MP3 "Oplappen"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Dexter, dat schrijf ik je vannacht nog....

Het is niet zo dat er vanaf een bepaalde frequentie informatie wordt weggelaten, dit gebeurt in het gehele klankbeeld.

De manier waarop je een vraag stelt komt bijzonder dwingend over, zeker als ik teruglees wat je met de gegeven reacties doet en hetgeen je hier uit oppikt. Een iets pro-aktievere houding zou je sieren!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Begin er maar mee dat 3/4 van de stereoinformatie uit de file gesloopt wordt.
      Neem voor de gein eens een keer je stem op met veel galm. Mag goedkoop microfoontje en een eenvoudige galm uit easy-cd creator zijn.
      zet dit eens om naar MP3. En lach je gek...

Neem twee liedjes op door elkaar heen. Een versie met links de ene song en rechts de andere. en eentje met de songs dood in het midden gepand. Converteer dit naar MP3 en kijk naar de filesize van wat dezelfde informatie zou moeten zijn. (stereoinformatie in dezelfde densiteit, met dezelfde conversierate en dezelfde lengte van de opname) Valt je wat op?

neem iets op met veel harmonischen. Een triangel of een stalen pen tegen een metalen buis of zo. En converteer dit. hoe klinkt de attack van het geheel. Hoor je wat er met de frisheid van de file gebeurt?

Geluidstechnicus word je pas als je leert luisteren. Dat is iets wat je kan trainen. Tot die tijd zou ik gaan kisten duwen. En flink opletten. Dat meen ik echt.
      lekker belangrijk!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

overigens technisch gezien is de oplossing van je probleemsteling:
        "zijn er geen apparaten die de de curve van het geluid weer enigsinds een sinus maken?"

ja dat heet een condensator ;-). Daarmee vlak je af. Maar het feit dat je als probleem stelt "de curve van het geluid weer enigsinds een sinus maken?" betekent dat je jouw probleem al geheel niet bevat. Het is niet zo als ad/da conversie waar de bitjes tot gilfvormen moeten worden omgezet. Die ad/da conversie heb óók nog. Bovenop de d-naar-mp3/mp3-naar-d conversie. En die tweede stap is een algoritme en geen lineair proces.

Als jij dus MP3´s draait hoor je de conversie van 4 processen. 2 heen en twee terug. Jij zoekt naar een apparaat wat de eerste stap goed kan. En je klaagt over de kwaliteit van de tweede stap.

Totdat je begrijpt welke techniek welke grens geeft zou ik niet de technicus uithangen maar een werkende oplossing gebruiken. Dat is in jouw geval vanaf je legale CD draaien. En als technicus je even beperken tot kisten duwen. En dat meen ik echt.
        Last edited by showband; 19-05-07, 11:19.
        lekker belangrijk!

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Originally posted by dexter
          Dat er bij mp3 veel wordt weggeknipt weet ik inmiddels nu wel,
          maar WAT wordt dr nu echt weggehaald?

Is dat zowieso alles onder de 60Hz oid? en alles boven de 12k???

En zijn er geen apparaten die de de curve van het geluid weer enigsinds een sinus maken?
          Even googlen had hierop antwoord gegeven:
          MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Graag iets meer opzoekingswerk zelf doen.

Veel Encoders hebben als default alles boven de 16kHz weg te laten (meestal instelbaar). Daarmee bespaart men 4kHz uit aan extra data omdat de meeste mensen maar deftig tot 16kHz horen, hoewel het verschil toch degelijk hoorbaar is...
          Om de 'kwaliteit' te verbeteren wordt 'joint stereo' in het leven geroepen. Signalen die L en R hetzelfde zijn worden maar 1x gecodeerd ipv 2x bij normale stereo. De bits die hierdoor vrijkomen kunnen nu gebruikt worden om het muzieksignaal beter te coderen. Enz enz, zie wiki.
          Een geluidssignaal is een optelling van (liefst oneindig) veel sinussen. Er bestaat in de geluidsbusiness niet zoiets als een 'apparaat dat weer een sinus maakt'.
          Last edited by Dikke Foaf; 19-05-07, 13:07.

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

We zijn hier toch ook wel wat te zwart wit aant zien e... Wij letten op wat we horen, en vinden het storend als het hoog niet helder klinkt, en MP3 klinkt per definitie raar in het hoog. Niks mis mee dat we MP3 dus niet graag zien in de geluidstechniek.

Maar gaan we eens het uit een ander standpunt bekijken: als jij 1000 man

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Originally posted by Poelmans
              We zijn hier toch ook wel wat te zwart wit aant zien e... Wij letten op wat we horen, en vinden het storend als het hoog niet helder klinkt, en MP3 klinkt per definitie raar in het hoog. Niks mis mee dat we MP3 dus niet graag zien in de geluidstechniek.

Maar gaan we eens het uit een ander standpunt bekijken: als jij 1000 man
              Wel, TS is 1 van die 1000 die ondervonden heeft dat hij zijn MP3's niet goed vind klinken en vraagt of hiervoor een oplossing is. Binnen de 'MP3-sector' is die er niet. Originele CD of losless compressie kan soelaas bieden.

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Maar gaan we eens het uit een ander standpunt bekijken: als jij 1000 man in je zaal hebt, dan zit daar misschien 20 man die zonder AB vergelijking het verschil hoort tussen een originele CD, of een 256kbits MP3, en zéker na bijvoorbeeld 2 uur vertoeven in ca 100 a 110dB geluidsdruk.

Natuurlijk is er een groot verschil tussen 64kbits of 256 kbits. En daar gaat het bij sommige tape acts wel mis, tot op een punt dat 900 man van de 1000 het geluid storend vindt.

Soms moet je water bij de wijn doen... En niet alles vanuit jou positie bekijken. Vroeger had ik als DJ ook schrik voor elke kleine fout die ik maakte. Nu weet ik dat nog geen 5% die fouten hoort, en dat zijn nu net niet de mensen die mij boeken... Als beginnende geluidstechnieker weet ik dat het misschien niet super klinkt wat ik doe, maar ik trek me uit de slag, en van daaraf kunnen we bijleren. Het merendeel van de zaal maakt het toch geen hol uit. Zolang er maar muziek is

PS: begin nu niet te vergelijken met optredens voor 2000 man, das heel wat anders dan een lokaal optreden voor 200 man.
                PS2: ik ben zelf ook anti-MP3

Comment

• Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 804

Originally posted by Dikke Foaf
                  Wel, TS is 1 van die 1000 die ondervonden heeft dat hij zijn MP3's niet goed vind klinken en vraagt of hiervoor een oplossing is. Binnen de 'MP3-sector' is die er niet. Originele CD of losless compressie kan soelaas bieden.
                  Knopje per ongeluk te snel ingeduwd

Jep, daar ben ik volledig mee akkoord. Maar hij moet hier gaan afwegen of dat het het waard is om al dat gewicht mee te sleuren (originele CDs heb je er meer van nodig, je hebt op iedere CD maar 1 of 2 goei nummerkes), in contrast met het betere geluid...

Soms kan je niet anders. Als DJ krijg je tegenwoordig meer en meer te maken met CD winkels die geen stock indoen van top40 singletjes, omdat dat toch niet meer verkoopt (iedereen kopieert). iTunes is een hele goeie oplossing, maar klinkt veel slechter dan de originele single. Maar op dat moment heb ik de keuze. Ofwel draai ik een plaat niet (tot ik hem vind), ofwel draai ik hem in een kwaliteit die ik en 9 anderen in de zaal minder goed vinden. Je snapt waar ik heen wil hoop ik

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

Ik snap waar je heen wilt en ben ook van mening dat je met MP3's perfect je avond kan vullen. Maar als je iets of wat respect hebt voor jezelf, zorg dan ook dat je MP3's in orde zijn.

Er zijn in mijn ogen 3 categorieën rotte MP3's:

- In de Kazaa-tijd werden er veel 'rotte' MP3's verspreid door de platenmaatschappijen. Deze hoor ik regelmatig terug. 10 seconden muziek en dan wat voos gekraak en getik.

- Regelmatig hoor je 192kbps MP3's die afgekapt zijn op 16khz en verschrikkelijk slecht klinken in het hoog (ik vermoed dat er ergens een rotte encoder moet zijn).

- Regelmatig hoor ik ook dan zoals eerder genoemd de 22kHz 96kbps -of minder zelfs- MP3's.

Het hele DJ-gebeuren is daarmee delicater geworden. De vinyl en CD's hadden dit soort problemen niet (wel weer andere zoals krassen) de muziekkwaliteit was gewoon goed.
                    Net zoals je bij CD met een zwarte viltstift het nummer op de hoes onleesbaar maakt wanneer de track overslaat, zorg je gewoon dat je MP3's in orde zijn en dan is er voor mij geen probleem.
                    Net zoals ik ook probeer te zorgen dat de spanning niet wegvalt want dat is ook zoiets 'niet-tolereerbaars'.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Ik ruik een vergelijking tussen de biefstuk bij een driesterren restaurant, een schnitsel bij van der valk en een hamburger bij de burgerking aankomen.

1 op de duizend zal het verschil tussen de kwaliteit bij de driesterren en de van der valk proeven. En voor mensen met honger is een burgerking goed genoeg.

Wat de laatste postings niet meenemen is dat dit een thread is waarbij de vragensteller wil weten hoe hij zijn hamburger kan laten smaken als een schnitsel bij van der valk. En niet of dit nodig is voor zijn klanten.

En veel te veel antwoorden gaan over het driesterrenrestaurant. Dan ligt het al lang niet meer alleen aan het stukkie vlees of de prijs/kwaliteit.

Ik vind dat je als betaalde DJ niet aan kan komen met MP3´s van Itunes. Eenvoudig omdat ze je klanten zelf ook die MP3´s hebben en er voor willen betalen om een betaalde persoon (niet per se professional) meer te laten doen dan de populairste nummers vanuit een MP3 speler te horen. En ik geloof dat er WEL veel publiek het verschil hoort tussen een MP3 jockey en een DJ.
                      Dat ze er genoegen mee nemen betekent niet dat jij de volgende klus krijgt. Want het kan best dat ze de volgende keer de DJ gaan huren die beter klinkt. Meestal echter gaat gewoon een barman wel even zelf de MP3tjes tussen het serveren in draaien. Want je hoort het verschil met een DJ echt niet meer. En dat is dan 100% waar.

In de amusementswereld kom je er niet met de mentaliteit van "ze merken er toch niets van". In de muzikantenwereld is er een antieke mop. Voorbijganger vraagt aan agent: "meneer weet U hoe ik in carre kom?". Apent: "door veel te oefenen meneer". Er is op deze site veel discussie over marktverzieken door onder de prijs te werken. Ik propageer al jaren dat het met de pet ernaar zwaaien tegen een te hoge prijs eerder de markt verziekt. Als een klant zo ver is dat ze eens iets goeds in huis willen halen en er komt alsnog een DJ met een bak MP3´s dan is de keuze voor een eigen laptop snel gemaakt.
                      lekker belangrijk!

Comment

• dexter
                        • Jul 2005
                        • 433

Bovenstaande lijkt me geheel duidelijk,
                        MP3 zal de meeste mensen denk ik wel opvallen maar goed in deze tijd van
                        we willen vanaalles maar het mag niets kosten zal toch ongetwijfeld de MP3 DJ overblijven vrees ik.

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 804

Showband: In het begin van de post ben ik volledig akkoord met je: de beeldspraak van de eetgelegenheden is met de nagel op de kop. En ik ben er mee akkoord dat dit niet de OP zijn vraag was, maar dat punt is eerder in deze topic denk ik reeds verduidelijkt: MP3 kan je niet opfrissen.

Toch vind ik dat je verder in je post de bal wat gat misslaan. MP3 DJ is een heel groot woord:
                          * Je hebt er die alles van Kazaa afhalen en daarmee een feestje draaien. Bijgevolg niks aan royalties betaald. Meestal kunnen ze ook nog geen klote van muziekkeuze.
                          * Je hebt er die in uiterste nood, als de CD winkels het laten afweten (en ik begrijp hun, want zij houden ook steeds minder over!) overschakelen naar LEGALE MP3, maar wel weten wat hun vak inhoudt: feestje bouwen, en zorgen dat de mensen de juiste plaat op het juiste moment te horen krijgen.

Je hebt geen idee wat omtrent deze problematiek speelt in de DJ wereld. Er zijn verschillende professionele mensen die meer en meer MP3 aankopen, omdat de CD en vinyl winkels gewoon niet genoeg risico met nieuwe releases willen nemen, maar bijgevolg onze mogelijkheden om CDs aan te kopen mee beknotten. Ik ken er zelfs die elke week in de Versuz (Belgiës bekendste dancing dacht ik toch?) draaien met een laptop met serato-scratch! Of je moest eens weten wie er allemaal festivals afschuimt met een slappa-mapje vol CDrs (Roger Sanchez en namen in die trant!). Maar se, een DJ wordt nu eenmaal niet geboekt voor zijn goede klank, maar voor zijn platenkeuze en techniek....

Denk hier maar eens tegoei over na alvorens we het over marktverzieking gaan hebben. En ik denk dat dat ook kan gelden voor de geluidswereld. MP3 is een tool die je hebt. Deze tool is van mindere kwaliteit OK, maar se, mensen op de chirofuif kunnen zich nu eenmaal geen 3 sterren restaurant veroorloven... Of nee, laten da eens toepassen op een DJ: De chef kok in dat restaurant gebruikt dezelfde kruiden als ze bij OVI meat products (of MORA voor de nederlanders ) gebruiken, alleen weet hij er wat kunstiger mee om te gaan.

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

En die off-topic laten we verder helemaal liggen in dit onderwerp....moet zelf ook op mn handen gaan zitten om niet erop te reageren....maar de kwaliteit van MP3 is het topic!
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4516

Ik heb alle begrip dat je met slecht klinkende MP3´s aan komt zetten omdat je zo moeilijk of niet aan goede opnames kan komen. Maar ik geloof er geen r**t van dat het norm is. de helft van de DJ´s staat toch in cafe´s braderie-en en bruiloften te draaien? Als je dan nog de discotheekstijlen bekijkt waar gewoon vinyl en CD´s van uitkomen dan is er toch een minderheid over die met MP3 moet werken? En in die gevallen kan de radio of whatever waar de mensen de plaat van kennen ook uitsluitend van MP3 gekend zijn dus klink je niet slechter dan de rest. Het orgineel is slecht en die hoef je niet op te kalefaten.

En helaas mag die minderheid gaan concureren met de amateurdj´s die dezelfde kwaliteit leveren als de prof´s. Want een dure geluidsinstallatie hoef je dan ook niet neer te zetten.
                              lekker belangrijk!

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 804

Originally posted by showband
                                En helaas mag die minderheid gaan concureren met de amateurdj´s die dezelfde kwaliteit leveren als de prof´s. Want een dure geluidsinstallatie hoef je dan ook niet neer te zetten.
                                Ik ga der nog 1 ding over zeggen, want we zijn idd ferm offtopic aant gaan:

Heb je "destination Calabria" al gehoord op de radio? De saxofoon in die plaat klinkt dus ronduit vals, en ze spelen die plaat gewoon op Donna en Q-Music...

En idd, dat zet je dan aan het denken als verhuurfirma, indien je investeert in mengtafels die soms evenveel als een porche kosten... Maar geef toe dat je als geluidstechnieker ook soms denkt van 'damn wat ben ik hier aan het doen met een dure midas of MH4', terwijl je je ergert aan de slechte band...

BTW: FM radio verliest evenveel of zelfs nog meer kwaliteit dan MP3... Weet trouwens ook dat de meeste radiostations met digitale systemen werken de dag van vandaag. En maak mij niet wijs dat die allemaal lossless codecs gebruiken. Zou reteduur zijn, en onnodig vermits de ether ook veel info laat verloren gaan...

@mod: kan die topic niet gesplit worden? Kvind het niet zo onzinvol, omdat we hier wel de nuttigheid van dure investeringen in vraag stellen...

Comment

Working...