Nochtans een interessante discussie, persoonlijk heb ik me ook al eens bezig gehouden met het upgraden van een 128 kbps MP3 met een Aphex big bottom exciter en een dominator. Resultaat => wat niet goed klinkt kan je niet verbeteren, ik werk met 2 Lacie harde schijven van 500 Gb elk met WAV-bestanden. Dit is een oplossing om met pc te draaien zonder kwaliteitsverlies.
MP3 "Oplappen"
Collapse
X
-
Een zeer interessante discussie.
Een tijd geleden las ik in een audio(freak)vakblad een test over de kwaliteit van MP3's. Er werden toen ook voor een aantal kenners een aantal fragmenten afgespeeld die op verschillende bitrates geconverteerd waren. Varierend van 96 naar 320. Uiteraard werd ook het origineel gedraaid. Het paneel moest toen blindelings aangeven welke fragmenten zij te horen kregen. Het merendeel haakte al af bij de 160kbps. Deze test werd overigens gedaan over een 'vette audio installatie'!
Persoonlijk geloof ik ook wel in MP3. Maar eerlijk gezegd is de merendeel van de MP3's die je op internet "vind" van bedroevend slechte kwaliteit. Maar met een beetje aandacht ben je absoluut in staat om goede kwaliteit MP3 te maken die zeer zeker bruikbaar zijn.Comment
-
ik kan je een setje neerzetten zodat je het echt wel hoort.. hen nu een stel studiomonitoren die je als ijk-speakers kunt gebruiken..calibratie van je studio hahaOriginally posted by ottinkHet merendeel haakte al af bij de 160kbps. Deze test werd overigens gedaan over een 'vette audio installatie'!
.Last edited by Gast1401081; 22-05-07, 10:00.Comment
-
Okee, ben ik wel benieuwd naar! Ik zal een originele CD meenemen + een MP3 CD en ben zeer benieuwd!!Originally posted by MacGyverSoundsik kan je een setje neerzetten zodat je het echt wel hoort.. hen nu een stel studiomonitoren die je als ijk-speakers kunt gebruiken..calbratie van je studio haha
Ik heb een hoge pet op van Meyer gebruikers als het gaat om kwaliteit in geluid. En daar kan ik nog wel wat leuke anecdotes over vertellen als ik bij je ben!Comment
-
koffie = klaar...Originally posted by ottinkOkee, ben ik wel benieuwd naar! Ik zal een originele CD meenemen + een MP3 CD en ben zeer benieuwd!!
Ik heb een hoge pet op van Meyer gebruikers als het gaat om kwaliteit in geluid. En daar kan ik nog wel wat leuke anecdotes over vertellen als ik bij je ben!Comment
-
Groot gelijk! (Maar dat bakje koffie van Mac kom natuurlijk wel halen..)Originally posted by moderatorAllemaal leuk en aardig natuurlijk, maar we gaan vanaf hier weer on topic verder!
On topic:
Ik denk dat MP3's oplappen weinig succes zal opleveren. Immers bij het converteren is er een stuk informatie verloren gegaan, deze kun je (bij mij weten) niet terugtoveren. Experimenten met allerhande effecten zullen naar ik vrees alleen maar lapmiddelen zijn.Comment
-
Geheel met de laatste poster eens.
Wat er niet in zit, kan je ook niet terug halen.
MP3 blijft bagger kwaliteit.
Bij een goede rip prima om een feesje mee te draaien.
Maar meer moet je er ook niet mee willen doen.
Ook wij hebben wel eens test gehouden. Met goede software rippen.
op 128, 160 320 en wav.
Verschillende nummers.
Een deel van de groep had alles goed.
De rest kwam aardig in de buurt.
Je moet je ook bedenken dat sommige muziek zich beter leent voor mp3 conversie dan andere.
Zachte pasages, druk ingewikkelde hoge frequenties etc gaat minder goed dat een plat geramde top40 plaat waar van zich zelf geen al geen detail in zit zal zich beter lenen.Comment
-
Het probleem is dat bij plat geramde top 40 platen de encoder het absoluut niet gemakkelijk heeft om te beslissen wat hij weg moet laten. Hierdoor gaan er verkeerdelijk toch soms wel duidelijk hoorbare details verloren.Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.Comment
-
In het kader dat MP3 net zo goed klinkt als de CD: (daarom in deze thread)
YouTube - The Loudness War
Een mooie beknopte uitleg waarom vrijwel alle cd´s van +/-1994 en later uit zich zelf al slecht klinken.
Iemand al eens gezien hoe vervormd en slecht "la vida loca" is gemastered?lekker belangrijk!Comment
-
Dan zijn we nog wel even bezigIemand al eens gezien hoe vervormd en slecht "la vida loca" is gemastered?
Pak het laatste album van Coldplay en laad deze in in bijvoorbeeld wavelab.
Alleen maar blokgolven!
Maar goed.
Hier komt het op neer:
Sinds half jaren 90 moest alles hard en daardoor zijn er nog maar zeer weinig producties die sinds die tijd sirieus goed klinken.
De rest is niet om aan te horen.
Slecht is slecht en zal slecht blijven.
Ik vind het uitermate treurig. Maar wie ben ik.
Blijkbaar verkoopt het nog steeds beter daardoor.....................
(Detail. Had het album van Postman gekocht [green] Deze klonk wel zo verschrikkelijk slecht dat ik hem terug heb gebracht. Pomte aan alle kanten kneiter hard echt niet om aan te horen).Comment
-
inderdaad, had dat met eerdere Coldplay albums al eens vastgesteld, een mailtje naar de verantwoordelijke (op de sleeve vermeldde) Master-techneut gestuurd met de simpele vraag of hij zijn werk en resultaat nog wel serieus neemt en de stelling dat het mij niet verbaast dat mensen spontaan MP3's gaan downloaden omdat het origineel toch nauwelijks beter is. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk
MP3 is nu de kwaliteitsstandaard; Mastering-meneren conformeren zich blijkbaar aan de vraag van de massa.
ps. on topic; nee, een MP3 oplappen kun je idd vergeten door eerdergenoemde redenen.
Groetos !Meer is minder, minder is meerComment
-
als eerst wil ik zeggen dat ik het idd een erg kwalijke zaak word dat mensen mp3 als standaard aan gaan leren ( straks moeten we live extreem compressen omdat mensen het anders niet meer herkenen :S )
en het is nog een veel kwalijkere zaak dat cd's zo ongelofelijk brak gemasterd worden ( doe mij maar ruwe opnames voor de helft van het geld, dan mix ik het zelf wel :P )
maar goed.. ik wou nog even toevoegen... Creative heeft erg slim op de mp3 markt ingespeeld met Xfi ( extreme fidelity)
ze claimen dat het boven studio kwaiteit ligt ( onzin natuurlijk) maar ik moet zeggen de toegevoegde harmonisjes zijn best aangenaam om te horen ( getest op marantz home cinema & headphones. nog niet op PA)
het is natuurlijk gewoon NOG een multiband compressie met wat filtertjes en fase genutsel ( nu ik het typ.. eigelijk belachelijk -> goed geluid" opname" -> brak geluid door mastering -> nog verder naar de k**ten door mp3 conversie -> oppepen met nog meer compressie zodat het weer op de opname lijkt :S:S:S )
ps mp3 conversie is een hele wetenschap opzich ( lame encoder standaard : boven 16kHz alles weg, onder de 60 Hz alles weg) maar dit is uit te zetten! en ook de de/encoding algoritmes worden wel steeds beter( goeie engine kost geld! mede hierom is de standaard die mensen leren zo laag, cd halen -> gratis hokkie tokkie decoder downloaden -> op limewire gooien -> iedereen krijgt k*t muziek thuis)
Hier wou ik mee zeggen dat niet alle mp3 bar slecht is.. een goed ge-encode mp3 zonder filter op 320 kbps is best aan te horen hoor ( maar nog steeds geen dire straits SA cd :P )
tot zover de bijdrageNerd is geen belediging, het is een compliment.Comment

Comment