dB Technologies DVA T4 Line Array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Valt de ETHOS CA Compact Line Array wel onder een serieuze Line Array?

Ik heb deze 1 keer in Belgie gehoord in een winkelruimte en toen was ik er al wel bijna zeker van dat ik deze speakers in mijn huiskamer zou willen hebben...

Qua prijzen ben ik niet thuis in deze materie, maar ik was wel te spreken over het geluid, zeker als je de afmetingen van de kastjes bekijkt.

Als ik het goed heb waren de kastjes iets over de 2.000 euro per stuk.

Comment

• Joost_A
      • Apr 2005
      • 45

Mmm, ziet eruit of de VRX nu ook nagemaakt is.

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Originally posted by Joost_A
        Mmm, ziet eruit of de VRX nu ook nagemaakt is.
        Goeiemorgen Joost, ze lijken helemaal niet op de JBL VRX...maar er zijn andere merken ja die echte kopieen hebben van de JBL VRX, kijk maar bij DAP..

Ontopic maar weer?

dB Technologies i.c.m RCF? Gaaaaaaaaaaaaaaaf
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• M'Elodie
          • Oct 2006
          • 148

Originally posted by MacGyverSounds
          wel geniaal, 2 kastjes van een line-type meteen maar een line-array noemen.

Denk dat ik 2 conventionele kastjes maar een horizontaal array ga noemen...
          Dat heet coupled point source array :-)

In verticale lijn doen die db's precies hetzelfde :-)

De term "LINE ARRAY" is een term die wordt misbruikt door verkopers en fabrikanten, maar feitelijk is geen enkel systeem zuiver een line array. Maar dat is een andere discussie.
          Last edited by M'Elodie; 05-10-07, 07:30.

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Het spijt me jongens, maar het gaat weer helemaal nergens over dit...

Originally posted by M'Elodie
            ...Dat heet coupled point source array :-)...
            Mooie marketing-term gebruik je daar! Waar jij op doelt is het type array waarbij de kasten dusdanig staan opgesteld, dat het geluid uit één punt lijkt te komen, in tijd en in fase welteverstaan. ARCS van L'Acoustics werken volgens dit principe en ik geloof dat VRX dat ook probeert. Dit soort kasten kun je vaak herkennen aan het feit dat je géén verschillende hoeken kunt maken.... is ook logisch, want de array moet één 'blok' blijven, wil het principe blijven werken.

...In verticale lijn doen die db's precies hetzelfde :-)...
            Ik ken het systeem niet, maar ik zie dat je wél hoeken kunt maken, uit bovenstaand verhaal mag je dan concluderen dat het dus níet zo'n point-source array (noem ik het maar effe) is.

...De term "LINE ARRAY" is een term die wordt misbruikt door verkopers en fabrikanten...
            Ik ben het met je eens dat de term line-array een of ander toverwoord is geworden voor verkopers en marketing afdelingen. Vaak wordt gebruik gemaakt van de onwetendheid van mensen, die hier dan ook gewoon in meegaan.

Het heeft erg weinig nut nu wederom een hele uitleg te gaan geven over line-source-arrays en de natuurkunde erachter, kijk voor meer info eens in deze twee threads:
            [Thread met een goede discussie over de natuurkunde van line-source-arrays] (doorklikken naar PAGINA 6 voor het deel waar het om gaat)
            [Discussie over de toepassingen van line-arrays]

Verder heeft H. Olson al een tijdje geleden het een en ander hierover gepubliceerd, dat de basis vormt voor de huidige stand van techniek.

Ik wil trouwens helemaal niet stellen dat systemen die eigenlijk niet aan de line-source-array regels voldoen geen toepassingen hebben. Zeker wel... ik bedoel, je hebt voor het gros van je frequenties een gerichte afstraling... dus in moeilijke situaties kun je er zeker voordeel uit halen. Daarbij, de meeste klussen zijn helemaal geen line-source-array klussen, die kunnen ook prima conventioneel, of met een 'nep-line-array'.

Originally posted by flash-a-new-generation
            ...dit weekend hebben wij dit systeem gebruikt bij een rock-coverband (2xDVA en 1x 18" RCF) per kant. het systeem is gebruikt in een kroeg met ong. 200à300 personen. dit ging vrij aardig!!...
            Ten aanzien van twee kasten per kant in een kroeg: dat noem je een conventionele PA . Voordat je array als zodanig begint te werken moet hij een bepaalde lengte hebben (hoe langer de banaan, hoe lager je directiviteit doorloopt). Een redelijk algemeen geaccepteerde maatstaf is 6 kasten per kant als minimum. Ik bedoel, als de rest van jouw verhuur-schuur leeg is, omdat het verhuurd is en je kunt met twee van die topjes toch nog een klusje extra draaien, waarom niet? Maar ga niet lopen te verkondigen dat je met een line-array in een kroeg zit, want dat is gewoon onzin.
            Originally posted by MacGyverSounds
            wel geniaal, 2 kastjes van een line-type meteen maar een line-array noemen.

Denk dat ik 2 conventionele kastjes maar een horizontaal array ga noemen...
            Helemaal mee eens dus Mac !

...er is eigenlijk geen echt line-array systeem...
            Jawel hoor... V-Dosc, Adamson en ik geloof dat het Sound Project Linex ook aan alle eisen voldoet, maar dat weet ik niet zeker.

Originally posted by relax
            ...Ik heb deze 1 keer in Belgie gehoord in een winkelruimte en toen was ik er al wel bijna zeker van dat ik deze speakers in mijn huiskamer zou willen hebben...
            Misschien wel de meest schrikbarende opmerking van vandaag , ha ha. Nee joh, flauwekul. Maar zet alsjeblieft het idee van een line-array in je huiskamer uit je hoofd !! Die systemen zijn ontworpen om héél ver te spelen, of je moet misschien een huiskamer van meer dan 100 meter diep hebben ? Voor in de huiskamer moet je zowieso weg blijven van PA materiaal, er zijn (zeker voor dat geld) veel betere spullen te koop voor de applicatie die jij hebt.

Nou, dan toch weer een duit in het zakje gedaan. Jongens, doe me een plezier en lees de twee genoemde threads eens goed door vóórdat er hier weer een vergelijkbare discussie los barst.

Hopelijk kan iedereen er wat mee.
            Cheers!
            Last edited by berolios; 05-10-07, 23:49. Reason: H.Olson nu ook vermeld ;-)
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• M'Elodie
              • Oct 2006
              • 148

Originally posted by Gino Krishnadath
              Dit komt omdat alleen de 'echte' systemen maar 3dB verlies hebben per verdubbeling van de afstand en de andere systemen gewoon 6dB verlies zoals gewoon conventioneel PA. Dat is waarschijnlijk het meest direct opvalende verschil.
              Mmm ja, maar dit is afhankelijk van de lengte van de array en frequentie afhankelijk (fraunhofer region)

En nogmaals het nearfield van een linearray is wel degelijk identiek aan de koppeling zoals bij point-source (zie boek Bob McCarthy)

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Mmm ja, maar dit is afhankelijk van de lengte van de array en frequentie afhankelijk (fraunhofer region)

En nogmaals het nearfield van een linearray is wel degelijk identiek aan de koppeling zoals bij point-source (zie boek Bob McCarthy)
                en de vulling ( het aantal speakers per strekkende meter) en de onderlinge afstand van die speakers (kleinder dan de helft van de golflengte die ze moeten produceren) etc etc etc..
                100 meter halen is geen kunst, maar of de vereiste 80 dB linear daar nog gehaald wordt is een 2e...

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5949

Zeg lieve audiofielen....blijven we wel ff bij het onderwerp?
                  Alvast dank namens een aandachtige lezer!
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

array of niet

Het klopt idd dat het meer conventioneel was.. maar het was vooral om te testen hoe deze set klinkt. de luidsprekers hebben een ingebouwde processor. die standaard programma's heeft! (delays etc.) die programma's zijn voor bepaald voor het aantal kastjes en de hoek. je moet alleen de volumes bepalen. het gebruiksgemak is dus ideaal wanneer je nu iets een line array mag noemen laat ik even in het midden.

het punt is gewoon dat ik wel wil weten wat mensen denken van het systeem. ik vind het een veelzijdig systeem die als "conventioneel" als groundstack kan gebruiken met maximaal 4 kastjes per kant. of kan hangen tot 16 kastjes per kant... het is idd een handig systeem en ik denk zeker de moeite waard om eens te beluisteren. gezien de prijs (slordige €1350,00 incl.) is het relatief goedkoop!

fijn weekend allemaal.
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• machfacilities
                      • Oct 2007
                      • 7

DVA is idd een leuk systeem, we draaiden in Belgie in de buitenlucht met 8 kastjes per kant, in een tourtje, en is eigenlijk best goed bevallen.
                      Het enige nadeel is, dat het laag wat te wensen overlaat, tenminste, als je de voorgeschreven hoeveelheid SW10 laagkasten gebruikt, in geluidsdruk, welteverstaan.
                      Verder, een prima werkbaar systeem.
                      btw, inderdaad jammer dat de importeur in NL niet echt een makkelijk persoon is....
                      Greets, Chris

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Originally posted by machfacilities
                        btw, inderdaad jammer dat de importeur in NL niet echt een makkelijk persoon is....
                        Ben volgende week weer 'n weekje vrij en ga dan weer 'ns 'n poging wagen. Als het dan nog niet lukt, ga ik gewoon 'ns in België kijken. En mailen met dB zelf natuurlijk...

Comment

• machfacilities
                          • Oct 2007
                          • 7

als je interesse hebt, kan ik misschien wel eens een demo´tje regelen, met 8 kastjes per kantje, en twee bassen per kant.
                          laat maar even weten, kijk ik of ik met die jongens in Belgie iets kan regelen..
                          Greets, Chris

Comment

• flash-a-new-generation
                            • Nov 2006
                            • 228

als je interesse hebt, kan ik misschien wel eens een demo´tje regelen, met 8 kastjes per kantje, en twee bassen per kant.
                            laat maar even weten, kijk ik of ik met die jongens in Belgie iets kan regelen..
                            Greets, Chris
                            Beste Chris,

Lijkt me gaaf om een keer te komen beluisteren! als het niet te ver belgie in is?? wij komen namelijk uit de buurt van venray overloon!

voor dit weekend hebben we de set voor het eerst gevolgen. we hebben nu 3 kasten per kant hangen en daaronder een RCF ESW 1018. we gebruiken er maar een per kant omdat dat genoeg oemf geeft. we hebben de kastjes gister aan de tand gevoeld en met een beetje bijsturing van de Eq klinkt het apparaat werkelijk goed. gister was de muziek (een hip-hop rnb dansgroep repetitie met mp3's) niet ideaal. maar tussen de bedrijven door heb ik wel een goede cd kunnen draaien en ik moet zeggen, ben zeer tevreden. dit weekend wordt dezelfde set-up in dezelfde zaal een prinsenbal afgewerkt (carnaval). bezoekersaantal ong. 500pers. ik ben benieuwd!! en voor diegene die wel geinteresseerd zijn zal ik mijn bevindingen na het weekend wel posten. mogelijk met een foto als ik weet hoe dat ik dat voor elkaar moet krijgen. (ben nie zn computerman)

Alvast een fijn weekend toegewenst,

Pim

Comment

• Roger
                              • Jun 2007
                              • 26

Greets, Chris
                              Ik weet niet wie je denkt dat in NL de importeur is maar dit loopt centraal voor NL en BE op dit moment. Er zit geen importeur meer tussen !!
                              Kijk op de site van dbtechnologies.com voor meer informatie.
                              Last edited by Roger; 18-11-07, 21:40.

Comment

• flash-a-new-generation
                                • Nov 2006
                                • 228

weekend ervaring met de DVA

Afgelopen weekend hebben we van vrijdag tot zondagmiddag de DVA aan de tand gevoeld. helaas geen foto's van het vliegen... maar wat een gaaaf geluid. we hadden er zoals eerder vermeldt 3 per kant hangen met een ESW1018 icm met QSC PLX3002. ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben. we hebben vrijdag een fanfare erop gehad, zaterdag een bandje en verschillende vocals. en vandaag hebben de goed heiligman uitversterkt in een kinderprogramma. de klank van de kastjes is zooo open dat je meteen elke fout van de artiest hoort.. geen vervormingen en met een beetje bij EQ'en klonk het loepzuiver. we hebben door de zaal heen een rms van minimaal 109dB gemeten als we het signaal op 0dB zette. is natuurlijk niet nodig geweest! maar was even om te testen..

volgend weekend heb ik een rock-coverband met de DVA.. dan zetten we er een ESW1018 bij voor extra druk (weet nog niet of dat wel nodig is) dan kunnen we eens echt kijken wat ie kan.. maaar voor het geld zijn het zeer gave kasten en ook zeer gebruiksvriendelijk!!

Comment

Working...