ZX1 voor de tweede keer opgeblazen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Originally posted by speakertech
    Toch vraag ik me af hoe hoog het kennisniveau is van de huidige audioverkopers. Aan iemand die een dergelijke set aanschaft, moet toch verteld worden, hoe zo'n set moet worden aangestuurd. Zoniet, dan blijft de verkoper in gebreke en zou ik de tweede maal met de opgedane kennis (hier op het forum) toch maar weer garantie claimen.

Speakertech
    Dat is niet altijd juist , er zijn namelijk veel mensen die kopen via een webshop zoals ik.
    Stel : ik heb 2 x RCF ART 525 A , nu wil ik daar een subbas bij aanschaffen, nou dan koop ik gewoon een RCF 8001 A erbij.
    Waarom: ik lees forums en weet dat die sub er gewoon bijpast, niettegenstaande er nog andere subs bijpassen.
    Enfin zo doe ik het .
    Een beetje zelfkennis lijkt mij niet overbodig .
    Desnoods vind je een schat aan informatie via forum's en internet.
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• keenoncoolstuff
      • May 2003
      • 695

Originally posted by sis
      Dat is niet altijd juist , er zijn namelijk veel mensen die kopen via een webshop zoals ik.
      8< knipperdeknip >8
      Een beetje zelfkennis lijkt mij niet overbodig .
      Desnoods vind je een schat aan informatie via forum's en internet.
      Mee eens, maar als je bestelt via een webshop dan acht je jezelf in staat zelf te beoordelen wat je nodig hebt, en hoe je één en ander aansluit.

De mensen die deze kennis niet -of niet voldoende- in huis hebben gaan daarom naar een "echte" winkel, met personeel dat verstand van zaken heeft. Natuurlijk omdat ze ervan uitgaan dat ze dan spul kopen wat op elkaar is afgestemd, met het advies hoe ze de set moeten bekabelen.
      Als ze vervolgens in die winkel niet fatsoenlijk voorgelicht worden door gebrek aan kennis van de verkoper vind ik dit een kwalijke zaak.

Groet, Rob.
      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by Koen van der K
        De ZX1 kan 200W hebben. De S1200 kan 600W leveren, opzich zou een goede 200W weergever dat wel moeten kunnen hebben echter is het de vraag of die 200W wel echt 200W is en hoeveel LF dat 8" drivertje voor z'n kiezen krijgt. Het zou best kunnen dat die Dyna gewoon op het laag net te lang teveel vermogen staat te leveren voor zo'n kleine driver (specs vanaf 60Hz).
        Hey Koen,

De 600 watt van de S1200 is nog altijd in 4 ohm.
        Dus de ZX1 met z'n 8 ohm 'krijgt' maar 300 watt op z'n donder. Zou eigenlijk moeten kunnen.
        Desalniettemin heb ik eenzelfde ervaring meegemaakt, maar dan met een geleverd setje in een cafezaaltje (2 maal 2xZX1+SB122 combinatie).

Paul.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Davy Gabriels
          • Aug 2002
          • 819

Originally posted by SPS
          Dus de ZX1 met z'n 8 ohm 'krijgt' maar 300 watt op z'n donder. Zou eigenlijk moeten kunnen.
          Tja, misschien is toch niet zo'n goed idee om altijd meer versterkervermogen dan rms vermogen op zo'n kastje zetten. En zeker niet als de versterker nog in de clip zit, dan krijgt het kastje zo'n 1,5x RMS vermogen clippend te verwerken...

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Originally posted by SPS
            ... de ZX1 met z'n 8 ohm 'krijgt' maar 300 watt op z'n donder. Zou eigenlijk moeten kunnen.
            ... dat is idd wat ik bedoel; een beetje 200W weergever zou wel 300W aan moeten kunnen.
            Het feit dat de ZX1 dit niet fijn heeft gevonden ligt puur in het LF dat die 8" voor z'n kiezen krijgt, maar dat had je al wel gelezen.

Sluit me volledig aan bij Speakertech en Rob; mensen gaan naar 'n winkel voor advies en service en daarom ben ik van mening dat de verkoper van betreffende winkel in dit geval mede-verantwoordelijk is inzake defect raken en garantie van deze set.

Enfin, laten we hopen op een mooie afloop en oplossing zonder verdere brokken in de toekomst

Groetos !
            Last edited by Koen van der K; 15-08-08, 20:01.
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• gen
              • Mar 2005
              • 2

Misschien een stomme vraag maar, heb je de speakerkast opengeschroeft om de schade te bekijken. Ik heb namelijk meerdere keren met ZX1'en meegemaakt dat de schroeven van de speaker zelf los waren getrilt waarna de speaker als opgeblazen klonk. Later hebben we alle schroeven met vast gelijmt.

Comment

• Betserd
                • Jun 2006
                • 10

Ik heb gisteren direct met EV gebeld om eens te kijken wat zij er nu van zeiden. Volgens hun is die combinatie perfect geschikt voor de S1200 W versterker. De ZX1 zou maar een derde van het vermogen moeten krijgen en de SB122 2/3 dus dat moet geen enkel probleem zijn. Wat hij me wel vertelde en ik was blij om z'n eerlijkheid is dat bij de eerste productie er nogal wat teruggekomen zijn met gescheurde speakers en dat de klanten daar niks aan kunnen doen.

Aangezien dit nu de andere box is dan vorige keer en als deze ook door de fabriek gerepareerd wordt dan zou het dus allemaal opgelost moeten zijn. Dat zou veruit het mooiste zijn want het klinkt wel als een dijk die combinatie...

Toch maar wel besloten om de TC Electronic C 300 als compressor + limiter tussen het mengpaneel en de versterker te gooien. Al is het alleen maar om de boel een wat dikker geluid te hebben..

Allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp, als ik nieuws heb van EV dan zal ik het hier even posten.
                Last edited by Betserd; 16-08-08, 08:50.

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Het leek me al zo vreemd. Een productiefout verklaard een heleboel inderdaad.

Let wel op met het gebruik van een compressor/limiter op je master. Je kunt hiermee het gemiddelde vermogen aanzienlijk verhogen en daardoor alsnog je speakers overbelasten. Probeer ervoor te zorgen dat de processor niet te vroeg ingrijpt en dan behoorlijk veel db's gaat staan te compressen. Een compressor/limiter gebruiken om de ergste pieken uit je signaal te halen is natuurlijk een prima manier om iets harder te kunnen draaien, zonder dat je vesterker in de clip hoeft te gaan.

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Originally posted by Betserd
                    ... de ZX1 zou maar een derde van het vermogen moeten krijgen en de SB122 2/3 dus dat moet geen enkel probleem zijn...

... vreemd verhaal; beide kastjes zijn 8R dus krijgen ze beiden evenveel vermogen in het LF gebied (werkgebied subje), namelijk 300W per kastje (600W/4R). Daarboven krijgt enkel die ZX1 alles voor z'n kiezen en dat is dus pakweg 400W/8R. In beide gevallen dus behoorlijk "watt" (resp.1,5 en 2x RMS vermogen wat de ZX1 aankan).

Enfin, als die meneren het zeggen ... vraag even of ze dat op papier zetten en je garantie (blijven) geven .

Groeten !
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Betserd
                      .........Wat hij me wel vertelde en ik was blij om z'n eerlijkheid is dat bij de eerste productie er nogal wat teruggekomen zijn met gescheurde speakers en dat de klanten daar niks aan kunnen doen.

.
                      gescheurde speakers (conussen) heeft niks van doen met opgeblazen spoelen.. meer met de impregnatie van de conus. Voor Rock'n'Roll krijgen die speakers een andere coating dan voor de huis tuin en keukensetjes.(en studio) ...

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Ik vindt dit ook zeer vreemd, ook erg onduidelijk in het begin van de starter wat nu precies gebeurd is...

Spreekspel en conus zijn toch wel twee verschillende dingen, meestal 'blaas' je de spreekspoel op met kans dat de conus zich door de grote X-factor zich vervormd..

Zelf ook ZX-1 en het verhaal dat EV er problemen mee heeft is in de US niet bekend.

Ik denk weer een gevalletje van geen lowcut gebruikt en toch lekker knallen gaan!!!!!

Dave
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Drive inn tnt
                          • Sep 2003
                          • 1082

Originally posted by gen
                          Misschien een stomme vraag maar, heb je de speakerkast opengeschroeft om de schade te bekijken. Ik heb namelijk meerdere keren met ZX1'en meegemaakt dat de schroeven van de speaker zelf los waren getrilt waarna de speaker als opgeblazen klonk. Later hebben we alle schroeven met vast gelijmt.
                          Dit klinkt misschien dom, maar dat heb ik dus ook gehad.
                          Maar een opgeblazen speaker klinkt wel degelijk anders dan een paar losse schroefjes

Back on topic, met het vermogen van je amp zit het wel goed. Ik heb regelmatig 600 watt lab grubben op mijn zx1tjes zitten en dat trekken ze makkelijk.
                          Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je een vervormd signaal binnen krijgt O.I.D
                          Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

Bekend probleem als ik dit zo allemaal lees. Collega bedrijf waar wij veel mee samenwerken heeft 12 Zx1's als simpele lowcost mini fills en voor spraaksetjes. Deze speakers krijgen dus niet veel op hun flikker, maar toch zijn er al 3 terug geweest (recone 8" ) en zijn van alle speakers de schroeven van 8" met locktight vastgezet. EV heeft weldegelijk een productiefout in deze 8" 's.

Om het setje passief gefiltert te maken kun je de top affilteren met een 100uF 100VAC Bipolaire condensator. (Vastzetten tussen de positieve ader die naar de doorlus voor de top gaat; en eigenlijk even een aparte uitgang maken ) Dit zorgt ervoor dat de top van 200Hz gaat mee lopen en geen laag voor zn kiezen krijgt. Dit combineert uitstekend met de SB serie weet ik uit ervaring!
                            d&b Audiotechnik

Comment

Working...