op hoeveel dB hebben jullie het FOH?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • F.V.
    • Apr 2007
    • 10

Originally posted by sjoerd
    we praten hier vooral over db's bij live uitversterking maar ik vraag me wel eens af of er bij de grote dance events ook naar gekeken wordt. Onlangs was ik weer eens op een evenement van Qdance in de HMH in Amsterdam met (als ik goed geteld heb) 36 L'acoustics SB218's. Dat ging ontzettend hard, ging helemaal nergens meer over. Het was natuurlijk wel imposant maar zelfs met oordoppen in wat mij betreft nog te hard...
    Een aantal jaren terug een op Q-base (groot house feest) geweest waar bij de main stage het geluid zo hard stond dat ik het idee had een meter of 5 onder water te zitten ivm de enorme druk op mijn oren en lichaam sterker nog mijn vriendin was na een paar minuten misselijk (letterlijk) door de druk. ik zo dom om even te kijken hoe het was zonder doppen heb ze zsm weer ingeplugd en een voor lichaam en geest veilige afstand gezocht.

Btw er zat ook nog een tech met zijn rug tegen de subs te slapen hoe doe je zoiets in vredesnaam???????????

Dan tot mijn grote verbazing stonden op partyflock (partysite) opmerkingen over het feest waarbij 1 bezoeker letterlijk had getypt vorig jaar was beter toen stond het geluid veel harder

Hoewel het oorverdovend was was het geluid wel kraakhelder wel overdreven veel sublaag maar toch,
    Zelfs met oordoppen in had ik de volgende dag last van mijn oren.

dan was mijn vraag mag dit eigenlijk wel dit soort geluidsniveaus?
    ik dacht namelijk alles meegemaakt te hebben maar dit??
    ik moet er wel bij zeggen dat dit feest in duitsland was.

GrtZ.

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Ik heb in het verleden ook best wat house-party's gedaan (nu gelukkig niet meer!) en het is zeer typerend dat het eigenlijk nooit hard genoeg is, zowel voor sommige bezoekers als voor de organisatie. Op diverse lokaties gelden strenge geluidsnormen (Ahoy, Beursgebouw, etc), dan daar hebben de feesten zich aan te houden. In de HMH heb ik dat nog niet meegemaakt en daar wordt meestal dan ook stevig door gedraaid.

Zoals hier al zo vaak is verteld, is house-muziek (net zoals de meeste moderne muziek, waaronder helaas in mindere mate ook 'normale' popmuziek) dynamisch zo plat als een dubbeltje om het allemaal maar zo hard mogelijk te laten klinken. Dit is een behoorlijke aanslag op je PA kan ik je vertellen, je zit gewoon je speakers warm te stoken, bij mij gaan de limiters in ieder geval een stuk strakker wanneer het om dance gaat, vooral als dat ook nog over lange tijd achter alkaar gaat.

De reactie van 'kraakhelder maar loeihard' is een van de redenen waarom V-Dosc zo populair is bij Dance-evenementen, niet dat er geen andere merken zijn die die sound neer kunnen zetten op dat volume... het is vooral dat de bedrijven die met andere merken op pad zijn niet staan te wachten op dance-events.

Hoe je het ook wendt of keert, een stevig geluid is nu eenmaal onmisbaar om een dance-event te laten slagen, het is gewoon een onderdeel van waar de mensen voor komen, dat ze altijd 3 dB harder willen dan het systeem aankan, dat is ondertussen bekend ;-)... ik blijf er in ieder geval zowieso als bezoeker, maar ook zoveel mogelijk als show-techneut lekker bij vandaan.

Een goede sound op 104 dB kan trouwens ook zachter 'klinken' dan kutgeluid op 94 dB... als je kijkt naar de werking van het gehoor kan die 94 dB zelfs ook schadelijker zijn dan eerder genoemde 104!! Daarmee wil ik aangeven dat volume niet allesbepalend is in de context van deze thread.

Och ja, het zijn maar wat gedachtes ;-)...
      De rest dat ik hierover te zeggen heb, staat in een eerdere post...

Cheers !!
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

Originally posted by berolios

Zoals hier al zo vaak is verteld, is house-muziek (net zoals de meeste moderne muziek, waaronder helaas in mindere mate ook 'normale' popmuziek) dynamisch zo plat als een dubbeltje om het allemaal maar zo hard mogelijk te laten klinken. Dit is een behoorlijke aanslag op je PA kan ik je vertellen, je zit gewoon je speakers warm te stoken, bij mij gaan de limiters in ieder geval een stuk strakker wanneer het om dance gaat, vooral als dat ook nog over lange tijd achter alkaar gaat.

Cheers !!
        House muziek is dynamisch vaak inderdaad erg plat. Door je limiters strakker te zetten krik je het gemiddeld vermogen alleen nog maar verder op, dat is dus geen oplossing tegen het warm stoken van je speakers. Als je niet uitkijkt verergerd het er alleen maar door zelfs. Of zie ik het verkeerd.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by MarkRombouts
          House muziek is dynamisch vaak inderdaad erg plat. Door je limiters strakker te zetten krik je het gemiddeld vermogen alleen nog maar verder op, dat is dus geen oplossing tegen het warm stoken van je speakers. Als je niet uitkijkt verergerd het er alleen maar door zelfs. Of zie ik het verkeerd.
          ... zolang je niets comprimeert gaat alles OK.
          Systeemlimiters zijn dan ook (bij voorkeur hardknee) peaklimiters en doen wat ze moeten doen; je drivers beschermen.

Betreft de SPL's ... ja, helaas is hard nooit hard genoeg voor dance / DJ's / dance event organisatoren. Gelukkig is men in veel gevallen aan regels gebonden, in de andere gevallen zal binnen niet te lange tijd de "tinitusstichting" haar ledental flink zien toenemen. Een (verplicht) etiketje op de partyflyer in de trand van "Dit feest kan ernstige en onherstelbare schade aan uw gehoor toebrengen" zoals men dat in de tabaksbizniz nu doet zou niet verkeerd zijn.

Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Originally posted by MarkRombouts
            Door je limiters strakker te zetten krik je het gemiddeld vermogen alleen nog maar verder op...Of zie ik het verkeerd.
            Je redeneert dat ik met hetzelfde signaalniveau mijn crossen in ga als ik de limiters strakker afstel en ik dus constant in de limit sta te duwen? Dat is dus beslist niet het geval...
            Originally posted by Koen van der K
            ...Systeemlimiters zijn dan ook (bij voorkeur hardknee) peaklimiters en doen wat ze moeten doen; je drivers beschermen.
            Dat is precies wat het doel erachter is !! Reken er maar op dat ik bij een house-feest op mijn laptop de processors in de gaten houd !! Het sub mag best een beetje limiten, maar het mid en hoog houd ik echt wel uit de limit. Het zou niet de eerste keer zijn dat je het een en ander aan drivers in de soep draait als je niet goed oplet en niet strakker limit. Daarbij wil ik natuurlijk niet beweren dat strakker limiten alle problemen uit de weg gaat... het moet gewoon goed in de gaten worden gehouden.

Maar ik geloof dat het een beetje off-topic begint te gaan ...
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dj_jr
              • Dec 2006
              • 16

Originally posted by Koen van der K
              ...

Betreft de SPL's ... ja, helaas is hard nooit hard genoeg voor dance / DJ's / dance event organisatoren.
              Dj's willen altijd MEER en HARDER.

Ik doe zelf licht in een discotheek, maar word soms knetter gek als die monitoors open staan. Heb ooit wel is een keer in de dj booth gemeten hoeveel db geproduceert werd en dat was 110 DBA. En van de dj moest het nog harder! (gemeten met een nokia telefoon) Ik ben blij dat ik oordoppen heb

even off topic:
              wat is een goede db meter?
              wat zijn de normen van aantal db dat je mag blazen in nl?
              Last edited by moderator; 13-01-08, 23:48.

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

db meter: daar is onlangs al eea over besproken. om een globale indicatie te hebben kun je met een goedkoop model volstaan.
                Normen: voor zover ik weet zijn er die niet. wel voor overlast naar omwonenden toe, maar dat geldt dus niet op een afgelegen terrein.

Comment

• Timo Beckman
                  • Jul 2006
                  • 1298

Er is zoiets als arbo wetgeving en die zou je hier op toe kunnen passen voor de mensen die daar daad werkelijk aan het werk zij maar voor gasten is het weer een heel ander verhaal.
                  Maakt het inderdaad moeilijk om hier een getal aan te verbinden.

Comment

• flash-a-new-generation
                    • Nov 2006
                    • 228

met nieuwjaar een feest gedaan in Goes. dit was het eerste housefeest daar dus er waren strikte dB restricties gelukkig. in een kleinere zaal 100dB op de vloer en in de andere grote zaal 105dB. mooi niveau al zeg ik het zelf... op front een limiter. alleen sta je dan in de kleine zaal langs het podium en staan de DJ's op de monitors zn 122dB te blazen (merk je in de zaal overigens nie)... dusja...

aardige gozers allemaal maar die moeten onderhand stokdoof zijn denk ik zo...
                    EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• Hillaars
                      • Oct 2006
                      • 18

Originally posted by flash-a-new-generation

aardige gozers allemaal maar die moeten onderhand stokdoof zijn denk ik zo...
                      De meeste Dj's hebben zo van die 'op maat gemaakte' oordoppen. Die halen alle geluiden een aantal db naar beneden. Met als gevolg dat ze hun monitors luider gaan zetten. De personen in de buurt zonder oordoppen, zijn daar dan weer de dupe van...

Comment

• berolios
                        • Sep 2005
                        • 1538

Laatste post over dit onderwerp, ik denk dat de boodschap wel duidelijk is, toch?
                        Originally posted by Hillaars
                        De meeste Dj's hebben zo van die 'op maat gemaakte' oordoppen. Die halen alle geluiden een aantal db naar beneden. Met als gevolg dat ze hun monitors luider gaan zetten. De personen in de buurt zonder oordoppen, zijn daar dan weer de dupe van...
                        Je doet alsof elke prof DJ dat zo doet, neem maar van mij aan dat dat zeker niet het geval is! In 2006 hebben we op Pukkelpop bij 'DJ Hell' (tsja, what's in a name) in de Boiler Room de DJ monitoren die er lagen (en echt kneiterd hard gingen) vervangen door de volledige Martin F-2 sidefill stapel uit de Dance Hall (die ligt ernaast)... dat gaat HARD !! en dat ging VOLLE GAS open !! En die gast had volgens mij ook echt geen oordopjes in !!

Ik vind dit echt helemaal niks meer met de realiteit te maken hebben en dit voorval is ook wel het meest extreme dat ik heb meegemaakt hoor.

Originally posted by flash-a-new-generation
                        ... en staan de DJ's op de monitors zn 122dB te blazen (merk je in de zaal overigens nie)... dusja... .. aardige gozers allemaal maar die moeten onderhand stokdoof zijn denk ik zo...
                        Ja, bekend verhaal (zie ook hierboven). Wat je ook vaak ziet is dat DJ's de gains op de kanalen maar blijven opdraaien om hun monitors harder te laten gaan (denken ze dan), de gain-structuur en headroom van de meeste types mixer die de meeste DJ's willen zien is vaak helaas niet van het niveau dat we graag zouden zien met als resultaat de bekende vern$@kte sound waar niks meer van te maken is en geen eer meer aan te behalen valt...
                        Normaal gezien nemen wij altijd 4 kanalen (stereo main en stereo booth) uit de DJ mixer, dat gaat dan onze tafel in, etc.. Wat ik meestal probeer te doen is die booth kanalen zo ontzettend kneiterhard te maken dat die reden om de gain-knoppen omhoog te draaien al wegvalt. DJ's van dit type houden vaak ook van een schelle sound, dus dat probeer ik dan al in hun monitors te draaien, zodat ze dat zelf niet op de kanalen gaan doen (een dot 1k / 1k15 erbij op de booth kanalen doet soms wonderen).

Echter, mijn ervaring is dat je er vrijwel altijd bij moet blijven en constant met dezelfde dingen bezig bent (jongens, houd die VU's toch eens uit het rood... nee, het kan/ mag niet harder dan dit... etcetera)... maar de hier en elders genoemde trucjes kunnen de 'pijn' wel iets verzachten ;-).

Cheers

Comment

• bones2001
                          • Aug 2003
                          • 741

Mischien een idee om al die +110 db schuifers verplicht inears te geven, en een buttkicker in hun hol voor toch dat beetje subgevoel
                          Mixen is net als schilderen.
                          Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

Wat ik wel eens deed is 2x waarschuwen en dan nog niet luisteren jongens pak maar in onze eigen huis dj gaat wel verder! (wel ff zaal netjes uitleggen waarom hij weg gaat)

Werkt prima!

En soms een flinke dot 4k wil ook wel eens helpen na 1e waarschuwing.

En je hebt echt van die mafkezen die draaien als ze binnenkomen en nog geen toon hebben gehoord meten mid en high een flink stuk open want dat ehben ze thuis ook, dus dat meot ook hier goed klinken

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

Zullen we de dove dj's laten voor wat het is en verder gaan met decibellen gemaakt met het uitversterken van live muzikanten, bij voorbaat dank!
                              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• sjoerd
                                • Apr 2004
                                • 341

Originally posted by moderator
                                Zullen we de dove dj's laten voor wat het is en verder gaan met decibellen gemaakt met het uitversterken van live muzikanten, bij voorbaat dank!
                                Mijn reactie was ook niet echt bedoeld om een discussie te beginnen over deejays aangezien die vaak niet eens weten waarvoor een gain dient... Maar bij dance-events wordt de geluidssterkte geregeld door de systeem tech en dat valt volgens mij dan wel weer binnen dit onderwerp toch?

Comment

Working...