Instellen van limiters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vincent Buttstedt
    • Jul 2008
    • 42

Het is een oud DSP. Heb er nooit mee gewerkt.
    Maar ik zou zeggen, stel je limiters in voordat je amps gaan clippen.
    Om een beetje goed idee te krijgen van muziek signaal, stuur je een gewoon lekker muziekje met drums, en dan je limiters instellen, dat je amps niet constant clippen. Als het clip ledje minder dan een seconde aan gaat met de bass kick, is niet erg. Als het maar geen constant clippen is.
    Maar ik zou als ik jou was, eerst naar de specs kijken van je speakers.
    Want, limiters normaal zijn ze afgesteld op de AES specs van de speakers.
    En dan laag (subwoofers) attack van 45ms, laag, vanaf 60hz attack 23ms, en mid 2 a 4 ms, en hoog hangt van je driver af, 1icnh driver, 0,5-0,7 ms, 2 inch, 1ms...
    Als je wilt weten hoeveel watts, hoeveel dBu is. Zeg het maar.
    Die input level, moet je maar kiezen wat je beste headroom geeft.
    Het is gemaakt voor het optimalizeren van de dynamic range van het geluid.
    Maar omdat het in de input zit, zal het niets moeten uitmaken met de limiter settings. Het kan zijn dat je dan meer input geeft, en dat ie vet aan het limiten is, en dan heb je altijd wel een overshoot.

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Ik had het inderdaad enkel over het input level, niet over de limiters. Maar omdat het topic al richting gain structuren begon te lopen, dacht ik hier even op in te kunnen haken.

Om toch ook even op de limiters terug te komen: is het vreemd dat als ik de hoeveelheid headroom op de ingang aan pas, de instellingen voor de limiters ook veranderen?

Bijvoorbeeld: bij een input level van +20dB kan ik de limiters vanaf -10dB laten ingrijpen echter bij een input level van +8dB kan dit al vanaf -22dB.

Het is niet zo dat ik totaal geen idee heb waar ik mee bezig ben, alleen is het afstellen van processing/limiting niet mijn dagelijkse bezigheid, dus zou hier graag wat meer over leren. (Zeker aangezien dit soort dingen vaak wel vrij precies komen.)

De luidsprekerfabrikant geeft zelf overigens geen aanwijzingen wat betreft het afstellen van (eventuele) limiters.
      De processor wordt enkel op de toppen gebruikt, kasten zijn 3-weg, worden 2-weg actief gefilterd (grote set: 15" + 8"/1" combinatie in één hoorn, kleinse set: 12" + 8"/1" combinatie in één hoorn.) Is het dan verstandig om voor het mid/hoog een attack van circa 1ms te kiezen?

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Vincent Buttstedt
        • Jul 2008
        • 42

Over welk merk en type heb je het?
        Normaal gesproken voor mid/hoog secties die een 6,5inch of groter en een 1 inch of groter samen werken, dus met een passive filter, dan ligt de attack wel rond de 4 a 8 ms. hangt van de speakers af.
        Ik woon in portugal, en werk samen met de distributor van Renkus heinz en Martin Audio en XTA. En doe ook alle dingen voor hun, processors instellen, testen... etc..
        15 inch en 12 inch zijn de attacks 23ms, kan je verhogen naar 32.
        The release times, x16.
        Maar als je me de type en merk meld, kan ik je misschien veel meer helpen.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Nou, qua merk zit je goed.

Het betreft de Renkus-Heinz CT5/64K (15", 8", 1") en Renkus-Heinz SR6/9 (12", 8", 1") toppen. Subs zijn Renkus-Heinz C3 maar die zitten op hun eigen processor met Sense beveiliging, dus dat zit wel goed.

Eindtrappen zijn Crest Audio CA12 op het mid/laag en CA6 op het mid/hoog.

Alvast bedankt,

Groeten Hugo

Comment

• Vincent Buttstedt
            • Jul 2008
            • 42

Hey again,

Ok, heb hier de limiter settings voor je.
            Ik ging er vanuit dat je amps met de standaard gain hebt. dus de 0,775 volt.
            Dus de CA6 is een X68 gain. en de CA12 is een X97.5 gain.
            Er zit een optie in, een jumper die je kan verzetten, naar X40 gain, dat is een 32dB gain structure, die X40 wilt zeggen de input voltage X40, dus lopen alle kanalen gelijk, en zal wel beter klinken denk ik.
            Maar voor de standaard 0,7V setting,
            Limiters voor beide kasten zijn hetzelfde,
            Zal voor de mid/hi -2,4dB zijn,
            voor Low is het -1,6.
            Heb je de spreadsheet van de presets van die boxen? dan hoef je het alleen maar in te voeren, en luisteren.

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by Vincent Buttstedt
              Limiters voor beide kasten zijn hetzelfde,
              Zal voor de mid/hi -2,4dB zijn,
              voor Low is het -1,6.
              Heb je de spreadsheet van de presets van die boxen? dan hoef je het alleen maar in te voeren, en luisteren.
              Dus als ik het goed begrijp kies ik voor een treshold van -3dB op het hoog en -2dB op het laag (ik moet afronden op gehele waarden). Met een attack van 4ms op het hoog en 23ms op het laag.

Ik ben in het bezit van de presets voor beide modellen (verkregen via Jim Mobley van RH), enkel mis ik de 'Q factor' voor het instellen van de parametrische EQ's van de SR6, weet jij deze waarden toevallig (ik heb nu alles op een Q van 3 gezet)?
              Weet jij overigens ook de eenheid die gebruikt wordt voor de delay tijden? Ik heb momenteel voor miliseconden gekozen, maar ik zie die Amerikanen er ook nog wel voor aan om dit in 'foot' te doen. Weet jij de juiste eenheid, de spreadsheets noemen er géén...?

Bedankt voor je hulp tot nu toe!

Groeten Hugo

Comment

• Vincent Buttstedt
                • Jul 2008
                • 42

Ok, ik heb die spreadsheet ook, dus ik zie je probleem al.
                Q factor, is gebruikt door XTA. Bandwidth is weer door BSS en dergelijke.
                Er is een formule daarvoor.
                Q factor bandwidth per octave filter conversion and converter - quality factor Q to bandwidth in octaves and vice versa convert filter BW - sengpielaudio
                hier dan boven invullen bij de Bw/oct, en dan calculate, en krijg je Q factor.
                Die limiter settings, dus dan ja, -3 en -2.
                In watts, voor laag, 452W in 8Ohm.
                voor mid/hi 176W in 8Ohm.
                Vergeet niet dat dit de AES specs, of RMS en iets erboven, zijn.
                Dus dat wilt zeggen als je hard draait, kan je minimaal 6 uur lang draaien zonder dat het stuk gaat.
                Je kan natuurlijk, voor kleine dingen, en goed op je niveau's let, de limiters omhoog doen, maar verschil dan van 1dB, niet meer dan 3dB.
                Renkus heinz, in de presets staan je tops ook vanaf 30Hz te pompen. Ik zou je aanraden om dat naar 60Hz te doen.Heb je meer vermogen uit je tops, want onder de 60Hz komt meer uit de subs dan uit die tops.

Groeten
                Vincent

Comment

• Vincent Buttstedt
                  • Jul 2008
                  • 42

Sorry, vergeten over de delay tijden.
                  Renkus gebruikt altijd miliseconden.
                  En het is best belangrijk om de inter-driver delay goed te hebben, o.a. fase problemen.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Hoi Vincent,

mooi! Zo kom ik er waarschijnlijk wel weer uit, zal straks nog even weer met AudioCore gaan prutsen.

Bedankt voor alle hulp en moeite!

Groeten Hugo

Comment

• tijn
                      • Oct 2003
                      • 184

Ik snap de werking van de limiters van de XTA nog niet helemaal. In de handleiding staat hoe je je de juiste instelling van je limiter kunt berekenen. In mijn geval voor een top 250Wrms, correspondeert in de tabel in de handleiding met 35db. 35 db min 32 db (gain van de versterker) correspondeert dus met een limit van +3db.

Echter gebruik ik verschillende versterkers (wel met dezelfde gain structuur), of een fp2600 (430w aan 8ohm) of een fp3400 (1100w aan 8 ohm). Moet ik nu in beide gevallen gewoon de +3db limit aanhouden? De XTA heeft toch geen idee wat voor versterker er aan hangt?

Comment

• Vincent Buttstedt
                        • Jul 2008
                        • 42

Hey,

Ja, die tabel is moeilijk te begrijpen zo, maar die dB aan de zijkant is de amplifier output power.
                        Het is moeilijk uit leggen hoe dat werkt.
                        Maar ik kan je wel helpen.
                        Moet ik alleen wel weten, op welke gain staan je Lab's, (het liefst allemaal hetzelfde)
                        En welke speakers/hoeveel wattage elk compenent.

Groeten

Comment

• tijn
                          • Oct 2003
                          • 184

He Vincent,

Het is niet dat ik de tabel niet snap. De vraag is eigenlijk of de limit die je instelt op je XTA dus wel of niet afhankelijk is van de versterker die je erachter hebt hangen. Maar de versterkers hebben dus in beide gevallen een gain van 32 db.

Groeten,

Martijn

Comment

• Vincent Buttstedt
                            • Jul 2008
                            • 42

Hi,
                            Stel, je hebt een lab fp2600, met 32dB gain input.
                            2x 430W 8Ohm,
                            limiter setting op +3dBu.
                            Dan is je limiter ingesteld op 237W op 8 Ohm. (ik heb een limiter calculator, dus kan ik dat precies uit rekenen)
                            Welke willekeurige versterker je er aan hangt, die meer dan 240W 8Ohm levert, met 32dB gain, limit de limiter altijd op de 237W.
                            Die 32dB gain, is de gain structure, ook genoemd, x40 gain.
                            Elke volt die erin gaat, wordt 40x versterkt.
                            Die +3dBu limiter, is dus 237W op 8 ohm, en verdubbeld als je 4 ohm doet, dus 474W op 4Ohm, en 949W op 2 Ohm.
                            En dan als je andere amps hebt met andere gain structure, bijvoorbeeld 35dB, moet je limiter 3dB naar beneden, en met 26dB moet je limiter 6dB omhoog.
                            Is dit hulpvol voor je?

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Hoi Vincent,

ik wilde je een mailtje sturen, maar je hebt geen mailadres in je profiel staan...

Heb jij toevallig nog de DSP settings voor een Renkus-Heinz SR5 liggen?

Je mag me ook even mailen: hugo [at] soundlink [punt] nl

Groeten Hugo

Comment

Working...