Ruis in gesplitste multikabel + elektronisch gebalanceerd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Trouwens nog iets, en dit is zelfs het geval met slechts 1 mengtafel: stroom op de microfoons, zelfs die waar geen phantom op staat. Vindt het zeer vreemd: heb nergens alle massas doorverbonden, en toch stroom op de korven.

Zou dit kunnen komen door 2 massas die mekaar per ongeluk raken, en waarvan het andere kanaal wél fantoom voert?

Zou dit trouwens zeer gek vinden, aangezien er voor zover ik weet eindjes krimpkous gebruikt zijn over de massas, net om dit toevallig raken te voorkomen in multistekkers.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

er staat geen fantoom op aarde dus als aardes verbonden zijn in de multi zal dat niet een probleem veroorzaken.

Aangezien je het probleem al hebt zonder multi aangesloten, denk ik dat je een probleem hebt met de randaarde/tafel.
      Als je de kanalen mute blijf je een met de masterfader regelbare brom hebben.
      dus de aardbus in de tafel (aardreferentie van masterbus) beweegt.
      dat betekent dat er echt wel een fout in je tafel zit.
      dit zou je verder kunnen onderzoeken door je tafel volledig los aan te sluiten. Meet ook eens impedantie tussen pin 1 van de masteruitgang en de randaarde. misschien is er ergens en aardweerstandje weggerookt.
      Probeer ook eens of je auxen/subgroupoutputs hetzelfde probleem hebben
      knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Originally posted by dokter dB
        ............
        dat betekent dat er echt wel een fout in je tafel zit.
        .......
        en das tevens de veroorzaker van de aardlus.
        leen eens een andere tafel ergens?

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Bij deze hebben we dus met zekerheid het probleem 'gepinpoint' denk ik? Kan ik van de week voor de job eens snel wat meten...

PS: de regelbare brom met de aux-masters is nog iets gek: Dit deed de monitortafel (GL2800M) terwijl de 2 tafels aan een hingen. En stroom op de microfoons hadden we met de foh tafel (GB8), alsook met beide tafels. Kan dit nog steeds kloppen?

Ik vind het namelijk raar dat de vereffeningstroom die dan van de GB8 naar de GL2800M stroomt voor een brom kan zorgen in de mastersectie van deGL2800M... Dat het voor een ruis op de microfoonlijn zorgt is vrij normaal.

PS: ik vermoed dat indien je een externe voeding gebruikt het vervangen van de voeding voldoende zou moeten zijn om het probleem te verhelpen? Of zie ik iets over het hoofd?
          Last edited by Poelmans; 04-12-07, 19:30.

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

ik denk dat de voeding in de tafel ook nog eens gebufferd(condensators) en gecontroleert(ic's) wordt. Als het een voedingsprobleem is, hoeft het dus per definitie niet echt aan de voeding te liggen... .
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Poelmans
              • Feb 2004
              • 806

Ik heb vandaag nog wat onderzoek gedaan. Eerst en vooral paar dingen uitgeprobeer die hier opt forum grezegd waren:
              * De beide mengtafels hingen wel degelijk op dezelfde fase.
              * Pin 1 sloot kort met de aarding van het net. Dit is gemeten nadat de multikabel naar de stageblock van desbetreffende tafel is uitgetrokken. Geen enkele verbinding richting andere tafel dus.
              * Op de GB8 heb je een interne of een externe voeding. Ik heb beide geprobeerd. Nog steeds ruis.
              * Als de multi werd uitgetrokken (ttz: de verbinding tussen beide tafels onderbroken werd), op welk punt dan ook, werkten beide tafels normaal: geen ruis op de monitors, en voorzover het uitegtrokken punt dit toeliet ook niet op de master. Maar met beide tafels aangesloten kon ik met beide tafels hun ingangen volledig gemute dus wel de ruis op FOH of monitors gainen met de uitgangsfaders.

* Toen ik op de job aankwam en de stroom opzette was het stil. Lampen van de movingheads worden wel manueel gestart. Dus toen stonden de movingheads wel aan, maar de lampen niet. En alle conventioneel licht dus uit.
              * Pas toen de lichttech aankwam begon de miserie (JAAA: die man heeft gewoon een slecht aura! we ontslaan hem! probleem opgelost!). Nee, serieus, toen strikete die natuurlijk zijn lampen
              * Door beperkingen van de stroomtoevoer was het noodzakelijk dat de paddestoel van het geluid aangesloten was op de paddestoel van het licht. Maar nog steeds: de paddestoel van het geluid was exclusief geluid. Ik heb hem alleen bij op het licht moeten hangen.

* Een ander rariteitje: De talkback microfoon (die dat bij de FOH mixer lag) ruiste gelijk zot (nog harder als de andere ingangen samen). Toen geprobeerd om die lijn aan de FOH kant uit te trekken (aangezien die microfoon op zowel FOH als monitortafel binnenkomt). Op de monitortafel had ik nog steeds zeer veel ruis.

Ja, ik weet het dus niet meer. Ik probeer hier alle symptomen wat op te sommen zodat iemand mij kan zeggen waar ik moet kijken.

PS: iets wat ik eventueel wel zou kunnen doen = massa van de XLRs onderbreken op de monitortafel? (in de spin van de multikabel dan) De aardlus is dan zeker onderbroken. Echter werkt de monitortafel dan niet meer ruisloos op zich, alsook de phantoomvoeding van die tafel zal niet meer werken. En krijg ik da niet méér ruis door andere redenen?
              Last edited by Poelmans; 08-12-07, 00:19.

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

vind ik een beetje een smeck-oplossing en wel een van de laatste die ik zou toepassen.

ik ging het toch wat verder zoeken in je aarding.
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Originally posted by Poelmans

Ja, ik weet het dus niet meer. Ik probeer hier alle symptomen wat op te sommen zodat iemand mij kan zeggen waar ik moet kijken.

?

rap de boel in de auto gooien en naar enschede rijden/
                  kost een atv-dag misschien, maar de koffie is gratis.

Comment

• MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

Je geeft aan dat het probleem pas begon toen ook het licht aanging.

Heb je toevallig je stroom gemeten ?? Sommige tafels gaan gekke dingen doen als ze onvoldoende spanning krijgen van het net.

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

Originally posted by MarkRombouts
                      Heb je toevallig je stroom gemeten ?? Sommige tafels gaan gekke dingen doen als ze onvoldoende spanning krijgen van het net.
                      Neen, maar we hadden 2x 3x 63A... En eentje daarvan moest ik delen met het licht. vaste spanning van de zaal. Nuja, volgende job kan ik het altijd eens bekijken.

Upgrading: Idd een smeck oplossing, vind ik ook. Anders had ik dat allang geprobeerd

********: na de examens misschien Heb nog een stapeltje cursussen liggen die nu al te hard verwaarloosd worden

Heb ondertussen nog een mailtje gestuurd naar audioxl. Misschien hebben zij weet van een probleem ivm de GB8.

Comment

• Poelmans
                        • Feb 2004
                        • 806

Originally posted by Upgrading your system
                        vind ik een beetje een smeck-oplossing en wel een van de laatste die ik zou toepassen.

ik ging het toch wat verder zoeken in je aarding.
                        Nu komt de aap uit de mouw... Audio XL vertelt me nu dat zowat elke monitortafel die zij tegenkomen de aardingen heeft doorgeknipt in de XLRs. Blijkbaar toch geen smeck oplossing...

Na de examens eens uitproberen, en waarschijnlijk is het probleem dan van de wereld.

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

Knip ze dan door in de harting van het stageblock. Eentje label je als FOH (met signaalaarde) en eentje als MON (zonder signaalaarde). Zo kan je de monitortafel (met spin) ook gebruiken als FOH-tafel, omdat de spin gewoon compleet bedraad is. Overigens is het met een doorgeknipte aarde ineens niet meer mogelijk om een DMXlijntje(noodgevallen) of een intercom door je multi te sturen.

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

Originally posted by Poelmans
                            Nu komt de aap uit de mouw... Audio XL vertelt me nu dat zowat elke monitortafel die zij tegenkomen de aardingen heeft doorgeknipt in de XLRs. Blijkbaar toch geen smeck oplossing...

Na de examens eens uitproberen, en waarschijnlijk is het probleem dan van de wereld.
                            dit gaat niet goed, pin 1 doorknippen bij de de fx racks (lijnniveau) zeg ik ja maar dan is er een hele andere manier van aarden en bedraden nodig (common ground, en sleeve aan pin3, pin 1 los aan de FX kant). hierbij zal je in het fx rack ook nog aanpassingen moeten doen, soms zelfs in de apparaten zelf.
                            Op de mic-multi zelf aardes losknippen lijkt me een probleem met en probleem oplossen.

Ik denk dat je moet stoppen met prutsen en iemand ernaar laten kijken die er verstand van heeft. En de spoeling wat dat betreft is dun.
                            Last edited by dokter dB; 12-12-07, 11:08.
                            knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by dokter dB
                              dit gaat niet goed, pin 1 doorknippen bij de de fx racks (lijnniveau) zeg ik ja maar dan is er een hele andere manier van aarden en bedraden nodig (common ground, en sleeve aan pin3, pin 1 los aan de FX kant). hierbij zal je in het fx rack ook nog aanpassingen moeten doen, soms zelfs in de apparaten zelf.
                              Op de mic-multi zelf aardes losknippen lijkt me een probleem met en probleem oplossen.

Ik denk dat je moet stoppen met prutsen en iemand ernaar laten kijken die er verstand van heeft. En de spoeling wat dat betreft is dun.
                              vond m ook al erg leuk..
                              heb wel een paar ideeen, maar idd.. alleen hier in de werkplaats onderzoeken en uittesten

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 806

@Coenco: Dit was zoiezo de bedoeling DMX lijntjes en intercoms zijn trouwens nog steeds tussen FOH tafel en stageblock te leggen dan.

@doktorDB: Hoe komt het dan dat er zoveel klanten van audioxl dit met succes toepassen? En als je er even over nadenkt is dit nog niet zo gek:

* je massas blijven op hetzelfde potentiaal door de (voldoende dikke) aarding van de netstroom kabel. We moeten dan wel steeds FOH en monitortafel op dezelfde verdeelblok steken, maar dit is meestal zoiezo het geval.

* De massa van de microfoonkabel is op elk punt van de kabel wel ergens geaard, ofwel aan de monitortafel, ofwel aan de FOH tafel. maar niet aan beide. Maar daar begon net het probleem. Dit doet trouwens niet meer of minder dan een groundlift knopje. Gaan we deze dan ook massaal afschaffen op onze DIs?

Trouwens, ik weet zeker dat de solderingen van mijn multi in orde zijn, ik heb nergens gekke dingen gedaan, en overal zijn krimpkousen over de massas getrokken om te vermijden dat deze in de multistekkers toevallig gaan raken. En we hebben offerte aangevraagd om de multi te laten maken. Dit was prijs maal 3. En de hardware op zich kostte dus al 4000 euro. Dus zou dus los eweg een half miljoen belgische franken geweest zijn om de multi te laten maken. Dat is veel geld als je FOH tafel maar 6000 euro gekost heeft. De baas viel van zijn stoel toen hij de offerte kreeg, en volledig terecht. Op die paar jobs waar we nu problemen hebben na zal ik het wel goedkrijgen uiteindelijk. En als we daarmee 8000 euro uitsparen, dan is de keuze snel gemaakt.

Ik ben trouwens geenszins van plan definitieve dingen te doen. De massapennen eruit trekken op de multistekker, en omhullen met krimpkous. Werkt het? Des te beter. Werkt het niet? Krimpkous er weer ronduit snijden, pennen er weer in, en verder zoeken.

Als er nog constructieve oplossingen zijn (**************?? Wat waren je ideeën?), dan hoor ik ze graag. Ik kan ze maar uitproberen.

(Sorry dokterdB voor het heftige reageren, maar bij het prutsen ging ik even door mijn dak Als managment zegt dat we het zelf moeten doen, dan probeer ik een oplossing te zoeken. Prutsen of niet, mijn job is om het ding werkende te krijgen)

Comment

Working...