Via via ben ik in contact gekomen met een funkband waarbij ik het geluid regel. De band bestaat uit een drummer, percussist, basgitarist, toetsenist en een zangeres.
We hebben nu 2 optredens gedaan waarbij ik geen FOH-positie had maar naast het podium stond. Dit had tot gevolg dat ik eigenlijk niet heb kunnen horen hoe de mix klonk. We hebben devolgende apparatuur:
1 x Yamaha MG16/4
2 x RCF 322A (450W)
1 x Monitor (350W)
2 x SM58, 1x PG??
De basgitarist heeft zijn eigen versterker+sub die voldoende bass genereert.
Het grootste probleem is dat ik geen feedbackfilter e.d. heb waardoor het bij het minste of geringste rond gaat, tevens zou ik graag een goede limiter op de setup kunnen hebben en zat te denken aan bijv. een DriveRack van DBX.
Tweede probleem was de monitoring voor de muziekanten, deze was vrij matig. Na wat te hebben rondgelezen merk ik eigenlijk dat inear de way to go is. Dit aangezien ik op de mics behoorlijk wat troep binnen krijg die ik niet wil hebben (bijv. de basgitarist die vol door de percussie heen komt). We hebben dan ook nog niet de juiste mics voor alle instrumenten dus het is behoorlijk behelpen.
Op een FOH-positie te krijgen wil ik sowieso een snake aanschaffen, bijvoorbeeld 12/4 van 25 meter. Zodat ik (bijna) voorin de kroeg een goed overzicht heb.
Het is een beetje een kettingreactie van mogelijkheden die kunnen/moeten worden toegevoegd:
- Goede sub:
- betere filters op mics, andere mics (voor bijv. drumset);
- inear systeem, meest eenvoudige lijkt mij bedraad, ik kan 3 mixes (+PA&HF) maken met de tafel als het moet;
- de DriveRack-achtige oplossing voor feedback uitbanning;
- effecten als galm etc.
Zouden jullie wat tips kunnen geven waar ik het beste mijn aandacht eerst op kan richten?
We hebben nu 2 optredens gedaan waarbij ik geen FOH-positie had maar naast het podium stond. Dit had tot gevolg dat ik eigenlijk niet heb kunnen horen hoe de mix klonk. We hebben devolgende apparatuur:
1 x Yamaha MG16/4
2 x RCF 322A (450W)
1 x Monitor (350W)
2 x SM58, 1x PG??
De basgitarist heeft zijn eigen versterker+sub die voldoende bass genereert.
Het grootste probleem is dat ik geen feedbackfilter e.d. heb waardoor het bij het minste of geringste rond gaat, tevens zou ik graag een goede limiter op de setup kunnen hebben en zat te denken aan bijv. een DriveRack van DBX.
Tweede probleem was de monitoring voor de muziekanten, deze was vrij matig. Na wat te hebben rondgelezen merk ik eigenlijk dat inear de way to go is. Dit aangezien ik op de mics behoorlijk wat troep binnen krijg die ik niet wil hebben (bijv. de basgitarist die vol door de percussie heen komt). We hebben dan ook nog niet de juiste mics voor alle instrumenten dus het is behoorlijk behelpen.
Op een FOH-positie te krijgen wil ik sowieso een snake aanschaffen, bijvoorbeeld 12/4 van 25 meter. Zodat ik (bijna) voorin de kroeg een goed overzicht heb.
Het is een beetje een kettingreactie van mogelijkheden die kunnen/moeten worden toegevoegd:
- Goede sub:
- betere filters op mics, andere mics (voor bijv. drumset);
- inear systeem, meest eenvoudige lijkt mij bedraad, ik kan 3 mixes (+PA&HF) maken met de tafel als het moet;
- de DriveRack-achtige oplossing voor feedback uitbanning;
- effecten als galm etc.
Zouden jullie wat tips kunnen geven waar ik het beste mijn aandacht eerst op kan richten?

.
)
. Nogmaals, ik heb zo'n ding nog nooit in mijn handen gehad... dus ik kan er weinig over zeggen... aan de andere kant zegt dat ook wel weer genoeg over het nut van zo'n ding
.
Ook met inferieure apparatuur kun je feedback voorkomen. Gevolg daarvan is dat je gewoon niet voluit kan gaan zoals je zou willen. Dus de muziekanten komen er vanzelf achter dat wat er is niet toereikend is.
(Ook hier heb ik jaren zonder mee gewerkt met succes; dus ook dit is niet de sleutel tot je oplossing!!!)
Comment