Waar X-over punt bij verschillende configuraties?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

    #1

    Waar X-over punt bij verschillende configuraties?

    Ieder bezoek aan Peter Vanhove is altijd weer erg leerzaam en interessant. Na flink wat gezelligheid en nadenken heb ik besloten om mijn set echt verder uit te breiden (verslaving..).

    Met een beetje geluk heb ik begin 2008 mijn eerste 'serieuzere set' compleet. In totaal heb ik dan als toppen 4 Tecnare's V15 PC's en als subs 2 Meyer HP-700's.

    Er zijn een aantal mogelijkheden die waarschijnlijk gebruikt gaan worden:

    1. 2 Toppen 1 Sub
    2. 2 Toppen 2 Subs (meer voor de show dan nuttig)
    2. 4 Toppen 1 Sub
    3. 4 Toppen 2 Subs

    De Tecnare's gaan voor Toppen redelijk ver door in het laag (tot 45 Hz), maar met het overschot aan laag op de HP-700's is het slimmer om de toppen verder te ontlasten.

    Nu zat ik er aan te denken om als crossover punt 80 hz te gaan gebruiken.
    Dit is zeker het geval bij 1 sub (ivm de localiseerbaarheid / richting van het subgeluid dat dan minder opvalt).

    Aan de andere kant blijft er dan wellicht een groot deel van de capaciteit van de HP's onbenut en belast ik de Toppen in verhouding te veel.
    Wellicht is het in dit geval verstandig om het crossover punt op 120 hz te nemen, dit is binnen de grenzen van de HP-700 en zo krijgen te toppen het ook wat makkelijker.

    Is er wellicht iemand die me hier uit ervaring meer over kan vertellen?

    Alvast bedank!
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    #2
    yup wij draaien ook met de hp700 in combinatie met of msl4 of cq1 in verschillende configuraties.
    Heb hier ook mee geexperimenteerd.
    wij draaien nu altijd fullrange op de hp700 loopt dan door tot 160 hz ofzo.
    En de toppen laten we ook fullrange draaien mits het erg hard moet,dan gaan we de toppen crossen op 160hz.
    Als we de subs crossen hebben we erg veel sub en weinig laag.
    En 4 msl4 en 2 cq1 houden nog lang geen 4 hp700 bij we moeten de subs best wel behoorlijk knijpen.
    Dus wil je je toppen lucht geven laat je de subs doorlopen en cross je de toppen.

    Comment

    • relax
      • Aug 2007
      • 106

      #3
      Dan is het voor mijn configuraties niet zo heel spannend: de sub blijft 'fullrange'.

      Mijn toppen die ik nu heb geef ik dan een extra preset mee met een cross rond de 160. Dit in geval van ademnood . Wel fijn dat er in ieder geval niet snel te weinig laag is .

      Zijn er ook klusjes die jullie doen met 2 HP-700's? (en zo ja, wat voor klusjes zijn dat dan)?

      Comment

      • theo
        • Nov 2001
        • 503

        #4
        Zijn er ook klusjes die jullie doen met 2 HP-700's? (en zo ja, wat voor klusjes zijn dat dan)?

        jahoor de iets grotere cafe's zalen en kleine tentjes.
        2 hp700 op de kant tussenstuk opvulling ertussen en dan een cq1 erop.
        draait als een trein. Dan weer zelfde verhaal alles fullrange als t lekker moet.
        Als t bruut gaat drukken we knopje in op de linedriver en word er gecrosst op 160hz.
        En nog meer knijpen want uit een cq1 komt al behoorlijk laag.

        Comment

        • relax
          • Aug 2007
          • 106

          #5
          Dat wilde ik dus ook gaan doen : HP recht omhoog, opvullen en gaan!

          Het gebrek aan koppeling met de vloer wordt door het absurde vermogen wel weer rechtgetrokken .

          Comment

          Working...