Dynamics / FX voor 5 persoons band

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Dynamics / FX voor 5 persoons band

Stel dat ik een band met:
    - zangeres
    - drummer
    - gitarist
    - bassist
    - toetsenist

zou willen uitversterken voor zaaltjes tot 500 personen.

Wanneer ik geen oneindig vermogen heb om grote 19" racks vol met spullen te kopen, maar ook geen zin heb in Behringer oplossingen, wat is dan een zinvolle investering in 19" apparatuur?

Een kleine PA met een luidsprekerprocessor incl. EQ is al aanwezig.

Ik zat zelf te denken om te kijken of er multi effect processors waren die voor 4 kanalen onafhankelijk in te stellen zijn. Met 2 van die units zou ik dan waarschijnlijk al een heel eind komen.

Misschien is het echter juist veel slimmer om bv 1 unit met 4 x compressor / limiter / gate te nemen en daarnaast nog een goede galm.

Hoe nemen jullie bij dit soort zaken beslissingen?

Ik kan me ook indenken dat je bepaalde FX-units gewoon moet hebben omdat anders veel acts afhaken.

Als er aanraders zijn qua 19" apparatuur, dan zie ik die dus graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Ik zou zelf geen gates nemen, dus blijven er qua dynamics alleen compressie over. BSS heeft hele fijne 4 kanaals compressors: BSS AudioDPR-404

Dan heb je een kantje compressie voor de bas en de zangeres en dan hou je nog 2 compressor kantjes voor bijvoorbeeld drums of backing vocals over.

Als je dan nog een fijne galm, bijvoorbeeld de M-2000 (M2000) van TC electronic, neemt dan heb je ook nog 2 kantjes galm. Eventueel zou je daar een D-two (D-Two) bij kunnen pakken voor wat delay.

Dit zijn wel dure apparaten, maar dan heb je wel goed spul waar iedereen wel mee werken wil denk ik.
    Last edited by Sandman; 02-05-08, 18:45.

Comment

• Olaf Duffhuës
      • Oct 2000
      • 2477

Ik zou eerder voor gates kiezen, daar kun je een hoop problemen mee voorkomen...Met compressie kun je ook een hoop verprutsen...

Qua fx zou ik ook eerder gaan voor TC, M-One/M2000, 2 dual engines...Dus dan kun je links een galm pakken en rechts een r'n'r delay...Met de M-One kun je ook tap-delayen...Ik zelf werk ook met deze apparaten en ben er dik over tevreden...Ik zou in eerste instantie geen aparte delay kopen...Met 2 dual engines kun je dus 4 effecten maken!

Het enige wat ik als eerste belangrijk vind als ik een outboard/fx rack in elkaar zet is een EQ, 2 fx apparaten en een gate....de rest mag van mij later wel..
      Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• theo
        • Nov 2001
        • 503

weet niet hoe je tegenover digitaal staat.
        Maar met een 01v96v2 heb je direkt alles aan boord ook 19inch.

Comment

• relax
          • Aug 2007
          • 106

Digitaal is zeker een optie, het is een afweging van totale kosten ook, maar ook tegenover gebruiksgemak en hoe compleet ben je dan.

Ik zal eens in de mogelijkheden van de 01v96v2 duiken

Comment

• theo
            • Nov 2001
            • 503

Digitaal is zeker een optie, het is een afweging van totale kosten ook, maar ook tegenover gebruiksgemak en hoe compleet ben je dan.

Ik zal eens in de mogelijkheden van de 01v96v2 duiken

Je bent voor een band in principe geheel compleet.
            Mits 16 kanalen voldoen, 4 auxen,4 effecten,8 bussen, ieder kanaal kan je een gate comp of fx toewijzen.
            Heb er zelf een ada8000 aan hangen. kan je naar 24 kanalen en 8 uitgangen toe.
            Groeten

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 804

Als je telken met dezelfde band toert is dit idd een goeie optie. Maar in een stress situatie valt die 01V toch wel dik tegen vind ik.

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

ik moet idd zeggen dat ik digitaal yamaha ook nie geweldig vind voor live muziek... net iets te weinig "hands-on" mogelijkheden.

maar dat is een persoonlijke keuze.

maar qua rand apparatuur moet ik je voor deze setup aanbevelen:
                ( basis budget)
                2 * dbx 266xl of beter ( dbx 1066 is leuk)( budget kwestie)
                zoizo 1 voor je zangeres en 1 voor je gitaar (en voor je bas gitaar?)
                en dan heb je nog een keer een gate over voor een snare of een kick

voor de toetsen heb je verder niets nodig lijkt me.

en zoizo een goed klinkende galm ( lexicon mx200 oid, kwestie van smaak en geld)( dual engine is leuk voor een keer een gitaar chorusje oid)

met vriendelijke groeten,

Leks
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

Working...