subs goed of fout geplaatst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Ik vraag me idd ook af of de verhouding sub/top hier wel okee is...

8 array-kastjes die bijgebeend moeten worden door 2 laagkastjes die dat dan tot 150 Hz moeten opvullen....?

ik ken de data van de kastjes niet, en ik weet ook niet of dat de set helemaal opengeschroefd moest worden of niet, dus hier zal ik verder maar geen uitspraken over doen.

Weet alleen wel dat als die kastjes echt tot 150Hz door moeten lopen, ik deze absoluut nooit in deze opstelling zou gebruiken. Het is zoals Berolios al zegt, dat is geen sub meer, dat is laag. En dat wordt nu eenmaal anders ervaren door ons mensen dan sublaag. Nu ga je dus een gedeelte van het laag uit het midden horen komen, wat hierdoor honkerig en onrustig wordt, de topjes hebben geen ballen meer omdat deze uit de subs zouden moeten komen, Echt je wilt kastjes die op 150 crossen gewoon niet van elkaar trekken! Zoals gezegd, prop die dingen onder de stacks en leg nog een lijntje neer, van echte subs :-)
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

volgens mij moet je gewoon binnen een derde (ok, of de helft.......lol) van je maximale golflengte blijven om een array te vormen, en de gratis extra dB's te krijgen.
      Daarna maakt de frequentie niet meer uit, als die er maar onder ligt. Sub array van 50 cm onderling is dus goed mogelijk...

En hier te zien zit dat tot die 150Hz wel redelijk snor. 340m/s / 150 Hz = 2,26 meter, delen door 2 = ca 1,15 meter onderlinge afstand.

honkerig en onrustig laag, tops geen ballen../.// mooi gevonden, maar ik kan er wiskundig ff niks mee...

enne, onthou ff dat je oren een onderlinge afstand hebben van 18 cm... sub lokaliseren is voor de mens dus een lastig truukje.

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Wel Gerard, gelukkig gebruiken we dan ook onze oren om te beoordelen of iets wel of niet klinkt, niet wiskunde.

Grappig dat je het hebt over het lokaliseren van sub want dat is nu net waar het over gaat. Boven de 85Hz ga je dus wel de plaats van de bron waarnemen. Dat is geen theorie, maar bittere praktijk.
        Last edited by sparky; 05-09-08, 19:07.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Ik weet niet of iemand al deze reden voor de plaatsing van de subs heeft gegeven maar door de subs in een rij voor de buhne te zetten krijgt het sub ook richting waardoor je kan zorgen dat het laag daar aan komt waar je het wilt hebben nm. in de tent en niet er buiten .
          Dit is een van de redenen buiten de dekking van het sub waarom ik deze set-up liever bouw dan een conventionele set up . De tweede reden is dat mits je genoeg versterkers en delays hebt je het sub ook weer gecontroleerd richting de wanden kunt sturen en dus daarmee bijvoorbeeld omringende bewoners kunt ontzien waardoor er gewoon minder reden is tot klachten .
          Berolios ik wel eens geprobeerd om met die XL file dingen te doen maar ik en omputers is een beetje een haat liefde verhouding . Hoe lief ik ook ben voor mijn computer zo af en toe steekt die een vette middel vinger naar me op .
          Last edited by Timo Beckman; 08-09-08, 16:43.

Comment

Working...