Sax of Trombone submixen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Sax of Trombone submixen?

Eind deze week moet ik een 'big band' versterken (je weet wel, zo met veel te veel koper )

Omdat onze multi wat krap is (24 kanalen) zijn we (naast eventueel het laten vallen van luxe artikelen zoals 3de condensator op HH, 2de mic op dubbele conga of de stereo van een keyboard) aan het bekijken om een submixje te maken van ofwel de trombones (4) ofwel de Saxen (6).

Ik ben de 2 tegen mekaar aan het afwegen:
    * Sax bespaart 2 kanalen meer voor wie weet wat de band nog extra vraagt
    * Sax zijn echter meer instrumenten die dmv summing de submixer (die op de stage staat en ik dus niet aankan) sneller in de clip jaagt.
    * Trombone zijn koperblazers, harder dan sax, en gaan door hun grote dynamiek misschien de submix in de clip jagen?
    * dinge waar ik niet aan dacht?
    * Of geen submix en op de percusie en keys kanalen laten vallen?

Enfin, als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben mogen me die altijd in de goede richting sturen ;-)
  • maranta
    • Sep 2002
    • 113

Ik zou niet gaan voor een submixer op het podium maar de kunst van het weglaten toepassen, drumkitje met kick, snare en OH pakken, evt trompetten bij elkaar zetten ( splitter 2 x mic op 1 kanaal), zou ook nog kunnen bij de klarinet en/of trombone
    Omdat er nog wel eens verschillende saxen opduiken (alt-bariton) zou ik deze wel apart oppakken.
    Tot op heden heb ik de big bands met 24 kanalen kunnen doen.
    Voor meer info zou ik de priklijst willen zien.
    Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• frankvv
      • Jun 2007
      • 56

Ik speel zelf in een bigband, dus kan wat vertellen uit onze ervaring.

Ter eerste zou ik me afvragen of je elk instrument wel wilt versterken. Een beetje bigband klinkt uit zichzelf al heel hard en bij concert- en theaterzalen versterken wij alleen de ritme sectie en de solisten. Het moet echt een groot openlucht festival worden of echt grote hal willen we de blazers gaan versterken.

Het maken van submixen gaat een probleem opleveren met solisten ben ik bang. Bijna alle stukken hebben wel 1 of meer solisten, en niet allemaal hebben ze de tijd om naar voren te lopen voor 'de solistenmicrofoon'. Bij submixjes kun je ze dan niet extra versterken (zonder gelijk de gehele sectie te versterken). Meestal hebben we 1 of 2 microfoons per sectie staan die alleen gebruikt worden voor solisten (en verder dus dicht staan).

Net als maranta heb ik ook wel een bigband uitversterkt binnen 24 kanalen, alleen zat er geen percussie bij: 5 saxen, 4 trombones, 4 trompetten, 4 voor de drumkit, 1 voor bas, 1 voor gitaar, 2 voor piano, 1 voor solisten die tijd genoeg hebben naar de voorkant van het podium te lopen en 1 voor de aankondigingen van de dirigent en mogelijk 1 voor een mogelijke zangeres maakt dan 24.

Wanneer je bang bent voor clippen, die blazers spelen inderdaad heel dynamisch en kunnen enorm hard. Als je nog nooit hiermee hebt gewerkt zou ik zowiezo zorgen dat je ten alle tijden nog iets kunt repareren, als je al wel ruime ervaring hiermee hebt weet je waarschijnlijk ook wel beter

frankvv

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

kolpt, in een bb wil je echt geen submixer op t podium.

wel evt linken, dwz 2 mikes op 1 kanaal teruglaten komen ( zijn al topics over, dit kan soms problemen geven)

maar verder is t idd de vraag of je de heren t-pet en t-bone wel versterken moet.. diie komen meestal ook wel weer op je sax-mike's binnen...

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Het is helaas openlucht (Hasselt Beach voor de kenners), dus koper moet denk ik ook versterkt worden. afstand tussen PA en FOH is ongeveer 30 meter, achter de PA is niet kritiek (krijgen we toch niet versterkt door combinatie mengtafel op 3 meter hoog + VRX array)

Priklijst komt ongeveer neer op:
          Drumkit met nog een elektronische sampler bij (1 kick, 1 snare, 2 OH en een DI = minimum)
          2 Congas (1 SM57 dacht ik)
          Keys (1 DI, jammer van de stereo dan maar)
          bassgitaar (DI)
          lead gitaar (SM57)
          4 x zang (4 draadloze sennehiser set, dus moet niet door de multi)
          6 trompet (de orkestleider zei dat per 2 in 1 mic spelen no prob was, dus 3 SM58)
          4 trombone (4 SM57)
          sax (6 AKG clipons inhuren lijkt mij het beste omdat het koper erachter anders roet in het eten zou kunnen gooien??)

Nu kom ik op 22 kanalen door de multi (en 4 draadloos). Ik kan dus nog 2 bedrade microfoons kwijt. Toms (nog geen idee hoeveel dat er zijn)? HH's?Toch stereo keyboard? of de congas een extra SM57?

Submix blijkt dan toch een slechte optie door de solisten.

Mic mergertjes hebben we misschien wel nog liggen int magazijn. Wat zijn (beknopt) de voor en nadelen ervan? Straks of morgen eens zoeken daarop als ik meer tijd heb.

Mic keuze: ja heb het standaard (SM57/SM58) gehouden... Ben zelf niet heel ervaren met verschillende mics en hoe ze klinken, en zo moeten we enkel de clipons en 2 SM57's bijhuren

Merci voor de tips alvast...
          Last edited by Poelmans; 23-07-07, 17:30.

Comment

• maranta
            • Sep 2002
            • 113

Ik zou de congas met 2 x sm 57 pakken en via splittouwtje op 1 kaneel binnen laten komen.
            Voor de trombones idem dito, wel 4 mics, maar op 2 kanalen binnen halen geeft je weer wat ruimte op de tafel, een spare kanaal is soms geen overbodige luxe.

Comment

• BvE
              • Oct 2004
              • 385

Maranta's oplossing is naar mijn mening een heel goed plan. Stereo keyboard is in live naar mijn mening overrated. Als je door de oplossing van maranta nog kanalen overhebt zou ik gaan voor iedere trompet een eigen 57 (en eventueel parralel boxje eraan hangen)

Succes!

Comment

• ralph
                Banned
                • Aug 2000
                • 2649

Gedachtenkronkel

Is heel raar, maar als ik kanalen tekort kom, dan ga ik op zoek naar een grotere tafel.
                Of past een 32-48 kanaals tafel niet in je mixtent?

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

Originally posted by ralph
                  Is heel raar, maar als ik kanalen tekort kom, dan ga ik op zoek naar een grotere tafel.
                  Mja, spendeer jij dan maar om en bij de 700 euro aan een ingehuurde PA, en laat je eigen tafel maar ongebruikt in je magazijn staan. Binnen budget denken noemen ze zoiets

Comment

• maranta
                    • Sep 2002
                    • 113

sax mic

Om saxen van een mic te voorzien gebruik naast diverse condensators ook de E604 van senheisser, Bij de meeste bedrijven vind je deze wel in de kist. 3 samen op een kanaal blijkt in de praktijk zonder problemen te draaien. Via onderstaande link kun je goedkoop aan een degelijke klem komen, je vergroot op zeker de toepassing van de 604's
                    Monacor International type MH-20D

gr. Hans
                    Last edited by maranta; 23-07-07, 19:40. Reason: taalfouten

Comment

• frankvv
                      • Jun 2007
                      • 56

Ik denk dat zijn tafel groot zat is en dat het alleen de multikabel wat krap is.

Maranta's oplossing is naar mijn mening een heel goed plan.
                      Helemaal mee eens, Maranta's oplossing lijkt me inderdaad een mooie.

Keys (1 DI, jammer van de stereo dan maar)
                      De keys op mono lijkt me geen probleem. Over het algemeen wordt de piano veel te luid versterkt bij bigbands. Qua normaal bigband geluid hoor je de piano alleen te horen als je er op let, een heel andere rol dan bij normale bandjes. Alleen goed opletten voor kleine piano solo's die vaak in de arrangementen zijn geschreven, zodat deze er wel uitkomen. Het lijkt me dat de dirigent je gewoon een setlist inclusief overzicht van alle solisten kan geven.

Hoe zit het eigenlijk met returns? Heb je een aparte monitortafel, dan kun je waarschijnlijk wat return lijntjes gebruiken van je multikabel. Anders is het misschien mogelijk de monitorgroepen op te nemen in het plan om te zien of daar nog ruimte (of juist een extra probleem) bij zit.

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Als de tafel groot genoeg is, neem je toch een extra multitje mee voor een kanaaltje of 8 (of meer), probleem opgelost lijkt me.

Als het aantal kanalen op de tafel beperkt is dan lijkt me inderdaad de beste oplossing meerder microfoons (van het zelfde type) aan één kanaal te hangen. Als je vantevoren goed bekijkt waar de solo's zitten en wat je bij elkaar kunt zetten, moet dat best goedkomen lijkt me.

Ik gebruik regelmatig Sennheiser E606's, E608's en AKGC419's met zijn tweeën op één kanaal. Dit heeft nog nooit problemen opgelevert, niet op mijn O2r of ingehuurde Midassen of Soundcrafts.

Comment

• frankvv
                          • Jun 2007
                          • 56

In het geval van een te kleine tafel is er zowiezo een probleem met de draadloze microfoons.

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

Originally posted by frankvv
                            In het geval van een te kleine tafel is er zowiezo een probleem met de draadloze microfoons.
                            daar kan hij dan wel weer een klein submixertje voor gebruiken, gewoon lekker bij foh
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Originally posted by Poelmans
                              Mja, spendeer jij dan maar om en bij de 700 euro aan een ingehuurde PA, en laat je eigen tafel maar ongebruikt in je magazijn staan. Binnen budget denken noemen ze zoiets
                              Sorry, maar als je een nette aanbieding maakt dan calculeer je ook de juiste tafel in. Is niet wat je wil horen, maar je hebt je eigen probleem gecreeerd.

Oplossingen die worden aangedragen als in gelijksoortige mics combineren gaan absoluut werken, spreek uit ervaring.
                              Lastige is dat je een band gaat schuiven waar je de solo's niet van kent, in hoeverre je op tijd gaat zjin met het schuiven van solo mics is dan altijd maar de vraag, ik stel me altijd bijzonder behoudend op in dit soort klusjes. Basissound oke=nette klus.

Van mijn kant blijft de gefronsde wenkbrauw aangaande jouw reactie, al snap ik de gedachte wel.

Comment

Working...