Als je toch de insteek maakt met eerste klas tweedehands apparatuur van topmerken. Dan kom je mijns inziens verder. Als je dan toch nieuwe dingen wil hebben zou ik dat geld investeren in goede microfoons, compressors, kabels en zo'n mooie dbx processor. Een line array voor beginnende bands lijkt me nogal onpraktisch. Met beginnende bands zou ik de set ook niet al te zwaar nemen zodat je ook met 16A uit de voeten kunt. Wij werken vaak op onmogelijke locaties met een chronisch stroomgebrek met beginnende bands. En een LED lichtset met niet te zware versterkers doen dan wonderen. Als je een mooie crown 3600vz met een crown 2400 combineert, dan heb je foh meer dan zat voor beginnende bands, en die versterkers geven het ook niet op. Dan heb je misschien ook nog wat geld over voor een reserve versterker. Qua mengpaneel zou ik sowieso tweedehands kopen, anders moet je toch een compromis gaan maken, en compromissen met mengtafels zijn wat mij betreft uit den boze, want daar blijf je je de hele avond aan irriteren.
Investeren in PA
Collapse
X
-
-
Ha mede-forum-mers,
Bij bovenstaande kan ik me geheel aansluiten gezien ik ook voor een technisch-praktische oplossing zou gaan.
Echter kan de wens van de topic starter (zoals hij ook aangeeft) wel eens meer financieel-technisch-esthetisch zijn, en dat hij daar gewoon geld voor (over) heeft.
Ik heb ervaren dat je als techneut dan kan "lullen als Brugman" maar aankoopgedrag dan meer op emotioneel-esthetisch vlak ligt dan op rationeel-technisch vlak.
Enfin, hij vraagt ook een mening ... zoveel mensen ... ;-)
Groeten en succes !Meer is minder, minder is meerComment
-
Ja, dankuwel Koen!
Het is ook niet de bedoeling om bergen geld te verdienen, maar ook om zelf wat bij te leren op PA gebied, en omdat we dat zelf ook graag doen. Met beginnende bands bedoel ik niet groepjes die voor het eerst optreden hé, maar bv coverbands, ikzelf speel bij zo'n coverband, (zo'n 2 jaar, dat noem ik nog beginners) maar we spelen wel regelmatig voor een zaal van 300 man hoor...
Kwa micro's zitten we uitgerekend aan 2000€ (shure SM bèta 58, SM 58, SM 57, AKG D112, ...) dus daar zit het wel goed denkik.
En kwa mengpaneel een van Soundcraft => 2000€
Neem nu toch een 8000€ voor de boxen (incl versterkers), dan is er nog 3000€ over voor kabels, statieven, monitors (neem een 200€/monitor) en dan de efecten, gates ect. Dus op zich moet het toch te doen zijn me circa 15000€ ? (of een 2000€ meer)
Maar wat van die bovengenoemde gates, compressors, equalizers etc heb je nu juist nodig?
Deze set lijkt echt wel iets... Ook voor live-bands? (bv geen vooral DJ-boxen?)
JBL*SRX 8 System 2xSRX722,2xSRX728S,2xCrown*@*Music StoreLast edited by tommys; 28-05-08, 12:48.Comment
-
Je kunt je een heel goede actieve installatie aanschaffen van Qube Audio wat goed binnen je budget valt. Ik draai regelmatig met zo'n setje en ben iedere keer weer verbaast over het geluid wat daar uitkomt. En dan met name in het laag. Het gaat om een 15" - 2" inch top en en 15" sub.
En dan hou je nog genoeg over voor de andere zaken. Kwestie van creatief shoppen.Heerlijk die stilteComment
-
Voor 300 man zou ik toch een wat beter klinkende set voor meenemen. Waarbij je dan toch weer op tweedehands uitkomt aangezien je dan een echte beukset kunt krijgen. Met nieuwe speakers blijft het in die prijsklasse toch behelpen. Wat ook kan helpen is een set laten nabouwen door deze of gene. er zitten gnoeg van dit soort bedrijven in Nederland die een systeem perfect voor je kunnen nabouwen. Dan heb je nieuw en goed, wat ook nog flink van beukestein wil.Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
Maar als je gewoon een goed klinkend systeem wil aanschaffen zie ik zeker mogelijkheden.Heerlijk die stilteComment
-
hmmm... wij draaien nooit gehoorbeschadiging hard. in het metal circuit komt dat veelvuldig voor, maar zelf zet ik het liever niet harder dan echt nodig is ivm de geleverde geluidskwaliteit en strakheid. maar verschil is er wel degelijk, vooral in een goede subweergave onder de 50Hz, en daarvoor is een goede beukkast toch zeker aan te bevelen.Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
Maar mijn vraag nu:
Hebben we met deze set :
JBL SRX 8 System 2xSRX722,2xSRX728S,2xCrown @ Music Store
toch iets deftig kwa geluid voor live-bands?
Bedankt alvast voor alle tips, maar helaas geen tweedehands...Comment
-
Maar mijn vraag nu:
Hebben we met deze set :
JBL*SRX 8 System 2xSRX722,2xSRX728S,2xCrown*@*Music Store
toch iets deftig kwa geluid voor live-bands?
Bedankt alvast voor alle tips, maar helaas geen tweedehands...
... lijkt me een prima kandidaat ! Ik heb enige tijd geleden voor een soortgelijk budget een fixed install PA samengesteld voor het dansvloergedeelte van een medium-grote discotheek en kwam na veel vergelijk en wegstrepen bij deze set uit. 2x12" met 75x50 opening en een rendement van 97dB gaat tot een redelijke afstand prima. De voorloper (Array) vond ik ook best klinken, heb nog geen goede luistertest met de 722's kunnen doen maar ben benieuwd wat die 4" HF driver doet. Testen gebeurt nog wel voordat de opdracht definitief is.
Het enige dat ik anders zou doen is wellicht de amps; mooie packagedeal maar toch ook even wat andere amps proberen lijkt me aan te raden. Dan gaat het me niet zozeer om de koeling (tunnel rear-front koeling zoals bij die XTI's heeft geen extra HE's nodig) maar om de klank, capaciteit etc. Nadeel is dat je weer een driverackje oid erbij moet aanschaffen.
Succes !Last edited by Koen van der K; 28-05-08, 17:31.Meer is minder, minder is meerComment
-
Dan zou ik toch echt gaan voor het D.E.A.C.O.N setje. Deze klinkt erg vriendelijk en gaat hard genoeg. De JBL line-array... tja, is het wat mij betreft niet helemaal. Ze vragen namelijk zo veel geld omdat het een line-array is en niet omdat hij nou zo hard gaat of iets dergelijks. Het JBL SRX setje is naar mijn mening meer een pomp-setje. Of een hoempa-hoempa setje. Snap je het nog?
Ik zou gaan voor de Deacon!
Ik wil er tevens even aan toevoegen dat een DB Tech FL system ook een optie is...uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazenComment
Comment