veel sub op podium

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gifschijter
    • Dec 2005
    • 13

veel sub op podium

Hallo,
    Wij gebruiken al een aantal jaren een Dynacord XA28 setje.
    (2x F12 CHW + 4x F17 PHW)
    De locatie's zijn meestal niet al te groot zodat we nogal kort achter onze
    eigen p.a. staan.
    Hierdoor hebben wij nogal last van veel bassen aan de achtezijde van
    de p.a. op het podium.
    Wat is hiervan de oorzaak en hoe is dit op een redelijk simpele manier te
    reduceren, zonder het zaalgeluid aan te tasten?
    Gaarne jullie commentaar!

• jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Subs zijn over het algemeen een omni-bron. Dus de herrie aan de voorkant is hetzelfde aan de achterkant. Om minder geluid aan de achterkant te hebben kan je meerdere subs bij elkaar zetten en 1/3 uit fase zetten(in de praktijk iets ingewikkelder) maar of dit voor kleine opstellingen ook werkbaar is....

Comment

• gifschijter
      • Dec 2005
      • 13

Maak het nog uit wat voor een soort baskast gebruikt wordt?
      Hoorngeladen, frontloaded, bandpass.... etc

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Dat omni karater van de sub ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je een gewone sub op een beton/tegelvloer zet zul je erachter toch echt stukken minder bas horen en voelen dan ervoor.

Pas als je op een podium staat ga je echt last krijgen van dreunend laag.

Kortom, zet je subs niet op hetzelfde deel van het podium waar je staat of nog liever op de vloer ervoor.
        (bij podiumdelen even een streepje ruimte tussen de delen met het geluidssetje en de band doet wonderen)
        lekker belangrijk!

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Je kunt een truuk toepassen maar dit kost je een x-tra amp een delay en nog 2 subs (als je er nu 2 hebt tenminste) .
          Zet de subs achter elkaar 1 meter tussen ruimte van de voorkant van de voorste sub naar de voorkant van de achterste sub .
          Dan delay je de achterste met 2,94 ms en draait de polariteit om van de achterste sub .
          Hierdoor cancel je in theorie aan de achtekant het laag en krijg je aan de voorkant een optelling van laag .

Het is wel zaak dat het level +/- identiek is op beide subs .
          In kleinere zaaltjes krijg je ook te maken met reflecties en staande golven dus 100 % zal het niet werken maar goed is een oplossing . Er zijn meer oplossingen maar deze is makkelijk uit te leggen.
          Last edited by moderator; 01-05-08, 15:02.

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 806

Timo: heb je bij deze truuk wél 3dB winst voor de subs? (dat is bij bijvoorbeeld een CSA niet het geval dacht ik)

Comment

• G.flater
              • Dec 2007
              • 35

Je laag zal gewoon gaan koppelen, juist door zijn karakteristiek. Je creëert nu in wezen een subarray.

Op je mid en hoog komt er iets meer bij kijken

correct me if i'm wrong..
              "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Timo Beckman
                Je kunt een truuk toepassen maar dit kost je een x-tra amp een delay en nog 2 subs (als je er nu 2 hebt tenminste) .
                Zet de subs achter elkaar 1 meter tussen ruimte van de voorkant van de voorste sub naar de voorkant van de achterste sub .
                Dan delay je de achterste met 2,94 ms en draait de polariteit om van de achterste sub .
                Hierdoor cancel je in theorie aan de achtekant het laag en krijg je aan de voorkant een optelling van laag .

Het is wel zaak dat het level +/- identiek is op beide subs .
                In kleinere zaaltjes krijg je ook te maken met reflecties en staande golven dus 100 % zal het niet werken maar goed is een oplossing . Er zijn meer oplossingen maar deze is makkelijk uit te leggen.
                Is wel leuk op kleine locaties waar gifschijter op doelt, dan liggen de subs midden op de dansvloer.
                Een andere mogelijkheid is misschien de frequentie waar je op het podium de meeste last van hebt met een parametrische eq wegfilteren. Mijn ervaring is dat het meestal om één frequentie waardoor alles staat te dreunen.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

(dat is bij bijvoorbeeld een CSA niet het geval dacht ik)
                  Wat bedoel je met csa ?

Ik heb effe gezocht op internet naar die sub maar kan hem niet vinden wel de fx20 ofzo (ik ben geen fan van dynacord)
                  Ik zag dat je er 4 hebt . Er is nog een mogelijkheid .
                  3 subs op elkaar waar van de middelste naar achter gericht staat en hier een vertraging op toepassen en polariteit omdraaien . De vertraging komt neer op ongeveer de diepte v/d kast (maar meten is weten dus een impuls meting doen)
                  Hiermee cancel je aan de achtekant het laag en aan de voorkant +/- 3db meer laag . Deze opstelling heeft als voordeel dat de footprint van je set kleiner wordt . (neemt minder ruimte in beslag)

nb het werkt het beste met omni subs hoorn geladen systemen zijn lastiger en werkt het ook minder goed

op de andere opstelling die ik eerder aangaf ga in theorie 6db in laag meer krijgen ea hangt af van het goed afregelen van de set

De frequentie waar je last van hebt wisselt die of is het constant de zelfde waar je last van hebt . In kleine zalen krijg je ook vaak een opstapeling van laag op 1 frequentie . Dit heeft te maken met de diepte van de zaal en de golf lengte van de frequentie die overheerst .
                  De zg. staande golf .
                  Last edited by Timo Beckman; 01-05-08, 16:37.

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 806

CSA: cardioid sub array. Is een term in het leven geroepen door d&b als ik me nie vergis. Komt neer op 3 subs waarvn de middenste gedraid is

En dat bedoel ik dus, dat die mar 3dB winst geeft, ipv 6dB met 2 subs achter mekaar

Comment

• Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

als iemand een paar plaatjes voor me kan hosten heb ik een paar mooie voorbeelden van sub opstellingen en delay grappen met daarbijhorend visueel resultaat ( visualiser van Yamaha Y-S3 )

iemand interesse? vertel me dan ff hoe ik een documentje/plaatjes host.

leks
                      Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• hugovanmeijeren
                        • Oct 2004
                        • 1436

Originally posted by Leks
                        iemand interesse? vertel me dan ff hoe ik een documentje/plaatjes host.

leks
                        Jazeker interesse, ik host ze wel voor je, stuur maar even een mailtje naar: hugo [apending] vanmeijeren [punt] nl

Groeten Hugo
                        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• YSAUDIO
                          • May 2008
                          • 2

Kijk even voor zo'n sub: X-TREME - eXplosive sound en kies rechts bij de modellen de XTCARDIOID Subwoofer...

Comment

Working...