Sub processor: mogelijkheden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Begrijp me niet verkeerd als ik zeg hifipraatjes. Maar met EQ-en maak je het geluid perfect op 1 plaats, je sweet spot, terwijl het des te belabberder wordt op alle andere plekken.

Dat is eigenlijk de grote reden waarom je hifi truukje niet live zal werken.

Voor de rest gelden echt wel dezelfde wetten. Alleen kan is de situatie anders. Om een goed voorbeeld van wat ik noem een 'hifi praatje' te geven: Je hebt thuis een subwoofer staan die onafhankelijk is van zijn plaatsing. ALthans dat is wat de fabrikant zegt om het toestel verkocht te krijgen. De waarheid is anders: die subwoofer is afhankelijk van de wetten van de fysica, en die zegt dat de plaatsing van een sub ALTIJD invloed heeft op het geluid. Alleen maak je handig gebruik van het feit dat je maar op 1 plek in je leefruimte goed geluid moet hebben. Dus ga je EQ-en (eerst uitmeten met de meetmicrofoon). Echter op alle andere plaatsen is je geluid slechter geworden.

Dus, voor mij, als geluidstechnieker, was dit hifi-prietpraat, want het probleem is niet verholpen, maar lokaal weggepoetst

Ik hoop dat je een beetje snapt wat de verschillen zijn nu

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by relax
      .............moet je zelfs denken aan een uit de kluiten gewassen surround set (2 HP 700's icm 4 Tecnare V15 PC's).
      zou die dingen dus wel scheiden, al was het alleen maar om geen rare dingen tegen te komen, qua optelling en uitdoving

Comment

• relax
        • Aug 2007
        • 106

Dan zitten we met z'n allen op dezelfde lijn en moet ik vooral proberen uit te vinden hoe ik een zo goed mogelijk laag krijg in een grotere ruimte.
        Plaatsing staat dan met stip op 1 heb ik al door

@********:

Wat moet ik scheiden? De subs wilde ik aan het 'Stage' eind plaatsen links en rechts. Qua frequentie scheiding heb ik een eindje terug in het topic al een leuke tool gezien (DBX Driverack 260). X-over op 80 hz is in een surround achtige setting wel een handige keuze lijkt me.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Dan zitten we met z'n allen op dezelfde lijn en moet ik vooral proberen uit te vinden hoe ik een zo goed mogelijk laag krijg in een grotere ruimte.
          Plaatsing staat dan met stip op 1 heb ik al door

@********:

Wat moet ik scheiden? De subs wilde ik aan het 'Stage' eind plaatsen links en rechts. Qua frequentie scheiding heb ik een eindje terug in het topic al een leuke tool gezien (DBX Driverack 260). X-over op 80 hz is in een surround achtige setting wel een handige keuze lijkt me.
          mm iets hoger evt,, ff mee pielen.. maar die tecnares schijnen ook al tot 45 hz door te lopen, vandaar dus crossen...Enneh, sub t liefst mono, ivm de koppeling...

Comment

• relax
            • Aug 2007
            • 106

Thanks!

Ik krijg er helemaal zin in om ermee te gaan knutselen!

Als verhouding tussen top / sub heb ik vernomen dat wanneer de toppen 130 db continue doen, dat je dan al snel 139 db voor je sub nodig hebt.

Natuurlijk is dit afhankelijk van veel variabelen, maar als richtlijn is dit toch wel bruikbaar?

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Thanks!
              Als verhouding tussen top / sub heb ik vernomen dat wanneer de toppen 130 db continue doen, dat je dan al snel 139 db voor je sub nodig hebt.
              Das volledig afhankelijk van de toepassing. Even vergelijken met onze VRX set:

* Voor spraak en achtergrond volstaat per 3 toppen een meegevlogen subje. Geeft een mooi fullrange geluid, maar geen beukende bass.
              * Voor live/disco zetten we daar een (afhankelijk van de zaal) 8 a 12 subjes bij.

Moet trouwens gezegd worden, dat we soms de sub op de centre channel hangen en appart aansturen. De enige 2 dingetjes dat hierop uitsturen (bij live) is de bassgitaar en de kickdrum. De rest klinkt super op enkel de gevlogen subjes.

PS: JE geeft aan dat je surround stuurt door je set? Heeft je surround processor dan geen apparte sub uitgang? Dan moet je normaal toch weinig crossen?

Comment

• relax
                • Aug 2007
                • 106

Op dit moment moet ik het nog even doen met een PC kaart.

Waarschijnlijk ga ik de kanalen overzetten naar een Alesis HD-24, dit lijkt me wat betrouwbaarder dan een PC of DVD.
                In dat geval kan ik het geluid per spoor eventueel al op orde maken.

Voor het gemak dacht ik eerst nog even aan een losse X-over (ook voor de flexibiliteit bij overig gebruik.

Qua toepassing en of het voldoende is moet ik gewoon niet te veel vooraf proberen te verzinnen, maar gewoon gaan doen denk ik. Als het te kort is moet er bij .

Comment

Working...