Hulp gevraagd bij samenstellen van rider - stageplan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Originally posted by showband
    Daarbij wel opgemerkt dat je als muzikant 9 van de tien keer voor jan met de korte achternaam een gedetailleerde rider zit op te sturen en na te bellen.

En dat is NIET overdreven. Ook bij serieuse bedrijven en festivals niet.
    'Prutsers' zul je helaas altijd blijven tegenkomen inderdaad, maar aan jou heeft het dan in ieder geval niet gelegen!

Persoonlijk heb ik andere ervaringen, misschien veel geluk gehad tot nu toe, ik weet het niet. Ik bel normaal gezien ongeveer een week voor elke show naar de technische leverancier om er zeker van te zijn dat ze de juiste rider hebben en dat alle gegevens kloppen. Nogmaals, dat zijn wel situaties waar er dus wel techneuten van de band mee komen (wij dus), dus alle dingen die niet helemaal volgens spec zijn worden ter plaatse direct opgelost. Nu ik het me zo bedenk is er eigenlijk inderdaad altijd wel íets mis (varierend van een klein detail tot één grote teringzooi) als wij er een keer níet bij zijn en de lokale techneuten het moeten doen (ook bij de grotere bedrijven inderdaad). Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar in de meeste gevallen komt dat niet helemaal goed nee (vooral podiumgeluid lijkt vaak problemen op te leveren), heb je gelijk in.

Moraal van het verhaal: elk bandje een eigen techneut mee !! Wel een goeie, anders is élk optreden ruk .
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• dwali
      • Jun 2002
      • 92

Originally posted by som
      meer, meer, meer dan waar, en als de nummering van de xlr'ren dan ook nog eens correspondeerd met de nummering op de ryder dan word je op handen gedragen.
      Dus niet!! Vermeld Instrument namen of/en gewoon 1 t/m 8 (ofzo). Zodra je op een festival speelt wordt jouw priklijst ingepast in een door het bedrijf bedachte festival-priklijst (standaardlijst, of gebasseerd op de band met de meeste inputs..), zo zal een bas vaak op 13 terecht komen aangezien veel bedrijven een "vaste" 12parige snake bij de drums hebben liggen..

Dus de "prikker" moet weten welke instrumenten en welke plek.

probeer een inputlijst te maken volgens de onderstaande "standaard volgorde":
      drums
      bss
      gtr
      a.gtr
      keys/samps
      horns
      perc
      vocals
      fx

probeer op 1 overzichtelijk A4tje (zonder leuke plaatjes!) duidelijk te maken wat je meebrengt en waar het komt te staan, zodat je lokale technici het kunnen voorbereiden.

Vermeld dingen van Links naar Rechts (vanuit de zaal gezien) en van voor naar achter.

maak een simpel tekeningetje, met daarop waar je monitors moeten liggen, waar je stroom nodig hebt, evt. waar je zangmicrofoons nodig hebt. evt. risers (drumriser/keyriser)

om een lang verhaal kort te maken, als je geen techneut(en) meeneemt, hou de info simpel en laat de rest aan de lokale technici over.

my two cents,

gr.dwali (die het overigens met berolios eens is....)
      For those about to rock, we salute you...

Comment

• MusiQmaN
        • Sep 2006
        • 328

uiteindelijk is deze rider bij tepe de vries/focus terecht gekomen:

Last edited by MusiQmaN; 07-07-07, 04:58.
        Drummer en techniek freak.

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

Originally posted by dwali
          Dus niet!! Vermeld Instrument namen of/en gewoon 1 t/m 8 (ofzo). Zodra je op een festival speelt wordt jouw priklijst ingepast in een door het bedrijf bedachte festival-priklijst (standaardlijst, of gebasseerd op de band met de meeste inputs..), zo zal een bas vaak op 13 terecht komen aangezien veel bedrijven een "vaste" 12parige snake bij de drums hebben liggen..

Dus de "prikker" moet weten welke instrumenten en welke plek.
          neem maar rustig aan dat als jij een 6tal di's met de b.v. nummering 16t/m21 aanbied,
          dit ook op een festival tafel in de juiste ingangen terecht zal komen,al dan niet een eindje verderop in de tafel.
          iig meer kans op de juiste volgorde dan zonder nummering.
          beetje prikker maakt zijn huiswerk,met de rider
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• dwali
            • Jun 2002
            • 92

Originally posted by som
            neem maar rustig aan dat als jij een 6tal di's met de b.v. nummering 16t/m21 aanbied,
            dit ook op een festival tafel in de juiste ingangen terecht zal komen,al dan niet een eindje verderop in de tafel.
            iig meer kans op de juiste volgorde dan zonder nummering.
            beetje prikker maakt zijn huiswerk,met de rider
            ik beweerde ook niet dat er geen kaas van te maken is, maar om het in het extreme door te voeren: krijg je ch14, 17, 18, 19, 23 en 31.. (want de toetsenist speelt 1 nr ook gitaar via een podje, mept op een koebel als hij zich verveeld en schijnt best goed de 7de stem te zingen..)

dan wordt het onnodig onduidelijker voor de prikker.. (nogmaals, het zal wel goed komen, maar handig is anders..)

en de strekking was, hou het zo duidelijk en simpel mogelijk. een prikker moet zijn eigen priklijst en de patch van zijn eigen sloffen weten, de rest is ruis.. label bijv. als: 1-gtr3, 2-key1l, 3-key1r, 4-click, 5-perc, 6-voc, 7-spare, 8-spare... Een prikker kan zonder na te denken en jouw inputlist mee te hoeven slepen, alles snel op de juiste plek patchen.. (en door wel te nummeren kun je zelf sneller storingen oplossen..)

my two cents,

dwali
            For those about to rock, we salute you...

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Originally posted by berolios
              'Prutsers' zul je helaas altijd blijven tegenkomen inderdaad, maar aan jou heeft het dan in ieder geval niet gelegen!

Persoonlijk heb ik andere ervaringen, misschien veel geluk gehad tot nu toe, ik weet het niet. Ik bel normaal gezien ongeveer een week voor elke show naar de technische leverancier om er zeker van te zijn dat ze de juiste rider hebben en dat alle gegevens kloppen.

Moraal van het verhaal: elk bandje een eigen techneut mee !! Wel een goeie, anders is élk optreden ruk .
              Ik zet al bijna 15 jaar op de priklijst dat er vooraf wijzigingen doorgesproken moeten worden, anders accepteren wij ze niet. Ik stuur de lijst minimaal een week vooraf op. En bel of die ontvangen en begrepen is.
              Op de lijst staat al 15 jaar dat voor mijn versterker en zang geen shures gebruikt moeten worden. En dat ik indien gewenst altijd zelf een andere mee heb die gebruikt kan worden als er niets anders van de PA aanwezig is.

negen van de tien keer staat er dus gewoon een SM57 klaar voor je versterker. Zelfs als er andere microfoons in de koffer van de PA aanwezig zijn. En als je die afgetrapte SM57 vervangt door een goed onderhouden 609 krijg je een horde techneuten op je nek die uitgebreid nijdig discussieren.

Wat nou net al op de priklijst stond is dat ik daar niet van hou. Tijdens het opbouwen discusseren over hoe de priklijst er voor die avond eigenlijk definitief uit gaat zien. Ik discussieer graag over de beperkingen van de pa man qua microfoongebruik, maar wel vooraf en niet op de avond zelf. Daar hebben ze mee ingestemd! En dat is dus ook bij ampco, purple, excess, enz en ook als je de enige band van de avond bent. en ook als de band de huurder is van het spul die de factuur gaat betalen!

Daarom ben ik erg cynisch geworden wat betreft het sturen van riders. Je kan er op zetten wat je wilt. Maar wat microfoons betreft moet je ze zelf meenemen en omprikken. En zelfs dan nog sta je soms met dusdanig pissed technici te praten dat je alsnog overstag gaat. Ondanks alle pogingen vooraf de microfoonkeuze te regelen. Riders worden niet gelezen vooraf. En daarboven is het plan van technici zo vastomlijnd dat je daar met verwijzing naar je rider meestal nog een grote bek over zal krijgen. En dat is dus ook bij ampco, purple, excess, enz Op een of andere manier worden technische keuzes in de rider gewoon niet geaccepteerd als ze van muzikanten komen. En daardoor is een rider sturen over wat je technisch wil als band vrijwel onnodig.

wat is het trouwens dat je als band een stukje techniek mee kan nemen en dat technici gelijk alle pluggen lostrekken en ompluggen, de boel moeten herprogrammeren. enz? Daar ga ik eens een nieuwe thread over beginnen.
              Last edited by showband; 10-07-07, 09:46.
              lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

... dusdanig pissed technici ...
                Boos worden om een priklijst in de professionele wereld? Kan ik me heel slecht voorstellen eerlijk gezegd, maar als het écht zo is: SCHANDALIG !! Als een band per sé wil vasthouden aan hun eigen priklijst ipv de festival-lijst bij 10 minuten change-overs, soit ... maar liggen te etteren als er maar één band speelt, of ruzie om microfoonkeuze als de mics gewoon in het koffer liggen ...

... Wat nou net al op de priklijst stond is dat ik daar niet van hou. Tijdens het opbouwen discusseren over hoe de priklijst er voor die avond eigenlijk definitief uit gaat zien. Ik discussieer graag over de beperkingen van de pa man qua microfoongebruik, maar wel vooraf en niet op de avond zelf. Daar hebben ze mee ingestemd! En dat is dus ook bij ampco, purple, excess, enz en ook als je de enige band van de avond bent. en ook als de band de huurder is van het spul die de factuur gaat betalen!...
                Nou, OK, eerlijk is eerlijk, de 609 is wel de minst klinkende uit de hele serie 409 (de zilvere)/ 509 (de gouden) / 609 (die jij hebt) / 909 (de nieuwste) . Kijk, al heb je alles helemaal vast in een setup... zodra je geen eigen techneut bij je hebt en je dus een beroep doet op de lokale technicus, moet je hem ook wel de kans geven het te doen op die manier die hém het beste lijkt (er schrijft jou toch ook niemand voor op wat voor gitaar je moet spelen?), hij is per slot van rekening die avond verantwoordelijk voor jullie geluid. En vanuit de wetenschap dat de gebruikte mics een van de belangrijkste schakels in je keten zijn, is het logisch dat hij sterke voorkeuren heeft wat mics betreft (reken er maar op dat ik die ook heb). Echter, een hevige discussie over gitaar microfoons (als het twee algemeen geaccepteerde types zijn) is gewoon te peppie en kokkie voor woorden; zangmicro's vind ik om héél eerlijk te zijn een ander verhaal (ligt er maar aan wat voor klus het is, Shure's klinken gewoon het beste). Afijn, zelfs als het daar over gaat zal elke prof zich aanpassen aan de wens van de band, als een korte discussie de band niet op andere gedachten kan brengen en er het beste van proberen te maken. De band moet zich dan wel realiseren dat deze aanpak meestal niet het beste in een techneut naar boven haalt, hij wordt per slot van rekening ook niet serieus genoeg genomen om zijn microfoonkeuze te respecteren.

Maar ik zei het al eerder: mijn ervaringen zijn echt helemaal anders, zowel als techneut als muzikant, misschien geluk gehad, ik weet het niet... ook als huistechneut bij bezoekende bands heb ik dit soort problemen echt nog nooit meegemaakt; kan aan mij liggen, maar ook van mijn collega's kan ik zonder twijfel hetzelfde zeggen. Er zal vast een zeker een beetje overdreven zijn ten gevolge van (recente?) frustraties...
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• maranta
                  • Sep 2002
                  • 113

[HTML]
                  Daarom ben ik erg cynisch geworden wat betreft het sturen van riders. Je kan er op zetten wat je wilt. Maar wat microfoons betreft moet je ze zelf meenemen en omprikken. En zelfs dan nog sta je soms met dusdanig pissed technici te praten dat je alsnog overstag gaat. Ondanks alle pogingen vooraf de microfoonkeuze te regelen. Riders worden niet gelezen vooraf. En daarboven is het plan van technici zo vastomlijnd dat je daar met verwijzing naar je rider meestal nog een grote bek over zal krijgen. En dat is dus ook bij ampco, purple, excess, enz Op een of andere manier worden technische keuzes in de rider gewoon niet geaccepteerd als ze van muzikanten komen. En daardoor is een rider sturen over wat je technisch wil als band vrijwel onnodig.

[/HTML]

Om toch die technici tegemoet te komen die wel aandacht aan riders besteden is het misschien zinvol als iedere band z'n rider op z'n site zet.
                  Ik kreeg gister te horen dat de band van zaterdag niet op komt dagen maar dat die en die band wel komt. Naam bekend, eventjes googleen, site bekeken en voila prima rider. Het boekingsburo vertelde me dat er zsm contact met me opgenomen zou worden maar daar wacht ik niet meer op. Ik bel zelf wel.Ik kan trouwens aan de technische rider niet zien of de technische keuzes gemaakt zijn door een muzikant of door een techneut, ik ga er vanuit dat er serieus over is nagedacht. Op de laatste rider die ik kreeg staat; gelijkwaardig of beter, kijk daar kan ik wat mee.
                  Tel wat je hebt, niet wat je mist

Comment

• MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

En toch.. hij werd niet vast gebruikt, zowel de rider als de podium indeling.

Wel bij de hand, maar niet als uitgangs punt.

Al met al was het een kickass optreden en een mooi debuut met de nieuwe band.

Goed zaalgeluid geloof ik ook. Mn kick was wat minder laag en vettig door de monitor, maar voor de rest

Benieuwd naar meer fotos en opnames
                    Drummer en techniek freak.

Comment

Working...