Hulp gevraagd bij samenstellen van rider - stageplan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

Originally posted by MusiQmaN
    Ik weet niet hoe dit met kleinere evenementen/theaters/podia is gergegeld, dus dat zou iets zijn voor de overweging.

daar komt goed en duidelijk overleg dus heel goed van pas
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Het is prettig om zelf een meervoudige DI te hebben. Reden: het steken gaat op XLR, en alle outputs zitten op één plek en zijn gelabeld. De stagehand legt een snake in de buurt, steekt een paar korte kabeltjes en KLAAR. 10 seconden.

Wat gebeurt er als je geen eigen meervoudige DI of enkele losse DI's hebt? Je moet losse jackjes gaan steken. Deze zijn stuk, te kort, veels te lang, wel of niet gebalanceerd... Je prikt dingen verkeerd, de stagehand snapt het niet meer, er bromt een kanaal, links en rechts is omgedraaid, er zijn DI's te weinig, of nog 3 behringers en 1 Klark (verschilt toch echt wel qua klank)...

Neem zo'n meervoudige DI en label deze netjes. Maak vervolgens een kabelboompje waarbij je elk jackje op het juiste moment laat uitspinnen. Gebruik stukjes krimpkous (geen tape want dit gaat schuiven en plakkerig worden) om de boom bij elkaar te houden, en doe dit om de 10 cm en niet om de 30 cm want dan zit je na 1 keer oprollen al in de knoop.

Label de connectoren aan beide kanten. Er komt een keer dat je een sampler o.i.d. een halve meter verderop moet zetten (omdat het hoofdprogramma 6 snares gebruikt) en je daarvoor losse jacks moet gebruiken (die je dan ook zelf mee hebt). Als je dan dingen hebt losgetrokken uit je DI, kun je ze weer snel terugsteken voor de volgende keer.

Doe de meervoudige DI (of de losse DI's) vast in een klein "kistje" waardoor je niet per ongeluk pad of groundlift knopjes kunt omzetten als er iemand tegenaan loopt. In het geval van losse DI's weet je zeker dat ze in het "kistje" niet verwisseld kunnen worden waardoor je kanalen omgedraaid zitten. Dit soort fouten kunnen minuten kosten en da's fataal. Een stagehand die niet zo helder is (of jij zelf die stresst) prikt namelijk de verkeerde dingen om waardoor je opeens 3 of 4 kanalen verkeerd hebt zitten. Let op: maak het kistje in geen geval 1 HE. Mocht je een knopje om moeten zetten, of iets om moeten steken... Ik weet niet of je wel eens hebt geprobeerd om je hand/arm in een 1 HE rackspace te wurmen...?

Wil je het helemaal luxe maken? Maak dan meteen een kabelboompje met XLR'en (ook gelabeld) waarmee je direct uit je DI's de snake of het stageblok in kunt. Dat scheelt nog een stapje nadenken.

Labelen kan met de laatste generatie Neutrik XLR'en heel gemakkelijk (transparante ring met een Dymo labeltje eronder). Anders is het Dymo labeltje met een stukje transparante krimp nog altijd een goede methode.

Denk ook aan je spanning. In de meeste gevallen krijg je gewoon een degelijk blok voor je neus met genoeg puntjes. Maar soms moet de bassist daar dan ook op en die heeft dertig miljoen pedalen en dan is het snel vol. Neem van thuis een meervoudig stekkerblok mee (met randaarde en zonder schakelaar!) en liever 5 meter dan 1,8 meter... Je zou zelfs alvast de adapters erop kunnen tie-wrappen... Denk erom dat de meeste adapters 2 plekjes opslurpen vanwege hun bouw/formaat, dus puzzel even wat het meest efficient is.

Maak jezelf onsterfelijk op het podium door je zaken pico bello in orde te hebben. Dat maakt het podiumpersoneel blij en dat geeft je meer tijd en rust om bijvoorbeeld nog wat te sleutelen aan je monitormix met de monitortech. Of om nog even je moeder te bellen om te vragen of ze al in de zaal is

Succes.

Comment

• Mattheusvz
        • Jun 2007
        • 107

Originally posted by gertgeluid
        Het is prettig om ....... etc. etc.

........ze al in de zaal is

Succes.
        Helemaal mee eens!!!

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

Originally posted by gertgeluid

Wil je het helemaal luxe maken? Maak dan meteen een kabelboompje met XLR'en (ook gelabeld) waarmee je direct uit je DI's de snake of het stageblok in kunt. Dat scheelt nog een stapje nadenken.
          meer, meer, meer dan waar, en als de nummering van de xlr'ren dan ook nog eens correspondeerd met de nummering op de ryder dan word je op handen gedragen.

het is ook handig om te vermelden op je ryder tot hoever je zelf spulletjes meeneemt,tis tamelijk frustrerend om een stapel di's neer te leggen en vervolgens weer op te ruimen.
          of erger; er achter te komen dat je van elkaar dacht di's mee te nemen
          Last edited by som; 01-07-07, 20:46.
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

Originally posted by som
            meer, meer, meer dan waar, en als de nummering van de xlr'ren dan ook nog eens correspondeerd met de nummering op de ryder dan word je op handen gedragen.

het is ook handig om te vermelden op je ryder tot hoever je zelf spulletjes meeneemt,tis tamelijk frustrerend om een stapel di's neer te leggen en vervolgens weer op te ruimen.
            of erger; er achter te komen dat je van elkaar dacht di's mee te nemen

Ok dus wat is dan handig en wat gaat het me ong. kosten, ik heb voor deze show geen tot beperkt budget, dus ik ben bang dat di's en kabels er voor deze eerste show er niet ingaat zitten. Maar stel dat ik wat KAN uitgeven, waar moet ik aan denken en wie zou me daarbij kunnen/willen begeleiden om het alles tot een goed eind te brengen (ik hou van rust en reinheid tijdens en voor de show)

Ik heb nu 2 di's op het oog een di400 en een [FONT=Tahoma]ETEK MultiDI 16channel active splitter di[/FONT]

Ik heb zaterdag bij John Legend veld stage gedaan op het electronica gebied.

Chris de drummer had het volgende:

een skb toploader van ong. 10 he voor en 12 boven (geschat)
            bovenop:
            een mackie mixer 16 kanaals

vooraan:

een midi interface (4 in, midsport) met daaraan 2 roland spdsjes (a-b samples en loops, c-d quotes en 808) deze zat verbonden aan de mac pro g4 met ableton

een audio interface (4 uit m-audio 410) deze kwam uit de mac pro met firewire naar de dibox

een 4 kanaals di (behringer di4000) deze ging naar een stageblock en naar de mackie mengerd voor eigen mix

De volgende zaken zijn hier igg al zeker:

de band indeling:

Lead vocaal vrouwelijk
            Sax/laptop (met ableton)/midikeys (de sax gaat met een eigen mic via een interface uit laptop output) en backin vocal
            bas
            gitaar
            drums (3 toms, kick, 2 snares,hihat, (1 of 2) overhead en 2 stereo sampler/module outputs)

en de meegebrachte spullen.

Wat is dan de beste volgorde voor een priklijst? ik heb nu deze als opzetje:
            [FONT=Univers LT Std 45 Light][/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]Priklijst Bad Brya:[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]1 lead vocal (vrouwelijk)[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]2 backing vocal (mannelijk[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]3 bas[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]4 gitaar[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]5 sax met eigen mic via laptop ( met Ableton) (stereo lijn niveau)[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]Drumkit:[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]6 Kick[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]7 Snare[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]8 tom1[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]9 tom2[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]10 tom 3[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]11 Side snare.[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]12 Hihat[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]13 OH1[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]14 OH2[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]15 sampler out (stereo lijn niveau)[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]16 module out (stereo lijn niveau)[/FONT]
            [FONT=Univers LT Std 45 Light]Op Popuniestageplan - Bekijk stageplan - powered by Slik heb ik een plan voor de band gemaakt. De priklijst en mic. lijs heb ik nog open gelaten.[/FONT]
            Last edited by MusiQmaN; 02-07-07, 10:35.
            Drummer en techniek freak.

Comment

• Sandman
              • Apr 2007
              • 67

Zoiets?:

1. Kickdrum AKG D112
              2. Snaredrum 1 (top) Shure SM57
              3. Snaredrum 1 (bottom) Shure SM57/condensator
              4. Snaredrum 2 Sennheiser 604/Shure SM57
              5. Hi-hat Condensator
              6. Tom 1 Sennheiser 604
              7. Tom 2 Sennheiser 604
              8. Tom 3. Sennheiser 604
              9. Overhead L Condensator
              10. Overhead R Condensator
              11. Basgitaar D.I.
              12. Gitaar Sennheiser 606
              13. Backing Vocal Sax Shure SM58
              14. Lead Vocal Shure SM58/Shure beta/Sennheiser...
              15. Laptop L D.I.
              16. Laptop R D.I.
              17. Sampler L D.I.
              18. Sampler R D.I.
              19. Module L D.I.
              20. Module R D.I.

En dan inderdaad even aangeven welke spullen je zelf meeneemt.

EDIT: De spaties tussen de instrumenten en de microfonen verdwijnen als ik het bericht post, vandaar dat het erg slordig lijkt.
              Last edited by Sandman; 02-07-07, 10:30.

Comment

• MusiQmaN
                • Sep 2006
                • 328

Is de mic types en merken er op zetten neit een btje vreemd? waarom de gitaar trouwens niet op d.i.?

edit:

Stageplan - Bad Brya

das de goede op de eenofandere manier kan je geen normale bekijken...
                Last edited by MusiQmaN; 03-07-07, 11:46.

Comment

• Sandman
                  • Apr 2007
                  • 67

Microfoon types op een rider zetten lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Typ maar eens Technical rider bij google in en je krijg genoeg voorbeelden. De microfoon types noemen is ook alleen maar voor suggestie, het geluidsbedrijf kan ook voor andere (gelijkwaardige of betere) types kiezen, maar ze kunnen nooit met een Skytec microfoon aankomen.

En gitaar via D.I. is niet gebruikelijk omdat je de sound van de versterker ook mee wil pakken. Vaak heeft de gitarist daar veel geld in gestopt, bijvoorbeeld in een buizenversterker. Bij bas is dit anders want je wilt vaak graag de "cleane" bassound zonder overspraak e.d.

Comment

• MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

Ok weer wat geleerd

Nou dan zou ik voor een kick toch een audio technica ae2500 kiezen, voor de snares een sm57 en voor de toms audix adx20i zwanenhalskjes.

Comment

• gertgeluid
                      • Dec 2006
                      • 520

Originally posted by MusiQmaN
                      Nou dan zou ik voor een kick toch een audio technica ae2500 kiezen
                      Het lijkt erop dat de Beta 91 steeds meer in populariteit daalt. Ik krijg nog steeds een vette "kick" van dat ding! Hoe kan dat?

On topic:

Als je geen budget hebt om nu dingen aan te schaffen, zorg dan in ieder geval dat je eerlijk bent in je rider. Vertel maar gewoon dat je een x aantal jack-jack kabels nodig hebt om de DI's in te komen. Deze zullen dan gewoon voor je klaar liggen zonder mokken of zeuren. Als jij aangeeft dat je zoveel DI's en evenzoveel jack-jackjes nodig hebt, dan is dat geregeld. Mijn ervaring is dat eerlijk uitkomen voor je gebreken geen teken van zwakte/onervarenheid is, maar juist van professionaliteit. Je wordt juist gewaardeerd om je geboden informatie, in plaats van gehaat omdat je dingen wilt die niet in de rider stonden. Ik ben heel gelukkig met saxofonisten die tijdig opbellen en opbiechten dat hun clipon/zender in de reparatie ligt. Dan heb ik nog de tijd om een alternatief te regelen en zijn we evengoede vrienden. De techs/stagehands zijn je vrienden, niet de chagrijnige dikzakken die overal om zeuren... Ze zeuren alleen als jij dingen wilt die niet in de rider stonden.

Onthoud: eigenlijk is niks te gek, zolang het maar duidelijk in de rider staat en "redelijk" is. Het is juist irritant als jij tijdens het opbouwen nog aan komt zetten met een extra tommetje en vraagt of die er nog even bij kan. Desnoods zet je in de rider dat je met 4 toms komt aanzetten terwijl je dat niet helemaal zeker weet. Liever een kanaaltje overslaan dan de hele klerezooi opschuiven omdat meneer de drummer zonodig een tom extra wilt hebben. Meld dat dan wel even voordat je je kit gaat opbouwen, zodat er geen onduidelijkheden komen en de foh en monitortechs kunnen communiceren over welk kanaal er niet gebruikt gaat worden.

"Redelijkheid" is vrij subjectief, maar dat leer je gaandeweg wel. Het heeft geen zin om een Midas H2000 te eisen als je in een jeugdhonk staat van 100 vierkante meter. Het lijkt me dan in jullie geval ook geen noodzaak om microfoons te gaan specificeren. Focus zal echt niet aankomen met Behringer en Samson, dus het gaat allemaal in orde komen.

Succes maar weer.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Wij specificeren alleen merken als wij dat uit vinden maken. Wij eisen "goede microfoons in goede staat" maar schrijven niet de kick-microfoon voor. Er zijn simpelweg teveel goede keuzes.

Qua gitaar en zang zijn we wel op een unieke keuze uitgekomen en die schrijven we voor. Maar zetten er ook gelijk bij dat wij voor de zekerheid ze ook zelf meehebben. Dan kan de PA gewoon de spullen neerzetten. Maar als ze de types niet in hun bezit hebben weten ze dat er NIET met iets anders gespeelt gaat worden.
                        lekker belangrijk!

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4516

Mooie priklijst trouwens:

(er zit een instrumentenlijst bij)

Eigenlijk gewoon simpel en duidelijk en "doe niet moeilijk"
                          lekker belangrijk!

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Waarom stuur je een rider/ priklijst? Om duidelijk te communiceren... daar is denk ik iedereen het wel over eens. Echter, wat mag je verstaan onder dit duidelijk communiceren?

Technici en muzikanten bekijken dit soort dingen toch vaak vanuit een ander perspectief, getuige de laatste post van Showband (heel grappig en niet verkeerd, maar duidelijk vanuit een muzikantenoogpunt opgesteld). Mijn filosofie erin komt er min of meer op neer dat technische specificaties zó duidelijk moeten zijn dat je bij wijze van spreken zonder een woord te wisselen het podium op springt en alles direct zo staat en aangesloten is zoals het de bedoeling was. Een rider stel je dus primair op om TECHNICI te laten weten wat te verwachten en hoe op te stellen, je moet het dus ook in een 'taal' opschrijven die de doorsnee technicus verstaat, dat de ene band daarbij haar eisen iets strakker legt dan de ander... tuurlijk... De informatie die ik als huistechnicus uit een rider zou willen halen beperkt zich niet tot de spullen die er nodig zijn, maar ook de manier waarop die gebruikt gaan worden.... waar moeten de monitoren precies komen te liggen bijvoorbeeld (oftwel: hoe moet ik mijn kablage-systeem inrichten)? ... wat voor inserties heeft het bandje nodig? ... wat voor spullen neemt de band zelf mee? ... allemaal dingen die je zou willen weten en die je uit een rider moet kunnen halen.

Uiteraard komt het allemaal niet zo nauw als er maar één band op een evenement speelt en je hebt de hele middag om te soundchecken... er is dan waarschijnlijk nog tijd genoeg om allerlei problemen te ondervangen. Het zijn echter juist die situaties waar er tijdsdruk heerst waar je de vruchten plukt van een gedegen voorbereiding. Als huistechneut bekijk je aan het begin van je festival de riders van alle bands... daarop baseer je dan je monitoring-systeem (hoeveel groepjes vooraan, hoeveel achter, wat voor kabel-lengtes), standaard-patch... etcetera... zodat alle bands heel snel bediend kunnen worden... Uiteindelijk komt alles wel op zijn pootjes terecht, maar het werkt gewoon een stuk makkelijker als iederen op voorhand precies weet waar hij aan toe is... alleen dan kun je die (belachelijke) 20 minuten change-overs van tegenwoordig op een goede manier halen ;-)

Wat ook belangrijk is (vind ik dan) is te weten of de band eigen technici bij zich heeft. Is dat zo, dan richt je alles in zoals de tech het wil hebben, is dat niet zo, dan richt je alles op je eigen manier in.

Maw: wat ik graag zou zien in een rider is [1] een duidelijke patch-lijst met (zoals Gert al aangaf) liever een paar kanalen teveel dan te weinig (!!!), voorkeur / eisen voor microfoons, inserts, effecten, routing tafel, ganse santekraam [2] een duidelijk stageplan met de exacte locatie van alle muzikaten, instrumenten, versterkers en monitoren [3] informatie betreffende crew: neemt de band een eigen FOH-tech mee? MON-tech? Licht-tech?... etcetera

Met alle respect, maar persoonlijk vind ik die Pop-Unie fabrikaten nooit zo heel sterk, ze vertellen je misschien wel een en ander, maar ik blijf bij die dingen toch altijd het gevoel houden dat de mensen toch niet helemaal door hebben waar ze over praten... ik ben daar dus wel nogal een precieze in ;-). Mijn methode is lekker met Microsoft Word aan de gang en knutselen maar, heb ondertussen een klein bibliotheekje met diverse figuurtjes en instrumenten en al doende leert men. Ik kan wel eens wat on-line zetten dat als basis kan dienen voor anderen, mocht daar animo voor zijn.

Dus mooraal van het verhaal: nog iemand die erop hamert dat je het zo duidelijk mogelijk moet maken en dat je het beter in 'technici-taal' kunt schrijven dan in 'muzikanten-taal' ;-)

Viel sjpass damit !
                            Last edited by berolios; 04-07-07, 21:07. Reason: edit moraal van het verhaal
                            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Daarbij wel opgemerkt dat je als muzikant 9 van de tien keer voor jan met de korte achternaam een gedetailleerde rider zit op te sturen en na te bellen.

En dat is NIET overdreven. Ook bij serieuse bedrijven en festivals niet.
                              lekker belangrijk!

Comment

• MusiQmaN
                                • Sep 2006
                                • 328

Dat is ook zo idd Show

maar ik heb de rider gemaakt, 3 bijlages waaronder 1 popunie (maar wel met paint aangepast)

Hij zal vast wel verbetert worden de komende optredens hoop ik.

Comment

Working...