Shure SLX met UR

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Shure SLX met UR

Hopelijk kan iemand mij wat adviseren over de volgende kwestie.

Voor een theaterproductie heb ik momenteel 4 setjes Shure SLX in gebruik. Deze werken (vrijwel altijd) prima en ik ben dan ook zeer tevreden over de prijs/kwaliteits verhouding. Echter komt het helaas toch wel eens voor dat er storing optreed die te wijten is aan de zender. Blijkbaar werk je toch op een frequentie die niet geheel vrij is, of storing ondervind van een andere frequentie. Dit is met deze zenders niet te controleren.

Voor het volgende seizoen zijn we aan het werk voor een nieuwe show en het ziet er naar uit dat er dan een aantal zenders bij zullen komen. Het precieze aantal is nog niet bekend. Om problemen te voorkomen met de zenders wil ik graag uitkijken naar een beter systeem. Met de SLX-en is het ook al wel eens voorgekomen dat in een theater met nog een productie er geen vrije frequenties meer beschikbaar waren.

Ik zat er dus aan te denken het Shure UR systeem te gaan gebruiken, mede omdat hiermee ook de ether te scannen is en je dus kunt zien welke frequenties je kunt gebruiken en welke niet. Het is echter uiteraard nogal een investering om over te schakelen naar UR, zeker aangezien de SLX-en ook best goed werken.

Is het mogelijk om in de bij de UR behorende software aan te geven dat je bijvoorbeeld met 4 sets SLX en 4 sets UR werkt en de software voor die combinatie te laten zoeken naar de beste vrije frequenties ?

De UR sets zullen in dat geval op de meest kritische plaatsen ingezet worden en de SLX voor de minder belangrijke zaken. Ik begrijp dat dit een tussenoplossing is een compromis, maar is het werkbaar om zo een seizoen te draaien en een seizoen later geheel over te stappen naar UR ? Om zo de investering een beetje te spreiden ???

Ik hoor graag jullie ervaring/adviezen.
  • martijn verkerk
    • Nov 2005
    • 300

download de software ff van de shure site
    Shure - Wireless Systems - Wireless Workbench® 5
    daarin zie je dat dat kan
    het gaat wel een aanzienelijk klankverschil worden!!
    ik zag bij audio mathijsen een leuke ontvanger waar je alle type zenders op kan zetten!!
    ook leuk om ff te informeren!!

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

Jep dat is het merk Wisycom, een hele mooie ontvanger. Je kan er verschillende andere merken/type zenders op ontvangen.
      Dit worden er steeds meer (puur een kwestie van een software update)

Al een paar x mee gewerkt en mij maakt het niet uit of ik nou de Wisycom ontvanger of de standaard uhf-r ontvanger gebruik voor me zenders.

De handheld met de schoeps kop klonk op het eerste gehoor ook erg goed (ik wil hem alleen nog even eerst gaan vergelijken met andere zenders) de mic voelde erg goed aan trouwens (niet te licht te zwaar te dik of te dun, gewoon goed dus)

Groeten,
      Marco van der Does

Comment

• joe
        • Jan 2003
        • 446

Oja, nog even advies voor je slx, ja je kan zonder problemen de uhf-r serie naast je slx serie gebruiken, met deze aantallen kan je de uhf-r serie naast zowat alle zenders plaatsen.

marco

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Uiteraard is de UHF-R serie van Shure een stuk beter/uitgebreider dan de SLX serie. De Wisecom ontvangers zagen er op de beurs ook erg interessant uit. Maarrrrrr.....

Wat je misschien ook eerst eens van te voren zou kunnen checken, zit er wel een zender in de lucht te etteren, of licht het misschien ergens anders aan? Ik weet niet of je met beltjes of handzenders werkt? Ik heb met beltjes bijvoorbeeld ook wel gehad dat ze wegvielen of zaten te 'vegen', ook met de UHF-R series kan dat gebeuren. Beltjes blijven erg gevoelig voor invloeden van buitenaf en van de plek waar je ze bevestigd. Vocht (lees: zweet) kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn van wegvallende zenders. Plaatsing van antennes blijft erg belangrijk en zie ik vaker verkeerd gaan dan dat ik ze op de manier zie staan zoals in de gebruiksaanwijzing omschreven staan.

Zonder deze basis blijft het bij de UHF-R zenders ook mis gaan.
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Ik weet niet in welk uhf kanaal je werkt, maar kan 63 is volgens mij niet de beste optie.
            K63 wordt expliciet vrijgehouden in Nederland voor draadloos.
            Alleen in de grensgebieden is het uitkijken geblazen. De meeste systemen die verkocht worden zullen dus in k63 zitten, van de kleinste hobbyist, tot elke kroegbaas met een microfoon in zijn cafe.
            Ik heb dus bewust niet voor K63 gekozen. Volgens de regels mag je de hele uhf band gebruiken als je storing accepteert. Ik heb kanalen in gebruik, waarbij ik in zuid nederland onderin de band moet gebruiken en in noord nederland de hogere kanalen. E.e.a. ivm TDAB etc. Het kan dus zinvol zijn om dus een gunstige kanaalgroep uit te zoeken. Mijn micro´s hebben een schakelbandbreedte van 24MHZ en het gaat voorlopig nog steeds goed.
            Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• martijn verkerk
              • Nov 2005
              • 300

bij deze de link voor dig tv en "vrije" kanalen in nl

en idd zoals cobi al zegt let op het gebruik (met name juist gebruik van combiners/splitters, antenne plaatsing etc etc

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by speakertech
                Ik weet niet in welk uhf kanaal je werkt, maar kan 63 is volgens mij niet de beste optie.
                K63 wordt expliciet vrijgehouden in Nederland voor draadloos.
                Alleen in de grensgebieden is het uitkijken geblazen. De meeste systemen die verkocht worden zullen dus in k63 zitten, van de kleinste hobbyist, tot elke kroegbaas met een microfoon in zijn cafe.
                Ik heb dus bewust niet voor K63 gekozen. Volgens de regels mag je de hele uhf band gebruiken als je storing accepteert. Ik heb kanalen in gebruik, waarbij ik in zuid nederland onderin de band moet gebruiken en in noord nederland de hogere kanalen. E.e.a. ivm TDAB etc. Het kan dus zinvol zijn om dus een gunstige kanaalgroep uit te zoeken. Mijn micro´s hebben een schakelbandbreedte van 24MHZ en het gaat voorlopig nog steeds goed.
                Speakertech
                Voor al je zenders geld: Goed checken en eventueel zenders in het zelfde frequentie raster zetten en naast elkaar matchen. Als je het van te voren goed voor bereid is er niets aan de hand. Ik kom net zoveel zenders in kanaal 63 tegen als in bijvoorbeeld 59 of 67, dat maakt niet veel uit. Zie je iemand binnen komen van een tapesetje of ENG setje, tackelen en zenders checken. Komt er 1 minuut van aanvang iemand vragen of je zijn beltzender signaal kan geven zodat hij met zijn camera het geluid ook gelijk kan opnemen? Sorry te laat, volgende keer kom je maar een uurtje eerder.

Dat alle zenders die verkocht worden kanaal 63 zijn is niet helemaal waar. De twee dure opties die we noemen, UHF-R en Wisecom zijn beide een stuk breder inzetbaar als alleen kanaal 63. Het is namelijk niet verboden om zenders te verkopen buiten kanaal 63, het is alleen verboden ze te gebruiken, en dan nog heb je alleen gezeik als je stoort op bijvoorbeeld de militaire band (kanaal 61 en 62) maar goed, hoe groot is de kans dat jij met je 50 mW zender stoort op een zender van tientallen watts?
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• MarkRombouts
                  • Jan 2005
                  • 1391

Ik gebruik 2 handhelds en 2 beltpacks op dit moment.

Dat de plaatsing van de beltpack belangrijk is wist ik inderdaad al. De ontvangers staan vrijwel altijd op het zijtoneel en de beltpack zit op de rug van de spelers, dus zou goed moeten zijn, ook netjes met de antenne omhoog.

Zenders worden altijd gebruikt met antennedistributie UA844 en vrijwel altijd met extra vlaggen UA870 WB, dus dat zou het probleem niet mogen zijn lijkt me.

Ik denk dat het "probleem" vooral zit in de drukte in de lucht. Vanavond ook weer twee (gelukkig) zeer minimale storingen in één van de zenders. In de pauze een andere frequentie proberen te zoeken en dat viel dus niet mee. 4 SLX-en in gebruik en dus niets meer vrij, er was zelfs geen andere voorstelling in het theater bezig dus.... Was vanavond in Gouda trouwens.

Mijn sets zitten inderdaad in het veelgebruikte kanaal 63, maar als er geen andere sets aanwezig zijn zou dit toch geen probleem mogen vormen ??

Comment

• Brinky
                    • Jun 2005
                    • 104

He Mark,

Zou je mij ff kunnen mailen/PB?

Ik kan je namelijk UHF-R aanbieden.
                    Al is het desnoods om te proberen.

Zodat je niet als je dit systeem zou aanschaffen, toch naast de pot piest.
                    (al denk ik niet dat je er problemen mee zal hebben, en er dus zeker niet ontevreden over zal zijn.) Maar misschien qua gebruikers gemak oid.

Ik heb het liggen, dus laat maar even weten.

Ik zie je mail wel!

Groeten
                    Don't give me that shit!!

Comment

• martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

beltpacks het liefst altijd op de kop hangen (met name de goedkope series)
                      de rug van een persoon geeft veel meer demping dan het achterwerk(meestal omdat de antenne bij een op z'n kop hangende bp over het algemeen verder van het lichaam hangt)

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

Originally posted by MarkRombouts
                        Vanavond ook weer twee (gelukkig) zeer minimale storingen in één van de zenders.

Hoe "klinken" deze storingen? komt het bijvoorbeeld voor als een acteur zich draait (met beltpack) en dan een klein ruisje even verschijnt (van 1 seconde tijdens de draai)

Verder welke kabel(s) gebruik je tussen je antennes en de distributie?

Verder waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, Hoe is je antenne opstelling?
                        2 vlaggen op een dwarsbalkje op een mic stand?
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

Storingen klinken als een soort van digitale reutel. Niet perse als de acteur zich draait, ook als hij stilstaat komt het wel eens voor. Ik heb ook wel eens gedacht dat er een storing was, terwijl de rever microfoon gewoon langs de blouse van de acteur "schuurde".

Als kabels gebruik ik de Shure kabels van 7.5 meter, geleverd door mijn shure dealer dus ik ga er van uit dat deze goed zijn.

De vlaggen zet ik allebei op een apart statief voor en achterop het toneel meestal (heel soms links en rechts) De antennes staan trouwens op 3db boost.

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

Originally posted by MarkRombouts
                            Storingen klinken als een soort van digitale reutel. Niet perse als de acteur zich draait, ook als hij stilstaat komt het wel eens voor. Ik heb ook wel eens gedacht dat er een storing was, terwijl de rever microfoon gewoon langs de blouse van de acteur "schuurde".

Als kabels gebruik ik de Shure kabels van 7.5 meter, geleverd door mijn shure dealer dus ik ga er van uit dat deze goed zijn.

De vlaggen zet ik allebei op een apart statief voor en achterop het toneel meestal (heel soms links en rechts) De antennes staan trouwens op 3db boost.
                            de digitale reutel komt uit je ontvanger, heb het zelf ook wel een paar keer meegemaakt en daar kun je weinig tegen doen, ik kwam er destijds wel achter dat het netvervuiling was, deze reutel kan ook hoorbaar zijn doordat je je ontvangers hard op de xlr laat uitsturen, zet deze dus ook zo ver mogelijk terug en draai de gain van je mixer extra open

over dat rever micje, het kan zijn dat idd de kabel schuurt en dat je dat hoort, ik heb dat ook met mijn sennheiser, als die kabel schuurt dan hoor je dat (helaas) ook terug.

Verder ben ik normaal niet te spreken over de standaard coax kabels die gebruikt worden voor uhf zenders, vaak word hier rg58 voor gebruikt wat de meest slechte 50 ohms coax is die er is.

ik ben zelf kwa coax een grote fan van ecoflex-10, kost je een duit heb je wel wat, en moet het wat goedkoper / handzamer dan de aircell-7 kabel
                            want onthoudt wel, alle storing die je coax opneemt in de weg van vlag naar ontvanger, word ook in de ontvanger gedrukt, en daar kun je dan ook wel weer iets tegen doen door aan het einde van elke coax kabel een paar ferriet ringen te stoppen, ferrietringen absoberen namelijk storing.

verder over plaatsing van je antennes: voor en achter op het podium is prima, maar probeer ze eens kruislings te richten, dus (vanaf foh gezien) als een antenne rechts achter staat (en dan op het randje van het toneel met de achterkant van toneel) richt deze dan eens naar de linker manteaux, wanneer je andere antenne rechts voor bijna bij de manteaux staat richt deze dan eens naar de achterkant van podium links.
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• joe
                              • Jan 2003
                              • 446

Om voor 7,5m een ecoflex 10 te nemen voor je ontvangers, lijkt me wat overbodig en onhandig (nogal een stugge kabel)(wat je zelf ook al aangaf)

ecoflex-10 vs aircell-7 op 7,5m scheelt 0,5 dB, niet echt veel dus.

Marco

Comment

Working...