Wie kan mij adviseren over deze subkasten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

Wie kan mij adviseren over deze subkasten?

Ik ben geluidsman voor de stichting Noord Geldersch Metaal, wij organiseren bandavonden voor metalheads in de Veluwe. We doen dit ongesubsidieerd, en scharrelen langzaam maar zeker onze apparatuur bij elkaar. Op het moment wil ik de subkasten aanpakken, omdat we te weinig laag hebben. Onze F.O.H. set bestaat momenteel uit 2x Stage Accompany GB152 gecombineerd met een Amcron geodyne2 2x400w op top, en een Amcron Macrotech 2400 2x715w op het laag met twee LAN L300 18" kasten op het laag. Op dit moment aangevuld met een paar Beyma 15" subkasten, maar die lenen we iedere keer. Nou wil ik het laag helemaal in eigen hand zien te krijgen zodat we niet steeds hoeven te lenen. Omdat we alleen maar metal programmeren, wil ik dat het laag wat er staat ook echt goed voor elkaar is, want metal wordt snel een zooitje als je geen tip-top apparatuur hebt. Bijkomend probleem is dat de zaal een betonnen bunker onder de grond is, waar ongeveer 120 man in kunnen, en dus niet al te diep is. Met een redelijk laag plafond op 3m.

Op dit moment staan er op marktplaats een paar redelijk geprijsde Community CSX60 subs, een paar SA 18" W-bins en een paar JBL W-bins.

Mijn vraag is, ik sta nu voor de volgende keuzes.
    1. Ik bouw nog een paar LAN L300 kasten erbij.
    2. Ik stap over op de Community CSX60
    3. Ik schaf een paar W-bins aan
    4. Een extra MA2400 erbij zodat ik op elke lan sub een versterker in brug kan zetten.

De LAN subs gaan tot 35Hz -3dB, de CSX gaan bij -3dB tot ongeveer 55Hz en een W-bin uberhaupt maar tot 60Hz.

kan een w-bin in zo'n kleine zaal of wordt het dan een rommeltje?
    is een csx iets, of heb ik dat onderste laag echt nodig om er meer body aan te geven?

Ik hoop zo een duidelijk beeld te hebben geschetst. wie kan mij adviseren in deze keuzes?
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • aameijer
    • Oct 2005
    • 67

Hoi Metalteacher,

Er is een opvolger van de LAN L-300 maar dan ongeveer dubbel vermogen en iets strakker laag. Deze subs zijn selfpowered. Meer informatie vind je op www.mbaudiosystems.com

Comment

• metalteacher
      • Dec 2007
      • 467

Mooie speakers inderdaad!! maar daar hebben we het geld dus niet voor, dat is het hele probleem. Daarom zit ik ook te overwegen om over te stappen op w-bins, die kun je bijna vergeefs krijgen. maar mijn vraag is dus, kun je de w-bins in een kleine zaal ook gebruiken of is dat vragen om moeilijkheden. En daarnaast, kun je de Community CSX60 ook voor live werk gebruiken, en dan met name metal, wat toch wel wat strakheid vereist in het laag.

Comment

• aameijer
        • Oct 2005
        • 67

Heb je al een prijs gehad? Kan uiteraard niet in jullie portemonee kijken maar ze zijn zeker vergelijkbaar met een goede sub + een kantje versterker.

Comment

• metalteacher
          • Dec 2007
          • 467

de csx60 staan te koop voor 560,- en de w-bins voor 310,- een set LAN L300 bijbouwen kost ongveer 700,- een ma2400 erbij kost 600,- maar een extra amp met twee kasten geeft niet genoeg druk, dus wat ik ook doe, het meeste effect kan ik krijgen door of extra kasten bij te plaatsen, of overstappen op andere kasten met een hogere gevoeligheid c.q. ander systeem zoals w-bin. Bij overstappen op een ander systeem zou het guinstig zijn dat ik de LAN subs weer kan verkopen en het me dus waarschijnlijk niks kost om alles op orde te krijgen. Echter ik twijfel dus sterk omdat ik vermoed dat ik aan de onderkant een stuk bandbreedte moet inleveren daar de LAN subs tot 35Hz bij -3dB gaan. De CSX gaan dan maar tot 55-60Hz en de w-bin tot 60Hz. Voordeel w-bin is een harde kickbass die dan wel weer pas vanaf 80Hz goed op stoom komt. maar daartegenover wel een hoge spl heeft van 103dB/1watt en de CSX60 heeft 105dB/1watt. Maar aangezien ik de drie systemen niet ff heel gemakkelijk naast elkaar kan zetten, dus hier de vraag aan de deskundigen. Wat is jullie mening? Ik twijfel zelf heel erg hiertussen aangezien ik vrees dat ik het onderste laag ga missen, en dat een w-bin niet gaat klinken op 3m afstand.

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

ik weet niet hoe lang je zaal precies is, maar als er maar 120 man in kan is dit waarschijnlijk niet zo heel erg lang.

Aangezien een W-bin ontworpen is als Long-trow systeem, is het in een klein zaaltje niet erg aan te raden "omdat je laag dan pas ergens buiten begint...."

Comment

• metalteacher
              • Dec 2007
              • 467

Ik sta weer voor een keuze. nu kan ik kiezen om volledig over te gaan op een EV Rx218S of om er twee LAN subs bij te bouwen. De EV's zijn vrij licht en goed sjouwbaar. De LAN subs geven vooral veel sublaag. Is er iemand met ervaring met de rx 218s. Duwen die goed door met een enkele kast per kant? toepassing is maximaal met 200man in een zaal. maar zou ook graag iets groters ermee willen kunnen bestrijken.

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Hallo,

Het echte sublaag heb je naar mijn mening niet nodig in een betonnen ruimte waar 120 man in kunnen/ max 200. Wanneer je namelijk (teveel) sublaag hebt, kun je op bepaalde plekken staande golven krijgen, omdat je golflengte lang en groot is.

Wanneer je 3 á 4 maal 15 icnh subs/laag hebt staan per kant, kom je al een heel eind. Ze gaan nog best laag, 40 HZ -3db willen ze nog wel eens halen en ze beuken strak. 18 inch gaat in een kleinere ruimte nog al snel "wobbellen" en 15 inch blijft een stuk strakker bij snelle kick's van je bassdrum, omdat de ophanging van de luidspreker kleiner/lichter is.
                Ook omdat je zaal niet erg lang is, zou ik dus voor Bassreflex systemen gaan, zodat je directe afstraling hebt en de reflex poorten geven nog wat extra draag kracht om toch wel een paar meter ver te drukken.
                Wanneer je een paar 15 inch subs goed zou stacken, dan heb je alweer extra koppel (2x naast elkaar is meer druk, 2x op elkaar is verder dragen, zo was het dacht ik of juist precies andersom), wanneer je buiten/groter wilt, kun je altijd een setje 18 inch subs of w-bins/hornloads gebruiken om verder te dragen, maar voor binnen in de ruimte die jij aangeeft, is naar mijn mening 15 inch idealer dan 18 inch.

Ik hoop dat dit je verder helpt.
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by T_Sound
                  Hallo,

Het echte sublaag heb je naar mijn mening niet nodig in een betonnen ruimte waar 120 man in kunnen/ max 200. Wanneer je namelijk (teveel) sublaag hebt, kun je op bepaalde plekken staande golven krijgen, omdat je golflengte lang en groot is.

Ik hoop dat dit je verder helpt.
                  Leg dat eens nader uit?
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

de rx218 vind ik niet echt fantastisch, dan ben je nog beter af met de enkel 18" variant... de speaker in de 218 is een goedkopere/ander type dan die in de enkele versie, en dat is goed te merken ook...

over doorduwen is er dus niet echt sprake als je het mij vraagt

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Nou moet ik even heel goed nadenken.
                      Er zijn een QRX218 en een RX218.
                      In de RX218 zit de DL18mt...
                      ... in de QRX218 zit een EVX180B.
                      De EVX180B is een kwalitatief betere woofer met een veel hoger rendement. De QRX218 is ook een stuk duurder als een RX218... Menig webshop maakt hier heden dag nog fouten in!

De RX218 is dus niet echt een aanrader... Twee maal QRX118 doet ook véél meer dan een enkele RX218!!!

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

Originally posted by MusicXtra
                        Leg dat eens nader uit?
                        Staande golf - Wikipedia

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Ik weet wat staande golven zijn hoor.
                          Maar wat heeft dat te maken met dat je in een ruimte van 120-200 personen geen sublaag nodig zou hebben?
                          Daarmee zeg je dus eigenlijk dat je in een ruimte tot 50 personen ook maar geen laag meer nodig hebt en in een ruimte tot 10 personen kun je het mid ook maar beter achterwege laten.
                          En als ik je vertel dat staande golven juist voorkomen bij golflengtes kleiner dan de afstand tussen de wanden kun je beter het hoog ook gelijk dichtdraaien.

Comment

• T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

Jij gaat mij hopelijk niet vertellen dat jij voor een feestje voor 50 man, enorme baskasten mee gaat nemen om sublaag te gaan produceren, dan neem je ook iets subtiels mee, waar geen echt sublaag uit komt, maar waar toch een vol geluid uit komt.

Sublaag in een ruimte als wat de TS beschrijft, gaat alleen maar overheersen en neemt (onder andere door de staande golven) meer problemen, dan voordeel mee.
                            Sublaag heeft een te grote en een te lange golf om daar mooi te kunnen klinken.

Daarom adviseerde ik dus meerdere 15 inch subs per kant met 12 inch toppen, zo kun je nog laag genoeg gaan, hard genoeg beuken en toch zuiver blijven.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Jij gaat mij hopelijk niet vertellen dat jij voor een feestje voor 50 man, enorme baskasten mee gaat nemen om sublaag te gaan produceren, dan neem je ook iets subtiels mee, waar geen echt sublaag uit komt, maar waar toch een vol geluid uit komt.

Sublaag in een ruimte als wat de TS beschrijft, gaat alleen maar overheersen en neemt (onder andere door de staande golven) meer problemen, dan voordeel mee.
                              Sublaag heeft een te grote en een te lange golf om daar mooi te kunnen klinken.

Daarom adviseerde ik dus meerdere 15 inch subs per kant met 12 inch toppen, zo kun je nog laag genoeg gaan, hard genoeg beuken en toch zuiver blijven.
                              Feestjes voor 50 man kun je prima bedienen met een enkel 18" of enkel 15" waar ook echt sublaag uitkomt en wat ook heel mooi kan klinken.

Comment

Working...