Slechte technici

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Originally posted by Hansound
    Als ik ergens een klus heb, en er zijn op die lokatie meer bands/PA's aanwezig, dan ga ik altijd even luisteren.
    Ook op koninginnedag en andere drukke dagen ga ik altijd even kijken en luisteren bij collega geluidsbedrijven.

Wat ik me afvraag, waarom hoor ik zo vaak een kl...tegeluid, een geluid met enorm veel laag en een t...ringhoeveelheid hoog ?
    Waarom mixen gasttechneuten altijd met 115 db aan de tafel, ook op een bedrijfsfeestje voor 300 man
    Waarom hoor ik zo vaak een prutmix, ondanks dat er steeds meer goede sets staan

En wat zijn jullie ervaringen....

Geen idee, misschien is gewoon niet iedereen zo geweldig als jij.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Beste mede-forummers,

Met betrekking tot twee zaken wil ik reageren:

Aan de hand van geen enkel curriculum van welke opleiding ook kan wie dan ook aangeven welke kwaliteit een afgestudeerde heeft. De parallel met het rijbewijs is al getrokken en ik trek hem wat verder door. Iedereen in Nederland heeft bij dezelfde instantie zijn papiertje gehaald. In feite voldoet dus iedereen in Nederland aan de criteria die gesteld zijn in het curriculum. We weten allemaal dat er mensen zijn die per jaar een ton rijden zonder een kras en anderen die de hoek van de straat nog niet halen vanwege een total loss. Zo is het ook in de geluidtechniek.

Een bevriend collega van mij heeft het op de weg terug naar huis na een try-out erg lastig gevonden om kritiek te leveren op het geluid van die avond. Hij was bang dat ik de kritiek die hij mij zou geven niet zou waarderen en dat dat zou leiden tot een 'breuk in onze vriendschap'. Ik heb er bij hem aangedrongen zijn kritiek te uiten omdat dat de enige manier was om er wijzer/beter van te worden. Dit zou veel vaker moeten gebeuren. Ik heb absoluut niet de arrogantie om kritiek van collega's naast me neer te leggen. Anderzijds is de manier waarop kritiek gegeven wordt nogal eens erg ongezouten en recht-voor-zijn-raap. Als beide partijen communicatiever zouden zijn, zou er veel meer geleerd worden en zou dit bijdragen aan een hogere geluidkwaliteit op een hoop verschillende plaatsen.

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Dit is weer een onderwerp waar je weken kunt over praten. Het gaat vaak hard, heel hard. Dat is zondermeer een feit.
        Maar in de eerste plaats denk ik dat het vaak een kwestie van smaak is en iedereen heeft zijn eigen smaak natuurlijk. Daarnaast ben je als FOH mixer afhankelijk van een heleboel zaken, de band, het PA maar ook de monitormix. Ik zit regelmatig achter de monitortafel en merk vaak dat het loeihard gaat on stage. Ik heb altijd een dbmeter bij me en die leg ik dan wel eens op de monitortafel. 105 tot 110 db is geen uitzondering. En daar heb je in de zaal ook weer last van. Nu ben ik een gierige monitormixer en ik krijg het vaak voor elkaar dat men op het podium wat zachter gaat spelen om elkaar toch te kunnen horen. En dan is de FOH mixer ook weer happy.
        Gasttechnici worden bij ons gevraagd om max. 103 db te draaien en de meesten houden zich eraan.
        Niettemin zijn er natuurlijk collega's die met de lineaal schuiven en alles in één keer omhoog schuiven. En proberen om een record aantal db's te halen. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat bij ons een gasttechicus trots de db meter liet zien: Kijk eens, 113 db. En het vervolgens raar vond dat het publiek ging lopen.
        En bij het gros van de concerten waar ik heen ga, ook in de grote hallen, heb ik steevast mijn oordoppen in. Want ook daar gaat het vaak hard.
        En het gebeurt mij ook wel eens dat ik gaandeweg een optreden tegen mezelf zeg: je gaat wel hard vanavond...... Het is niet altijd te vermijden.
        Heerlijk die stilte

Comment

• Stage-Q
          • Sep 2007
          • 389

tja je hebt verschillen qua smaak qua mixen bij elke technici, maar je hebt ook zeker verschil in kwaliteiten.

Vaak genoeg gast-technici gehad waarbij k erbij bleef staan om te kijken waar ie eigenlijk mee bezig was....en zo af en toe gewoon ff moest inspringen omdat t publiek aan de loop ging vanwege een gitaar bijv. die vrij schel en hard doorkwam.

naa en dan kun je wel zeggen, kwestie van smaak, maar naar mijn mening is dat een kwestie van...."wat ben je in ***snaam aan 't doen"
          Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• trinityXXIV
            • Jun 2007
            • 25

Originally posted by Bartje
            Microfoon die niet bij de stem van de zanger(es) past, er zijn nog te weinig muziekanten die hun eigen bijpassende microfoon hebben
            Mja ... Ik heb 2 microfoons (1 wired, 1 wireless; vrij aardig materiaal, geen 'plastieken rommel'), wel, ik ben blij als ik ze al mag gebruiken (1 van de 2, mijn favoriet, is géén ik-ga-die-discussie-niet-openen). Ik doe meestal bijna in mijn broek als ik moet gaan vragen of ik mijn eigen spullen mag gebruiken. Waarom kijkt men toch zo raar op als ik met eigen materiaal af kom? Ben ik nu werkelijk de uitzondering?

2 weekends geleden hadden we (en dat moet ook gezegd), een geweldige tech! Telkens wanneer hij vroeg van "is de monitorink OK?", zette hij de front even uit. Dan weet je tenminste wat je hoort en van waar het komt, en kan je makkelijk beginnen schrappen uit de mix. We hadden werkelijk een supersound op het podium en nul komma nul feedback! Een verademing!

Comment

• bran0985
              • May 2004
              • 75

En terwijl kleine tape acts op ALLES vitten,

Niet waar!
              Ik kan ver met je verhaal mee gaan....
              Maar niet alles over één kam scheren....
              (zij de kleine tape act)

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

Originally posted by bran0985
                Niet waar! Ik kan ver met je verhaal mee gaan.... Maar niet alles over één kam scheren.... (zij de kleine tape act)
                Het was zeker niet bedoeld om op alle tape acts af te geven Ik bedoelde eigenlijk dat je soms kleine bands of tape acts tegen komt met een ego dat de zaal niet in kan. Om van de bijhorende technieker maar te zwijgen. Als jij als kleine act beseft dat het gaat om de sfeer in de zaal en niet om het geluid dan ben je goed bezig op groter te worden trouwens. Maar niet elke band of act heeft dit besef. Om het anders te stellen:

Ik zou als DJ ook een rider op kunnen stellen, om diverse redenen (te laag plafond, slechte stroom, slecht geluid, slecht werkende mengtafel), heb al veel gezien in die nevencariere Maar bewust stel ik géén rider op. Als ik daarmee begin boekt niemand me meer. Beide voetjes op de grond, en de miserie lachend ondergaan... En als de organisatie dan afkomt dat het een BOM van een feest was dan weet je dat het goed was, ondanks het bijvoorbeeld slechte geluid. En zo zie je maar wat voor hun het belangerijkste is.

Ik kan omgekeerde voorbeelden geven: de licht en geluidsfirma waarvoor ik werk is een dochteronderneming van een eventing firma. Nuja, als dan de gasttechnieker van een kleine band met een nek van hier tot daar komt zeggen dat mijn speeltjes niet deugen, dan mag die er zeker van zijn dat zijn band niet meer zal spelen waar wij geluid zetten. Niet mijn schuld, maar die eventing firma staat aan de zijde van de klant. En als hij de klant dwingt om last minute een MH4 bij te huren.......

Oh, en denk maar niet dat dat vitten op mekaar enkel in het geluid gebeurt. Kijk maar eens naar het rigging circuit. Daar worden pas mensen voor geschift uitgemaakt Soms met reden, maar soms ook voor 1 ontbrekende steel, of iets heel simpels: schuine reeptrek. En daardoor zie je dan kleine firmas dingen aan drukregels (van een staalbouw) hangen, om toch hun takels recht te houden. Sorry, maar kvind berekende schuine reeptrek veiliger dan dingen aan drukregels hangen, met dat laatste wordt de stabiliteit van DE HELE HAL ondermijnd. Had *een hele bekende persoon hier* nou eens taktvol op al die newbies gereageerd en dingen als schuine reeptrek genuanceerd en uitgelegd dan zou dit niet gebeurd zijn...
                Neen, in de plaats daarvan kiest ie er voor om elke newbie op zijn forum de grond in te boren... En we hebben daar nog een gedrags-genoot van rondlopen op het geluidsforum... Maar als puntje bij paaltje komt weet die dan weer niet eens het verschil tussen rendement en cosinus phi van elektriciteitsinstallatie. (en dan maar verkondigen dat iedereen met zijn fikken van krachtstroom moet blijven, want enkel malloten doen dat want das levensgevaarlijk voor newbies zoals jij).

Maarja, gelukkig lopen er ook nog vriendelijke mensen rond in de sector. Mensen die accepteren dat je vragen hebt als nieuweling. Moet gezegd worden!

Comment

• Sandman
                  • Apr 2007
                  • 67

Misschien is het wel handig om de criteria op te stellen waaraan een goede geluidstechnicus aan moet voldoen. Dan is het ook wat makkelijker om technici te beoordelen.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

De opmerking van TS herken ik. Heel vaak heb ik het gevoel dat er teveel hoog of laag in een mix zit.

Nu heb ik zelf erg weinig ervaring als FOH mixer (tot nu toe 2 volledige bands gedaan :P), maar ik merk wel dat je het vrij eenvoudig is om je verhoudingen hoog/laag goed te krijgen, veel makkelijker dan al je instrumenten netjes in elkaar te mixen (Vooral blaasinstrumenten...).

Een recente gehoortest (ik was nieuwsgierig :P) toonde aan dat mijn gehoor erg goed is voor mensen van mijn leeftijd (ruim 20), ligt het daar aan??

Alle professionele FOH technici die ik ken (Ampco bijvoorbeeld) hebben allemaal gehoorbescherming en maken een prima mix... waarom kunnen minder ervaren geluidstechinici dan niet eens de hoog/laag verhouding goed krijgen? Doen ze hun best niet (zou ik raar vinden, want juist door je best te doen leer je), is het gehoor echt nu al zo slecht, of...??

Kortom: ik herken het verschijnsel, maar kan niet bedenken waar het nou aan ligt.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Steve89
                      • Dec 2005
                      • 120

Originally posted by showband
                      Ik blijf er in de diverse onderwerpen op dit forum steeds op terug komen dat er bijna geen technici meer te vinden zijn die in een 3 tot 6 mans blazerssectie de individuele instrumenten herkennen. En de kanalen dan navenant kunnen bewerken.

Die als ze meerdere toetsenborden via DI's binnenkrijgen de onderlinge instelling kunnen setten op een muzikale manier. Zelfs bij hammond+rhodes+synth combinaties wat echt lagereschoolwerk is.

Die de ritmische gevolgen van hun echo kennen.

Die twee gitaristen goed bij elkaar kunnen mixen.

Die weten welke frequenties ertoe doen bij een instrument en waar problemen zitten op die avond. Doordat ze de bijgeluiden herkennen aan de karakteristieke klank van het veroorzakende instrument.

Die geen idiote versies van stereopanning doen.

Die traditionele mixproblemen zoals "basgitaar die de kick+monitor over het randje helpt" herkend als het gebeurt.

enz enz. Allemaal spul wat je m.i. hoort te leren op de tientallen techniekopleidingen die je nu hebt. Helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid
                      Ik denk dat showband hier toch wel een aantal criteria heeft waar een goede geluidsman aan moet voldoen

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

Originally posted by renevanh
                        De opmerking van TS herken ik. Heel vaak heb ik het gevoel dat er teveel hoog of laag in een mix zit.

Nu heb ik zelf erg weinig ervaring als FOH mixer (tot nu toe 2 volledige bands gedaan :P), maar ik merk wel dat je het vrij eenvoudig is om je verhoudingen hoog/laag goed te krijgen, veel makkelijker dan al je instrumenten netjes in elkaar te mixen (Vooral blaasinstrumenten...).

Een recente gehoortest (ik was nieuwsgierig :P) toonde aan dat mijn gehoor erg goed is voor mensen van mijn leeftijd (ruim 20), ligt het daar aan??

Alle professionele FOH technici die ik ken (Ampco bijvoorbeeld) hebben allemaal gehoorbescherming en maken een prima mix... waarom kunnen minder ervaren geluidstechinici dan niet eens de hoog/laag verhouding goed krijgen? Doen ze hun best niet (zou ik raar vinden, want juist door je best te doen leer je), is het gehoor echt nu al zo slecht, of...??

Kortom: ik herken het verschijnsel, maar kan niet bedenken waar het nou aan ligt.
                        Ik heb vaak het idee dat er een mix wordt gemaakt aan de hand van de drums plus gitaren.

men begint de soundcheck bij de drums.. jep klinkt lekker. dan de bass plus gitaren, ja klinkt ook goed en.... ten slotte komen de zangs..

oei het moet wel erg hard om alles een beetje recht te trekken!! en de znag eruit te krijgen.
                        Dus daar gaan de eerste extra DB's al. Dan komt het.. de solo's vliegen om de oren.. nog harder...

zang kan zich niet meer horen op het podium.. dus monitor mix ook harder..

een soundcheck beginnen met de zang en daarom heen de instrumenten mixen kan een grote verademing zijn!

Ik denk dat veel mensen moeten leren om een balans tussen de zaalset en de monitoren moet leren maken, beginnen met de backline zachter zetten.

Als geluidsmixer zou jij het volume moeten bepalen, niet de muzikanten, zij leveren jou alleen een signaal!

Ook in cafe's en kleine zaaltjes alles uitversterken, niet omdat het noodzakelijk is, maar omdat jij als tech zo het volume kunt controleren.

en daarnaast zit er natuurlijk een groot verschil tussen bandjes die zo nu en dan optreden, "de dove" muzikanten en bands die al enkele jaren met elkaar spelen en een balans met elkaar hebben gevonden.
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

lekker generaliserend de dove muzikanten die al jaren met elkaar spelen...

...maareuh wat je zegt bandjes die sporadisch met elkaar spelen zijn vaker ongeleide projectielen wat podiumgeluid betreft met name als het ook nog jonge muzikanten betreft.
                          Men wil vaak zelf de "vibe" ervaren op het podium wat gepaard gaat met een achterlijk aantal dB's wat een zaalmix compleet verstierd.
                          Het uiteindelijke product laat ze eigenlijk koud lijkt het wel.

Comment

• RenéE
                            • Oct 2006
                            • 291

Toen ik er de eerste keer overheen las begreep ik het ook verkeerd, maar Watt Xtra bedoelt volgens mij niet als "dove muzikanten die al jaren samen spelen" maar als "dove muzikanten" én "muzikanten die al jaren samen spelen".

Comment

• nightline
                              • Oct 2002
                              • 1001

Ik lees hier een hoop kritiek op een hoop geluidstechnici, maar als ik alle postings hier lees zijn er ook een hoop die precies weten hoe het dan wel moet.

Zou het dan niet mooi zijn om eens een dag te organiseren waarbij 1 of meer "goede" geluidstechnici uitleg komen geven hoe het dan wel moet.

Ik heb het hierbij niet over het volume, maar meer bepaalde trucs om problemen waar Showband het o.a. overheeft op te lossen.

Ik ben ervan overtuigd dat hier veel mensen wat van op kunnen steken.

Het zou mooi zijn om een band van grond af aan op te bouwen, microfoons en monitors te plaatsen. Een complete soundcheck op het gemak te doen, ipv het standaard haast klusje. Een stukje theorie en praktijk met een niet te grote groep.

Vrijwilligers?

Mvg

Jack