Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Ik zie te veel mensen Smaart op starten en zonder voor behoud de eq settings over nemen of maken aan de hand van analyzers zonder te luisteren naar hoe het uit eindelijk klinkt .
    Ik denk dat daar ook een beetje het probleem zit....Ze staren te veel op die programma's en voegen daar hun theorie bij...

Meer zo van : Oei..+2dB, das niet goed.....want het moet 0 zijn...DIT IS MAAR EEN VOORBEELD...

Ik denk dat je daardoor ook een minder geluid krijgt...En ik denk dat de nieuwe generatie geluidsmensen niet veel meer experimenteerd, maar meer op de boeken afgaat...

Maar dit is mijn gedachtegang er over....
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Originally posted by Olaf Duffhuës
      Ik denk dat daar ook een beetje het probleem zit....Ze staren te veel op die programma's en voegen daar hun theorie bij...
      Mja, zelfs ik trap er soms nog bijna in .
      Laatst nog bij inregeling van een flinke discotheek-installatie; Eerst luisteren en op het gehoor de "probleemgebieden" in kaart brengen, vervolgens met SMAART iets geheel anders constateren (wat na "SMAART-correctie" voor geen veter klonk), om vervolgens SMAART lekker in de hoek te parkeren en toch maar op de oren verder te gaan.

Geen idee wat nu de meetfout was maar gehoor gaat voor, de rest zijn enkel "tools".
      Kan me eigenlijk dan ook niet voorstellen dat er techs zijn (of worden opgeleid) die enkel op metertjes en gegevens van hun "tools" hun systeem / geluid afregelen ... zou wel heel naief zijn lijkt me.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Ik denk dat als je dit eens wil organiseren dat je vooral niet moet beginnen met processorsettings en systeeminregelen.

Maar eerder met een aantal instrumenten neer te zetten en een stel microfoons. twee monitors, een klein flutmixertje en dan eerst de karakteristieken van instrumenten te verkennen.

Beruchte zaken als "zoeken waar het geluid uitkomt bij een sopraansax of lesliebox". En "wat een electrische gitaar doet in combinatie met een versterker"

*schaamteloze promotiemode*
        Luisteroefeningen en klankanalyse voor mixers. Twee avonden zitten met een paar CD´s en allemaal een pen en papier moet hier eigenlijk nog aan vooraf gaan. Huiswerk mee en al. Maar dan zit je echt helemaal in de stukken waar ik in ZH workshops in geef... januari weer een mogelijkheid mee te doen
        */schaamteloze promotiemode*
        Last edited by showband; 21-11-07, 19:22.
        lekker belangrijk!

Comment

• Watt Xtra
          • Oct 2004
          • 1119

Originally posted by purplehaze
          lekker generaliserend de dove muzikanten die al jaren met elkaar spelen...

...maareuh wat je zegt bandjes die sporadisch met elkaar spelen zijn vaker ongeleide projectielen wat podiumgeluid betreft met name als het ook nog jonge muzikanten betreft.
          Men wil vaak zelf de "vibe" ervaren op het podium wat gepaard gaat met een achterlijk aantal dB's wat een zaalmix compleet verstierd.
          Het uiteindelijke product laat ze eigenlijk koud lijkt het wel.
          reneE schreef het al..

ik doelde inderdaad op drie soorten mensen, 1"beginners/ sporadisch, 2dove en 3jarelange ervaring op het podium...

zinstechnisch toch wel goed opgebouwde zin, alleen is het inderdaad net even hoe je het leest.
          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Originally posted by showband
            Ik denk dat als je dit eens wil organiseren dat je vooral niet moet beginnen met processorsettings en systeeminregelen.
            ... heb je zeker gelijk in als het gaat om een "demo-leer-dag".
            Mijn post was meer een reactie op de post van Olaf, en dan niet zozeer over de compositie van het geluidsbeeld maar meer hoe men tools als SMAART en theoretische kennis boven het praktische en het gehoor stelt.

maar ga gerust verder, ik volg het met aandacht !

Groeten !
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

leuke discussie!

Ik ben zo iemend die zich nou niet bepaalt een top technicus wil noemen.

Ik sta onder aan de lader kwa techniek, ben door de jaren heen van roadshows draaien een beetje in de ( amateur) bandjes beland, heb een tijdje meegelopen in een jongeren centrum, en het geluids bedrijf waar ik 5 jaar geleden werkte deden we montjesmaat bands.

Intussen heb ik een klein basis setje, alles standaart en mischien voor een boel forum lezeres nog wel onder de maat. met deze spullen doe ik geluid op een amateur niveau maar je streeft er toch wel naar om steeds en stapje verder te geen. en je natuurlijk zo prof mogelijk op te stellen in de dingen die je doet.

ik heb zelf al een paar keer overwogen om eens een prof cursus te gaan doen, gewoon om een goede achtergrond te hebben. meest op een klus komt er maar weinig van terecht om op je gemak eens goed met het geluid bezig te zijn. maar voor en goede cursus betaal je een hoop centen, het kost een berg tijd en dan vraag ik me af of dat dan nog niet te hoog gegrepen is voor mij, aangezien ik er maar hobbymatig mee bezig ben.

Op een avond ben je bezig met alles tegelijk en meest is er nog altijd haast bij. ik bouw zelf op, overleg met de bands, doe de monitor vanaf de FOH en daarbij nog is soundcheck en alles. neem voor dit alles een 1,5 uur max vanaf dat de band binnenkomt , nou dan is het een hele klus in je eendje en ben je blij als je alles op tijd klaar hebt.

Tijd om eens rustig mic opstellingen te testen is er niet bij kortom je gaat aan de gang op de manier zoals je het heb afgekeken bij andere colega's.

Ik denk dat er best veel animo kan zijn voor de mensen zoals ik die onder aan de ladder staan. Zodat er gewoon eens de tijd kan worden genomen voor het luisteren van verschillende opties, mic's vergelijken, drumstel goed uit versterken, beetje tips en trucks van elkaar en noem alles maar op! zoals showband ook aangeeft gewoon een simpele set en een hoop bassis kennis op doen. lijkt mij iig hartstikke leuk en leerzaam.

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Bestaan er wel slechte technici dan?

Ik kom alijd techneuten tegen die veel beter zijn dan ik, die het allemaal heel anders zouden doen, die veel grotere gigs schuiven, die met veel betere, mooiere, handigere spullen onderweg zijn en die veel meer uit de set halen dan ik.

Wel grappig is het dat die mensen vaak vrij zijn, terwjil ik dan sta te schuiven.
                Of ben ik dan niet helder genoeg in mijn mening over deze techneuten?

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Originally posted by ralph
                  Wel grappig is het dat die mensen vaak vrij zijn, terwjil ik dan sta te schuiven.
                  Of ben ik dan niet helder genoeg in mijn mening over deze techneuten?
                  Je kan de lijn ook doortrekken: Terwijl er techniekers zijn die werkdagen trekken van 16 uur of soms meer, week in week uit, en dus s'avonds veel te moe zijn om zich nog druk te maken op forums,
                  zijn er hier op dit forum hopen mensen die precies fulltime hier rondhangen en iedereen vertellen hoe het moet?

Comment

• ralph
                    Banned
                    • Aug 2000
                    • 2649

Die zullen er vast zijn. Mensen die druk zjin met touren hebben meestal geen tijd en al helemaal geen puf meer om een forum te volgen.
                    Ik ben fulltime werkzaam in de licht-geluids handel, niet alleen met schuiven van bands. Het forum lees ik in mijn vrije tijd...of op klus
                    Je zult mij niet horen vertellen hoe iets moet, en ook de mensen die zeggen dat je niet zomaar een grid met schuine reeptrek moet ophangen die geven louter hun eigen ervaringen weer, doorgaans netjes onderbouwd.

Die mensen benader ik met meer respect dan de mensen die achteroverhangen in hun stoel en kritiek uiten wanneer het ze uitkomt, zonder dat ze zelf actief deelnemen aan discussies wanneer die mogelijkheid er in die discussies is.
                    Last edited by ralph; 21-11-07, 22:04.

Comment

• Timo Beckman
                      • Jul 2006
                      • 1298

[quote=jens;471420]leuke discussie!

ik heb zelf al een paar keer overwogen om eens een prof cursus te gaan doen, gewoon om een goede achtergrond te hebben. meest op een klus komt er maar weinig van terecht om op je gemak eens goed met het geluid bezig te zijn. maar voor en goede cursus betaal je een hoop centen, het kost een berg tijd en dan vraag ik me af of dat dan nog niet te hoog gegrepen is voor mij, aangezien ik er maar hobbymatig mee bezig ben.

Hoi jens Ik heb er lange tijd ook zo tegen aan gekeken maar heb op een gegeven moment smaart aan geschaft en ben daardoor steeds meer geintereseerd geraakt in de hele materie van het geluid .
                      Ik heb 2 x het meyer seminar bij onze vrienden in duivendrecht gedaan en heb er erg veel aan gehad . De kosten vielen mij eigenlijk mee tov de baten daar ik de kennis die ik daar opgedaan heb eigenlijk op elke klus indien mogelijk toepas .
                      Momentueel zit ik vlak voor een seminar in het buitenland om nog meer over geluid te weten te komen (SIM3) en als ik hier net zoveel van op steek als bij de andere 2 seminars hoor je mij nergens over .

nb. Ik zou willen dat de dingen die ik op de 2 voorgaande seminars geleerd heb geweten had voor dat ik on tour ging . Dat had mijn leven waarschijnlijk een stuk makkelijker gemaakt ( en een stuk lastiger aan de andere kant)

Comment

• ostracized
                        • May 2002
                        • 214

ook nog mensen hier die met enige regelmaat technici tegenkomen die alchol nuttig tijdens schuiven? laatst moest ik even licht doen voor een top100 coverbandje. ze hebben hun eigen vaste geluidsbedrijf met daarbij een jongen (van ongeveer mijn leeftijd (22)) die audio deed.

begin van de avond klonk best lekker, jammer dat naarmate de avond vorderde het geluid evenredig minder werd met de hoeveelheid alcohol die genuttigd werd. toen ik begin van de avond vroeg wat hij wou drinken (ik haal meestal ff fles bij de bar) hoefde hij geen spa, nee, zo'n technicus was hij niet... vervolgens gaf hij te kennen dat hij ook doodleuk met drank achter het stuur kruipt...

jammer dat het zo gaat bij sommige technici, ik drink nooit alcohol op klus, en zeker niet wanneer ik nog moet rijden... je gehoor gaat fors achteruit, om over je reflexen nog maar te zwijgen

gr Otto
                        (...)

Comment

• jens
                          • Aug 2004
                          • 1067

ik bezoek ook zat concertjes en daarbij let je altijd even op het geluid,

ooit is een show gehad daar in amsterdam daar was de geluidstechnicus van de band denk ik samen met de band de coffee shop ingedoken voordat ie aan de slag moest....helemaal de weg was ie kwijt...het was dan wel een ska/reggea band met gekke jamaicanen maar dan nog....

ik lust graag en biertje maar meest niet als ik ergens aan de slag ben....geef ik zelf een feestje met wat bands dan wil ik dr nog wel is een meedoen maar dan staat ie eerder dood te gaan dan dat ik hem leeg drink.
                          het verschil is ook dat ik dan op de fiets naar huis ga en niet hoef af te breken

ben ik echt op klus dan ga ik wel aan de water ( liefst met ijs) en drink ik als ik weer thuis op de bank zit wel een biertje.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

Op zich is er aan een pintje op job zeker niks mis. Zeker niet voor een lichttech. En op voorwaarde dat je niks met rigging te maken heb is ladderzat afbreken nog steeds niet levensgevaarlijk. En zat licht doen gaat echt wel. Toch op een event met DJ: Laten we zeggen dat je de vibe dan beter voelt

Maar van alcohol gaat je gehoor zo snel achteruit e. Ik heb me al een paar keer laten verleiden tot 1 pintje tijdens het mixen. Niet erg. Dan mag je toch nog rijden, en als ik zelf als DJ aan het draaien ben stopt het niet met 20 pinten, en dat gaat toch goed? FOUT! Zelfs na 1 pintje hoor ik geen zak meer. Ik raak dan ook geen bier meer aan tijdens het mixen. Als systeemtech met een gasttech van de band die mixt dan weer wel. Moet toch enkel wat geluid terug in de kist stoppen

Maar blijkbaar gaat je ritmisch gevoel er op vooruit, terwijl oog/oor voor detail erop achteruit gaat als je zat bent

EDIT: begrijp me nu niet verkeerd: ik breek niet ladderzat events af hoor Dat zou gewoon niet professioneel zijn...
                            Last edited by Poelmans; 22-11-07, 18:34.

Comment

• rolanddeg
                              • Nov 2004
                              • 337

Als ik ergens een lasershow moet doen gaan er, mits de gelegenheid er voor is en alles ZEKERWETEN werkt, wel 1 of 2 biertjes in... Dit om dezelfde reden als hier boven genoemd word: mijn creativiteit neemt opeens kwadratisch toe! En die 2 bier zijn al uit je lichaam verdwenen eerdat je begint met breken... Maar als ik op een werkavond een blaastest moet doen zul je me NOOIT betrappen op een te hoog promillage!

En als ik geluid moet doen of ingehuurd word door een bedrijf wat een non-alcohol beleid heeft is de boodschap duidelijk: geen druppel alcoholrijk vocht naar binnen. Nouja, soms als alles weer in de vrachtwagen staat en ik niet hoef te rijden... Vooruit, een of twee dan

Comment

• ostracized
                                • May 2002
                                • 214

akkoord, dat ene biertje voor aanvang. kan ik wel mee leven, doe ik ook wel eens. ik vindt t alleen 1 een uitstraling van jan l*l hebben tegenover je klant en 2 de kwaliteit holt achteruit. ik ben trouwens wel van mening dat dit ook voor lichttechies geldt, OK misschien minder dan geluid maar toch... (overigens geldt dit wat mij betreft net zo goed voor de bandjes, drank voor en tijdens spelen is wat mij betreft not done, daarna hoeven ze niet meer publiekelijk op hun bek te gaan (al doen ze dat dan wel, maar dan letterlijk )

wat betreft dat biertje drinken op eigen feestjes, geheel mee eens, alleen is het publiek dan ook voor 99% bekenden, en die lachen dan toch overal om en inderdaad de volgende dag breken. al is t maar voor de veiligheid van anderen
                                (...)

Comment

Working...