Multikabel mm, ff of mf?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijnvanthiel
    • Oct 2002
    • 104

Multikabel mm, ff of mf?

Wat is de meest gebruikte combinatie van harting 108 aan een multikabel?

Male - Male
    Female - Female
    Male - Female

Het lijkt mij dat de laatste de meest logische combinatie is, omdat je op deze manier altijd je multi kan verlengen. Echter zie ik regelmatig Female/Female multi's te koop staan...

Ben benieuwd of iemand een voordeel weet om f-f of m-m te gebruiken.
    (het enige dat ik kan verzinnen is dat je multi op die manier nooit verkeerd om ligt)
    Met vriendelijke groet,

Martijn van Thiel
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Bovendien heb je bij Female Female veel minder kans dat je contactpinnen beschadigen, doordat de male kant in de breakkist zit...

Dit is de reden waarom wij een female female hebben!
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Female female komt vanuit de NOB norm . Die hebben vaak alles op deze manier uitgevoerd .
      Ik zou ten alle tijden het op male female houden daar de rest van nederland daar ook mee werkt .

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

ik ben begonnen met een NOB multi en heb deze norm doorgezet in nieuwe kabels.
        voordeel is dat je geen uitstekende pennen aan je multi's hebt zitten die kunnen beschadigen
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Even een vraagje om hier op in te haken, hebben jullie ervaring met het hergebruiken van bussen uit oude hartingconnectoren?

Alle pennen zijn nieuw, maar heb de bussen uit een paar oude female hartingdelen gehaald en heb nu op een aantal kanalen een slecht contact.

Ik vermoed dat een aantal bussen bij het eruit halen een beetje verbogen zijn waardoor er iets speling tussen de pen en de bus zit, en dat dit het probleem veroorzaakt.

Wat denken jullie? Toch alle bussen er maar weer uitslopen en nieuwe erin zetten? (heb geen originele Harting tool om die bussen te verwijderen namelijk, en vind het tevens een belachelijk hoge investering.)

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by hugovanmeijeren
            Even een vraagje om hier op in te haken, hebben jullie ervaring met het hergebruiken van bussen uit oude hartingconnectoren?

Alle pennen zijn nieuw, maar heb de bussen uit een paar oude female hartingdelen gehaald en heb nu op een aantal kanalen een slecht contact.

Ik vermoed dat een aantal bussen bij het eruit halen een beetje verbogen zijn waardoor er iets speling tussen de pen en de bus zit, en dat dit het probleem veroorzaakt.

Wat denken jullie? Toch alle bussen er maar weer uitslopen en nieuwe erin zetten? (heb geen originele Harting tool om die bussen te verwijderen namelijk, en vind het tevens een belachelijk hoge investering.)

Groeten Hugo
            Het tool is inderdaad belachelijk duur, maar een fijn stalen buisje in het handvat van een vijltje werkt ook. Even passen maar sommige metalen ballpointstiften zijn precies pas.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 04-06-08, 21:06.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
              Bovendien heb je bij Female Female veel minder kans dat je contactpinnen beschadigen, doordat de male kant in de breakkist zit...

Dit is de reden waarom wij een female female hebben!

Er is een tijd geweest, dat ook de XLR kabels van de NOS destijds female-female waren. Een female plug is beter bestand tegen ruw gebruik en gaat niet krom als er op getrapt wordt. De mengpanelen werden ervoor gecustomized. Ook werden alle ingangen wel voorzien van genders male/male

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• purplehaze
                • Jul 2004
                • 692

F-F is perfect voor multikabel ...enne deze kun je altijd verlengen met een M-F kabel

Dus het is prettig dat er daar ook een stelletje van in nederland op de weg zitten :-)

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by speakertech
                  Het tool is inderdaad belachelijk duur, maar een fijn stalen buisje in het handvat van een vijltje werkt ook. Even passen maar sommige metalen ballpointstiften zijn precies pas.

Speakertech
                  7 euro, bij TU..?? of gaan we ook de peuken uit de asbak leegpeuteren, en er een nieuwe shaggie van draaien?

edit : 6 euro..
                  Dat hulsje past namelijk preciesw tussen de veerhaakjes en de bus. Doe je het met een ballpointhulsje , dan druk je die veerhaakjes te ver naar binnen.. Einde pen/bus dus.
                  Last edited by Gast1401081; 05-06-08, 09:50.

Comment

• ostracized
                    • May 2002
                    • 214

ze bedoelen deze vermoed ik...
                    HARTING | 0999 000 0012 | Tools - Hand & Workholding | Mechanical, Office & Workplace | Farnell NL

Edit:
                    Ontopic, wij hebben de kabels trouwens M-F uitgevoerd...

gr Otto
                    Last edited by ostracized; 05-06-08, 10:25.
                    (...)

Comment

• johan1988
                      • May 2006
                      • 40

Ook handig is dat je bij FF de kabel nooit verkeerd om kunt leggen

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

Wij gebruiken ook FF. Die keuze heb ik in de eerste plaats gemaakt voor het beschermen van de pennetjes van de males, en in de praktijk blijkt het superhandig te zijn omat idd je kabel om en om kan.

Je FOH multi verlengen is trouwens een gek idee: dan ligt er midden van de weide een multiconnector te zwabberen?? Je wil niet weten welk potentieel dronken mensen hierin zien (uittrekken enzo).

Ken uzelf: een XLR connector van een DMX lijn onder het zand van I Love Techno outdoor heb ik ook zo gevonden als ik bier op heb. En dan is het Oooh zooo geweldig om die reeks movingheads langs de kant te zien dienst weigeren... (PS: toen was ik wel wat minder volwassen als nu )

Indien je toch wenst te verlengen kan je nog steeds een MF er bij aanhangen. Maar uiteindelijk is je kabel goedkoper dan je harting stekkers. Dus 20 meter kabel extra moet er wel van af kunnen.

Comment

• Martijnvanthiel
                          • Oct 2002
                          • 104

Dank voor alle reacties. Natuurlijk kan je verlengen met een m/f! Tis iig helemaal duidelijk en de f/f is besteld.
                          Met vriendelijke groet,

Martijn van Thiel

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Mischien een kleine tip: in situaties waarbij je toch ineens moet verlengen gewoon een korte (minder dan 1m) M-M meenemen, dan hoef je geen speciale lange M-F verlengkabels in je assortiment mee te nemen.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by MacGyverSounds
                              7 euro, bij TU..?? of gaan we ook de peuken uit de asbak leegpeuteren, en er een nieuwe shaggie van draaien?

edit : 6 euro..
                              Dat hulsje past namelijk preciesw tussen de veerhaakjes en de bus. Doe je het met een ballpointhulsje , dan druk je die veerhaakjes te ver naar binnen.. Einde pen/bus dus.

Ik heb het originele Harting tooltje, dat was in het guldenstijdperk iets van HFL 70,00, best duur dus. Het is een tijdje zoek geweest en heb toen een hele tijd een precies passend stalen buisje gebruikt. De kelkveertjes van de harting werden niet beschadigd. Ik heb het origineel weer dus wist niet dat ze zo ver in prijs gezakt zijn. Het zal wel net zo iets zijn als met tangen voor krimpkonnektors. Prijzen vanaf 12,50 euro tot originele AMP tangen met certifikaat van een paar 100 euro. Maar is het allemaal hetzelfde?

Speakertech

Comment

Working...