Ervaring crown XTI versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

hier in den haag zijn er best een aantal bandjes die de dingen hebben aangeschaft. Meestal gewoon een x2000 in een 2U kunststof case.

Puur omdat ze licht zijn en de processor in gebouwd hebben zitten.
    Ik hoor nog geen klachten. Maar ze zijn natuurlijk allemaal reuze nieuw.
    lekker belangrijk!

Comment

• MusicSupport
      • Feb 2006
      • 1016

Wij hebben op dit moment (als tijdelijke oplossing i.v.m. amps tekort op drukke dagen) twee stuks XTI4000 bij twee EV setjes met zelfbouwsubs met daarin een passief filter. (wat de top laagaf filtert en de sub hoogaf) In de GEQ een 25Hz laag af cutfilter en een kleine boost bij 53Hz en wat tophoog eruit om de EVtjes te compenseren en het draait prima!

Wat me wel opvalt is dat de amp zelf denkt te weten wanneer deze in de clip moet gaan. Omgeacht of ik nu met dubbel sub of met enkel sub per kant draai.
      Natuurlijk gaat een 500W zelfbouwsub met een 350W EVtje op een gegeven moment niet harder maar het gebrek aan een outputlimiter is duidelijk. De inputlimiter aanzetten levert geen resultaat; alhoewel ik moet zeggen dat ik daar nog niet voldoende mee heb gespeeld.
      Je hoort namelijk precies wanneer de amp gaat clippen door een ontzettende vervorming in de topkast. Echter zitten de sets niet in de verhuur maar draaien we er mee op kleine feestjes met eigen technici en blijft het allemaal 100% in de hand.

Normaal draai ik dit op een Dynacord P1050 met processor en limiter en daar werkt de outputlimiter duidelijk in het voordeel! Ook de warmere klank (grote ringkerntrafa ipv een PLL) van de deze amp en de subtiele processor genieten mijn voorkeur.

Desondanks erg tevreden over dit lichte degelijke werkpaardje.

Ze gaan overigens wel te koop binnenkort want de volgende set D&B E12 komt eraan!
      Last edited by MusicSupport; 29-09-08, 18:28.
      d&b Audiotechnik

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

laat ik ook maar eens wat posten
        ik heb ook een xti-4000 in de verhuur als losse "meegeef-amp"
        niet te verwarren met een meegeef en niet meer terugkrijg-amp

mijn bevindingen:

Wat me meteen opviel was dat de amp geen 7V (ong 22dBU) insturing aankan.
        Ik moet de inputpots halverwege zetten anders kunnen de inputs clippen, zonder dat de amp clipt.
        Heb geprobeerd het om te bouwen, idd ook keurig het schema gekregen maar was iets teveel gedoe (board met superkleine smds etc)... dus ik zet pots altijd maar half open.
        Voordeel is dat de limiter erna zit dus het maakt verder niet uit .

Heb geen klankvergelijking gedaan. Gebruik ze meestal op subs, das ideaal ivm ingebouwde processor. Kan prima programmaatjes maken voor verschillende toepassingen zonder dat de boel ff door iem word gesloopt.
        Ze zijn lekker licht, en dan maar wat minder druk dan een 30kg versterker.

Wat ik niet goed vind:
        de limiter gaat in stappen van 3 dB.
        Wat mij betreft is de lijn tussen uitroken en beveiligen wat dunner... laat zeggen 0,5 dB maximaal.
        Ik hoop dat dit met een softwareupdate aangepast word.
        wat dit gaat nergens over vind ik. Kan ook de gain van de amp niet aanpassen dus je zit gewoon aan vermogens vast.

knoppen en waarden :)

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

In de software kun je ook je inputlevels aanpassen. Wellicht een idee om ervoor te zorgen dat je de pots gewoon vol open kunt zetten, zonder groot risico op clippen.

Comment

• BJD
            • Oct 2007
            • 771

De enige aanpassing die je in het analoge deel (voor de ADC van de proc) kan doen is de pot aan de voorkant. Ook de input regeling in de software is digitaal. Leuk om digitale clip te voorkomen, maar clip in je analoge circuit kun je daar niet mee verhelpen.

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Originally posted by Koen van der K
              ps volgende week brengt mede forum-er Outline 'n XTI op m'n testbank ... resultaten worden gepost.
              Nou Koen, zou er graag 1 mee brengen maar dat gaat ivm klus die er vrijdagavond met die dingen staat helaas niet lukken. Zelfs de Carver is weg op monitoren...

Hou je dus even tegoed. Heb, naast de Harfield, wel een Q66 staan die mee kan komen.

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Ik ga hopelijk dit weekend flink met de XTI aan de slag.
                Eens kijken wat er uit te halen is.
                Mijn eerste ervaringen zijn goed. Alleen de gain structuur klopt niet.
                Hier moet dus eens grondig naar gekeken worden.
                De versterker moet echt hufter proof om voor ons bruikbaar te zijn.

Dit wordt dus flink meten.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Ik zal nog eens navraag doen, heb het idee dat broerlief ook niet helemaal happy is met z'n XTi's....

Comment

• jasperbhofman
                    • Oct 2008
                    • 25

Hier een tijdje een JBL SRX725 top met daaronder JBL SRX728 sub laten draaien. Op het laag een 4000, op het mid ook en op het hoog een 1000.

Eerst een tijdje problemen gehad met versterkers die niet op HIQnet wilden aansluiten, was iets met de firmwareversie. Dit konden we niet zelf oplossen. In het afgelopen halfjaar 3 keer versterkers teruggebracht waarvan een kant uitviel. Tikte je tegen het frontpaneel aan dan ging deze kant af en toe weer aan.

Daarnaast ook regelmatig gehad dat versterkers in de protect gingen. Ze bleven zelfs limiten en clippen terwijl er geen signaal inkwam, xlr'en waren eruit. Nu de XTI's omgeruild voor I-techs, kijken wat dat doet.

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Weet zelf niet hoe dat die het in de praktijk doen, maar weet ondertussen dat er 1 bij Output in de showroom staat die regelmatig zonder reden ineens z'n ventilator vol gas laat draaien. Terwijl de temperatuur NIET te hoog is.

Comment

• MarkRombouts
                        • Jan 2005
                        • 1391

Ik heb sinds geruime tijd 2 XIT2000's in gebruik voor met name monitors. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over deze amps. Ook de ingebouwde DSP heeft wat mij betreft prima mogelijkheden, om zonder verdere randapparatuur speakers aan te kunnen sturen.

En ook het gewicht is natuurlijk erg fijn. Ik heb nog een los rackje met 1 AA V3001Plus en dat is veel zwaarder dan het rack met de 2 Crowns.

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by MusicSupport
                          Ze gaan overigens wel te koop binnenkort want de volgende set D&B E12 komt eraan!
                          Even off-topic maar toch benieuwd: Wat komt ervoor? D6 of D12?

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Ik wil eigenlijk nog 1 ding duidelijk krijgen: welk type tot nu toe de meeste problemen heeft opgeleverd: de 4000, 2000 of 1000.

Als iedereen die er tot nu toe (serieuze) problemen mee heeft gehad, dit even zou willen vermelden zodat we daar weer uit af zouden kunnen leiden of er bij 1 bepaald type misschien iets niet goed (ontworpen) is.

Comment

• Veenstra
                              • Aug 2008
                              • 19

Originally posted by dokter dB

mijn bevindingen:

Wat me meteen opviel was dat de amp geen 7V (ong 22dBU) insturing aankan.
                              Ik moet de inputpots halverwege zetten anders kunnen de inputs clippen, zonder dat de amp clipt.
                              Moet je dan niet zo hard uitsturen vanuit je mixer dat het daar al in de soep draait om er de gewenste power uit te krijgen?

iig halverwege dus...
                              Had ze tot nogtoe altijd vol open staan.

ff proberen of dat mij meer sub opleverd kan mooi ff dit weekend.

Ik heb ze trouwens (2*XTI 1000 in bridge mode) op 2 enkel 15" zelfbouw subje staan met een B&C 15tbx100 8ohm geladen.

Comment

• MarkRombouts
                                • Jan 2005
                                • 1391

Waarom zou je 22dbu moeten kunnen uitsturen naar een amp ?
                                Rond de 0dbu is toch normaal/gewenst ?? als maximum.

Comment

Working...