedback-killer de enige oplossing is maar ik wil gewoon een beveiliging voor m'n apparatuur juist omdat we nog niet zo ervaren zijn. Verder ben ik geen complete n00b op dit gebied, dat wilde ik maar aangeven. Ik heb al verschillende tips in deze draad die ik zeker ga opvolgen en evalueren.

Verder zie ik niet echt de meerwaarde van het downmixen naar mono 'om het gemak', het is 1 'extra kabel' en 2 balance nobs verdraaien in ons geval. Ik begrijp helemaal dat ongeveer niemand in de zaal een stereo luisterpositie zal hebben maar qua 'netheid' lijkt het me beter. Er zijn effecten die gebruik maken van de balance in de synth, als 1 iemand die in 10 shows hoort ben ik al blij.

En ik was inderdaad niet van plan om hele racks mee te zeulen met apparatuur, misschien 1 effectgenerator & een DriveRack/Monitor EQ kan geen kwaad lijkt me. Voorlopig zal er geen rockgitarist in zitten, hooguit iemand die wat akoestisch begeleid dus voor die intentionele schelle tonen hoef ik niet bang te zijn.

Het is natuurlijk wel gevaarlijk voor je apparatuur als die zo in de zaal staat. Lijkt mij een kwestie van een folie er over en zorgen dat er geen drinken in de buurt komt. De muziek is dus wel funk en geen rock wat sowieso al een ander - 'rustiger' - type publiek trekt.

Verder mis ik nog steeds een klein beetje het inlevingsvermogen van sommigen hier in de draad. Ik snap helemaal dat als je al 20 jaar in het vak zit je een standaardprocedure hebt en die overal deployed en misschien situaties waar ik nu voor kom te staan niet aanneemt.

Het is gewoon af en toe SNAFU en ik wil gewoon voldoende apparatuur om dat te voorkomen.

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by LauPro
          [...]Verder stond de monitor ongeveer op oorhoogte van de zangeres. [...]
          Kijk, dit soort flarden informatie zijn stiekem erg belangrijk.
          Het is het beste de monitoren zo te plaatsen dat ze in de 'dode hoek' van de microfoon liggen. De SM58 die je voor de zang gebruikt heeft een zg nier-karakteristiek (cardoid):

Brede pickup aan de voorkant, smalle lobe aan de achterkant... maar is ongevoelig aan de schuine achterkant. Als je in die hoek van je mic (zoals in onderstaand plaatje) je wedges legt, heb je al 10 dB gain gewonnen.

Probeer maar eens...

Ik bedoel, dit zijn toch redelijk basis-dingen... maakt niet uit als je dat niet weet, maar laat je dan adviseren...
          Een meer dankbare houding is dan misschien beter gepast dan claimen dat je de basis al goed door hebt.

vergeet niet dat wij hier de tijd nemen jou te helpen... adviezen zijn allemaal goed bedoeld ...
          Last edited by berolios; 21-10-08, 07:24.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Hé Jeroen, jij hebt echt het geduld van een leraar ... latente roeping ?

Kan me geheel aansluiten bij de commentaren op dit starterstopic, problemen los je eerst op met kennis, dan met de benodigde tools. Omgekeerd geldt meestal dat de problemen recht evenredig toenemen met de hoeveelheid apparatuur.

Groeten en succes !
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• LauPro
              • Oct 2008
              • 7

We hadden slechts 1 monitor voor zowel de zangeres als de toetsenist die ook nog eens voor onze toepassing was ondergedimensioneerd. Vandaar de keuze om deze op oorhoogte te plaatsen zodat beiden het 'goed' konden horen. Door deze op de grond neer te zetten (waar geen ruimte voor was als ik er nu op terug denk) zou deze niet voldoende hoogbaar zijn geweest is mijn inschatting. Maar de essentie van het verhaal is dat we gewoon een goede monitor moeten hebben die op de juiste plek kan worden gezet.

Ondanks de uitstekende uitleg blijft het wel of niet rondzingen ook aan de gebruiker liggen. Als deze bijv. op de zaal wordt gericht (en dus de monitor) is de kans op rondzingen natuurlijk heel hoog, kwestie van opvoeding inderdaad.

Ik waardeer weldegelijks de tips in deze draad overigens.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by Koen van der K
                Hé Jeroen, jij hebt echt het geduld van een leraar ... latente roeping ?[...]
                Ja, soms wel... maar soms ben ik er na 1 keer proberen alweer klaar mee... vreemd is dat dan he?

Achja, dan heb ik weer iemand een beetje verder geholpen zeg ik dan maar... wordt de wereld weer een klein beetje beter van ...
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

een mackie 350 monitor. Dat verklaard m.i. een boel.

Ik heb heel veel met deze dingen gedaan (2 jaar karaokezangeresjes begeleiden op een "karaoke met band" avond in den haag)

Daar hadden wij 4 van deze monitors liggen. En we hebben alles geprobeert maar echt duidelijk werden die dingen niet. Terwijl ze bv voor akoestische gitaar, keyboards of zang naar de zaal perfect klonken. Als monitor werkte het gewoon niet.

Te full range, te "hifi/lief" van klank. Kortom, je hoort het niet door een backline heen. Een botte 12 inch celestion in een kist timmeren gaat waarschijnlijk al beter verstaanbare resultaten geven.

Met ruimtegebrek in extreem kleine kroegen is de combi in-ear voor de toetsenist en een hotspot monitor bij de zang te overwegen.
                  lekker belangrijk!

Comment

• muppet
                    • May 2009
                    • 94

Rondfluiten is inderdaad een feedback-probleem.
                    Een feedback-distroier is een oplossing, maar geen nette.
                    Probeer de frequentie waarop de mic rondzingt te vinden en trek deze iets naar beneden...
                    Sound should sound like it should sound...

Comment

• Mach Facilities
                      • May 2009
                      • 109

Niet om lullig over te komen, maar ehm, een techneut die het over feedback destroyers heeft, heeft mijns inziens zeker niet de kennis om te zeggen dat hij wel degelijk van de hoed en de rand weet, sterker nog, die dingen verknoeien veel meer dan je ooit zal winnen qua geluid. Er is gewoon niet zoiets als een kastje dat een set oren kan vervangen, en al helemaal niet een set oren die gekoppeld is aan een persoon die weet wat hij of zij doet.......Mijn eerste tip, en al vaker gezegd in deze thread, leer eerst wat geluid inhoudt en doet, vooraleerst je begint met uitgeven van grote sommen geld, om problemen op te lossen die geen geld hoeven te kosten......
                      Chris

Comment

• muppet
                        • May 2009
                        • 94

Originally posted by Mach Facilities
                        ...een techneut die het over feedback destroyers heeft, heeft mijns inziens zeker niet de kennis om te zeggen dat hij wel degelijk van de hoed en de rand weet...
                        Da's ook precies wat ik bedoel.
                        Het trek haalt het hele frequentie gebied weg en dat is zonde en zeer zeker onnodig.
                        Mij zal je nooit met zo'n kastje zien stoeien.
                        Is ook weinig uitdaging aan.
                        Sound should sound like it should sound...

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Originally posted by muppet
                          Da's ook precies wat ik bedoel.
                          Het trek haalt het hele frequentie gebied weg en dat is zonde en zeer zeker onnodig.
                          Mij zal je nooit met zo'n kastje zien stoeien.
                          Is ook weinig uitdaging aan.
                          Als de uitdaging dan maar niet resulteert in een periode van meerdere nummers MET feedback en dan uiteindelijk hehe, 't begint iets te lijken
                          Want dat heb ik helaas al iets te vaak zien (horen) gebeuren.

Mijn ervaring leert o.a. dat er vaak monitoren worden ingezet in het "kleine cafe" ciruit die gewoon tekort komen. Bijv. een hoorn van 90x50 graden (leuk naar het plafonnetje en de stenen vloer...), en een tekort aan spl.
                          Als je denkt dat je met een monitor met 120dB max uitkomt heb je het mis. Dan heb je bij behoorlijke uitsturing zoveel compressie in de monitor, dat je vloerniveau qua versterking TE hoog moet staan.
                          Je moet eigenlijk nog zwaardere monitors hebben dan op een groot podium, omdat het podium (ahum) geluid in de kroeg nog hoger is dan op het grote podium. (backline verder weg, drums verder van zang, minder weerkaatsing van vloer en achterwand etc..)

Dus mijn ervaring: GOEDE monitoren met flinke versterking OOK in het kroegencircuit, een lekker SM58 op zang, klep opentrekken... en je hebt nergens last van.

Paul
                          Last edited by SPS; 19-05-09, 23:08.
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• TonBeljon
                            • Apr 2006
                            • 104

Originally posted by SPS
                            Als de uitdaging dan maar niet resulteert in een periode van meerdere nummers MET feedback en dan uiteindelijk hehe, 't begint iets te lijken
                            Want dat heb ik helaas al iets te vaak zien (horen) gebeuren.

Mijn ervaring leert o.a. dat er vaak monitoren worden ingezet in het "kleine cafe" ciruit die gewoon tekort komen. Bijv. een hoorn van 90x50 graden (leuk naar het plafonnetje en de stenen vloer...), en een tekort aan spl.
                            Als je denkt dat je met een monitor met 120dB max uitkomt heb je het mis. Dan heb je bij behoorlijke uitsturing zoveel compressie in de monitor, dat je vloerniveau qua versterking TE hoog moet staan.
                            Je moet eigenlijk nog zwaardere monitors hebben dan op een groot podium, omdat het podium (ahum) geluid in de kroeg nog hoger is dan op het grote podium. (backline verder weg, drums verder van zang, minder weerkaatsing van vloer en achterwand etc..)

Dus mijn ervaring: GOEDE monitoren met flinke versterking OOK in het kroegencircuit, een lekker SM58 op zang, klep opentrekken... en je hebt nergens last van.

Paul
                            Monitoren in een klein cafe? Helemaal niet gebruiken. Gewoon de speakers van de zanginstallatie schuin achter je zetten en shure beta 58a microfoons gebruiken. Ideaal! en gaat ook nooit rondzingen tenzij je de microfoon in de speaker duwt natuurlijk.

Comment

• LauPro
                              • Oct 2008
                              • 7

Inmiddels zijn we wat maanden verder en op de een of andere manier heb ik toch een feedback-destroyer in mijn handen ipv een goede EQ .

Moet zeggen dat we beduidend minder fluiten hebben gehad, gitaarsolo's werden er over de monitor soms uit getrokken, maar dat is niet zo erg, de gitaar heeft namelijk een eigen versterker die op het podium hard zat te horen is (zeker tijdens de solo).

Daarnaast heb ik een 30m multikabel waardoor het opbouwen een stuk sneller verloopt, ook een vaste indeling qua nummering e.d., zodat iedereen op het juiste kanaal zit. Ik kan verder vanuit de ivoren toren alles regelen (met talkback).

Afgelopen avond hadden we ook een optreden en zijn er toch wat dingen mis gegaan. Met name omdat het draaiboek ook een beetje vreemd was, we hadden ruim 2 uur pauze. Na deze pauze speelde iedereen compleet anders (en er was ook een zaalspeaker verplaatst die echter ook als monitor voor de toetsenist fungeerde...). Dus moesten we opnieuw soundchecken, iedereen speelde/zong te hard of zacht (of iig anders) dus werd een warrige boel. Dit is gewoon een kwestie van goede signalen afspreken.

Op zich hebben we nu voldoende materiaal - op het ontbreken van de EQ na. Komende weken weer flink wat optredens dus dan zullen we weer wat stapjes verder komen.

Overigens was de sound na de eerste soundcheck zeer goed, lekker clean, helder niet overstuurd etc. Later op de avond werd dit een troebelige boel, ik merkte wel dat de adaptor van het mengpaneel loeiheet was geworden (niet om aan te pakken), misschien heeft dit invloed op de sound gehad ook.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by LauPro
                                Inmiddels zijn we wat maanden verder en op de een of andere manier heb ik toch een feedback-destroyer in mijn handen ipv een goede EQ .

ik merkte wel dat de adaptor van het mengpaneel loeiheet was geworden (niet om aan te pakken), misschien heeft dit invloed op de sound gehad ook.
                                Pas op met die apparaten dat ze niet alles wegfilteren.
                                Euhhh, een mengtafel gevoed door een adaptor? Wat is dat voor mengtafel?
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...