Geluidsapparatuur band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LauPro
    • Oct 2008
    • 7

Geluidsapparatuur band

Via via ben ik in contact gekomen met een funkband waarbij ik het geluid regel. De band bestaat uit een drummer, percussist, basgitarist, toetsenist en een zangeres.

We hebben nu 2 optredens gedaan waarbij ik geen FOH-positie had maar naast het podium stond. Dit had tot gevolg dat ik eigenlijk niet heb kunnen horen hoe de mix klonk. We hebben devolgende apparatuur:

1 x Yamaha MG16/4
    2 x RCF 322A (450W)
    1 x Monitor (350W)
    2 x SM58, 1x PG??

De basgitarist heeft zijn eigen versterker+sub die voldoende bass genereert.

Het grootste probleem is dat ik geen feedbackfilter e.d. heb waardoor het bij het minste of geringste rond gaat, tevens zou ik graag een goede limiter op de setup kunnen hebben en zat te denken aan bijv. een DriveRack van DBX.

Tweede probleem was de monitoring voor de muziekanten, deze was vrij matig. Na wat te hebben rondgelezen merk ik eigenlijk dat inear de way to go is. Dit aangezien ik op de mics behoorlijk wat troep binnen krijg die ik niet wil hebben (bijv. de basgitarist die vol door de percussie heen komt). We hebben dan ook nog niet de juiste mics voor alle instrumenten dus het is behoorlijk behelpen.

Op een FOH-positie te krijgen wil ik sowieso een snake aanschaffen, bijvoorbeeld 12/4 van 25 meter. Zodat ik (bijna) voorin de kroeg een goed overzicht heb.

Het is een beetje een kettingreactie van mogelijkheden die kunnen/moeten worden toegevoegd:
    - Goede sub:
    - betere filters op mics, andere mics (voor bijv. drumset);
    - inear systeem, meest eenvoudige lijkt mij bedraad, ik kan 3 mixes (+PA&HF) maken met de tafel als het moet;
    - de DriveRack-achtige oplossing voor feedback uitbanning;
    - effecten als galm etc.

Zouden jullie wat tips kunnen geven waar ik het beste mijn aandacht eerst op kan richten?
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Jou prioriteitenlijstje, van hoog naar laag:

- Betere mics. If shit goes in, shit will come out. Vooral een goede kick mic en 2 fatsoenlijke overheads mis je nog. PG serie= half werk (en half werk is broddelwerk). Sm58 zijn niet het beste van het beste, maar goed te gebruiken en nog altijd algemeen geaccepteerd (voorlopig hoden dus).
    - Equalizer op de monitor (31 bands) om monitor uit te fluiten en op die manier minder last te hebben van feedback. Eventueel tweede monitor erbij.
    - Multikabel. Dan hoor je tenminste wat je met je geluid doet. Tot die tijd maar wat meer op en neer blijven lopen.
    - Driverack (PX bijvoorbeeld sis prima) om je set te beschermen en te EQ-en. Feedback elimineren zal veel sneller op je monitor voorkomen.
    - Gate, galm, compressor (in die volgorde, al zou je galm en gate om kunnen gooien of in het begin de gate uit b.v. een dbx266 kunnen gebruiken).
    - Begin dan pas aan in-ear e.d.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Om te beginnen: welkom op het forum !

Bovenin de menubalk kun je de zg zoek-functie vinden.
      Als je dan gaat zoeken op 'beginnende PA' of zo, zul je waarschijnlijk een groot aantal threads vinden waar je iets aan hebt. Ook kun je eens rondsnuffelen in het 'newbies en startersdeel' van dit forum (daar had deze vraag ook eigenlijk moeten staan, maar dat zal wel een dezer dagen door een mod gedaan worden), daar zul je ook ongetwijfeld veel voor jou bruikbare informatie kunnen vinden.

Originally posted by LauPro
      [...]Zouden jullie wat tips kunnen geven waar ik het beste mijn aandacht eerst op kan richten?
      Met alle respect, maar als ik jouw post lees, zou mijn eerste tip zijn: zorg dat je met een PA bedrijfje uit de buurt of zo eens een paar keer mee op pad kunt, of misschien ken je een andere band met een meer ervaren geluidsman waar je een kker mee kunt kijken. Of wellicht een paar keer meelopen in de plaatselijke poptempel. Jouw kwaliteiten als geluidsman zijn namelijk VELE malen belangrijker dan welke apparatuur dan ook. Tuurlijk, iedereen leert met vallen en opstaan; maar als je bepaalde basis-beginselen ergens kunt leren, scheelt dat wel ontzettend veel !!

Ik zal een paar kleine opmerkingen geven nalv jouw post, maar bovenstaande is by far de meest belangrijke tip die ik je kan geven!

Via via ben ik in contact gekomen met een funkband waarbij ik het geluid regel. De band bestaat uit een drummer, percussist, basgitarist, toetsenist en een zangeres [...]
      Leuk!

[...] We hebben nu 2 optredens gedaan waarbij ik geen FOH-positie had maar naast het podium stond. Dit had tot gevolg dat ik eigenlijk niet heb kunnen horen hoe de mix klonk.[...]
      Je kunt natuurlijk ook gewoon even achter je mengtafel uit lopen en even in de zaal gaan luisteren hoe het klinkt, toch? Maar het is inderdaad wel irritant als je je een weg door een drukke kroeg moet banen. Maar af en toe eens gaan luisteren geeft je wel een idee waar je mee bezig bent.

[...] Het grootste probleem is dat ik geen feedbackfilter e.d. heb waardoor het bij het minste of geringste rond gaat [...]
      Lees, zoals ik al eerder aangaf, eens wat threads door hier op het forum en je zult vanzelf merken dat het hebben van een of ander feedback-killer-apparaat echt niet zaligmakend is. Persoonlijk heb ik zo'n ding nog nooit gebruikt en al helemaal nooit nodig gehad... ook niet toen ik nog in de kroegjes met kansloze spullen aan het zeulen was. Een EQ-tje op monitors en het handig plaatsen van monitors geeft meestal genoeg ruimte om een goed podiumgeluid te maken. Maar bon... als de spullen waarmee je moet werken echt crap zijn en de versterkers op standje terror staan, zal er weinig van te maken zijn inderdaad .

[...] tevens zou ik graag een goede limiter op de setup kunnen hebben en zat te denken aan bijv. een DriveRack van DBX [...]
      Een limiter heeft voor jou niet zo veel waarde, buiten dat het voorkomt dat je je spullen in de soep draait. De DBX die je noemt is een systeem-processor... dat behelst veel meer dan alleen limiting (o.a. ook cross-over, delay, EQ !!). Je zou zo'n DriveRack kunnen gebruiken als FOH EQ en systeem-controller in 1.

[...] Tweede probleem was de monitoring voor de muzikanten, deze was vrij matig. Na wat te hebben rondgelezen merk ik eigenlijk dat inear de way to go is [...]
      Wederom, blader door threads op dit forum en je snapt direct dat IEM (in-ear-monitoring) echt niet zaligmakend is... en je moet hier al helemaal niet aan beginnen als je stiekem eigenlijk toch al niet snapt waar je precies mee bezig bent.

Ook nalv andere stukken uit jouw post zou ik graag benadrukken dat een goed geluid op het podium begint. Als de verhoudingen, klanken en volume op het podium niet goed zijn, dan is het maken van een goede zaalmix onmogelijk. Begin bij het begin en probeer het podiumgeluid zo zacht mogelijk te maken. Als je de percussionist met al die condensator-mics naast de bassist of drums gaat zetten, ga je veel overspraak hebben ja... met een slimme podiumopstelling zul je echter al veel kunnen verbeteren denk ik.

[...] We hebben dan ook nog niet de juiste mics voor alle instrumenten dus het is behoorlijk behelpen [...]
      Juiste mics is nogal een relatief begrip. Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar als je een aantal SM58's hebt en wat condensatoren, dan ben je al een heel eind!

in kroegjes is het vrijwel ONMOGELIJK een dikke directe sound uit je PA te halen. Daar is de ruimte veel te klein voor en het podium geluid waarschijnlijk te hard. De truc is om wel een gebalanceerd plaatje neer te zetten, waarin alles te horen is. Luister naar wat er ontbreekt in het beeld en voeg dat toe door je PA. Meestal heb je het dan over vocalen, wat toetsen, bassdrum en misschien nog een randje van het een of ander (bij jou bijvoorbeeld ook nog wat percussie)....

[...] Op een FOH-positie te krijgen wil ik sowieso een snake aanschaffen, bijvoorbeeld 12/4 van 25 meter. Zodat ik (bijna) voorin de kroeg een goed overzicht heb [...]
      Goed plan, maar neem een iets uitgebreidere multikabel van kwaliteit, dan heb je daar later ook nog veel plezier van. Voor 100-150 euro heb je 30 mtr 16 in/ 4 uit multi's van redelijke kwaliteit.

Hopelijk heb je hier iets aan... neem vooral de komende dagen de tijd te zoeken naar relevante threads en lees die door !!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Owja, je gaat hier vanzelf een hoop nikszeggende lijstjes krijgen. Wat belangrijk is, is dat je snapt waar je staat, wat belangrijk is en waar je naartoe wilt. Op basis daarvan zet je je strategie/ plan uit en wordt vanzelf duidelijk wat de prioriteiten zijn qua aanschaf. Maar zoals ik al eerder zei: investeer eerst en vooral in jouw eigen ontwikkeling als geluidstechneut !!!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3148

Ik ben het met Berolios eens.

Vat het niet te hard op, maar je moet toch flink sterk in je geluidsschoenen staan om met deze materialen een acceptabele mix neer te zetten... En volgens mij mis je nog wat ervaring daarvoor. Ik ben ook in zo'n positie begonnen: bandjes in een kroeg, niet de meest ideale mic's, een 15-bands EQ waar een grote sticker op stond "NIET AANKOMEN" (uiteraard wel wat aan gewijzigd), niets van een limiter of processor, geen compressors of gates of wat dan ook en maar 4 monitoren op 2 groepjes. En dat op een klein podium, dicht op de speakers. You're not alone out there...

Allereerst: als het zo snel rondfluit, misschien maar een afweging maken om het allemaal wat zachter te zetten, zodat het goed klinkt (bezoekers met oordoppen is ook zo tegenstrijdig, dus een win-winsituatie).
          Daarbij: een limiter is niet zomaar een rondzingkiller en vaak gaat het er alleen maar slechter van klinken, in plaats van beter. Bovendien wil je in rondzingsituaties absoluut geen in-ears in je oren hebben, dan kun je beter floortjes hebben liggen. (Of je moet echt een hekel aan je muzikanten hebben. )

Denk ook eens na over je backline, wellicht dat dat heel veel problemen oplost? Als de bas direct op je percussie in staat te spelen, moet je ze misschien verder uit elkaar zetten? En misschien op het podium zachter zetten en via de PA doorversterken. Dit onder het hoofdstuk: problemen bij de bron aanpakken, in plaats van achter in de keten proberen te maskeren.

Succes!

Comment

• LauPro
            • Oct 2008
            • 7

Originally posted by berolios
            Om te beginnen: welkom op het forum!
            Dank u.
            Bovenin de menubalk kun je de zg zoek-functie vinden.
            Als je dan gaat zoeken op 'beginnende PA' of zo, zul je waarschijnlijk een groot aantal threads vinden waar je iets aan hebt. Ook kun je eens rondsnuffelen in het 'newbies en startersdeel' van dit forum (daar had deze vraag ook eigenlijk moeten staan,
            Voordat ik dit topic ben gestart heb ik zeer veel topics doorgelezen op dit forum helaas het 'newbies'-forum over het hoofd gezien. Ik ben zeker wel bekend met geluidstechniek maar niet met alle actuele merken en ontwikkelingen.
            Met alle respect, maar als ik jouw post lees, zou mijn eerste tip zijn: zorg dat je met een PA bedrijfje uit de buurt of zo eens een paar keer mee op pad kunt, of misschien ken je een andere band met een meer ervaren geluidsman waar je een kker mee kunt kijken.
            Nogmaals dus ik heb in het verleden vaker meegelopen en weet dus zeker wel van de hoed en de rand maar aangezien ik nu dus echt voor de keus kom te staan dat ik het allemaal zelf moet regelen kan het begin wat diep water zijn.
            Je kunt natuurlijk ook gewoon even achter je mengtafel uit lopen en even in de zaal gaan luisteren hoe het klinkt, toch? Maar het is inderdaad wel irritant als je je een weg door een drukke kroeg moet banen. Maar af en toe eens gaan luisteren geeft je wel een idee waar je mee bezig bent.
            Natuurlijk ben ik van mijn tafel vandaan gekomen maar ook dan moest er tussen de nummers door steeds worden gecorrigeerd en je hebt gewoon geen FOH, punt. En daarnaast zijn er nog zaken als een zangeres die af en toe te hard door de microfoon gaat.
            Lees, zoals ik al eerder aangaf, eens wat threads door hier op het forum en je zult vanzelf merken dat het hebben van een of ander feedback-killer-apparaat echt niet zaligmakend is. Persoonlijk heb ik zo'n ding nog nooit gebruikt en al helemaal nooit nodig gehad... ook niet toen ik nog in de kroegjes met kansloze spullen aan het zeulen was. Een EQ-tje op monitors en het handig plaatsen van monitors geeft meestal genoeg ruimte om een goed podiumgeluid te maken. Maar bon... als de spullen waarmee je moet werken echt crap zijn en de versterkers op standje terror staan, zal er weinig van te maken zijn inderdaad .
            Bij die kroeg van pakweg 75m2 en waar we een podium hadden van misschien 12m2 heb je eenmaal niet zoveel ruimte. Ik denk dat in deze situatie een feedback-killer gewoon strict noodzakelijk is, een microfoon 50cm verplaatsen kan al teveel zijn. Verder ben ik best wel tevreden over de kwaliteit van de set - bedenk goed we zijn een kleine band en spelen in kleine zaaltjes, hooguit 50-100 man, dus daar stellen we ook onze wensen op af.
            Een limiter heeft voor jou niet zo veel waarde, buiten dat het voorkomt dat je je spullen in de soep draait. De DBX die je noemt is een systeem-processor... dat behelst veel meer dan alleen limiting (o.a. ook cross-over, delay, EQ !!). Je zou zo'n DriveRack kunnen gebruiken als FOH EQ en systeem-controller in 1.
            Ik heb de specs doorgelezen en weet dat het inderdaad veel meer is dan alleen feedback-killer. Het is méér dan dat, en ook bijv. de cross-over en EQ zijn zaken waar ik om verlegen zit.
            Wederom, blader door threads op dit forum en je snapt direct dat IEM (in-ear-monitoring) echt niet zaligmakend is... en je moet hier al helemaal niet aan beginnen als je stiekem eigenlijk toch al niet snapt waar je precies mee bezig bent.
            Dit forum staat vol met tegenstrijdige berichten. Als ik puur vanuit technisch oogpunt kijk dan is IEM gewoon het beste - uitgegaan van de juiste toepassing. Het is onzin om voor een paar honderd watt aan geluid te laten brullen wat nog ver weg van de ontvanger staat. Breng je bron zo dicht mogelijk bij de ontvanger is het devies. De weg erheen zal lastig zijn maar zeker wel de moeite waard.
            Ook nalv andere stukken uit jouw post zou ik graag benadrukken dat een goed geluid op het podium begint. Als de verhoudingen, klanken en volume op het podium niet goed zijn, dan is het maken van een goede zaalmix onmogelijk. Begin bij het begin en probeer het podiumgeluid zo zacht mogelijk te maken. Als je de percussionist met al die condensator-mics naast de bassist of drums gaat zetten, ga je veel overspraak hebben ja... met een slimme podiumopstelling zul je echter al veel kunnen verbeteren denk ik.
            Hierin zullen we consessies moeten blijven maken. We zullen voorlopig in kroegen staan en hebben dus gewoon niet veel ruimte waardoor alles gewoon door elkaar blijft lopen. Daarom is het imo dus ook zo noodzakelijk dat er een goede filtering over de mics heen gaan om de instrumenten zoveel mogelijk van elkaar te kunnen isoleren.
            in kroegjes is het vrijwel ONMOGELIJK een dikke directe sound uit je PA te halen. Daar is de ruimte veel te klein voor en het podium geluid waarschijnlijk te hard. De truc is om wel een gebalanceerd plaatje neer te zetten, waarin alles te horen is. Luister naar wat er ontbreekt in het beeld en voeg dat toe door je PA. Meestal heb je het dan over vocalen, wat toetsen, bassdrum en misschien nog een randje van het een of ander (bij jou bijvoorbeeld ook nog wat percussie)....
            Dit is eigenlijk mijn vraag, met welke middelen kan ik vooral in kleine ruimtes toch een goede mix leveren.
            Goed plan, maar neem een iets uitgebreidere multikabel van kwaliteit, dan heb je daar later ook nog veel plezier van. Voor 100-150 euro heb je 30 mtr 16 in/ 4 uit multi's van redelijke kwaliteit.
            Het aanschaffen van een multikabel is al besloten, ben alleen nog een model aan het zoeken.
            Hopelijk heb je hier iets aan... neem vooral de komende dagen de tijd te zoeken naar relevante threads en lees die door !!
            Het is geen kwestie van dagen, het mag best wat maanden of jaren kosten voordat we er zijn. Voor mij is het verlopig hobby en ik ben mij er terdege van bewust dat ik geen volleerd audiotechnicus ben met een gedegen opleiding. Neemt niet weg dat ik het 'vak' wel serieus neem en echt wel het verschil kan begrijpen.

@Big Bang: Duidelijk, ik zal eens achter die DBX266XL aan gaan.

@berollos & jurjen_barel: ik zal zeker specifieke vragen stellen en ik heb ook wel een idee van welke apparatuur ik aan wil gaan schaffen, een opsomtopic is dus niet mijn intentie. Mijn doel is gewoon om een mooi geluidsbeeld neer te zetten. Verder zal ik voorlopig gewoon niet de luxe hebben om mij terug te trekken bij een bepaalde situatie. Ik ben het er helemaal mee eens dat bijv. een gemiddelde kroeg geen concertzaal is qua akoestiek etc maar toch blijven dit de randvoorwaarden waar het hele zaakje binnen moet afspelen.

Om te beginnen zou de toetsenist in-ear kunnen gaan spelen met een aparte mix (met een extra tafel). Verder is dit met een feedback-killer redelijk safe te maken. Daarnaast staat de PA voor de zaal betrekkelijk dicht op de band dus imo blijft het noodzaak om daar een beveiliging op te zetten.

En nee we kunnen dus muziekanten per definitie niet verder uit elkaar zetten. Ik moet dus voorbereid zijn met voldoende filters en effecten om in alle situaties de middelen te hebben om een mix te kunnen maken.

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Feedback is een probleem dat naar mijn inzien vnl zal op treden tussen de leadzanger zijn mic en zijn monitor(s). Zorg dus dat deze monitor goed geplaats en gericht staat. Feedback treed pas op als je teveel micro signaal gaat terug sturen door je monitor, dus gewoon een beetje minder signaal door je monitor sturen en de rest van de band beetje zachter zetten kan vaak wonderen doen zonder één cent uit te geven. Ik heb jaren zonder monitor EQ gewerkt (nog steeds eigenlijk maar doe het via een omweg digitaal) en zelden last gehad van feedback.

Welke signalen stuur je eigenlijk allemaal door dat onbenoemde monitortje van 350w? Zang, keyboard, etc?

Comment

• S500D
                • Feb 2003
                • 215

Feedback is een probleem dat naar mijn inzien vnl zal op treden tussen de leadzanger zijn mic en zijn monitor(s). Zorg dus dat deze monitor goed geplaats en gericht staat. Feedback treed pas op als je teveel micro signaal gaat terug sturen door je monitor, dus gewoon een beetje minder signaal door je monitor sturen en de rest van de band beetje zachter zetten kan vaak wonderen doen zonder één cent uit te geven. Ik heb jaren zonder monitor EQ gewerkt (nog steeds eigenlijk maar doe het via een omweg digitaal) en zelden last gehad van feedback.
                Wat ik nog wel eens doe in kleine kroegjes is even een paar bierviltjes onder de monitor leggen om de hoek iets te veranderen.
                Vaak stralen monitoren net onder de vocalen door zodat de monitor veel harder moet omdat ze de monitor niet kunnen horen, met als oorzaak veel feedback. Als je de hoek effe veranderd door de monitor wat meer omhoog te kantelen dan kan de zanger(es) de monitor beter horen en hoeft ook niet zo hard en dus minder kans op feedback.
                Ik heb zelf voor mijn monitoren schegjes gemaakt die het zelfde doen.

Gr ronnie.
                U draait, Wij vragen.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

[...] Ik ben zeker wel bekend met geluidstechniek maar niet met alle actuele merken en ontwikkelingen.Nogmaals dus ik heb in het verleden vaker meegelopen en weet dus zeker wel van de hoed en de rand [...]
                  De basis is nog altijd hetzelfde en zal voorlopig ook niet echt veranderen. Ik heb echter moeite bovenstaande uitspraak te rijmen met de overtuiging dat een feedback-killer uitkomst gaat bieden, heb je wel eens zo'n ding getest?

Een feedback-killer is niks anders dan een apparaat dat met een aantal notch-filters heel smalbandig frequenties eruit trekt. Het lijkt misschien dat dit allemaal mooi snel en automatisch gebeurd, maar als ik gebruikers ervan mag geloven, moet je al zeker 3 of 4 seconden keiharde feedback hebben, voordat zo'n apparaat in werking treedt. En als je gitarist dan een keer een vette solo geeft met lange noten erin, worden die er ook netjes uitgetrokken . Nogmaals, ik heb zo'n ding nog nooit in mijn handen gehad... dus ik kan er weinig over zeggen... aan de andere kant zegt dat ook wel weer genoeg over het nut van zo'n ding .

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker ook vaak genoeg in kroegjes gezeten. Tegenwoordig misschien niet meer dan een of twee keer per jaar, maar vroeger zeker wel elk weekend... zo zijn we allemaal begonnen, toch? Goede sound neerzetten in kroegjes is zeker mogelijk !! Alleen is een goed spelende band en een goede podiumsound daarvoor een absolute voorwaarde. Als de band niet bereid is zich aan te passen aan de kroeg-situatie of niet bereid is mee te willen werken aan de suggesties/ uitprobeersels die jij voorstelt om het beter te maken, is het onbegonnen werk.

Zoals Jurjen al zei: begin bij het begin en ga niet zoeken naar maatregelen verder in de keten om problemen te maskeren. Dat is alles dat we willen zeggen en we willen je behoeden nu (veel) geld uit te geven aan dingen waar je uiteindelijk niks (of erg weinig) aan hebt... dat is gewoon geld door de plee spoelen... als je dat wilt doen, kan ik je mijn rekening nummer wel geven ...

Ik heb nooit gezegd dat je weg moet lopen als het je niet bevalt, ik probeer je alleen op een 'out-of-the-box' manier te laten denken. Er zijn veel handigere en slimmere oplossingen die veel minder geld kosten, maar wel wat creativiteit... deze oplossingen (andere podiumopstelling etc) zullen jou veel meer brengen dan andere spullen... neem dat maar van mij aan.

Als ik nu in kroegjes sta, sta ik daar met erg goede spullen (gelukkig). Echter, als ik niet zorg dat bovenstaande dingen goed geregeld zijn, dan zal het uiteindelijke resultaat niet beter zijn dan wanneer ik er met een of ander gammel prutsetje had gestaan.

Mensen hoeven niet per se verder uit elkaar te staan... alleen een SLIMMERE opstelling... daar hebben we het over.

Iemand die van de hoed en de rand weet hoeft niet uitgelegd te worden dat het richten van monitoren ontzettend belangrijk is bijvoorbeeld, toch? Ook de monitoren gewoon dichterbij zetten (bijv op een lege krat--> dat ziet toch vrijwel niemand in een kroeg) kan een ontzettende winst opleveren. Hetzelfde geldt ook voor gitaar en basversterkers... ooit geprobeerd deze als een soort monitor neer te leggen? Met de speakers op het gezicht van de gitarist gericht ? Ook hier zul je je verbazen hoeveel winst dit oplevert.

Hoe zachter het podium-geluid, hoe meer controle jij hebt over je zaalgeluid.
                  Probeer de zaal-speakers in een kroeg ook altijd zo hoog mogelijk te zetten... als je boven het publiek uitspeelt zul je minder hard hoeven draaien om overal te dekken.

Wat IEM betreft:
                  Er zijn inderdaad tegenstrijdige discussies wat oortjes betreft en wat het beste is is een kwestie van context en voorkeuren van muzikanten.
                  Echter, ik ben ervan overtuigd dat wanneer bovenstaande maatregelen succesvol worden toegepast, jullie 'hoge nood' voor oortjes een stuk minder wordt.

Wat spullen betreft raad ik mensen die in kroegjes staan eigenlijk altijd digitale tafeltjes aan (gewoon die kleine Yamaha-modellen). Daar zit ALLES in dat je nodig hebt... je kunt er evt een aantal IEM mixen mee maken en het is lekker klein en compact... precies wat je wilt !! Ik ben ervan overtuigd dat je voor het geld van een paar eenvoudige dynamics, FX en EQ's een mooi digitaal tafeltje kunt kopen waarmee je precies hetzelfde, maar dan MEER kunt.

Succes ermee.

Comment

• Looki
                    • Jun 2005
                    • 8

Kijk ook eens goed naar je monitor.. Wat voor een afstraling heeft deze?
                    Ik ben ervan overtuigt dat het ook erg helpt om als monitor een coaxial speaker te gebruiken.
                    Zo'n speaker klinkt meer recht voor je bek en voorkomt grote afstraling over je podium heen.
                    Probeer verder gewoon eens voor de show je hele podium geluid 3dB naar beneden te trekken. Meestal merkt de band daar niets van, omdat alles hard staat. Je moet wel uitkijken met de zang! Deze wordt hierbij snel onder belicht..

Laatste festival waar ik was, had de monitor mix al 91dBA bij het FOH! Ik kon alles uitzetten behalve de zang en kick bij die metalband.
                    Dit gebeurd zeker bij dit soort bands vaker.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Volgens mij wordt het hier moeilijker gemaakt dan het is.
                      Begin bij het begin en het begin is zorgen dat je in elk geval hoort wat je doet dus de aanschaf van een multi zodat je idd de zaal in kunt.
                      Daarna zou ik de monitors aan gaan pakken, en met name de plaatsing ervan.
                      Zolang je met rondzingende microfoons te maken hebt zou ik zeker nog niet aan in ear monitoring beginnen, de band zal het je niet in dank afnemen wanneer er een microfoon staat te gillen.
                      Vervolgens de soort en plaatsing van de microfoons, dit kan je een hoop ellende voorkomen met overspraak en rondzingen.
                      En als laatste kun je kijken of je het zaalgeluid kunt verbeteren en uit kunt breiden met een of twee subs.
                      Zolang je op het podium niet in staat bent een goed geluid te krijgen zal het je nooit lukken in de zaal een lekkere mix te maken.
                      Ik weet hoe lastig het kan zijn om op een kleine locatie een goeie mix te maken, vaak is het ook een kwestie van muzikanten opvoeden dat ze niet te hard willen spelen.
                      Wat bij mij het beste werkt is bijna de hele soundcheck doen zonder FOH geluid, zo proberen de beste balans te vinden en alleen dat toevoegen op de FOH wat je mist.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

Wederom complimenten voor je geduld en goede uitleg berolios. Als ik de reactie van de topicstarter zo lees vraag ik me af wat wijsheid is....

Wij van Muss staan al jaren vaker aan de zijkant van het podium dan ervoor.

Ernaast staan en niet weten wat je doet bestaat niet. Daarvoor heb je benen gekregen die je door de hele zaal kunnen vervoeren. Ook als het druk is!

Een goede koptelefoon kan hierbij ook helpen. (Ik zeg 'kan' ; voorkom dat je hierop gaat mixen) In de grotere situatie staan wij er natuurlijk ook lekker voor, maar bij de gemiddelde bruiloften en partijen in alle feestzaaltjes, kasteeltjes en landhuizen in Nederland is het gewoonweg niet wenselijk dat jij als techneut nog eens 2m^2 in beslag neemt.
                        Ook niet wenselijk voor de apparatuur icm met bier en cola in een drukke kroeg!

Heel het verhaal van feedback distroyers kun je regelrecht in de prullenbak lazeren. Is gewoon bullshit. Ik loop al lang in NL als techneut rond en zie bijna niemand, laat ik gewoon stellen niemand, met feedbackdistroyers in zn rackjes rondtouren. Feedback is iets wat bij de techneut begint!!! Ook met inferieure apparatuur kun je feedback voorkomen. Gevolg daarvan is dat je gewoon niet voluit kan gaan zoals je zou willen. Dus de muziekanten komen er vanzelf achter dat wat er is niet toereikend is.
                        Ik ken geen muziekanten die liever hebben dat het rondzingt dan dat het maar niet voluit kan.

Het afstraalgedrag van de PA, plaatsing van de PA, afstraalgedrag van de monitors en de plaatsing hiervan en natuurlijk de Gain en hetgeen je terugstuurt (of niet; want het kan ook over de PA rondzingen bij verkeerd gainen) en natuurlijk je EQ zijn allemaal bepalende factoren.

Heel wat grotere bands hebben bij hun monitors dubbele 31 bands EQ om de hotspots uit de monitor te trekken. Misschien moet je daar mee beginnen (Ook hier heb ik jaren zonder mee gewerkt met succes; dus ook dit is niet de sleutel tot je oplossing!!!)

En voor LauPro; als je echt van de hoed en de rand weet kun je zelf wel bedenken dat het merendeel wat in je posts staat in deze draad gewoon lariekoek is! Actuele merken en ontwikkelingen hebben geen reet te maken met de basisbeginselen van geluid doen! Ook een feedbackkiller inbouwen als safe is gewoon not done.

Vergeet ook de DBX266XL lekker (stond onderin het prioriteiten lijstje!!! ; niet relevant dus!!!). Vooral met compressors gaan spelen als je feedbackproblemen hebt! NOT! Wat Bigbang daarnaast zegt over overheads is leuk, maar als het merendeel van de gigs in kleine zaaltjes is waar je maar met 100 man in kan heb je echt geen overheads nodig! En al helemaal geen 2. Stereo is relatief dus 1 overhead om te beginnen mocht je dat echt willen kan altijd nog!

Prioriteiten stellen en een voor een de juiste spullen verzamelen.

Je hebt geen racken met gear nodig om iets fatsoenlijks te kunnen doen. Niet om mezelf de hemel in te prijzen maar zet mij maar neer in een glazen kroeg van 4 meter hoog (met veel reflectie en rotakoustiek) met een Behringer mixer en een zooitje mics van een niet nader te noemen merk en twee budget luidsprekers en monitors en dan zou ik er nog wat van weten te maken!!! Met andere woorden. Vooral de techneut bepaald het resultaat!

Wat berolios ook zegt. Beter een Yamaha LS9-16 kopen met alles erin wat je niet verplicht hoeft te gebruiken geeft je de ultieme vrijheid van keus, om zowel goede als domme dingen te doen (dat is het nadeel van een apparaat waar alles in zit)
                        Last edited by MusicSupport; 19-10-08, 14:49.
                        d&b Audiotechnik

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by MusicSupport
                          Wederom complimenten voor je geduld en goede uitleg berolios. [...]
                          Graag gedaan, ik voel me gesteund !!

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by MusicSupport
                            Wederom complimenten voor je geduld en goede uitleg berolios. Als ik de reactie van de topicstarter zo lees vraag ik me af wat wijsheid is....

Wij van Muss staan al jaren vaker aan de zijkant van het podium dan ervoor.

Ernaast staan en niet weten wat je doet bestaat niet. Daarvoor heb je benen gekregen die je door de hele zaal kunnen vervoeren. Ook als het druk is!

Een goede koptelefoon kan hierbij ook helpen. (Ik zeg 'kan' ; voorkom dat je hierop gaat mixen) In de grotere situatie staan wij er natuurlijk ook lekker voor, maar bij de gemiddelde bruiloften en partijen in alle feestzaaltjes, kasteeltjes en landhuizen in Nederland is het gewoonweg niet wenselijk dat jij als techneut nog eens 2m^2 in beslag neemt.
                            Ook niet wenselijk voor de apparatuur icm met bier en cola in een drukke kroeg!

Heel het verhaal van feedback distroyers kun je regelrecht in de prullenbak lazeren. Is gewoon bullshit. Ik loop al lang in NL als techneut rond en zie bijna niemand, laat ik gewoon stellen niemand, met feedbackdistroyers in zn rackjes rondtouren. Feedback is iets wat bij de techneut begint!!! Ook met inferieure apparatuur kun je feedback voorkomen. Gevolg daarvan is dat je gewoon niet voluit kan gaan zoals je zou willen. Dus de muziekanten komen er vanzelf achter dat wat er is niet toereikend is.
                            Ik ken geen muziekanten die liever hebben dat het rondzingt dan dat het maar niet voluit kan.

Het afstraalgedrag van de PA, plaatsing van de PA, afstraalgedrag van de monitors en de plaatsing hiervan en natuurlijk de Gain en hetgeen je terugstuurt (of niet; want het kan ook over de PA rondzingen bij verkeerd gainen) en natuurlijk je EQ zijn allemaal bepalende factoren.

Heel wat grotere bands hebben bij hun monitors dubbele 31 bands EQ om de hotspots uit de monitor te trekken. Misschien moet je daar mee beginnen (Ook hier heb ik jaren zonder mee gewerkt met succes; dus ook dit is niet de sleutel tot je oplossing!!!)

En voor LauPro; als je echt van de hoed en de rand weet kun je zelf wel bedenken dat het merendeel wat in je posts staat in deze draad gewoon lariekoek is! Actuele merken en ontwikkelingen hebben geen reet te maken met de basisbeginselen van geluid doen! Ook een feedbackkiller inbouwen als safe is gewoon not done.

Vergeet ook de DBX266XL lekker (stond onderin het prioriteiten lijstje!!! ; niet relevant dus!!!). Vooral met compressors gaan spelen als je feedbackproblemen hebt! NOT! Wat Bigbang daarnaast zegt over overheads is leuk, maar als het merendeel van de gigs in kleine zaaltjes is waar je maar met 100 man in kan heb je echt geen overheads nodig! En al helemaal geen 2. Stereo is relatief dus 1 overhead om te beginnen mocht je dat echt willen kan altijd nog!

Prioriteiten stellen en een voor een de juiste spullen verzamelen.

Je hebt geen racken met gear nodig om iets fatsoenlijks te kunnen doen. Niet om mezelf de hemel in te prijzen maar zet mij maar neer in een glazen kroeg van 4 meter hoog (met veel reflectie en rotakoustiek) met een Behringer mixer en een zooitje mics van een niet nader te noemen merk en twee budget luidsprekers en monitors en dan zou ik er nog wat van weten te maken!!! Met andere woorden. Vooral de techneut bepaald het resultaat!

Wat berolios ook zegt. Beter een Yamaha LS9-16 kopen met alles erin wat je niet verplicht hoeft te gebruiken geeft je de ultieme vrijheid van keus, om zowel goede als domme dingen te doen (dat is het nadeel van een apparaat waar alles in zit)
                            Volgens mij heeft jouw verhaal zo ongeveer dezelfde strekking als het mijne....
                            En idd is een digitale mixer, Yamaha LS9-16, Roland M400, de manier om maar weinig ruimte in te nemen in de zaal waardoor er al snel een plekje te vinden is.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Originally posted by MusicXtra
                              Volgens mij heeft jouw verhaal zo ongeveer dezelfde strekking als het mijne....
                              En idd is een digitale mixer, Yamaha LS9-16, Roland M400, de manier om maar weinig ruimte in te nemen in de zaal waardoor er al snel een plekje te vinden is.
                              Maar kijk heel erg goed uit met de 'natjes'. Voor je het weet heb je een gat in je print zitten (ivm uitbranden door ingekomen vloeistoffen) en dan ben je, voor die avond iig, klaar.

Maar da's wat mij betreft ook het enigste (en grootste) nadeel van digitaal.

En als je met een Roland gaat werken, ga je je verbazen over de enorm DUNNE multi die je nodig hebt...

Comment

Working...