subs goed of fout geplaatst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

subs goed of fout geplaatst...

Deze foto kwam ik tegen bij het zoeken naar meer info over DB-technologies.
    Ik zou die subs zo zeker niet neerzetten, om verschillende redenen.
    Maar ben wel benieuwd waarom ze zo dan staan ??????
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Heb ik wel eens meer gezien en het werkt, zeer legale spreiding van het laag, beter zelf dan ze tegen elkaar te zetten.
    De theorie hierachter ken ik ook niet maar ik dacht hier iets van gelezen te hebben gepost door ******** ??
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Elmo
      • Jun 2006
      • 208

wat weegt zo'n kastje wat ik daar zie eigenlijk?

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

Ik herinner me al een paar jaar geleden op dit forum zo een topic
        waarbij ze dan mooie technische computer simulaties
        lieten zien hoe de bassen zich verspreidden als je ze naast elkaar
        zetten of deze hierboven opstelling,... Nog vindbaar in zoekfunctie?
        Zul je vast alle antwoorden in vinden denk ik wat dit betreft

greetzz Ljanton

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

zeg eerst eens waarom jij het NIET zou doen, ik doe regelmatig PA'tjes in dit soort tenten en leg de subs dan graag in een lijn, zoals SIS al zegt vanwege de egale subverdeling. Een nadeel is wel dat je naar mijn gevoel wel iets meer subs nodig hebt om voldoende druk te hebben (zeg een stuk of 6 waar je er normaal 4 zou gebruiken. ook leg ik ze meestal plat ipv op de kopse kant zoals op de foto. Ik vind het namelijk toch belangrijk dat er ook een sub onder de stack (of in deit geval array) ligt. Anders wordt het geluidsbeeld in de eerste 5 meter nogal verwarrend: als je voor een stack staat hoor je deze vanaf zo'n hertz of 80 werken en alles wat eronder zit hoor je vanuit het midden van de zaal komen.

Wat belangrijk is bij deze opstelling, is dat de kasten dicht genoeg naast elkaar staan of liggen, zodat ze blijven koppelen, voor het mooie mogen ze dan niet verder uit elkaar liggen dan een kwart van de golflengte die correspondeert met de crossfrequentie. Wat bij een Hertz of 80 ongeveer een meter is. Zelf heb ik niet altijd genoeg kastjes om deze zo dicht op elkaar te leggen, maar gelukkig heeft de praktijk uitgewezen dat tot 1.80 goede resultaten geeft, let wel op 80Hz gecrossed.

En wat Anton al zegt, is hier al idd een topic over te vinden waarin dieper op het hoe een waarom van de golflengtes en tussenruimten wordt ingegaan.

Wat de plaatjes betreft waar anton het over heeft:

Mochten deze plaatjes niet meer vindbaar zijn, ik denk dat ik nog wel wat eigen mapponline-plaatjes heb, die ik heb gebruikt om iemand te overtuigen meer kastjes in te plannen :P
          Last edited by sparky; 03-09-08, 21:32.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by Hansound
            ...Ik zou die subs zo zeker niet neerzetten, om verschillende redenen...
            Voordat ik mijn verhaal afsteek zou ik erg graag jouw redenen willen horen om ze zo niet neer te zetten.

Originally posted by ljanton
            Ik herinner me al een paar jaar geleden op dit forum zo een topic
            waarbij ze dan mooie technische computer simulaties
            lieten zien hoe de bassen zich verspreidden als je ze naast elkaar
            zetten of deze hierboven opstelling,... Nog vindbaar in zoekfunctie?
            Zul je vast alle antwoorden in vinden denk ik wat dit betreft

greetzz Ljanton
            Afijn: Yep, meer dan genoeg over gediscussierd... heb er inderdaad mooie plaatjes van gemaakt ... ik geloof dat het topic iets van 'akoestisch technische vragen' of zo heette... in ieder geval gestart door 'Koen vd K'... misschien kun je ze zo vinden.

Ik doe dit eigenlijk vrijwel altijd (!) en het werkt erg goed. Nadeel is wel dat je meer 'overlast' hebt van je sub op het podium. Bij ras-echte jazz-muzikanten (die gasten van de oude stempel) wil dit bijvoorbeeld wel eens verkeerd vallen, dus daar kun je het beter niet bij doen.

Basisgedacht erachter is het maken van een lijnbron met je sub, waardoor je een egale spreiding krijgt, ipv al die buiken en knopen als je door de zaal loopt
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by sparky
              zeg eerst eens waarom jij het NIET zou doen...
              Ha ha... gelijke zielen he
              ...Een nadeel is wel dat je naar mijn gevoel wel iets meer subs nodig hebt om voldoende druk te hebben (zeg een stuk of 6 waar je er normaal 4 zou gebruiken...
              Dit klopt wel. Subs kunnen meer druk opbouwen als ze tegen elkaar aan staan. Heeft met een typisch line-source-array effect te maken, waar ik nu even de naam van kwijt ben.
              ...ook leg ik ze meestal plat ipv op de kopse kant zoals op de foto...
              Dat doe ik niet (als het past tenminste). Je kunt de koppeling 'sturen' door de manier hoe je je subs stackt en neerzet... Ik weet niet of ik het handig uitleg, maar als je bijvoorbeeld twee subs OP elkaar legt, dan beperk je de verticale afstraling... Dit kun je vaak gebruiken door bijvoorbeeld juist NIET hoog te stacken in zalen waar je hoog moet spelen (denk aan een stadion met hoge balkons) en juist WEL hoog te stacken als je al je energie op de platte vloer wilt hebben (bijvoorbeeld open-air).

Heel bruut gezegd heb je dus effectief meer energie op de vloer als je de subs (of drivers) boven elkaar zet. Het effect bij een enkele sub is minimaal, maar toch ...
              ... Wat belangrijk is bij deze opstelling, is dat de kasten dicht genoeg naast elkaar staan of liggen, zodat ze blijven koppelen, voor het mooie mogen ze dan niet verder uit elkaar liggen dan een kwart van de golflengte die correspondeert met de crossfrequentie...
              Dit klopt helaas niet (je bent denk ik in de war met de 1/4 lambda tussen de diepte-rijen in een sub-matrix). De maximale afstand tussen twee bronnen is maximaal de HELFT van de hoogst weer te geven frequentie (je cross-frequentie inderdaad dus).
              Voor subs wordt er zelfs soms gerekend met 2/3 lambda, dit vanwege de grootte van de weergevers tov de golflengtes. Maar officieel is het 1/2 lambda.
              ...Zelf heb ik niet altijd genoeg kastjes om deze zo dicht op elkaar te leggen, maar gelukkig heeft de praktijk uitgewezen dat tot 1.80 goede resultaten geeft, let wel op 80Hz gecrossed...
              Daarom geeft 1,80 mtr dus toch goede resultaten ;-)

Maar: zoek even naar die topics waar we het over hadden (en post de link effe ).

Hopelijk heb je hier allemaal wat aan !!
              Adios
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Haha, bedankt Jeroen, ben ik toch even blij dat ik de (door mij fout geinterpreterde!!)theorie als uitgangspunt heb genomen en daarna verder ben gaan schuiven met die subs en mijn oren heb gebruikt. Nu snap ik dus waarom die afstand wel werkt, heheh.

De reden dat ik de subs platleg, is dat ik er simpelweg nooit genoeg bij me heb gehad om het recht overeind te proberen. Zoals ik al zei vind ik het erg belangrijk dat de buitenste subs minimaal tot onder de stacks komen.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

Haha, bedankt Jeroen, ben ik toch even blij dat ik de (door mij fout geinterpreterde!!)theorie als uitgangspunt heb genomen en daarna verder ben gaan schuiven met die subs en mijn oren heb gebruikt. Nu snap ik dus waarom die afstand wel werkt, heheh.

De reden dat ik de subs platleg, is dat ik er simpelweg nooit genoeg bij me heb gehad om het recht overeind te proberen. Zoals ik al zei vind ik het erg belangrijk dat de buitenste subs minimaal tot onder de stacks komen.
                  Zeker een goed uitgangspunt !! Doe ik zeker ook, anders krijg je een beetje dat 'sub-met-satteliet-speakers' idee dat je bij home-cinema-setjes hebt .

Adios!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

sub-opstelling

en

sub-tekening
                    in tegenstelling tot de stereo-opstelling
                    stereo-LR-opstelling

dus : breng je geluid naar de plaats waar je publiek staat.
                    Links-Rechts is hier erg uit de mode, zoals je begrijpt.
                    Last edited by Gast1401081; 03-09-08, 23:07.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Originally posted by MacGyverSounds
                      ...Links-Rechts is hier erg uit de mode, zoals je begrijpt...
                      L/R sub kan in sommige gevallen redlijk goed werken trouwens, maar dan heb ik het echt over tientallen subs per kant (stuk of 48 of zo)... er gaan dan namelijk andere dingen spelen omdat het weergave-oppervlak tov de golflengtes die je weergeeft ontzettend groot is geworden... maar dat is weer een ander verhaal...

Ik zeg ook: lijntje bouwen !!

Maar ben wel nog altijd ERG benieuwd naar de initiele redenen dit niet zo te doen... ben maar niet bang, we maken je niet af hoor !!

Comment

• BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

Als je een systeem stapelt en je hebt hoogte nodig voor de toppen...
                        Soms is daar wel wat op te vinden maar die middelen zijn niet altijd voorhanden.

Comment

• Hansound
                          • Apr 2006
                          • 832

Ik bedoel niet dat het fout is om je subben voor het podium te plaatsen, maar meer de ruimte ertussen, gezien de 150 hz die ik in de specs van deze subs zie staan.
                          En tevens zou ik dan wel subs tot onder de toppen willen hebben.

Daarnaast reageren lang niet alle kasten even fijn als je ze allemaal laat koppelen, en dat vraag ik me bij deze DB Tech kasten dus ook af,

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by Hansound
                            ...gezien de 150 hz die ik in de specs van deze subs zie staan...
                            Kasten die je tot 150Hz laat lopen zijn laagjes en geen subs in mijn beleving. Maar jouw argumenten is wat voor te zeggen inderdaad.

Als ik zo de afmetingen van deze top-kastjes zie, kan ik me er iets bij voorstellen extra laag-kasten neer te zetten inderdaad. Ik zou er dan een systeem van maken met subs op een rijtje op de vloer tot 75 Hz, laagkasten onder de array (meevliegen is nog veel beter !) van 75-150 Hz en dan die topjes de rest vanaf 150 Hz. Ik vraag me dan nog altijd af of je wel genoeg power in de banden tot 300Hz hebt, maar dat is een kwestie van even uitproberen.
                            Last edited by berolios; 04-09-08, 19:50.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Daarnaast reageren lang niet alle kasten even fijn als je ze allemaal laat koppelen, en dat vraag ik me bij deze DB Tech kasten dus ook af,

ik vraag me wel eens meer af... maar niet of de kast het fijn vindt dat ik hem akoestisch koppel met zn tweelingbroertje...

die 150Hz doet ter eigenlijk niet toe, als de processor een andere mening heeft... En de mening van de procesor gaat erg voor, geheel ondemocratisch gesproken...

Comment

Working...