startende PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azoe
    • Mar 2008
    • 19

startende PA

hallo

ik hoop dat ik het op de juiste plaats zet, het is mijn eerste bericht hier.

na ee naantal jaar discobar en fuif setjes te zetten krijg ik meer en meer de vraag voor PA setjes. tot nu toe stuurde ik die mensen altijd door naar een collega.

tot deze week de vraag kwam van een een kennis die een bandje heeft en niet meer tevreden zijn over hun huidige technieker (altijd te laat, niet op tijd klaar, ...)

nu wilde ze de spullen dus bij mij komen huren. maar aangezien ik nog niets van pa spullen heb (welja wat sm58 mics ) leekt mij dit een mooie kans om hier wat voor aan te schaffen omdat me dit ook wel intreseert.

ze moeten in eerste instantie enkel het materiaal hebben en doen de mix zelf op het podium (zo doen ze het nu ook, enkel op grotere evenementen waar het budget er was namen ze een technieker mee die het van in de zaal mixte)

zoals je kan merken is het klein bandje die vooral voor het plezier speelt
    en ze bestaan uit: zang, bas, gitaar, keyboard en drum

omdat dit een bekende is zou ik ook met eventueel ook mer hun mee kunnen gaan repeteren om mezelf ook wat in te oefenen ed.

nu zou ik dus voor deze band het volgende willen kopen :

- YAMAHA MG 32/14 FX mengtafel leek me een leuke tafel met ingebouwde effecten, 4 auxen voor monitors aangezien de effecten al ingebouwd zitten op een appart effect kanaal, maar na nog wta te lezen bleken er toch een aantal gebruikers hier minder goede ervaringen mee te hebben

- of een soundcraft lx7 II 24ch : leek me ook leuk ( 6auxen) hier moet dan nog een extreme effecten apparaat bij ( welke is een redelijk goede voor een betaalbare prijs) tc m-one ?

- shure pg drumkit

- dbx 266 compressor / gate (2 stuks leek mij voldoende of niet)

- PGX24E/SM58 draadloze sm58 voor de zangeres

- shure sm 57 voor (bas ) & gitaar

- 2 x di box van bss (voor keyboard)

- multikabel van 24 kanaals + 8 returns op haspel (maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden, 24+4 return wel)

dan nog een 4 tal monitors, hier heb ik dus geen idee van wat ik hier best voor kan nemen, ik zat te denken aan een budget van rond de 300 a 400 euro per kast. versterkers zouden de v reeks van american audio worden.
    heeft er hier iemand voorstellen ?

dat is wat ik zelf zowat in gedachte had, is dit doenbaar als starter set ? heb ik nog dingen over het hoofd gezien (kabels en statieven spreken uiteraard voor zich)?

zo dat was het zo een beetje, iemand op / af / aan merkingen ?
    Mvg,
    Kristof Jacobs
    JSL Productions
  • Edje
    • Jan 2008
    • 29

FOH speakers, Monitors?
    het feest begint pas, als de show afgelopen is.

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Soundcraft LX7 is een goede mixer om mee te starten, je kunt daar zeker geruime tijd mee vooruit. Ik heb op de vorige versie jaren gewerkt en dat ging zeker voor bandjes altijd prima. Voldoende mogelijkheden, klankmatig best ok, zeer bruikbaren mixer.

Fx zou je kunnen denken aan een TC M300. Eenvoudiger dan de M-one, maar zeer bruikbaar en gemakkelijk in te stellen dan de M-one. Als je het geld voor een M-one over hebt is deze wel wat beter, maar wellicht hier iets besparen zodat je elders wat meer te besteden hebt.

Shure PG drumkit. geen ervaring mee, maar wellicht slim om te proberen meteen voor degelijk materiaal te gaan. Denk aan een Beta52 en Sennheiser E604 clipons bijvoorbeeld.

Draadloze microfoon zou ik in het begin achterwege laten. Het lijkt allemaal leuk en nodig, maar in de meeste gevallen vodoet een goede microfoon aan een draadje zeker zo goed. Voor een zangeres zou ik in eerste instantie niet meteen voor een SM58 kiezen, maar wellicht een mooie Beta87, maar dat hangt natuurlijk van je budget af. Alhoewel een bedraade Beta87 niet duurder is dan de aangegeven draadloze set.

Adam Hall heeft volgens mij wel 24-8 multikabels op haspel, DAP ook trouwens volgens mij, even goed zoeken dus.

Voor de monitors: Wat gebruik je nu al FOH set?? Ik heb zelf een aantal HK PRO12 M monitoren, deze zijn niet al te duur (ook niet echt goedkoop) maar zeker goed bruikbaar en degelijk. Wat mij betreft een aanrader.

Hopelijk weet je zo wat meer, anders horen we het graag.

Comment

• azoe
        • Mar 2008
        • 19

als FOH speakers verschilt het naargelang de groote van de zaal / cafƩ
        maar bestaat meestal uit beyma 18g50 baskasten + dubbel 12" / 2 " topkasten 3 weg actief gefilterd met dbx driverack pa.

zowel bij highlite als bij adam hall kan ik enkel 24 + 4 op haspel vinden, 24+8 wel gewoon met stageblock maat dar lijkt me niet zo handig werken.

de HK monitors passen prima in mijn budget en lijken mij wel in orde, howel ik van die 104db met toch sterk lijkt. misshcien kan ik beter de pr:0 15 x nemen, deze kan ik dan ook als fullrange / topkast gebruiken als ik ze niet nodig heb als monitor of is dit af te raden ?

de m300 staat helaas als discontinued op de site van tc, dus ik vrees dat deze niet meer verkrijgbaar zal zijn

de drum kit leekt me toch redelijke middenklasser om mee te beginnen, zeker aangezien deze erg aantrekkelijk geprijsd zijn.

voor bas en gitaar is dat voldoende om hier een sm57 voor te gberuiken om het geluid van hun versterkers op te nemen?
        Mvg,
        Kristof Jacobs
        JSL Productions

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Voor de multi: Dap D952330 is toch echt 24-8 op haspel 30meter. Misschien niet hier in de shop, maar bestaat zeker wel.

Voor de basgitaar zou ik ook een DI nemen (BSS zijn erg goed).

TC FX is tegenwoordig de M350 geworden zo te zien. Dus wellicht is dat een optie ??

Ik denk dat de 15" PRO X nogal groot gaan worden als monitors voor een bandje dat hoofdzakelijk de mix vanaf het podium doet. De optredens zullen dan waarschijnlijk voornamelijk in cafƩ's en kleine zaaltjes zijn neem ik aan ?? De PRO 12m is dan echt meer dan voldoende, de PRO 15 X zou ik daar erg groot voor vinden. Als je de flexibiliteit wel ziet zitten, kun je misschien twee PRO 12M en twee PRO 15X nemen ??

Voor de versterking van mijn monitoren gebruik ik Crown Xti2000's. Erg makkelijk om standaard een laag-af filter en wat EQ punten in te stellen in je amp. Ook het vermogen van 2 x 800 watt 4Ohm sluit goed aan bij de speakers. De beveiliging van de hoogdriver grijpt in op de momenten dat de amp volle gas geeft, sluit goed aan dus. Voor monitoren is een flinke versterker altijd wel fijn, zodat je niet de clip in hoeft te draaien en alles lekker blijft klinken op het podium met voldoende headroom.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Kristof,

Voor bas zou ik ook een DI pakken (BSS). Voor keyboard volstaan 2 stuks Behringer di 100, ikzelf gebruik eigenlijk nooit een mic voor bas (graag lees ik hier ook waarom ik dit WEL zou doen).

Wel prettig om te lezen dat je snapt dat er een redelijk budget nodig is, en je dus niet voor € 100,- een complete PA wilt kunnen kopen!

Succes
            Groet John

EDIT: goh wat typ ik traag, Mark was me voor : edit
            Last edited by Whitefarmer; 05-03-08, 18:03. Reason: toevoeging
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• azoe
              • Mar 2008
              • 19

dan ga ik maar voor 4 stuks bss di. prijs van een sm57 en een bss di liggen nu ook weer niet zoveel uit elkaar

voor versterking van de monitoren had ik de american aduio v4001+ in gedacht omdat ik er zo nu al 6 in gebruik heb en die eventueel ervoor zou kunnen gebruiken, verder dacht ik ergens gelezen te hebben dat je best maar 1 monitor per versterkerkant hangt, zo kan je 4 monitor groepen maken die je dan elk apart kunt inregelen. en is het ook niet zo hoe minder hard dat je moet uitsturen om je monitors op een mooi volume te krijgen hoe kleiner de kans is dat ze gaan "fluiten"

de Dap D952330 is inderdaad een 24/8 kabel maar er staat studio kwaliteit bij en dus misshien minder geschikt voor "on the road" gebruik ? ik heb geen zin om elke week xlr stekkers te zitten solderen

tja dat het allemaal at geld kost is normala, (welke hobby kost geen geld meer) want het is voor mij nogaltijd een hobby, en een hobby die wat geld opbrengt mag al meer kosten vandar dar ik het behringer stapje direct wil overslaan ik schat nu op een 4500 euro aankoopprijs te zitten
              Mvg,
              Kristof Jacobs
              JSL Productions

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

[quote=azoe;478357]hallo

nu zou ik dus voor deze band het volgende willen kopen :

- multikabel van 24 kanaals + 8 returns op haspel (maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden, 24+4 return wel)

Een haspel voor je multi lijkt handig maar het is niet altijd praktisch. Hier zijn mooie flightcases voor bedacht, eve googlen. Gezien je budget zou je deze ook zelf kunnen bouwen er zijn wel voorbeelden te vinden.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• azoe
                  • Mar 2008
                  • 19

een flightcase zelfbouwen is geen probleem, dat doe ik nu ook al en heb nog het een ander van materiaal ervoor staan.

maar ik zou niet dadelijk weten hoe ik mij dat moet voorstellen, als je dan maar ene stuk kabel nodig hebt moet e hem niet helemaal afrollen maar dan heb je toch ofwel het stageblok ofwel de losse connectors onderaan in de kist liggen ? of stel ik me dit nu verkeerd voor ?
                  Mvg,
                  Kristof Jacobs
                  JSL Productions

Comment

• bones2001
                    • Aug 2003
                    • 741

de Dap D952330 is inderdaad een 24/8 kabel maar er staat studio kwaliteit bij en dus misshien minder geschikt voor "on the road" gebruik ? ik heb geen zin om elke week xlr stekkers te zitten solderen
                    Als je zo'n Dap kabel niet met veel liefde behandeld zit je evengoed wel iedere week pluggen te solderen, of je nu de stage of studio kabel hebt.

Ga voor deze van CAE,

Amphenol pluggen, op Schill haspel.
                    En nog goedkoper als die Dap ook...
                    Mixen is net als schilderen.
                    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• jens
                      • Aug 2004
                      • 1066

er staan in het techniek topic volgens mij een topic over multikabel systemen...best leuke ideen kan je eruit halen.

maar een goeie kabel kost een hoop geld, en als je het niet wekelijks gebruikt zou je best kunnen overwegen om voor iets goedkopers te gaan.

Ik zelf heb dus een 24-4 en red me er meest prima mee ( volgens mij van stageline) , mocht ik wat te kort komen dan leg ik er wel een kabeltje naast.tuurlijk wil ik in de toekost ook wel een mooie kabel met hartings en noem maar op maar dat is ook voor mij nog even niet weggelegt.

over de monitors van h&k ben ik zelf ook goed te spreken...ik heb dan ervaring met de pro15 maar dat zijn leuke speakers voor het geld

toen ik zelf mijn basis setje mics aan het opsparen was heb ik de pg serie ook overwogen...maar dit werd mij door vele mensen afgeraden...heb zelf altijd bij andere bedrijven met de 604's gewerkt en heb die toch maar gekocht en ben blij dat ik ze heb ! verder voor op de kick een d112 en 2 goedkopere OH van stageline die het ook goed doen.

monocar heeft ook goeie di's en zijn 1/3 als de prijs van een bss

kwa effects heb ik zelf ook de 266 van dbx...simpel, goedkoop en doet ze werk goed. al moet ik er wel eerlijk bijvertellen dat ik niet veel ervaring heb met andere merken kwa compressors om eens echt goed te vergelijken...( ben ook maar een hobbyist)

Comment

• azoe
                        • Mar 2008
                        • 19

die ziet er wel goed uit ! waar is deze te verkrijgen, toevallig een adres in Belgiƫ ? ik kan er zo 123 niet iets van terug vinden op internet, en heb er zelf nog nooit van gehoord

een 24/4 zou ook gaan, maar als je dan de master via 2 returns wilt leggen heb je er maar 2 meer over voor monitor groepen. en dat lijkt me zonder als je eventueel 4 monitor groepen zou kunnen leggen. ik zou daarom er nu dus ene beetje meer aal willen uitgeven zodat ik na een paar klusjes niet denk van goh had ik toch maar die met 8 returns gelegd.

kan het trouwens kwaad om dmx ook via de multikabel te laten gaan

kwa drumkit kan ik eventueel ook voor het volgende gaan :
                        Aluminiumkoffer
                        1x AKG D 112
                        4x AKG C 418
                        2x AKG C 1000 S

dat is toch best wel een goede set microfoons ? kost toch een dikke 300 meer als de shure pg set
                        Last edited by azoe; 05-03-08, 20:45.
                        Mvg,
                        Kristof Jacobs
                        JSL Productions

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Azoe,

ik heb je een mailtje gestuurd met de link naar de kabel.
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• azoe
                            • Mar 2008
                            • 19

waarvoor dank!

nu zag ik daar inderdaag ook kabel mat harting connector, en een los stuk met harting wat aan de mengtafel zou kunnen blijven.

dit lijk me ook wel interessant, maar is het de prijs waard ? het is een 300 euro duurder (maar was dan ook wel 10 meter langer), is het telkens in en uitpluggen van de 30 stekkers zo een tijdslovend klusje, he "lijkt" mij tochdat zo iets vrij vlot kan gaan maar ik heb er natuurlijk geen ervaring mee.

nog een bijkomede vraag, in het begin zullen ze zelf de mix doen op het podium , zijn dan di's nodig tussen keyboard/bas en mengtafel ? ik dacht dat een di was om een gebalanceerd signaal te krijgen om problemen te verkomen met de lange kabels.
                            Mvg,
                            Kristof Jacobs
                            JSL Productions

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Originally posted by azoe
                              een flightcase zelfbouwen is geen probleem, dat doe ik nu ook al en heb nog het een ander van materiaal ervoor staan.

maar ik zou niet dadelijk weten hoe ik mij dat moet voorstellen, als je dan maar ene stuk kabel nodig hebt moet e hem niet helemaal afrollen maar dan heb je toch ofwel het stageblok ofwel de losse connectors onderaan in de kist liggen ? of stel ik me dit nu verkeerd voor ?
                              Beste azoe,

De kabel ligt in een acht in de case, hiervoor worden er in de case of twee kunstof buizen of een koker van hout gemonteerd. Naar keuze kun je in de case een aantal gaten maken waar de kabel doorheen steekt. Hierdoor hoef je niet de hele kabel uit te rollen en kun je toch de deksel erop plaatsen. Het is ook mogelijk om aan een van de zijden je connectors te plaatsen.
                              Zoals Jens ook al aangeeft, er bestaat al een topic over.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...