Ervaring crown XTI versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

ja maar dan moet je even het verhaal headroom in acht nemen
    0 dBU nominaal is maar nominaal, dat je dan nog pieken aankan van 20dB hoger is geen overbodige luxe
    knoppen en waarden :)

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Originally posted by Outline
      Even off-topic maar toch benieuwd: Wat komt ervoor? D6 of D12?
      Beiden. We hebben een setje E12 met de nieuwe E15X subs maar ook setjes met de oude E15BX sub en als we meer subs op 1 set willen moeten we naar de D12 toe (vermogen technisch gezien). Die gewoon wel waar voor zn geld is een fatsoenlijk vermogen levert tov wat je er voor betaald. In tegenstelling tot de D6 die ik erg duur vindt voor wat tie levert. Maargoed das een andere discussie.
      D6 is geweldig voor losse monitoramp of set amp als het klein compact en hanteerbaar moet. De D12 is voor als er wat meer mee moet.
      De D12 sluit daarnaast beter aan voor de rest van de spullen (C7, Q7)
      d&b Audiotechnik

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha heren,

... weer even een "kickje"; vandaag wat metinkjes verricht aan een XTi4000, met dank aan Steven van Muss.

Valt eigenlijk weinig op aan te merken, het ding haalt de opgegeven specs en bij vollast aan 3R5 load hield hij de vermogensspecificatie vast voor zo'n 2 seconde (wat dus normaal is voor een amp met SMPS). Ook met de limiters had ik hier geen problemen ... dat leek allemaal snel genoeg te werken voor zowel current / voltage / clippen / DC. Misschien dat het aan de OS ligt en zou Steven nog even het OS level kunnen posten ?

Kleine opmerkingen zijn dat de vermogensafgifte in het sublaag (30Hz) iets afneemt bij vollast (sinus) aan 3R5, de frequentieresponse wat lichte "wobbelingen" (? is dat een woord ?) vertoont er in het testexemplaar een lichte crossoververvorming en een wat hoge DC offset op de outputs vertoonde (ofwel; biassing had wat mooier gekund). Maar dat is in verhouding dus marginaal !

Wat-ie in de prakijk doet kan ik niet beoordelen ... we horen / zien de meningen graag hier op 't forum terug.

Groeten !
        Last edited by Koen van der K; 24-10-08, 20:43.
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by Koen van der K
          Ha heren,

... weer even een "kickje"; vandaag wat metinkjes verricht aan een XTi4000, met dank aan Steven van Muss.

Valt eigenlijk weinig op aan te merken, het ding haalt de opgegeven specs en bij vollast aan 3R5 load hield hij de vermogensspecificatie vast voor zo'n 2 seconde (wat dus normaal is voor een amp met SMPS). Ook met de limiters had ik hier geen problemen ... dat leek allemaal snel genoeg te werken voor zowel current / voltage / clippen / DC. Misschien dat het aan de OS ligt en zou Steven nog even het OS level kunnen posten ?

Kleine opmerkingen zijn dat de vermogensafgifte in het sublaag (30Hz) iets afneemt bij vollast (sinus) aan 3R5, de frequentieresponse wat lichte "wobbelingen" (? is dat een woord ?) vertoont er in het testexemplaar een lichte crossoververvorming en een wat hoge DC offset op de outputs vertoonde (ofwel; biassing had wat mooier gekund). Maar dat is in verhouding dus marginaal !

Wat-ie in de prakijk doet kan ik niet beoordelen ... we horen / zien de meningen graag hier op 't forum terug.

Groeten !
          Ik kijk nog even naar de software versie. Bij mijn weten de laatste versie in ieder geval. 2 weken geleden nog geupdate.

Ik denk dat de metingen een beetje mijn ervaring uit de praktijk weerspiegelen. Als je langer dan 2 seconden de vollast probeert te trekken met een reactieve load zoals een setje speakers dan kan je dus gaan merken wanneer je de limiter bereikt. De amp zakt dan duidelijk terug in vermogen. Als ik Koen goed heb begrepen kun je dit voorkomen met een lineare voeding (met ringkerntrafo) in de versterker, omdat deze die eigenschap hierboven minder tot niet vertonen. (Correct me if wrong) Maar dan zit je wat crown betreft gelijk bij de macrotech's.

Desalniettemin een goede amp dus. Enige punt was idd de hoge DC offset op de uitgangen. Maar daar merk je denk vrij weinig tot niks van in de praktijk. De interne of een externe DSP goed instellen je hebt veel waar voor je geld... Zeker als je JBL (Ook Harman Group) waarvoor standaard presets zijn te krijgen.
          Last edited by MusicSupport; 25-10-08, 01:11.
          d&b Audiotechnik

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ha Steven,

Ok, het eerder vermeldde limiterprobleem zou mogelijk dus in de software hebben gezeten en nu opgelost zijn.

Betreft de vollastmetingen; ik heb onlangs een RAM DQX 7.0 amp op de testbank gehad die er zo'n 2x3500W uitspuugde gedurende pakweg 5 seconde (wellicht zelfs nog langer gezien ik een vollastmeting zo kort mogelijk probeer te houden). Ook deze amp is voorzien van een SMPS dus ligt het aan wat de fabrikant voor ogen heeft met het ontwerp in verhouding tot het te leveren vermogen. De XTi zakte na 2 seconde van zo'n 1100 naar 370W aan 3,5 Ohm, da's toch 'n dB of 5. Lastig te beoordelen wat in de praktijk nu echt nodig is ... kan me voorstellen dat je bij continu sub-house-gebeuk aan 2 Ohm wel eens een dip zou kunnen waarnemen.
            Zoals eerder vermeld zouden fabrikanten dit eens moeten specificeren, net zoals ze x-vermogen bij x-vervorming specificeren zou de tijdsduur niet onaardig staan op een specsheet.

Groeten !
            Last edited by Koen van der K; 25-10-08, 12:43.

Comment

• dexter
              • Jul 2005
              • 433

Dan ben ik wel eens nieuwsgierig of er ook zo'n verschil in output is tussen een conventionele eindtrap bijvoorbeelde de crest Ca of QSC ex en een
              lichtgewicht versterker.

Alleen al om eventuele vooroordelen de op in te drukken.

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

Originally posted by dexter
                Dan ben ik wel eens nieuwsgierig of er ook zo'n verschil in output is tussen een conventionele eindtrap bijvoorbeelde de crest Ca of QSC ex en een
                lichtgewicht versterker.

Alleen al om eventuele vooroordelen de op in te drukken.
                Ik neem aan dat je met een "conventionele" amp een amp bedoelt met een lineaire voeding, dus met een dikke trafo ?
                Dit soort amps hebben theoretisch geen last van zo'n powerdip (praktisch ook nauwelijks); de voeding is gebouwd om het vermogen continu te kunnen leveren, dien verstande dat deze wel van 'n enigszins deugdelijk ontwerp is.

Zoals gezegd ligt het maar helemaal wat de fabrikant van een lichtgewicht amp met het ontwerp voor ogen heeft. De ene fabrikant ontwerpt een SMPS die het langer volhoudt dan de andere en dat zou ik graag gespecificeerd willen zien.
                Praktisch gezien dek je met die 2 seconde max vermogen het merendeel van de toepassingen echter zou het voor mij een indicatie zijn over de duurzaamheid / kwaliteit van het ontwerp.

Groeten !

Comment

• djpat
                  • Nov 2008
                  • 1

Hoi allen, heb nog een vraagje over de crown versterkers.

Ik heb 2 zelfbouw sub's. Het is een speciale constructie van kist, met een push-pull combinatie. (rcf woofers)
                  Het juist instellen van de frequenties is dus een noodzaak om echt het max vermogen te halen op de vrij lage frequenties.
                  Ik heb een DSP filter gekocht om alles mooi te laten klinken.
                  Nu nog een geschikte versterker, dacht ik.
                  Ik heb ze getest met 4 versterkers c450 van JB-systems (Niet mijn favouriete merk, maar had niets anders) Het geluid is enorm slecht. Ik kan niet volluit gaan. de versterkers clippen bijna meteen.

Nu heb ik deze sub's eens aangesloten op 1 crown XTI4000.
                  Het geluid was enorm!!
                  Zeker nadat de ingebouwde DSP goed was ingesteld.

Deze versterkers waren echter niet van mezelf.
                  Bestaat er een versie van crown, die dezelfde eigenschappen heeft, als de XTI 4000, maar dan zonder die DSP.
                  Vind het een beetje gek om 2 keer te betalen voor zulke crossover/filter.
                  Zeker omdat deze filter hét zwakke punt is aan deze reeks, niet?

Of kom ik dan weer duurder uit? Het is men hobby en moet betaalbaar blijven. Toch betaal ik graag geld, voor iets goed!!

Alvast bedankt voor reply
                  pat

Comment

• BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

Crown heeft zelf niet iets vergelijkbaars zonder DSP, maar je zou kunnen kijken naar de PLX2 van QSC.

Comment

• Veenstra
                      • Aug 2008
                      • 19

Hallo forummers,

Al een tijdje niet meer gepost/gekeken hier.
                      Las in een andere post iets over housegebeuk(alleen 160+bpm en net de clip iedere keer aantikkend dan wil het vermogen wel eens hoorbaar inzakken.) En nee zoals mijn leverancier ook al vroeg geen te strak afgestelde compr/limiters ook volledig zonder was het t geval.

Ook heb ik problemen gehad met het reflectieplaatje van het display.
                      dat na een aantal keren on the road los in de behuizing lag.
                      Dit heb ik opgelost door er een stukje schuim voor te plakken zodat het niet van z'n plek komt, maar dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling.
                      Ook was het erg lastig bij het opzoeken van de juiste preset omdat hierdoor tijdens de klus het schermpje niet afleesbaar was...en dus door goed luisteren de juiste preset voor de topjes moest worden opgezocht.
                      iig was het ff k*t.

(btw dit is me bij beide amps al overkomen dus het was niet ff een uitzondering, de ene amp is ook een half jaar later dan de eerste pas aangekocht en de serie nr's liggen erg ver uit elkaar)
                      Nou vraag ik me af of er verder nog iemand dit zelfde probleem heeft gehad????

Toch ben ik heeeeel erg tevreden over mn xti'tjes (xti 1000)
                      Puur omdat ze en best fijn klinken en erg gemakkelijk zijn, ik vindt fijnste amp in z'n prijsklasse.

Verder valt het me op dat ik ze steeds meer zie. ideaal wat mij betreft omdat ik dan precies weet hoe t werkt

Grtz,

F

Comment

• edwinb72
                        • Jun 2010
                        • 1

Dynacord PowerH 5000 VS Crown XTi 6000

Ik heb van Peekersound de Xtreme classic set gekocht en zoek voor de Sub nog een versterker (2x1200W bij 8 Ohm).
                        Zelf dacht ik aan een Dynacord PowerH 5000 of Crown XTi 6000.
                        Wie kan mij een vergelijking geven behalve dat dynacord €1000,- duurder is.

Ik gebruik nu 2 american dj V3001 bridged maar die gaat snel in het rood, vergeleken met de dynacord SL 1800 voor hoog en dynacord SL 2400 voor het mid.

Edwinb
                        Last edited by edwinb72; 24-06-10, 12:42. Reason: aanvulling

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by edwinb72
                          Ik heb van Peekersound de Xtreme classic set gekocht en zoek voor de Sub nog een versterker (2x1200W bij 8 Ohm).
                          Zelf dacht ik aan een Dynacord PowerH 5000 of Crown XTi 6000.
                          Wie kan mij een vergelijking geven behalve dat dynacord €1000,- duurder is.

Ik gebruik nu 2 american dj V3001 bridged maar die gaat snel in het rood, vergeleken met de dynacord SL 1800 voor hoog en dynacord SL 2400 voor het mid.

Edwinb
                          Denk dat ze alle 2 niet telleurstellen hoor.
                          XTI gebruik ik soms. Nooit geen problemen mee.

Comment

• BJD
                            • Oct 2007
                            • 771

Power-H series heb ik zelf geen ervaring mee, maar ze lijken verdacht veel op de EV TG serie. Dat zijn érg degelijke en goed klinkende amps.
                            XTI's zijn ook fijne versterkers maar ik verwacht dat het prijsverschil wel merkbaar aanwezig is. Let er wel op dat de XTI een ingebouwde processor heeft waar de Power-H nog een insteekkaart behoeft.

Comment

• DjPeke
                              • Nov 2006
                              • 21

Crown XTI

Hallo,

Ik heb zelf 2 crown xti 4000 op het laag en 2 crown xti 2000 op het hoog staan. Versterkers sturen 4x sub mrx 528S en 4 x top mrx 525 aan. Heeft nu toch al meer als een jaar goed gelopen maar nu heb ik laatst 2 keer iets vreemd gemerkt (gelukkig tot op heden alleen met opbouwen en soundcheck). Op de een of andere manier gingen de versterkers af en toe in de thermical of clip terwijl er een laag volume speelde. Dit bleef ook doorgaan met losgekoppelde speaker kabels. Dus kortsluiting in de kabels kunnen we uitsluiten maar ook een koelingsprobleem denk ik want de versterker deden dit al meteen in het begin en bij laag volume.
                              Beetje vreemd dus. Zou het aan de stroomvoeidng van de loacties liggen? Wie heeft hier ervaringen mee? Iemand tips?
                              Ik heb altijd op de amps kunnen vertrouwen maar die is nu even een beetje weg.

Groetjes,

Peter

Comment

• Timo Beckman
                                • Jul 2006
                                • 1298

Zoek contact met audioXL . Niet te lang mee wachten

Comment

Working...