Ruis in gesplitste multikabel + elektronisch gebalanceerd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Originally posted by Poelmans
    @Coenco: Dit was zoiezo de bedoeling DMX lijntjes en intercoms zijn trouwens nog steeds tussen FOH tafel en stageblock te leggen dan.

@doktorDB: Hoe komt het dan dat er zoveel klanten van audioxl dit met succes toepassen? En als je er even over nadenkt is dit nog niet zo gek:

* je massas blijven op hetzelfde potentiaal door de (voldoende dikke) aarding van de netstroom kabel. We moeten dan wel steeds FOH en monitortafel op dezelfde verdeelblok steken, maar dit is meestal zoiezo het geval.

* De massa van de microfoonkabel is op elk punt van de kabel wel ergens geaard, ofwel aan de monitortafel, ofwel aan de FOH tafel. maar niet aan beide. Maar daar begon net het probleem. Dit doet trouwens niet meer of minder dan een groundlift knopje. Gaan we deze dan ook massaal afschaffen op onze DIs?

(Sorry dokterdB voor het heftige reageren, maar bij het prutsen ging ik even door mijn dak Als managment zegt dat we het zelf moeten doen, dan probeer ik een oplossing te zoeken. Prutsen of niet, mijn job is om het ding werkende te krijgen)
    sorry maar ik ga even door mijn dak:
    je hebt zelf geen idee waar je het over hebt. maar je gaat wel in discussie met allerlei mensen die dat wel weten. Deze mensen proberen je gewoon te helpen.
    Ik ga je hier niet uitleggen dat ik wel weet hoe het zit, dat moeten anderen maar lekker doen. Er is altijd voor iedereen wel wat te leren, dus ook voor mij. In dit geval heb ik geleerd dat het hopeloos is om je verder proberen te helpen. je maakt er namelijk totaal je eigen verhaal van.
    ga jij maar lekker aardes losknippen
    Ik zal verder niet meer reageren dus spaar je de moeite.
    knoppen en waarden :)

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Dokter DB, ff samenvatten: Dus je zegt me dat ik er alleen maar meer problemen mee krijg, en voegt er daar nog aan toe dat ik "moet stoppen met prutsen, en er iemand anders moet naar laten kijken die er wél wat van kent". Dat terwijl sommige mensen die er wel degelijk wat van kennen, me die oplossing dan wéér wél sugereren.

Dat je van mening bent dat aardes doorknippen niet helpt... Ok, zou kunnen. Maar om dan ff begin te roepen dat ik er niks van ken en dat ik moet stoppen met prutsen, DAT was er over.

Verder ben ik nog altijd leergierig genoeg om te willen weten waarom het niet zou werken, en de discutie op een volwassen manier verder te zetten. Ik probeer ook maar een oplossing te zoeken.
      Last edited by Poelmans; 13-12-07, 09:55.

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

In plaats van massa's doorknippen en isoleren is er nog een minder grove optie...

Massa's aan de monitor kant doorknippen en middels een parallelschakeling van een weerstand van 10 ohm en een condensator van 100nF toch weer aan elkaar verbinden.

Dit is een truuk die ik regelmatig tegenkom bij aard-ellende.
        Wat je creeert is een mogelijkheid om (dc) potentiaalverschillen te vereffenen (de weerstand) terwijl wissel-rommel via de condensator vrij effectief afgevoerd wordt.

Sterker nog, schroef menig DI-box open en dit zit er standaard in (naast de onvermijdelijke groundlift die de massa echt onderbreekt)
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Originally posted by SoundOfSilence
          In plaats van massa's doorknippen en isoleren is er nog een minder grove optie...

Massa's aan de monitor kant doorknippen en middels een parallelschakeling van een weerstand van 10 ohm en een condensator van 100nF toch weer aan elkaar verbinden.

Dit is een truuk die ik regelmatig tegenkom bij aard-ellende.
          Wat je creeert is een mogelijkheid om (dc) potentiaalverschillen te vereffenen (de weerstand) terwijl wissel-rommel via de condensator vrij effectief afgevoerd wordt.

Sterker nog, schroef menig DI-box open en dit zit er standaard in (naast de onvermijdelijke groundlift die de massa echt onderbreekt)
          Ook interesting... Nu ben ik wel even aant denken ivm phantoom, maar die werkt dan gewoon denk ik? Ik ga het eens proberen.

Comment

• SoundOfSilence
            • Mar 2007
            • 766

Ook interesting... Nu ben ik wel even aant denken ivm phantoom, maar die werkt dan gewoon denk ik? Ik ga het eens proberen.
            Phantoom werkt prima, de weerstand is klein genoeg om niet al te veel spanningsval te veroorzaken (zeker vergeleken met de 2x 6k81 die toch al in de lijn zit).

Zowel mijn FOH tafel als ook mijn monitortafel zijn in de spinners voorzien van deze mod. en ik heb nooit ellende gehad met aardlussen, faseverdeling etc.

Ja, het verdiend niet de schoonheidsprijs, maar is een behoorlijk nette en verantwoorde oplossing.
            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Trouwens, ik weet zeker dat de solderingen van mijn multi in orde zijn, ik heb nergens gekke dingen gedaan, en overal zijn krimpkousen over de massas getrokken om te vermijden dat deze in de multistekkers toevallig gaan raken. En we hebben offerte aangevraagd om de multi te laten maken. Dit was prijs maal 3. En de hardware op zich kostte dus al 4000 euro. Dus zou dus los eweg een half miljoen belgische franken geweest zijn om de multi te laten maken. Dat is veel geld als je FOH tafel maar 6000 euro gekost heeft. De baas viel van zijn stoel toen hij de offerte kreeg, en volledig terecht. Op die paar jobs waar we nu problemen hebben na zal ik het wel goedkrijgen uiteindelijk. En als we daarmee 8000 euro uitsparen, dan is de keuze snel gemaakt.

Als er nog constructieve oplossingen zijn (**************?? Wat waren je ideeën?), dan hoor ik ze graag. Ik kan ze maar uitproberen.

)

Ik zou dan een kettingzaag nemen en en die AH tafel loszagen van de aarde....
              sjeemig wat een advies van een importeur.

en idd.. ff de hele set opbouwen bij iemand die er verstand van heeft lijkt me dan een betere.
              En als het voor je baas een besparing was om de kabel op deze manier te fabriceren zit hij dus nu met een goedkoop niet werkend systeem. vind ik eigenlijk ook niet zo'n drama.
              Last edited by Gast1401081; 14-12-07, 01:29.

Comment

• Bert
                • Aug 2000
                • 155

Je hebt een gl2800m. Deze heeft op elke kanaalinput twee XLR's een ingang en uitgang. Die kun je ten opzichte van elkaar liften. De uitgaande XLR wordt dan gelift.
                Zou 't kunnen dat de spinner in de monitortafel op de uitgaande XLR's zit, en deze allemaal gelift staan. De aarde is ergens anders in je multisysteem afgeknipt , als ik je verhaal goed gelezen heb,( wat ik heel vreemd vind) en dus nergens aarde hebt in plaats van te veel. Tis maar een ideetje.
                It\'s only Rock \'n\' Roll
                But I like it

Grtz,
                Bert.

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Originally posted by Bert
                  Je hebt een gl2800m. Deze heeft op elke kanaalinput twee XLR's een ingang en uitgang. Die kun je ten opzichte van elkaar liften. De uitgaande XLR wordt dan gelift.
                  Zou 't kunnen dat de spinner in de monitortafel op de uitgaande XLR's zit, en deze allemaal gelift staan. De aarde is ergens anders in je multisysteem afgeknipt , als ik je verhaal goed gelezen heb,( wat ik heel vreemd vind) en dus nergens aarde hebt in plaats van te veel. Tis maar een ideetje.
                  Nee, momenteel zijn alle aardes nog intact. Dus elke XLR verbindt de allen & heath met de soundcraft. En de XLRs steken allen op de ingangen. De spin heeft mannelijke stekkers
                  Was anders wel een leuke denkpiste

Doet me er wel aan denken dat ik dingen kan proberen zonder maar 1 wijziging aan de multi aan te brengen: de laatste 8 lijnen zijn dubbel uitgevoerd (zowel mannelijke als vrouwelijke XLR, voor veel dingen handig), dus kan eens alle XLRs uittrekken en de 8 vrouwtjes op de uitgangen steken, en de ground lift eens opzetten. Wie weet wat er gebeurt.

Dat de examens maar eens rap gedaan zijn, kan ik nog wat testen int magazijn.

@********: Als dat niet helpt dan zal ik idd 3den er naar moeten laten kijken. Maar het is niet zo simpel als dat e. Ik beslis niks over budgetten, en ik ben wel de enige die de brom hoort (en alle gasttechniekers die aan mij vragen van waar de brom komt). Voor de rest maak ik daar geen woorden meer aan vuil. Ik moet gewoon zelf een oplossing zien te vinden, en als ik die echt echt écht niet zelf vind, en ik genoeg gasttechniekers heb doorgestuurd naar de baas zijn deur, DAN wordt daar misschien budget voor vrijgemaakt. Maar dat maakt mij toch geen prutser?
                  PS: ik hoop dat je aant zwanzen bent over AH's loskoppelen van de (rand)aarde? Dan zal het probleem ook wel opgelost zijn hoor, maareuh...
                  Last edited by Poelmans; 13-12-07, 22:34.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

PS: ik hoop dat je aant zwanzen bent over AH's loskoppelen van de (rand)aarde? Dan zal het probleem ook wel opgelost zijn hoor, maareuh...
                    hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

randaarde heb ik nooit gezegd///

Comment

• Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

Originally posted by MacGyverSounds
                      hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

randaarde heb ik nooit gezegd///
                      Dan ist goed Nee ik neem aan dat je aant zwanzen was met die kettingzaag?

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Dan ist goed Nee ik neem aan dat je aant zwanzen was met die kettingzaag?
                        je mag ook een nog grotere zaag nemen,..

Comment

Working...