Ik heb enige ervaring in sporthallen en probeer het zo te regelen dat ik de toppen kan vliegen. Natuurlijk kan dit niet altijd maar zeker als het een enorme galmbak is dit aan te raden. Afhankelijk van je systeem en eerste stoelenrij dit aanvullen met infills of downfills.
Geluid in Sporthal
Collapse
X
-
Heb ook net een paar klussen in verschillende sporthallen gedaan. Nagalm is een behoorlijk probleem, in elke hal, maar het verschilt wel.
Een line-array klinkt stoer maar ga je voor een top-40 bandje en een presentator écht niet nodig hebben.
Wij hadden 1 Renkus Heinz top met 2 RCF subs eronder per kant staan (voor presentatie en muziek bij dans- en turnvoorstelling) en dat wou prima. Kon (let op KON niet GING) tot 110DB bij FOH achterin. Zat 700 man in de zaal.
Overigens wel een leuke uitdaging.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
-
In ieder geval is het wel handig als je met een leverancier communiceert over het geluidsniveau dat je wel over dezelfde meetmethode praat...Comment
-
Hallo,
Wij stonden laatst ook in een sporthal, achterwand voorzien van backdrops, er lag een houten vloer in.
We hadden de toppen iets hoger als normaal denk onderkant box 2.5 meter iets naar beneden getipt voor de reflecties en dit ging prima.
Set: 2x hp700 2x msl4 en een cq1 per kant.Comment
-
Even voor mijn beeldvorming... 110dB, was dat dB-A of dB-C gemeten? Bij dB-A vind ik dat meer dan genoeg, bij dB-C weet ik niet of je dan in alle gevallen genoeg gaat hebben om genoeg body te krijgen in je geluid... of denk ik nu heel raar?
In ieder geval is het wel handig als je met een leverancier communiceert over het geluidsniveau dat je wel over dezelfde meetmethode praat...
Te veel subs in een gymzaal gooien gaat ook niet werken, want lekker klinken dat doet het toch niet.
Zorg gewoon dat het hele publiek goed gedekt is, en dan ben je al een heel eind.
Groeten HugoRenkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!
"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" VarroComment
Comment