Piano dof

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

Ik hoop toch dat er wel een stuk realisme in de antwoorden op prijs wordt gestelt. Er zitten elke zondag 500 luisteraars in een kerk met een technicus die twee 855´s tot zijn beschikking heeft.

daarmee ga je het niet redden om het niveau te halen wat je zelfs met een electrische piano van 1Keur direct op het toneel zet.

Dan kun je wel gaan praten over de eq maar je praat over twee supercadioide microfoons die drie vierkante meter snaren egaal moeten oppikken op korte afstand. Dat blijft narigheid. Zelfs twee SM57´s zullen een gelijkmatiger geluidsbeeld geven.

"klinkt niet als echt" vind ik trouwens raar. Want als je "klinkt als echt" wil doen moet je niet uitversterken. Meneer de pianist dient dan gewoon te oefenen op zijn toucher . Dat klinkt behoorlijk als echt en werkt al 100 jaar prima in kerken.
    lekker belangrijk!

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Dank Gaffer voor je waardering van mijn bericht.

Naar mijn idee heeft de TS bepaalde riemen waarmee hij moet roeien, maar heeft advies nodig om dat goed te kunnen doen. Mijn EQ tips zijn hopeloos en een druppel op een gloeiende plaat (garbage in, garbage out), maar misschien net datgene wat de TS nodig heeft om voorlopig even door te kunnen met zijn werk. Indien er budget is voor betere microfoons, zal de TS zich ongetwijfeld tot ons wenden.

Indien er wordt gevraagd of het mogelijk is om met een kever een vrachtwagen te slepen, dan hou ik echt wel mijn mond, maar we beginnen allemaal ergens op de ladder der geluidstechniek en we moeten het op de onderste treden vooral hebben van datgene wat beschikbaar is en kijken wat er allemaal mogelijk is.

Goed. Zand erover. Terug naar de orde van de dag. Of eigenlijk nacht

Comment

• Koert
        • Nov 2002
        • 86

Wat misschien ook nog wel werkt is de microfoons op een doek op de bodem van de piano leggen. De plaat boven de pedalen van de piano kan vaak open. Een vriend van mij doet dit al jaren zo met dynamische mic's en dat werkt best ok!

Verder geneuzel over hele dure mic's (414 en km184) heeft i.i.d. geen nut! Zelfs met goede microfoons/mixer/pa blijft het vaak nog moeilijk om het geluid van een piano goed te versterken.

Ik denk dat je in de goedkopere prijsklasse met een parametrische EQ van Behringer en 2x een B5 best wel wat voor elkaar kan krijgen!

Groeten, Koert

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Originally posted by Koert
          Wat misschien ook nog wel werkt is de microfoons op een doek op de bodem van de piano leggen. De plaat boven de pedalen van de piano kan vaak open. Een vriend van mij doet dit al jaren zo met dynamische mic's en dat werkt best ok!

Verder geneuzel over hele dure mic's (414 en km184) heeft i.i.d. geen nut! Zelfs met goede microfoons/mixer/pa blijft het vaak nog moeilijk om het geluid van een piano goed te versterken.

Ik denk dat je in de goedkopere prijsklasse met een parametrische EQ van Behringer en 2x een B5 best wel wat voor elkaar kan krijgen!

Groeten, Koert
          Waarom zou het op een doek leggen op de bodem beter zijn dan het hangen aan de klep dat nu gebeurt? Zoals jij het zegt zet je de mics haaks op de snaren waardoor de snaren nog ongelijkmatiger opgepikt worden. Als er een betere plek zou kunnen zijn, dan is het aan de voorkant, als de piano daar geopend kan worden tenminste. Ik heb dit nooit geprobeerd bij een staande piano, de situaties waarin ik staande pianoos heb versterkt hebben dit nooit toegelaten. Maar vleugels heb ik wel versterkt met mics vlak boven de snaren met dichte klep (bandsituatie) en met open klep met mics aan de buitenkant (pianoconcert, opnames) laatste mogelijkheid klinkt meer open, natuurlijk en gedetaileerd en heeft minder EQ nodig dan micen in een gesloten vleugel. Ik snap het aanraden voor een externe EQ ook niet helemaal, wie zegt dat dit een verbetering gaat zijn t.o.v. de EQ die beschikbaar is. overigens worden de Behringer analoge par. EQ's niet meer gemaakt en die digitale bakken lijken me geen aanrader voor iemand die geen idee heeft hoe hij zijn kanaal-EQ ou moeten instellen.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Koert
            • Nov 2002
            • 86

Hoi Sparky,

De mixer die ze nu gebruiken heeft maar één midbandje met sweep. Waarschijnlijk klinkt het geluid dof, omdat er een hoop "rotzooi" in het laag en het laag-mid zit. Dus dacht ik dat misschien een uitgebreidere eq helpt. Bijv: AUDIO-TECHNOLOGIE - EQUALIZER & ZUBEHÖR - TUBE ULTRA-Q T1951 : Parametrischer 2 x 4-Band Equalizer mit Röhrenschaltung
            Heb dit ding zelf ook en voor dat geld een goede 4 band parameet!

Voor het plaatsen v.d. mic's op de bodem heb ik geen theoretische verklaring, maar het werkt wel! Dus allicht het proberen waard toch?

Groeten, Koert

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ah, okee, ze maken ook een "buizen" versie, die kon ik niet. En ja proberen kan nooit kwaad als het werkt, werkt het, maar ik heb er een hard hoofd in.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• aameijer
                • Oct 2005
                • 67

Concreet: Dit probleem is alleen op te lossen bij de bron. 2x E-855 gaat niet werken. Een betaalbare oplossing is een ATM450 microfoon. Van bovenaf (met open klep) naar beneden richten zou een goede oplossing kunnen zijn. Wellicht heb je een leverancier in de omgeving waar je een dergelijke setje microfoons kunt testen. Even los van de kwaliteit van de piano op zich, wij hebben afgelopen weekend een setje ATM450 gebruikt tijdens een grote productie en die vond ik zondermeer mooier dan al het andere wat we in het verleden hebben gebruikt ((KM184, U87, C-414). Zeker de moeite waard om te proberen.

Comment

• bran0985
                  • May 2004
                  • 75

Misschien nog een bescheiden tip... Klinkt hij wél mooi als hij niet uitversterkt is?
                  Snaarinstrumenten met oude snaren klinken ook dof....
                  Voor de technici; Wel eens een gitaar uitversterkt met een paar "dooie" snaren er op....

Comment

Working...