Aansluiten Djm600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeroentjee
    • Dec 2007
    • 19

Aansluiten Djm600

Hallo,

Ik vroeg me af hoe een jullie een dj set aansluiten op een festival.
    Dus van de (bijvoorbeeld) Djm600 naar de "grote" mixer die het uiteindelijke signaal naar de eindset stuurt.
    Laten jullie deze eerst door een DI gaan zodat je het signaal kunt reduceren?
    Omdat 9 van de 10 dj's tog te hard draaien krijg je dan op de eindmixer een mooi signaaltje binne zodat je nog wat met je gain kunt stellen..

Hoe doen jullie dit??

Vriendelijke Groet,
    Jeroen
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Het signaal zonder DI. Het heeft geen zin om een "spelletje" te spelen want naar mijn mening wint de DJ... In het ergste geval wat bij mij gebeurt is: de DJ stuurt knetters een blokgolf uit en daar konden mijn baskasten niet tegen.....

Zorg voor een goede processor en mocht het te hard gaan de monitoren van de DJ knetters hard zetten. Of gewoon naar hem toe gaan dat het zachter MOET!!!!
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

Achterop zit een mooi schroefje waarmee je het uitgangsvolume bepaalt. Alles vol open zetten en dan maar dat schroefje terugdraaien tot 0dB. Net als dat de monitor out eerst via ons gaat. Dan kan hij zijn volume harder of zachter zetten, maar wij bepalen uiteindelijk nog het maximum...
      Mjaaaa....

Comment

• geenstijl21
        • Jan 2008
        • 462

Originally posted by DJ_Compact
        Achterop zit een mooi schroefje waarmee je het uitgangsvolume bepaalt. Alles vol open zetten en dan maar dat schroefje terugdraaien tot 0dB. Net als dat de monitor out eerst via ons gaat. Dan kan hij zijn volume harder of zachter zetten, maar wij bepalen uiteindelijk nog het maximum...
        Maar wat doe je met het vervormde signaal wat de DJ uitstuurt.... Bij een digitale mixer kun je het presteren om een blokgolf uit te sturen... De processor meet het verschil tussen het aangeboden signaal en het signaal wat werkelijk de luidspreker ingaat....Word er een blokgolf aangeboden stuurt de processor een blokgolf uit.... En hoppa daar gaan je luidsprekers!
        "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

Originally posted by geenstijl21
          Maar wat doe je met het vervormde signaal wat de DJ uitstuurt.... Bij een digitale mixer kun je het presteren om een blokgolf uit te sturen... De processor meet het verschil tussen het aangeboden signaal en het signaal wat werkelijk de luidspreker ingaat....Word er een blokgolf aangeboden stuurt de processor een blokgolf uit.... En hoppa daar gaan je luidsprekers!
          situatie komt soms idd voor, dan is het tijd voor een gesprek,
          (het verhaal dat volume en vervorming verschilende dingen zijn,
          dat het volume een verwachting is van de organisatie e.d.),
          blijft de man/vrouw een te vervormd signaal aanbieden dan zetten we zelf een cd'tje op en gaat ie gewoon uit, eigenlijk nemen we de mix over,
          dan volgt het 2e gesprek wat inhoudelijk bepaalt of ie verder gaat of niet.
          het kan eenvoudig niet zo zijn dat iemand mijn spullen kapot draait en gewoon naar huis gaat
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

Geen di dertussen, gewoon netjes naar de eigen mixer laten lopen.
            Wel een baby sitter op het podium, die heet de dj welkom, ff uitleg van wat er mogelijk is, of er nog wensen zijn etc...en de belofte om mekaar in de gaten te houden. Zeker qua rooie lampjes. de DJ mag aannemen dat de PA ruimschoots voldoende is, draait gewoon zn ding en het volume op de vloer wordt bepaald door de geluidstech in samenspraak met de organisatie.

In het enthousiasme van een dj set gaan een heleboel dj's harder uitsturen, komt beetje voort uit de gedachte dat iedere volgende plaat over de reeds draaiende plaat heen moet knallen.
            Daarom dus een babysit, voor de gevallen dat het entousiasme van de DJ moet worden bijgestuurd.

Aanvullend: DJM600 is eigenlijk (gelukkig) alweer een gepasseerd station, de DJM800 vervormd een stuk minder snel en klinkt beter dan zn oudere broertje.

Comment

• tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

JUist ! DE DJ WATCHER ( baby sitter ) een betere manier is er niet

Moet overigens wel zeggen dat de MEESTE pro DJ's weten hoe het werkt en dus ook maximaal 0 dB uitsturen zodat de PA vol gas kan en GOED klinkt.

Echter de stadia daarvoor ( Semi pro en hobby DJ ) is de gedachte hoe harder ik alles zet, hoe harder en mooier het klinkt in de zaal.

Enigste wat daarbij helpt is als de DJ ( en geloof mij er zitten ego's tussen ) monitors uit en Pa uit voor 10 a 15 sec zodat de zaal protesteert, de DJ voor lul staat en de DJ ook gewoon ineens luistert om herhaling te voorkomen.
              your light !

Comment

• magicelmo
                • Mar 2007
                • 14

andere oplossing die hier wel wordt gebruikt is een moker met daar op een stuk witte tape met "limmiter" er op op de rand van je desk leggen met de text in het zicht van de dj.
                Is een soort reminder voor de dj

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by magicelmo
                  andere oplossing die hier wel wordt gebruikt is een moker met daar op een stuk witte tape met "limmiter" er op op de rand van je desk leggen met de text in het zicht van de dj.
                  Is een soort reminder voor de dj

Mag hopen voor je dat je er 'LIMITER' erop schrijft...

Comment

• sjoerd
                    • Apr 2004
                    • 341

[quote=tha_dj;475168]JUist ! DE DJ WATCHER ( baby sitter ) een betere manier is er niet

Moet overigens wel zeggen dat de MEESTE pro DJ's weten hoe het werkt en dus ook maximaal 0 dB uitsturen zodat de PA vol gas kan en GOED klinkt.

Echter de stadia daarvoor ( Semi pro en hobby DJ ) is de gedachte hoe harder ik alles zet, hoe harder en mooier het klinkt in de zaal.

Vergis je niet, er zijn ook volop bekende pro-dj's die niet weten waarvoor een gain knop dient. Vaak genoeg gehad dat wanneer een dj begint met zijn set gewoon alle knoppen maximaal zet... hellup! Dus je blijft idd politie agent spelen, erg vermoeiend soms.

Ik wil eens gaan proberen om via een weerstand het ingangsignaal vanuit de cd speler te verzwakken zodat de mengtafel niet in het rood komt. Iemand dat al eens geprobeerd??

Comment

• Jeroentjee
                      • Dec 2007
                      • 19

Ik heb zelfs een keer een toch behoorlijk pro dj uit moeten leggen wat de master was..

het lijkt mij dat je als dj die graag muziek maakt en luisterd toch een goede kwaliteit geluid wil, en als dit er staat, het zo goed mogelijk wil laten klinken, dus niet in het rood uitsturen, maar 9 van de 10 keer blijkt dit voor de "dj's" toch het moeilijkste te zijn!! ik snap niet waarom maargoed.

met die weerstand heb ik nog nooit geprobeert maar misschien een idee.. als je het geprobeert hebt laat et hier ff horen!

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Was het niet mogelijk om in een Dateq op elke ingang een begrenzer te krijgen? Scheelt ook weer een hoop ellende...

Comment

• sjoerd
                          • Apr 2004
                          • 341

ja, een Dateq Vibe heeft ook zoiets ingebouwd zitten. Sowieso veel beter spul maar probeer dat DJ's maar eens uit te leggen... De Pioneers zijn de standaard helaas.

Comment

• rolanddeg
                            • Nov 2004
                            • 337

Ik snap sowieso niet waarom er zo'n enorme rits rode lampjes in de + dB's op de Pioneers zit... dat nodigt enorm uit! Als ze de VU meters allemaal groen hadden gemaakt en 1 rood lampje op top hadden gemaakt, en die op 0 dB hadden gezet, hadden we toch een wereldprobleem minder gehad...? Maargoed, ik hoop dat ze dat nog is gaan leren. De DJM's die ik in beheer heb, heb ik achterop dusdanig afgesteld dat +7 dB overeenkomt op 0 dB van een Klark processor (omdat ik die het meest vertrouw qua ingangsvolume-eerlijkheid). En uiteraard het stickertje op de DJ booth 'boven de +7 dB is zinloos: wij hebben goede limiters!!!'. Op deze wijze heb ik eigenlijk vrij weinig problemen met oversturende DJ's.

Wat ik nog wél is heb uitgehaald, is een processor op de dj monitoren zetten die computer remotable is. Van te voren hadden we de dj duidelijk gemaakt dat hij heft vanzelf wel zou horen over z'n monitoren wanneer het te hard ging, en dat 'ie dan z'n master maar een stukje moest terug trekken. Naar mate de avond vordere ging mr. Dj harder en harder draaien, en uiteindelijk zo hard dat je links en rechts toch wel wat vervorminkjes begon te horen. Okéy, laptopje opstarten en de monitor-compressor op 8:1 @ 20dB zetten... Na ongeveer 10 seconden zag je het master-volume weer een stukje terug nemen en de duim van de DJ omhoog gaan. Rest van de avond nergens last meer van gehad

Comment

Working...