startende PA
Collapse
X
-
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40. -
... of gewoon hier een link naar de verdeler plaatsen? Zo heeft iedereen (waaronder ik ook) er wat aan
Comment
-
Ja hier ook interesse... Wilde ook al vragen, op Google is er niets te vinden in ieder geval...
@Azoe, koop in ieder geval geen multikabel waar geen Neutrik, Amphenol of ander kwaliteitsmerk XLR connectoren aan zitten. Die goedkope DAP dingen zijn ook bij normaal gebruik binnen de kortste keren allemaal kapot.
Geloof mij, die dingen wil je niet, een lokale toneelgroep hier heeft een bos van die kabels, inmiddels zitten vrijwel alle stekkers met gaffa vast (het schroefdopje van de connector breekt namelijk al nadat hij 2 of 3 keer op de grond is gevallen).
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
Ik weet niet of het mag ivm met de advertentieregels,
maar hierbij de link naar de 24/8 kabel.
Pro Snake MTS2408-30 MulticoreMixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
Kristof: de D.I's gaan toch fijn zijn om te kunnen aardliften bij eventuele aardlussen, je hoeft niet meteen met BSS te beginnen. Dit is een geval waarin Tehringer prima kastjes voor weinig geld maakt. Wat die drummics betreft, liever minder mics van goede kwaliteit dan zo'n startsetje. Jij noemt het een goede middenklasser, maar wat zegt je dat het dat ook is? Als de PG drumset even erg is als de PG58 mic dan zou ik er toch maar ver bij uit de buurt blijven. Als er in cafees gespeeld wordt, kom je voorlopig al ver zat met de kick en de snare, kun je later evt gaan kijken wat er nog meer nodig is. kijk eens naar een beta 52 en een 57, ik heb ook een paar keer Sennheiser uit de E900 serie op snare gehad, beviel me eigenlijk beter dan een 57 hoeft veel minder aan te gebeuren qua eq/compressie. Over compressie gesproken. 2 kanaaltjes is om mee te beginnen idd voldoende.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
mooie snake.
Ik heb momenteel een 16+4 van DAP stage kabel 30m op haspel. Ik draag er heel veel zorg voor en nog heb ik een aantal connectoren die loskomen. Zijn er ondertussen al een aantal gesoldeerd.
Drummics...goh, ik heb net een 2dehandssetje van SAMSON gekocht en moet zeggen voor dat geld klinkt het nog ferm. Maar goedkopere series van goeie merken..daar ben ik niet echt voorstander van;Comment
-
De AKG drumkit is erg fijn en zeker beter dan de Shure drumkit. De Shure pg-serie zijn toch budget mics. De D112 is gewoon standaard, de c418 zijn ook fijn maar hebben als nadeel dat ze niet echt hufterproof zijn(erg dunne kabel en ook de mics zijn ook niet erg stevig) en de c1000 zijn ook heerlijke overheadjes. Als je gewoon normaal met deze set omgaat dan blijft hij vrij netjes en is het een erg fijne set om mee te werken.die ziet er wel goed uit ! waar is deze te verkrijgen, toevallig een adres in België ? ik kan er zo 123 niet iets van terug vinden op internet, en heb er zelf nog nooit van gehoord
een 24/4 zou ook gaan, maar als je dan de master via 2 returns wilt leggen heb je er maar 2 meer over voor monitor groepen. en dat lijkt me zonder als je eventueel 4 monitor groepen zou kunnen leggen. ik zou daarom er nu dus ene beetje meer aal willen uitgeven zodat ik na een paar klusjes niet denk van goh had ik toch maar die met 8 returns gelegd.
kan het trouwens kwaad om dmx ook via de multikabel te laten gaan
kwa drumkit kan ik eventueel ook voor het volgende gaan :
Aluminiumkoffer
1x AKG D 112
4x AKG C 418
2x AKG C 1000 S
dat is toch best wel een goede set microfoons ? kost toch een dikke 300 meer als de shure pg setComment
-
Leuk om te lezen, iemand die zo enthousiast er voor gaat. En zo hoort het ook
.
Mij persoonlijk bekruipt het gevoel dat je misschien iets voorzichtiger aan zou kunnen doen, eerst maar eens kijken hoe het loopt met die band.
Voorlopig willen ze het alleen van je huren? Kijk dan wel een beetje uit dat het niet alleen maar voor hun goedkoper is en jij een hoop kosten maakt. Iets zegt me dat ze dan net zo goed naar een verhuurbedrijf kunnen gaan, tot ze jou er wel bij willen hebben.
Meteen goeie spullen kopen ipv rommel is ook een goede insteek. Goede multikabel is ook een prima idee. Maar maak het als beginner niet te gek.
Bijvoorbeeld, over die drumkit:
Als je meteen compleet wil zijn voor grotere optredens en daarom een hele set in 1 keer wil hebben, zou ik zelf voor een budget-serie gaan (van shure kan nooit echt slecht zijn), en zo nu en dan als je weer wat gespaard hebt een mic vervangen door topkwaliteit.
En anders (en dit heeft de voorkeur) begin je zoals iemand al aangaf met een goede kick en snare mic, wat je later uit kan breiden als het nodig lijkt te zijn en het met de band ook goed gaat.
Veel succes ermee, ik hoop dat het wat wordt.Last edited by Berend; 06-03-08, 19:27.dusssss.........Comment
-
Kristof: de D.I's gaan toch fijn zijn om te kunnen aardliften bij eventuele aardlussen, je hoeft niet meteen met BSS te beginnen. Dit is een geval waarin Tehringer prima kastjes voor weinig geld maakt. Wat die drummics betreft, liever minder mics van goede kwaliteit dan zo'n startsetje. Jij noemt het een goede middenklasser, maar wat zegt je dat het dat ook is? Als de PG drumset even erg is als de PG58 mic dan zou ik er toch maar ver bij uit de buurt blijven. Als er in cafees gespeeld wordt, kom je voorlopig al ver zat met de kick en de snare, kun je later evt gaan kijken wat er nog meer nodig is. kijk eens naar een beta 52 en een 57, ik heb ook een paar keer Sennheiser uit de E900 serie op snare gehad, beviel me eigenlijk beter dan een 57 hoeft veel minder aan te gebeuren qua eq/compressie. Over compressie gesproken. 2 kanaaltjes is om mee te beginnen idd voldoende.
Ben het grotendeels met Sparky eens.
Mijn advies van spullen en aanpak:[LIST][*]Koop een 2e hands tafeltje, de LX7 die je noemt voldoet waarschijnlijk prima, evt een Mixwizard (kun je in een rack inbouwen) zou misschien ook een idee zijn.[*]Een TC M350 als FX-unit werkt voor jou perfect, super makkelijk te bedienen en prijs/ kwaliteit verhouding is super.[*]Budget microfoons moet je NOOOIT kopen, echt niet... je geeft je geld dan niet uit, maar spoelt het regelrecht door de WC. Geen middenklasse/ budget drummics, vocalmics, gitaarmics... NIKS !! Begin hier in hemelsnaam niet aan... je zult nu misschien denken: die Berolios is gek, kost me teveel geld... neem nu maar van mij aan dat je me over een paar jaar op de blote knieen komt bedanken ;-) ...[*]Als je geen geld hebt om een drumstel compleet uit te versterken, kom je vaak met Kick en 2 OverHeadjes al een heeeel eind, zeker in cafe's en dergelijke. Ik heb het vaak genoeg gedaan... en als de situatie daarom vraagt doe ik het ook nu nog wel eens (en echt niet alleen bij kleine shows!). Een Beta 52 of die Sennheiser evolution modellen zijn aan te bevelen voor kick. Als OH-mics kun je met een AKG C1000 prima uit de voeten, of kijk ook eens naar een setje Oktava MC012's, die klinken goed en kosten echt niet teveel !! Evt kun je dan met een SM57 of zo'n Sennheiser de snare extra pakken.[*]Voor zang gewoon een raffel Shure SM58's of Sennheiser 955's kopen, ga alsjeblieft niet nu (al) condensator mics kopen voor vocalen... ALS je dat al zou willen doen, is dat iets voor later. Mijn persoonlijke keuze zou een SM58 zijn voor zang, maar ik heb begrepen dat die nieuwe 955's ook erg goed zijn en een stuk minder rondzing-gevoelig... dat laatste is misschien voor jou toch wel belangrijk.[*]Gebruik voor de gitaar een SM57 of een Sennheiser e906 (=redelijk) of e909 (=goed!!), dat klinkt gewoon goed (is ook in de prof wereld gewoon de standaard) en met die laatste heb je geen statief nodig (scheelt plaats en geld)... ook weer handig ;-)[*]Als DI's zou ik zonder enige twijfel die actieve zilveren Behringer DI's nemen... die klinken maar een beetje minder goed dan de BSS-en, maar kosten een fractie daarvan...[*]Statieven moet je niet onderschatten en direct goed nemen... tip van de week hierbij zijn Sennheiser statieven, die worden door K&M gemaakt, maar zijn een stukje goedkoper... wel even zoeken waar je deze kunt krijgen.[*]Multikabel zou ik inderdaad ook liefst direct een goede nemen, welke je moet nemen heb ik geen verstand van... zoek hier op het forum en ge zult vinden zou ik zeggen... ervaringen van anderen genoeg...[*]Kablage is zowieso erg belangrijk om direct goed te hebben... let op: zelf maken hoeft niet altijd goedkoper te zijn... ik weet dat er diverse merken zijn die goede kabels verkopen voor prijzen waar je ze zelf nooit voor zou kunnen maken (tasker??)... ook hier even zoeken op het forum en de adviezen van de juiste mensen in acht nemen...[*]Compressor zou ik gewoon de goedkoopste DBX nemen, of dat de 266 of 166 is weet ik niet meer... die zijn een pak beter dan de Behringers (waar je echt niks mee kunt vind ik) en kosten niet veel. Die zijn 2e hands heel gemakkelijk uit te halen en krijg je er voor de prijs van een nieuwe misschien wel twee... 2 of 4 kanalen compressie zijn meer dan genoeg voor jou in het begin (als je geld tekort komt, zou ik er misschien over denken gewoon helemaal geen compressor te kopen voorlopig, mics en zo zijn VEEEEL belangrijker, in cafeetjes gaat het zeker ook wel zonder)[*]Een EQ voor de zaal lijkt me ook niet onhandig... je hebt op je PA een DBX driverack? Daar kun je ook mee EQ-en, dus dat deel heb je eigenlijk al. Zeker omdat je er al een hebt in je Driverack zou ik je met klem adviseren hier GEEN middenklasser of andere brol te kopen, maar OF iets goeds (Klark DN360/ 370 of een BSS FCS 960) OF gewoon niks.[*]Dan de monitortjes... tsja... met de modellen in jouw budgetreeks ben ik eigenlijk niet bekend... ik weet dat er niet al te dure actieve kastjes zijn waar je met een keuzeschakelaar al tussen een aantal vooringestelde EQ-curves kunt kiezen... misschien is dat iets? Heb laatst een keer van die 12" coaxiale LEM kastjes gehad... dat werkte toen nog best goed eigenlijk... Liggen dit soort kastjes buiten je budget, dan zul je er waarschijnlijk niet onderuit komen EQ's voor je monitoren te kopen. Dit hoeven geen topmodellen te zijn, eenvoudige DBX-jes voldoen hier prima.[/LIST]Anyway, heel veel succes... je initiele kwaliteit ga je in dit geval vooral bepalen door FOH set (maar die heb je al), je mengtafel, je mics en je monitoren... richt je aandacht dus daar even op! Vaak kun je met 2e hands spullen voor minder geld meer kwaliteit in huis halen, kijk daar dus ook zeker even naar.
Als je nog vragen hebt horen we het wel... hopelijk kun/doe je iets met mijn advies!
AdiosLast edited by berolios; 06-03-08, 14:16.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
ik heb ook zo'n shure PG setje. Ben er erg tevreden over. Ik heb wel de uitgebreide kit met de 2 overheads erbij, heb ook gezien dat ze de kit zonder de overheads verkopen, dat zou ik niet doen....
vaak in kleine cafe enkel kick en twee overheads, en dan nog een 57 op de snare...klinkt perfect!
je moet wel gates hebben om fatsoenlijke klank eruit te krijgen. Ik heb gate van beringer goedkoop werkt zeer goed...
het enige nadeel vind ik aan de pg set is dat die vooral op de toms in de weg van de cymbalen komen omdat de mics te groot zijn...
de tom-clamps zijn wel stevig en goed...Comment
-
kleine bandjes + klein butget = kleine optredens
(of festivals. hoef je niets voor aan te schaffen)
My two cents:
-kickmicrofoon (d112, mooi of niet, werkt al goed zonder EQ = handig op goedkope tafel)
-DI voor bas Behringer
-2x sennheiser 606 voor gitaar wegens geen statief
-1x stereo DI voor keyboards behringer
-3x statief + sm58 of 845 voor zang en gekke dingen (werkt en goedkoop)
2x EON of RCF powered op paaltje
1 of twee keer tweedehands monitor met een eindbak van je discotheek.
12 kanaals yamaha instap tafel met ingebouwde compressor en galm. (gaat kort mee maar kom je wel je eerste tijd door)
curverbox met XLR en 220V kabels
Hiermee kun je bruiloftje en cafetjes doen zonder in de problemen te komen. Gewoon met je personen auto. En inclusief afschrijving. Je hebt mogelijkheden om uit te breiden. De speakers kunnen monitors worden en de microfoons zijn bruikbaar in een grotere set. De mengtafel is tijdelijk, maar extreem goedkoop en scheelt in de randappartuuruitgave.
Groter dan dit? Dan stap je in een veld met zoveel concurentie dat wil je niet weten!Last edited by showband; 09-03-08, 11:40.lekker belangrijk!Comment
-
Multikabel
Ik weet niet of het mag ivm met de advertentieregels,
maar hierbij de link naar de 24/8 kabel.
Pro Snake MTS2408-30 Multicore
Hallo,
Heb je zelf toevallig ervaring met die multikabel van Thomann?
Zijn de chassis in de haspel ook ampahnol?.
Hoe is de kabel die erop zit eigenlijk, ik zou het jammer vinden als ik na 5 optredens al wat kabel breuken heb.
Anders zou het echt jammer geld zijn.....
Groet,
DirkComment
-
Ja, de chassis connectors zijn ook Amphenol.Hallo,
Heb je zelf toevallig ervaring met die multikabel van Thomann?
Zijn de chassis in de haspel ook ampahnol?.
Hoe is de kabel die erop zit eigenlijk, ik zou het jammer vinden als ik na 5 optredens al wat kabel breuken heb.
Anders zou het echt jammer geld zijn.....
Groet,
Dirk
Ze zijn trouwens ook leverbaar met Neutrics tegen een kleine meerprijs.
Ik gebruik zelf al 2 jaar zo'n kabel, wel met Hartings dan, en hij bevalt uitstekend !!
Ze worden trouwens in Duitsland gemaakt door CAE.Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
hoi
ik zag in dezelfde webshop ook een (24/4 dan wel) multikabel van cordial (http://www.cordial-gmbh.de/media/upl...ticore/CYB.pdf)
Deze heeft de rean stekkers van neutrik.
zijn hier ervaringen mee?
Groeten
Roel__________________________________________Comment

Comment