microfoonkeuze folkgroep

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • davyvh
    • Mar 2008
    • 2

microfoonkeuze folkgroep

Dit weekend moet ik een optreden mixen in een zaaltje met een aantal instrumenten die ik nog nooit heb versterkt.
    Een doedelzak, accordeon en een dwarsfluit,mondharp,blokfluit,low-whistle (alle 4 aan 1 mic).

Persoonlijk dacht ik om een condensatormicrofoon naar de melodiepijp van de doedelzak te richten. De accordeon zou ik met 2 dynamische microfoons versterken (links en rechts) en de fluiten ook met een condensator.
    Verder is er nog een cello. Deze zou ik ook met een condensator versterken.

Ik heb minstens 2 van volgende mic's: SM58, SM57, e845, PG81 en Röde NT5

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of zou ik wat clip-on mic's gaan huren?

Ook vroeg de groep 4 monitors (in mijn geval worden dit Mackie SRM450's)

Gaat dit met al die condensators niet voor gigantische feedback problemen zorgen in kleine zalen?

Alvast bedankt
    Davy
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

Ik versterk zelf regelmatig een folkband, dus hier wat tips waar je misschien wat aan hebt:

Van een folkband is het volume op het podium zo zacht dat feedback alleen optreed bij onoplettendheid van de bandleden. Laat ze zoveel mogelijk naar elkaar luisteren op het podium, dat werkt beter dan alles over de monitors heen te blazen.

De doedelzak verdient door zijn volume inderdaad een aparte microfoon, of je hier nu een SM57 of een condensator voor pakt zou ik af laten hangen van wat je nog over houdt. Gewoon de doedelzakkert er in dicht in laten spelen en alles komt goed.

De overige fluiten en mondharp op 1 microfoon zetten doe ik zelf ook vaak (de dwarsfluit zo laten spelen dat die stroom lucht niet precies tegen de microfoon aan komt, dus iets van boven of opzij richting het mondstuk laten spelen). Gewoon een condensator voor zetten en heel goed opletten (een mondharp maakt een erg aparte en relatief zacht geluid bijv.).

De accordeon versterken met 2 dynamische microfoons heeft in mijn ogen iets minder zin. Het is mooi dat de accordeon waarschijnlijk het luidste op het podium zal zijn, dus je hebt wat speling, maar echt super is het niet. Misschien kun je overleggen of de accordeon iets heeft waar je twee clipons op kunt opklemmen. Anders is de 2 microfoon-oplossing altijd mogelijk, al zou ik persoonlijk ook weer naar condensators grijpen.

Een cello zonder element/piezo/half opgebouwde condensator heb ik geen ervaring mee, dat kan vast iemand anders toelichten.

Welke band gaat het eigenlijk om? Of is dat misschien niet gepast te noemen op dit forum.

Succes!

frankvv

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Voor zowel de Accordeon als de Cello gewoon een condensator mic pakken. Een clip-on aan de accordeon bevestigen is een optie die wat meer bewegingsvrijheid geeft, maar een condensator pijpje op statief ernaast werkt even goed.

Voor de Cello zou je misschien kunnen kijken naar een Neumann KM184 pijpje.

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• davyvh
        • Mar 2008
        • 2

Oké, bedankt voor de reacties!

De doedelzakspeelster is dezelfde muzikante als die die op de fluiten speelt. Gewoon dezelfde condensator (Röde NT5) nemen en de bourdonpijp buiten beschouwing houden?

Een andere muzikante speelt ook op een aantal fluiten, dus ook haar zou ik een NT5 geven.

Verder de cello een shure PG82 en de accordeon met de andere PG82. De linker kant (baskant) van de accordeon dus ook buiten beschouwing houden?

Er zal geen drummer zijn, enkel gitaren en bassist. Ik heb dus wel een beetje schrik wat ondersteuning van bassen te missen als ik de bourdonpijp en baskant van accordeon niet versterk. Of ben ik hier verkeerd in?

Verder zal ik dit weekend nog eens uitkijken om een clip-on te lenen voor de accordeon of eventueel voor de bourdonpijp van de doedelzak.
        Eventjes een Neumann aanschaffen zal niet echt lukken.. Ik zal het met de PG en de NT5 moeten doen

en Frankvv, de groep waar het om gaat is Karmijn. Ik ken ze zelf niet, maar het is een Belgische, Nederlandstalige groep uit het Waasland.

Groeten
        Davy

Comment

• Falafelrecords
          • Sep 2008
          • 3

Pg 82

De PG 82 is toch een dynamische mic voor een basdrum he? volgens mij niet gevoelig genoeg, problemen met feeback bij PA en zeker bij monitoring. Een gerichte condens of een clipmic zou ik proberen.

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Originally posted by Falafelrecords
            De PG 82 is toch een dynamische mic voor een basdrum he? volgens mij niet gevoelig genoeg, problemen met feeback bij PA en zeker bij monitoring. Een gerichte condens of een clipmic zou ik proberen.
            Ik denk dat hier een PG81 bedoeld wordt. Wat gewoon een budget condensator uitvoering is van de SM81. PG82 bestaat niet eens!

Falafel wat je zegt over problemen met feedback moet je toch ook eens uitleggen. Klopt niks van. Sinds wanneer hebben dynamische mic's meer kans op feedback? En feedback heb je alleen als je als een lompe boer bent die alles knalhard over de monitors zet en zo hard open op het front dat het wel moet rond zingen. Welkom op het forum trouwens!
            Last edited by MusicSupport; 13-10-08, 01:42.
            d&b Audiotechnik

Comment

• Falafelrecords
              • Sep 2008
              • 3

Owkee,
              Ik heb een keer een contrabas proberen te versterken met een dynamische basdrum mic, dikke problemen met monitoring, die bassist bleef maar bijvragen...hoorde zichzelf niet
              omdat er niet dicht genoeg gespeeld werd, daarom... clip on...altyd dezelfde afstand

Comment

• MusicSupport
                • Feb 2006
                • 1016

Owkee,
                Ik heb een keer een contrabas proberen te versterken met een dynamische basdrum mic, dikke problemen met monitoring, die bassist bleef maar bijvragen...hoorde zichzelf niet
                omdat er niet dicht genoeg gespeeld werd, daarom... clip on...altyd dezelfde afstand
                Niet erg, maar dat ligt meer aan het feit dat je gewoonweg de verkeerde microfoon voor de verkeerde toepassing hebt gebruikt en deze ontzettend hard hebt gegaind waardoor je op zowel monitor als front feedback krijgt zoals in mijn eerdere reactie hierboven staat.

Een bassdrum mic is ook op andere frequenties afgestemd en die corresponderen niet met het geluid van een contrabass. De enige echte oplossing is een element.

En een contrabassist die wil spelen op een live podium zonder element of eigen goede versterking moet zich eens goed achter zn oren krabben en ook zn oren eens laten checken. Ik ken genoeg Rockabilly bandjes die vol power op een festival podium staan te spelen en de bassist niets anders dan een 2x 12" cabinet bij heeft!
                d&b Audiotechnik

Comment

• Falafelrecords
                  • Sep 2008
                  • 3

De frequenties van een basdrum mic zijn toch ideaal voor contrabas? voor basgitaar worden die toch ook gebruikt.
                  Het probleen is dat een contrabas niet luid genoeg is, qua frequentie zat ik wel goe.

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

De frequenties van een basdrum mic zijn toch ideaal voor contrabas? voor basgitaar worden die toch ook gebruikt.
                    Het probleen is dat een contrabas niet luid genoeg is, qua frequentie zat ik wel goe.
                    Het beste is gewoon een Fishman Pickup element microfoon! Contrabassen zijn akoestisch niet zo luid nee en daar is bovenstaande voor uitgevonden! Wellicht zou ik zelfs een condensator overwegen omdat deze meer oppakt en beter versterkt, mits juist gericht en gebruikt.

Ik zoek mn bassdrum geluid tussen de 53 en 63Hz en mn bassgitaar zit toch echt lekker rond de 106Hz voor een standaard 4 snarige. Voor een 5 snarige met een extra lage snaar loopt dit iets terug. Dus zou ik daar zelf nooit een bassdrum mic voor gebruiken.
                    d&b Audiotechnik

Comment

Working...