Zaalinhoud en RMS Wattage + Speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jos
    • Mar 2008
    • 13

Zaalinhoud en RMS Wattage + Speakers

Voor het organiseren van een houseparty heb ik een vraag m.b.t. het inschatten van het geluid.

Ik heb van een DJ/organisator vernomen dat voor een feestje van 100-150 man in een zaal ter grootte van een royale kroeg of kantine het dansvolk gemakkelijk tevreden te stellen is met geluid uit slechts 2 eindspeakers van 500W RMS tot max. 1000W. Dat is kermiskwaliteit naar het schijnt, klopt dat?

Ik vraag me af indien ik naar een grotere zaal ga (vanaf 250m2) bij welke vloeroppervlakte/zaalinhoud (uitgaande van een rechthoek) ik extra boxen in de hoeken bij moet hangen en hoeveel Watt dat zou moeten zijn. Ik heb hier geen ervaring mee.

Bestaat er een formule of vuistregel waarmee je globaal kunt bepalen bij welke zaalinhoud je welk aantal speakers + watt benodigd is voor een vol en optimaal geluid?

En hoe zit het met vervormingen (bij welke afstand krijg je tijdsverschil tussen de spreakers onderling) en wanneer heb je echt een monitorbox nodig voor de dj?

Erg bedankt!
  • Veenstra
    • Aug 2008
    • 19

Het is net wat je wilt hoe hard en hoe zuiver.
    Hoe de afmetingen van de locatie zijn.
    Wat voor house je gaat draaien.
    Een monitorbox zou ik altijd aanraden.
    Daarnaast hengt hoe het geluid is van heel veel verschillende dingen af

Ik heb daarom 1 tip voor je en daar laat ik het verder bij.

Deze luidt : Ga naar een professioneel verhuurbedrijf en vraag hen om advies en huur dan een passende set!
    (dit "hoeft" niet duur te zijn maar het kan zeker wel)

Gr Veenstra.

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

een vuistregel bestaat niet voor dit

het is van allerlij zaken afhankelijk zoals de zaal zelf, de soort muziek, hoe hard wil je het hebben enz enz.

jij geeft aan een house feestje te willen draaien! als ik daaraan denk dan denk ik aan een hard volume waarbij een hoop bas klanken uit de speakers komen. ook een dj die wel eens wat vervormt geluid wil uitsturen en mengtafels die in het rood knipperen

De kastjes die jij beschrijft zijn full range kasten van 500 watt rms. Nu heb je een hoop merken en kwaliteit,maar voor een feestje van 150 man en het moet beuken zou ik wel wat meer achter de hand willen hebben.

als ik z'n klus moet doen voor een zaal van 12'5 x 20 meter (250M2) en 150 man, zou ik zeker 2 of 4 subkastjes mee brengen met daarop 2 full range toppen. je praat dan over een totaal vermogen van ongeveer een 2x 2400 watt rms. Zoals ik al zeg is dit mijn keus en gebaseerd op mijn eigen ervaringen

Een monitor speaker is zeker nodig. Een dj staat vaak achter het geluid van de zaal set of in een vreemde hoek waardoor het onmogelijk word voor hem een fatsoenlijk zaalgeluid te horen te krijgen. omdat hij toch graag wil horen wat hij in de zaal draait heeft ie een monitor speaker. Zo kan hij goed horen wat hij draait en daarop met behulp van een koptelefoon de volgende plaat inmixen.

Het tijdsverschil waar je over praat heet de delay time. Op een set zoals ik hem beschrijf is dat niet van toepassing. Meer iets voor een feest van 15000 man

wat betreft vervorming als jij de dj uit het rood weet te houden dan zul je daar ( mits de geluidsset goed is ingeregeld) niet echt veel problemen mee krijgen! zowel dan komt er een heel technisch verhaal bij kijken, maar even niet ga uitleggen op me vrije vrijdag avond mits je echt bent geintereseert.

maar zoals al aangegeven: als jij een feest wilt orginiseren en je heb spullen nodig laat je adviseren bij een een licht en geluids bedrijf!
      voor een paar 100 euro kun je denk ik dan een puike set huren waarbij je haast geen omkijken naar hebt!

veel succes!

Comment

• Jos
        • Mar 2008
        • 13

bedankt.

met full range kasten bedoel je van die alles-in-eners?

tegenwoordig zie je inderdaad steeds vaker van die subboxen op de vloer (de bas) en daarboven op een stok de toppen (hoge tonen)

ik vraag me alleen af waarom op diverse flyers altijd staat: 15k soundsystem of iets dergelijks (dit slaat toch op 15000W, of...). lijkt me niet zo gezond

ook vraag ik af waarom er dikwijls 2 monitorboxen achter de dj staan i.p.v. 1. is alleen maar duurder, en met stereo ben je toch niet zo bezig tijdens het draaien.

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Originally posted by Jos
          bedankt.

met full range kasten bedoel je van die alles-in-eners?

tegenwoordig zie je inderdaad steeds vaker van die subboxen op de vloer (de bas) en daarboven op een stok de toppen (hoge tonen)

ik vraag me alleen af waarom op diverse flyers altijd staat: 15k soundsystem of iets dergelijks (dit slaat toch op 15000W, of...). lijkt me niet zo gezond

ook vraag ik af waarom er dikwijls 2 monitorboxen achter de dj staan i.p.v. 1. is alleen maar duurder, en met stereo ben je toch niet zo bezig tijdens het draaien.
          Verwacht niet dat bij jou die 15Kw nodig zijn.......

leuk om te horen hoe je al die termen gebruikt maar ik denk toch dat je voor een combi moet gaan met tops en subs. Waarschijnlijk dat je te kort gaat komen als je gaat draaien met die fullrange speakers (die alles-in-eners zoals jij het noemt). Met name de bass. Als je met losse subs draait kunje nog wel wat extra bass laten horen.

waarom je 2 monitors gebruikt. simpel weg omdat je dan beter geluid bij de dj krijgt. en het liefste van links en van rechts...(mss nog wel een beetje van voor) en niet van achter zoals jij zegt.. en ook heb je DJs die juist wel met stereo mixen en daar leuke effecten kan crieeren. Maar dit betekend niet dat de DJs die bij jou komen dit ook willen.

[offtopic: Welke booth ben je verder van plan op te zetten??]
          Last edited by dj-wojcik; 11-09-08, 17:08.
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Jorg
            • Oct 2007
            • 28

Waarom sub>paaltje>top?

Reden is vrij eenvoudig, misschien ook handig voor jou om te weten. Een topkastje heeft simpelweg het beste bereik door het geluid net boven hoofdhoogte te plaatsen. Wanneer een zaal vol staat met mensen, en je topkasten laag staan, worden hoge tonen snel tegengehouden door de menigte waardoor het bereik achter heel laag is...

Dit is met sub/laag niet zo, deze frequenties slaan door op de gehele zaal, mits je het goed geregeld hebt natuurlijk.

Dus de reden is heel simpel, de paaltjes zijn naar mijn weten puur bedoelt als ophogertje. je ziet dit vooral veel bij wat kleinere zaaltjes.
            Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

en zo is het maar net!

full range kasten zijn dus iid de alles in eners deze kan je aansturen met 1 versterker

wat jij beschrijft met de sub kast op de grond - paaltje - topkast voor het mid hoog is idd alweer een stapje groter

maar met z'n speaker combinatie heb je weer minstens 2 versterkers nodig. 1 voor de bass tonen en 1 voor de mid hoog tonen. ook zit er een apparaat bij dat ze een crossover noemen. dit apparaat stuurt de juiste toon naar de juiste speaker. dus de lage frequentie naar de sub/bass kast en de hoge naar de mid/hoog kast

jij heb het over flyers waar een een 15KW soundsystem aanwezig is?
              ik kan me tijd niet meer heugen dat dat op house feestjes op de flyers stond. de enige muziek stijl waar ik het nog wel eens tegen kom zijn Tekno ( geen techno) party's. Bij die muziek gaat het immers om het gigantische geluidssysteem zodat je met wat drugs lekker los kan gaan een meter voor de speakers daar staat denk ik wel 15 KW voor 150 man te spelen

maar wat ben je nou specefiek van plan?

wil je een set kopen of huren voor een feestje en wat voor muziek gaat er gedraait worden? house is nogal een breed begrip lounge of stampende hardcore is nog wel een verschil iets gedetaileerder en mischien heeft iemend wel een passende oplossing!

gegroet

Comment

• Jos
                • Mar 2008
                • 13

het wordt inderdaad een set huren (tenzij het in een discotheek wordt gehouden en daar is al een volmaakt geluidssysteem aanwezig mag ik vanuit gaan)

de booth wordt 2 x SL1210mk2 en een Pioneer DJM800

muziekstijl wordt hardstyle/core

ik heb ook welleens monitorboxen achter de dj's gezien (dus dat het monitorgeluid in de rug van de dj wordt geblazen), maar dat is niet echt gebruikelijk als ik hier zo lees

Comment

• Jorg
                  • Oct 2007
                  • 28

Monitoring vanaf de zijkant lijkt mij zelf ook slimmer ja.. Nog beter is zoals al gezegd is ook eventueel van voor...maar dat is misschien een beetje overbodige luxe...
                  Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

vuistregel? reken maar op een goeie 10 W per persoon. Zit je meestal wel redelijk..

Comment

• tha_dj
                      • Jan 2004
                      • 375

Tja, een vuistregel is er niet voor maar geloof mij, house MOET knallen.

Houdt er rekening mee dat alleen al je booth zekers als er bekende Dj's komen al niet voldoet aan hun eisen ( draaien allemaal alleen met de CDJ-1000 mk3, zelfs de CDJ-400 wordt slecht geacepteerd omdat ze er nog nooit mee hebben gedraaid meestal )

Monitors altijd links rechts ( Dj's wisselen ook wel eens van oor i.v.m doofheid, en NIET iedere Dj luistert rechts of links )

Verders heb ik voor een Hardstyle / core feestje van 500 man in de plaatselijke discotheek al 2 kW EXTRA geluid naast het eigen systeem van 4 kW en alleen voor een extra punch.

Maar een minimale vuistregel die je inderdaad het beste kunt hanteren is toch wl 10 watt per bezoeker ( en de hardere house style misschien zelfs nog wel 2 watt extra subs p.p, want zoals gezegd het moet KNALLEN )
                      your light !

Comment

• dj ramses
                        • Oct 2008
                        • 29

Originally posted by tha_dj

Maar een minimale vuistregel die je inderdaad het beste kunt hanteren is toch wl 10 watt per bezoeker ( en de hardere house style misschien zelfs nog wel 2 watt extra subs p.p, want zoals gezegd het moet KNALLEN )
                        is dat dan 10w rms of peak ?

als ik dan voor 300 man zou draaien is dat (als ik de 2w sub extra pak)
                        1500 hoog-mid
                        2100 laag
                        samen 3600w
                        wat voor versterking heb ik hier dan voor nodig??
                        ik heb gelezen dan je dat maal 1.5 moet doen ( geld dit dan als rms of peak)

gr ramses

Comment

• 4AC
                          • Nov 2007
                          • 1791

Originally posted by dj ramses
                          is dat dan 10w rms of peak ?

als ik dan voor 300 man zou draaien is dat (als ik de 2w sub extra pak)
                          1500 hoog-mid
                          2100 laag
                          samen 3600w
                          wat voor versterking heb ik hier dan voor nodig??
                          ik heb gelezen dan je dat maal 1.5 moet doen ( geld dit dan als rms of peak)

gr ramses
                          Aanbevolen versterkervermogen per kant= RMS vermogen luidspreker X 1,5
                          Maar helaas is het vaak zo dat deze regel niet klopt, sommige luidsprekers kunnen wel 2 maal of meer haar RMS vermogen hebben. Net als anderen die enkel het RMS vermogen zelf kunnen hebben of zelfs minder dan dat.
                          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Tsjaaa, geouwehoer over vermogen hier altijd. Gewoon een flink systeem met infra subs en voldoende weergevers wat een fatsoenlijk rendement haalt. En ja, house moet beuken!

Okey ******** heeft een punt met zn 10W per persoon, maar laat dit gewoon aan de techneuten over...

Nogmaals: Het gaat om rendement in db's en niet om watts...

Okey, er is een verschil of je deze db's met overcapaciteit of met één schreeuwerige top haalt!

En niemand wil 120db continue aan zn hoofd,....toch?

In een zaal van 10 bij 25 zou ik voor house een C4 set met een B2 per kant wegzetten. Om de zaal te vullen weliswaar. Maar voor 150 man.....is dat way te veel! Of equivalent van een ander merk natuurlijk. En jaa dat is bij elkaar maar 4800 watt RMS, maaaar, dat zegt dus niks!
                            Last edited by MusicSupport; 11-10-08, 02:47.
                            d&b Audiotechnik

Comment

• tha_dj
                              • Jan 2004
                              • 375

Uiteraard, praten de meeste over RMS en niet over piek vermogens, daar de piek niet al te lang mag duren

Verders ben ik het helemaal eens met de stelling dat het ook van je rendement afhangt, maar goed een vuistregel rekent meestal wel gemakkelijk voor veel bedrijfjes, en daarnaast doe je de nodige ervaringen op en weet je zelf wel hoe en wat je setje op den duur allemaal aankan.

Maar goed, als je er minder kaas van hebt gegeten, moet je eens informeren hoe het in het verleden is gedaan in die tent, en wat er stond ( is meestal al wel een bedrijf voor jou geweest ).
                              En anders een set inhuren bij een lokaal bedrijf met de eisen dat je voor 500 man genoeg geluid wilt hebben om op een house feestje te knallen.
                              your light !

Comment

Working...