Geluid in Sporthal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djlaurens
    • Oct 2004
    • 5

Geluid in Sporthal

Hallo,

Ik zit met de volgende de vraag:

Wat zou een goeie geluidsset zijn voor in een sporthal 48 lang x 28 breed ?
    Er komt een podium te staan dus laat staan met nog wat ruimte achter het podium dat de ruimte die je moet vullen met geluid 40 lang x 28 breed wordt.
    De mensen zullen zowel zitten als staan.
    Het is de bedoeling dat er een presentator het presenteert en dus goed verstaanbaar is en er gaat een bandje spelen.
    Is het beter om een convectionele set neer te zetten of een line-array?

Wat is in jullie ogen de beste keus en waarom?
  • LJ_jacob
    • Aug 2003
    • 293

Vat het niet verkeerd op, maar is het niet verstandig om de versterking uit te besteden aan een bedrijf met de know-how in huis over dit soort problemen? Om teleurstellingen te voorkomen....
    mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Jacob
      • Jan 2006
      • 152

Zoals als altijd bij dit soort vragen. Wat is het budget? Wat voor een bandje en achtergrond of >115dB.

Meer info is echt nodig.

En zoals hierboven: Je kan het ook volledig uitbesteden aan een bedrijf met ervaring.

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Ook is er een heel verschil in de akoestiek van verschillende sporthallen, waar je dus ook zeker rekening mee dient te houden.

De sporthal in Dongen (zie topic Proms Concert) is akoestisch gezien erg gunstig (voor een sporthal dan hè). Niet te droog, maar ook zeker geen enorme galmbak, zeker gevuld met publiek konden we een zeer aangenaam geluid realiseren.

Comment

• djlaurens
          • Oct 2004
          • 5

Het is een Project voor school doen namelijk Sound & Vision.
          Uiteraard hebben we offertes aangevraagd bij bedrijven maar ze zijn nogal verschillend daarom wou ik jullie menig eens horen!
          Dus de prijzen weet ik al.
          Het is dan wel de bedoeling dat er eens systeem tech bij is.

btw. bandje moet wel goedhoor baar zijn.

Sporthal is 9 meter hoog met een tribune aan de zijkant. veder lijkt hij me acousties redelijk standaart aan een standaart sporthal.

Ik willen weten wat jullie zouden doen in dit geval?

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Komop man,

Als jij sound & Vision doet en een project moet doen ga ik er van uit dat je wel enige basiskennis hebt.
            Hiemee doel ik niet een de installatie, kan zijn dat je daargeen kaas van gegeten hebt. Wat ik wel bedoel is de variabelen waardoor de keuze wordt bepaald.
            Goed verstaanbaar is erg subjectief, en ligt er maar net aan hoe doof je bent of niet.
            Wat ze hier bedoelen is:

Hardrock band of Jazz?? Is echt iets heel anders voor nodig.!
            Wat heb je dan precies te besteden, daarop kunnen wij een keuze baseren.
            systech draait toch het liefste met materiaal waarin hij wat inspraak had. Hij is immers degene die er mee moet werken..
            weet je er al een?? Praat met hem.

geef info, dan krijg je raad!
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• djlaurens
              • Oct 2004
              • 5

Ik heb al met verschillende systech gepraat en de ene zegt dat het hier prima mee kan en de andere vind dat.
              Het is de bedoeling dat van het bedrijf die we kiezen dat daarvan de systech mee gaat.
              Bandje zou een top40 cover bandje worden.

Misschien moet ik de vraag anders stellen:
              Waarom zou ik voor line-array gaan of convectioneel?

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

het is dus een project voor school,

Toen ik nog op school zat, ,moest ik samen met een aantal klasgenoten een theatervoorstelling doen in een sporthal, wij moesten gewoon (zoals het hoort)
                alles zelf uitzoeken.

zoek dus uit wat je mogelijkheden zijn in die sporthal, ook kwa je akoestiek.

wij moesten alles uitzoeken, van PA systeem tot de laatste batterij voor de zenders
                dit zowel voor licht / geluid /video

dus er valt een hoop te leren en volgens mij is dat stiekum ook het doel achter zo'n opleiding
                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Vooralsnog geef ik je het voordeel van de twijfel en denk ik dat je op de goede weg bent door verschillende keuzes bespreekbaar te maken.
                  De zwarte kant van je vraagstellin g is dat wij jouw huiswerk gaan maken, dat is en wordt niet de bedoeling. Een actieve deelname, zoals je nu dus heel goed doet is en blijft vereist.

Wel vriendelijk verzoek beter op te letten bij de lessen Nederlands, een conventioneel systeem, een convetorsysteem, dat kom je alleen in de bouw tegen.

Een line source zal duurder zijn, je moet het namelijk ophangen en je zal er een tech bij moeten hebben...in veel gevallen dan.

Een stapel hout kan prima functioneren als PA systeem.
                  Denk dat je met 2x EAW850 sub, 2x 850 top per kant helemaal de man bent.
                  Lijkt me tevens een mooi algemeen aanvaard referentiepunt.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Robert H
                    • Jan 2006
                    • 377

Originally posted by djlaurens
                    Misschien moet ik de vraag anders stellen:
                    Waarom zou ik voor line-array gaan of convectioneel?
                    Da's een lastige vraag... nee écht, dat is een erg lastige vraag...

Edit: De moderator was me voor...
                    Last edited by Robert H; 08-12-07, 19:25.

Comment

• djlaurens
                      • Oct 2004
                      • 5

Ik heb natuurlijk ook wel heel veel uitgezocht maar omdat de meningen van de bedrijven nogal veel verschilllen dacht ik misschien kunnen hier mensen mij tips geven iets anders dan huiswerk maken:P

Over mij taalfouten ben dislecties, maar had het even goed op moeten zoeken.

Ik ga het nog wel veder uitzoeken. De keuze licht toch bij mij.
                      Wil hem ook niet bij jullie leggen. Maar tips zijn welkom!

Comment

• Funmaker
                        • Jun 2006
                        • 922

nevermind, stom detail van een lichtnicht
                        Last edited by Funmaker; 08-12-07, 20:39.
                        Hold on a second, relax and listen...

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5946

Funmaker, come on... als we alle bijzonderheden gaan highliten dan komen we op een academisch niveau uit waarvan de discussie slechts zal verzanden in komma neuken.
                          Jij begrijpt waar ik het over had, laurens en andere deelnemers ongetwijfeld ook.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Jacob
                            • Jan 2006
                            • 152

Originally posted by djlaurens
                            Ik ga het nog wel veder uitzoeken. De keuze licht toch bij mij.
                            Wil hem ook niet bij jullie leggen. Maar tips zijn welkom!
                            Probeer zo goed mogelijk voor jezelf vast te stellen wat je wil en kan.
                            En er zoveel mogelijk van te leren. Is toch het belangrijkste van een opleiding.

Dat verschillende bedrijven verschillende oplossingen geven is logisch. Er is geen ideaal 'sporthal-setje' wat je uit je magazijn trekt.

Er zijn veel factoren die je keuze bepalen.
                            Budget en beschikbaarheid zijn net zo belangrijk als alle andere factoren. Je kan bereken en simuleren aan vermogen, afstraling, dB/m, etc. Maar als je het niet kan huren heb je er niks aan.

Als een tech jouw wensen kan uitvoeren met een set van EAW 850's of Apogee 3x3en of......(?) heeft hij net zo goed gelijk als zijn collega het doet met welke line-array set dan ook. Je moet behoorlijk wat kunnen ophangen om evenveel lawaai te kunnen maken als met een stapel oud hout. Hoeveel kilo kan je hijsen in de hal of ga je daar iets voor bouwen?

Het is niet een makkelijke vraag die je stelt. Het beste kan je een bedijf/tech uitzoeken en samen met hun de mogelijkheden bespreken.

En hier weer veel van leren.

Comment

• shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

of (wat wij deden)

PA huren bij de een, mixer bij de ander, zenders kwamen weer ergens anders vandaan, en zo ook met licht en video, wij hadden ongeveer 5 bedrijven in de arm genomen en hebben met de spullen gecombineert,

wij hebben dus het materiaal gekozen wat aan onze wensen voldeed en dat vervolgens gecombineert, daar leer je enorm van...

en een systeemtech hebben we niet gehad, we hebben zelf ons ingelezen op de spullen en zelf veel testen uitgevoerd en zijn zo tot conclusies gekomen
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...