Ieder bezoek aan Peter Vanhove is altijd weer erg leerzaam en interessant. Na flink wat gezelligheid en nadenken heb ik besloten om mijn set echt verder uit te breiden (verslaving..).
Met een beetje geluk heb ik begin 2008 mijn eerste 'serieuzere set' compleet. In totaal heb ik dan als toppen 4 Tecnare's V15 PC's en als subs 2 Meyer HP-700's.
Er zijn een aantal mogelijkheden die waarschijnlijk gebruikt gaan worden:
1. 2 Toppen 1 Sub
2. 2 Toppen 2 Subs (meer voor de show dan nuttig)
2. 4 Toppen 1 Sub
3. 4 Toppen 2 Subs
De Tecnare's gaan voor Toppen redelijk ver door in het laag (tot 45 Hz), maar met het overschot aan laag op de HP-700's is het slimmer om de toppen verder te ontlasten.
Nu zat ik er aan te denken om als crossover punt 80 hz te gaan gebruiken.
Dit is zeker het geval bij 1 sub (ivm de localiseerbaarheid / richting van het subgeluid dat dan minder opvalt).
Aan de andere kant blijft er dan wellicht een groot deel van de capaciteit van de HP's onbenut en belast ik de Toppen in verhouding te veel.
Wellicht is het in dit geval verstandig om het crossover punt op 120 hz te nemen, dit is binnen de grenzen van de HP-700 en zo krijgen te toppen het ook wat makkelijker.
Is er wellicht iemand die me hier uit ervaring meer over kan vertellen?
Alvast bedank!
Met een beetje geluk heb ik begin 2008 mijn eerste 'serieuzere set' compleet. In totaal heb ik dan als toppen 4 Tecnare's V15 PC's en als subs 2 Meyer HP-700's.
Er zijn een aantal mogelijkheden die waarschijnlijk gebruikt gaan worden:
1. 2 Toppen 1 Sub
2. 2 Toppen 2 Subs (meer voor de show dan nuttig)
2. 4 Toppen 1 Sub
3. 4 Toppen 2 Subs
De Tecnare's gaan voor Toppen redelijk ver door in het laag (tot 45 Hz), maar met het overschot aan laag op de HP-700's is het slimmer om de toppen verder te ontlasten.
Nu zat ik er aan te denken om als crossover punt 80 hz te gaan gebruiken.
Dit is zeker het geval bij 1 sub (ivm de localiseerbaarheid / richting van het subgeluid dat dan minder opvalt).
Aan de andere kant blijft er dan wellicht een groot deel van de capaciteit van de HP's onbenut en belast ik de Toppen in verhouding te veel.
Wellicht is het in dit geval verstandig om het crossover punt op 120 hz te nemen, dit is binnen de grenzen van de HP-700 en zo krijgen te toppen het ook wat makkelijker.
Is er wellicht iemand die me hier uit ervaring meer over kan vertellen?
Alvast bedank!



. Wel fijn dat er in ieder geval niet snel te weinig laag is
.
: HP recht omhoog, opvullen en gaan!
Comment