Het grote systeem-inregel-topic (n.a.v. "31 bands EQ noodzakelijk?")

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Het grote systeem-inregel-topic (n.a.v. "31 bands EQ noodzakelijk?")

Beste allemaal,

In het topic "31-band EQ noodzakelijk?" is na veel wikken en wegen uiteindelijk geconcludeerd dat EQ an sich noodzakelijk is. Salsa haakte in en vertelde hoe hij zijn systeem inregelde. Het leek me leuk om daar eens een topic over te starten.

Denk aan:
    - Inregelen met meetsoftware? Roze ruis en RTA captures maken, of testmuziekje en een transferfunctie? Op welke plekken meet je en waarom?
    - Inregelen met "de oren". Welke muziek en waarom? Waar luister je naar? Waar wil je naartoe? Hoe ver ga je? Krijg je wel eens een "smiley" op je 31 bands en schrok je daarvan?
    - Maak je verschil in afregelen voor een houseparty en een funkband? Waarom? Muziek is toch muziek? Of niet?

Ik hoop dat het een leuk, maar vooral ook leerzaam topic wordt.

Gert
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

Helaas heb ik niet altijd voldoende tijd om de boel lekker in te regelen.
    Wat ik wel ervaar is dat mijn set (EAW JF260 + SB250) met een CD anders klinkt dan met live materiaal.

Het komt er dus vaak op neer dat ik op basis van een CD een ruwe eq maak, daarna als de band begint alsnog iets aanpas.
    En dan als er mensen in de zaal zijn de laatste aanpassingen maak.
    Geen meet set oid: op het gehoor dus.

De rest van mijn set is een LS9/32 waar dus een ook een aantal EQ's inzitten.
    Wat vooral prettig is dat je op de LR een "parameet" hebt, en daarna nog een 31 bands.

Een hele enkele keer durf ik het aan om de EQ een korte tijd in bypass te zetten, en inderdaad, soms klinkt het helaas "beter"

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

... dat is wel een leuk topic, ben zelf regelmatig bezig met inregelen van (vaste) kleine PA systemen zoals in horeca en discotheken en fixed install DSP matrixmixers dus kan enkel die ervaring hier neerzetten.
      Gezien er (buiten enkele algemeen geldende vuistregels) veel meningen en methoden is voor mij het volgende in de praktijk het meest geschikt gebleken.

Uitgaande van een nieuw geplaatst systeem effe alle manuals en door de fabrikant opgegeven specs en settings (x-over / delay / EQ) erbij halen, is vaak een aardige uitgangspositie. Na ingave en verifieren van X-over / evt.allignment / delay pak ik met pink noise de gain structuur aan (max benodigde / toegestane SPL en systeembescherming) gevolgd door (met muziekmateriaal) op gehoor inregelen van EQ (PEQ only / CUT only !) en finetunen van delay en evt. allignment, na de zakjap erbij gehaald te hebben op gehoor verder.
      Dit doe ik op meerdere luisterposities waar de meest belangrijke posities (dansvloer / midden luisterveld) prioriteit hebben en klankmatig zo gelijk mogelijk dienen te zijn.

Ik check regelmatig met SMAART maar ondervind dat interpretatie van deze gegevens, met name in binnen-locaties, vaak lastig is (heb ik dus blijkbaar nog niet genoeg ervaring in) en dus het gehoor boven de theorie plaats. Ziet het er op SMAART "slecht" uit maar klinkt het OK dan dikke pech voor deze meet-tool.

Er zijn buiten die meest belangrijke posities altijd posities (onder balkon, tegen muur etc.) die niet goed uit de verf komen maar vind het wat ver gaan dit te verbeteren ten koste van het geluid waar dat wel OK dient te zijn. Tevens zijn speakeropstellingen vaak reeds vastgelegd door een "architect" of een onkundige bouwer / eigenaar die het "daar-wel-mooi-vond-staan", dan is 't ook improviseren.

Bij fixed install is het doel belangrijker; voornamelijk muziek of spraak. Bij het laatste dient het systeem (mijn inziens) een niet te opvallende aanvulling zijn van het stemgeluid; als doel spraakverstaanbaarheid (weergave onder de pakweg 200Hz of zelfs "sub" voor spraak is volstrekt zinloos) op een accceptabel niveau dus, en niet max SPL of tegen feedback aanregelen. Mocht dit niet anders kunnen (revers mics bij plafondspeakers bijv.) dan de 1 a 2 lastigste freqs eruit notch-en, niet meer.

Testmuziek is persoonlijk maar ik geef de voorkeur aan materiaal waar voldoende dynamiek en spectrum inzit (Gerd / Massive Attack / Propellorheads en af en toe een vette house-beuker om de limiters te checken ;-)

Resumerend mijn ideeen; je apparatuur kennen maar praktisch blijven / logisch nadenken, gehoor boven alles, PEQ heeft (zeer) sterk de voorkeur, en niet BOOST-en ;-)

Groetos !
      Last edited by Koen van der K; 07-01-08, 20:29.
      Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...