Zaalinhoud en RMS Wattage + Speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jos
    • Mar 2008
    • 13

Zaalinhoud en RMS Wattage + Speakers

Voor het organiseren van een houseparty heb ik een vraag m.b.t. het inschatten van het geluid.

Ik heb van een DJ/organisator vernomen dat voor een feestje van 100-150 man in een zaal ter grootte van een royale kroeg of kantine het dansvolk gemakkelijk tevreden te stellen is met geluid uit slechts 2 eindspeakers van 500W RMS tot max. 1000W. Dat is kermiskwaliteit naar het schijnt, klopt dat?

Ik vraag me af indien ik naar een grotere zaal ga (vanaf 250m2) bij welke vloeroppervlakte/zaalinhoud (uitgaande van een rechthoek) ik extra boxen in de hoeken bij moet hangen en hoeveel Watt dat zou moeten zijn. Ik heb hier geen ervaring mee.

Bestaat er een formule of vuistregel waarmee je globaal kunt bepalen bij welke zaalinhoud je welk aantal speakers + watt benodigd is voor een vol en optimaal geluid?

En hoe zit het met vervormingen (bij welke afstand krijg je tijdsverschil tussen de spreakers onderling) en wanneer heb je echt een monitorbox nodig voor de dj?

Erg bedankt!
  • Veenstra
    • Aug 2008
    • 19

Het is net wat je wilt hoe hard en hoe zuiver.
    Hoe de afmetingen van de locatie zijn.
    Wat voor house je gaat draaien.
    Een monitorbox zou ik altijd aanraden.
    Daarnaast hengt hoe het geluid is van heel veel verschillende dingen af

Ik heb daarom 1 tip voor je en daar laat ik het verder bij.

Deze luidt : Ga naar een professioneel verhuurbedrijf en vraag hen om advies en huur dan een passende set!
    (dit "hoeft" niet duur te zijn maar het kan zeker wel)

Gr Veenstra.

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

een vuistregel bestaat niet voor dit

het is van allerlij zaken afhankelijk zoals de zaal zelf, de soort muziek, hoe hard wil je het hebben enz enz.