plaatsing van de sub bij kleine in-ear optredens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

plaatsing van de sub bij kleine in-ear optredens

Wij hadden gisteren een brainwave.

Nu we een jaar ervaring met de in-ears hebben, blijft een van de nadelen dat je de muziek minder "voelt". (Je broekspijpen wapperen niet. )

Nou zit ik mij af te vragen of we bij feesten tot +/- 200 man met een "kist op een stokkie PA" niet gewoon aan de kant van de bassist een subkast het podium op kunnen halen.

Immers de zangmicrofoons hebben laagaf. En de instrumenten aan die kant zijn geheel DI. Bij de drums zet men toch al geregeld een behoorlijke sub. Dus als wij, met onze 26 dB dempende doppen in, de sub achter / naast de band neer zetten zou dat toch als een enorme stage-shaker werken maar geen onoverkomelijke (feedback) probleem hoeven te geven?

Wat is er mis met deze beredenering?
    Even uitgaande van een gewone 95dB party.
    1x15" sub onder 12"+1" top per kant situatie.
    Drie vocal mic´s 2x1945 en 1x855

Het lijkt TE simpel om waar te kunnen zijn...
    lekker belangrijk!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

je wil dus alleen extra laag hebben, en zoizo zou ik geen top erbij plaatsen, je speelt op in-ear en dat doe je ermee teniet,

1 sub per kant, en dan gewoon aan je pa set aansluiten lijkt mij niet verkeerd, subs natuurlijk dan gewoon op het podium plaatsen, en eventueel 20 tot 30 cm verhogen
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Hi Showband!

1e waar je goed mee rekening moet houden is dat een extra subje op het podium flink gaat interfereren met de subjes van je PA, want om het effect te hebben dat je zoekt zal die toch best aan moeten staan.

Een kant en klare oplossing heb ik niet voor je. Iets waar ik in eerste instantie aan zou denken is een soort 'shaker' systeem... echter is dit niet altijd even makkelijk te implenteren. Sta je op praks, dan kun je een normale shaker vastklemmen op de betreffende prak en dan zal het allicht pria kunnen werken. Neem dan wel een prak die buiten dat jij/ jullie erop staan helemaal vrij is... alles van versterkers en dergelijke dat je erop zet werkt dempend. Ik verwacht dat de trilling beperkt blijft tot die prak en zich niet significant verspreid naar andere prakjes, dus je kunt zo redelijk goed het effect isoleren. Sta je niet op praks, dan zul je al een andere ondergrond die enigzins 'vrij' kan trillen moeten staan om hetzelfde effect te krijgen, maar een echt praktische oplossing hiervoor zou ik je niet kunnen aandragen.

Een oplossing zou kunnen zijn dat iedereen zijn eigen 'staplank' maakt: 75 x 75 cm met rubberen voetjes eronder en een shaker erop... maar dat ziet er nogal lullig uit ;-) en beperkt je nogal in je bewegingsvrijheid, dus praktisch kan ik dat niet noemen.

Hopelijk heb je hier iets aan.
      Adios !
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mattheusvz
        • Jun 2007
        • 107

Er bestaan speciale shaker platen. Ik heb ze wel eens gezien bij Musik Produktiv. Of het de oplossing is, waag ik te betwijfelen....
        Maar ik geloof wel in het plaatsen van compacte sidefills. Ik heb al meerdere malen op grotere podia dankbaar gebruik gemaakt van de (al aanwezige) sidefills. Het geluid van de zaalmix stuurden wij ook naar de sidefills en het werkte perfect. De sidefills hoefden ook absoluut niet hard te staan, waardoor je op het podium een heerlijk gebalanceerde sound had.
        Ook hebben wij wel eens kleine Nexo kastjes al monitortjes voor de bühne gelegd, dit werkte ook uitstekend. Zelf zul je moeten uitvinden of dit voor jou ook goed werkt, dus gewoon een kwestie van proberen. Wel de volume in de gaten houden.....

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Even verduidelijken.
          Het gaat om de vraag of je de zaal-sub van een kant van de zaalstack gewoon een paar meter naar achter kan zetten zodat hij ook achter de band staat. En dan heeft de band dus erg veel druk in het laag .

Juist zonder extra apparatuur.
          En de speaker is nog steeds onderdeel van de front stack.

We praten hier nadrukkelijk over kleine optredens en niet over kilowatts aan sub. Bruiloft, muziekcafe, sportclub enz

Gewoon de 1x15" sub niet recht onder de top plaatsen. Maar de top op een gewoon statief en de sub 4 meter naar achteren.
          lekker belangrijk!

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by showband
            Even verduidelijken.
            Het gaat om de vraag of je de zaal-sub van een kant van de zaalstack gewoon een paar meter naar achter kan zetten zodat hij ook achter de band staat. En dan heeft de band dus erg veel druk in het laag .

Juist zonder extra apparatuur.
            En de speaker is nog steeds onderdeel van de front stack.

We praten hier nadrukkelijk over kleine optredens en niet over kilowatts aan sub. Bruiloft, muziekcafe, sportclub enz

Gewoon de 1x15" sub niet recht onder de top plaatsen. Maar de top op een gewoon statief en de sub 4 meter naar achteren.
            Doen!! wordt het sub in de zaal waarschijnlijk nog egaler van ook. En als 't niet blijkt te werken is het snel weer terug gezet, toch? Maar ik denk dat je er wel mee kunt bereiken wat je wilt.

Succes !
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

zoals hier boven beschreven gewoon doen

maar wel even een delay voor je toppen gebruiken
              een shark van behringer zou het al moeten kunnen doen
              hiermee kan je de delay o.a. in meters instellen

m.v.g.
              Luke
              =====================================
              Apogéé 3x3 met Seeburg 2 x 18" infra's werkt nog beter dan met EAW

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Al over fase problemen nagedacht?
                d&b Audiotechnik

Comment

• Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

Hai Showband, is het geen plan om dan een klein subje onder die kist op een paal te ploffen? Dan heb je ook wat meer body in de zaal en heb je op een makkelijke manier meer laag, ook op de buhne
                  Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• nightline
                    • Oct 2002
                    • 1001

Of een dipool baskast gebruiken, deze levert evenveel laag naar voren als naar achteren.

Mvg

Jack