'Prutsers' zul je helaas altijd blijven tegenkomen inderdaad, maar aan jou heeft het dan in ieder geval niet gelegen!
Persoonlijk heb ik andere ervaringen, misschien veel geluk gehad tot nu toe, ik weet het niet. Ik bel normaal gezien ongeveer een week voor elke show naar de technische leverancier om er zeker van te zijn dat ze de juiste rider hebben en dat alle gegevens kloppen. Nogmaals, dat zijn wel situaties waar er dus wel techneuten van de band mee komen (wij dus), dus alle dingen die niet helemaal volgens spec zijn worden ter plaatse direct opgelost. Nu ik het me zo bedenk is er eigenlijk inderdaad altijd wel íets mis (varierend van een klein detail tot één grote teringzooi) als wij er een keer níet bij zijn en de lokale techneuten het moeten doen (ook bij de grotere bedrijven inderdaad). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meeste gevallen komt dat niet helemaal goed nee (vooral podiumgeluid lijkt vaak problemen op te leveren), heb je gelijk in.
Moraal van het verhaal: elk bandje een eigen techneut mee
!! Wel een goeie, anders is élk optreden ruk
.
Persoonlijk heb ik andere ervaringen, misschien veel geluk gehad tot nu toe, ik weet het niet. Ik bel normaal gezien ongeveer een week voor elke show naar de technische leverancier om er zeker van te zijn dat ze de juiste rider hebben en dat alle gegevens kloppen. Nogmaals, dat zijn wel situaties waar er dus wel techneuten van de band mee komen (wij dus), dus alle dingen die niet helemaal volgens spec zijn worden ter plaatse direct opgelost. Nu ik het me zo bedenk is er eigenlijk inderdaad altijd wel íets mis (varierend van een klein detail tot één grote teringzooi) als wij er een keer níet bij zijn en de lokale techneuten het moeten doen (ook bij de grotere bedrijven inderdaad). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meeste gevallen komt dat niet helemaal goed nee (vooral podiumgeluid lijkt vaak problemen op te leveren), heb je gelijk in.
Moraal van het verhaal: elk bandje een eigen techneut mee
!! Wel een goeie, anders is élk optreden ruk
.

. Kijk, al heb je alles helemaal vast in een setup... zodra je geen eigen techneut bij je hebt en je dus een beroep doet op de lokale technicus, moet je hem ook wel de kans geven het te doen op die manier die hém het beste lijkt (er schrijft jou toch ook niemand voor op wat voor gitaar je moet spelen?), hij is per slot van rekening die avond verantwoordelijk voor jullie geluid. En vanuit de wetenschap dat de gebruikte mics een van de belangrijkste schakels in je keten zijn, is het logisch dat hij sterke voorkeuren heeft wat mics betreft (reken er maar op dat ik die ook heb). Echter, een hevige discussie over gitaar microfoons (als het twee algemeen geaccepteerde types zijn) is gewoon te peppie en kokkie voor woorden; zangmicro's vind ik om héél eerlijk te zijn een ander verhaal (ligt er maar aan wat voor klus het is, Shure's klinken gewoon het beste). Afijn, zelfs als het daar over gaat zal elke prof zich aanpassen aan de wens van de band, als een korte discussie de band niet op andere gedachten kan brengen en er het beste van proberen te maken. De band moet zich dan wel realiseren dat deze aanpak meestal niet het beste in een techneut naar boven haalt, hij wordt per slot van rekening ook niet serieus genoeg genomen om zijn microfoonkeuze te respecteren.
Comment