Rss Digital Snake

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sompi
    • Mar 2003
    • 200

ondertussen al meer gebruikerservaringen met de RSS DIGITAL SNAKE ?

Comment

• DvE
      • Jul 2004
      • 61

Op het moment staat er hier in de buurt een setje te draaien.

Het systeem ziet er goed en netjes uit. Heb helaas nog niks van de geluidskwaliteit kunnen meekrijgen.

Het scheeld inieder geval veel tijd met het leggen van je dikke multi (en het later weer oprollen van je multi).

Handig is ook dat je kan gainen en phantomen op de multi.

Comment

• Kees Biemans - Roland SG
        • Jun 2007
        • 2

Vervolg RSS Digital Snake

[FONT=Arial]Quote: Of heeft Roland een doos die wel digitaal uit heeft... of is hun protocol uitwisselbaar met bijv. cobranet of ethersound, zodat je een bijbehorende MY kaart kunt plaatsen..[/FONT]

[FONT=Arial]- Een digitale setup is dus mogelijk zoals bovenstaand omschreven. Het REAC protocol dat staat voor Roland Ethernet Audio Communication is niet uitwisselbaar met Cobranet en Ethersound. Het is een bewuste keuze van Roland om een systeem in de markt te zetten dat in alle gevallen plug and play en bedrijfszeker is, met de mogelijkheid eenvoudig en ongelimiteerd splits te maken. We hebben gemerkt dat er in de markt naast de complexere systemen ook een grote behoefte is aan een eenvoudig systeem met een bijna analoge touch & feel, waar iedere audio-technicus in no-time mee aan de slag kan, zonder ook maar een computer te hoeven aanraken. In principe is het systeem zowel voor analoge als digitale tafels bedoeld, zo lang er nog maar gebruik wordt gemaakt van de traditionele analoge snakes. Er wordt wel eens getwijfeld over of een digitale multikabel nog wel zinvol is als er geen directe digitale koppeling met de mixer is, of omdat je dan dubbele pre-amps zou gebruiken, maar ik durf te zeggen dat het signaalverlies dat optreedt bij analoge multikabels van enige lengte toch wel enigszins onderkent is dat op dit vlak het meeste te winnen is. Het is haast onvoorstelbaar als je het verschil hoort bij een A/B setup. Je zal versteld staan van de sound die ineens uit je tafel komt! Eigenlijk is het ook allemaal heel simpel. Een goede mix begint bij een schoon, neutraal en dynamisch bronsignaal. Mmm... ik vraag me af of dit laatste nog klinkt uit de mond van de fabrikant zelf. Waarschijnlijk niet! ;-) Ik denk dat ik dit alleen kan overbrengen door je het systeem te laten horen...[/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Waar ik benieuwd naar ben is of er een verschil hoorbaar is tussen je Benchmark en die RSS, allebei 24 Bit / 96 KHz?[/FONT]

[FONT=Arial]- De Benchmark klinkt beter. Toch zijn de converters van Digital Snake heel erg goed te noemen.[/FONT]

[FONT=Arial]Verder denk ik dat naast de geluidskwaliteit er nog een aantal andere voordelen zijn van Digital Snake, waardoor de aanschaf van een analoge snake op termijn wellicht zelfs duurder is. Hierbij denk ik als eerste aan de prijs van de analoge multikabel. Voor een echt goede 32/8 multikabel van 50 meter ben je al vrij snel een paar duizend euro kwijt als je alle pluggen en soldeeruren meetelt. En wat als de kabel defect raakt. En zo niet, hoe klinkt diezelfde kabel over 5 jaar? Een digitaal systeem dat nieuw goed klinkt, klinkt over 10 jaar nog steeds goed. Verder is het via Digital Snake mogelijk om voordelig en zonder signaalverlies een split naar bijvoorbeeld een monitor desk te maken. Het aantal split dat je kunt maken is ongelimiteerd. Een ander voordeel is natuurlijk de uren die bespaard worden met het leggen van kabels. Het weegt niets en geen interferentie dus je hoeft bijna nergens op te letten. Een cat5-kabel kun je in het uiterste geval ook achterlaten zonder dat je al teveel kosten hebt. Of vervangen bij eventuele slijtage.[/FONT]

[FONT=Arial]Overigens is rond oktober de REAC-driver af voor Cakewalk Sonar 6. Hiermee kun je tot 40 kanalen in 24-bit / 96kHz tegelijkertijd opnemen. Hiervoor heb je uiteraard wel een notebook of PC met gigabit netwerkpoort en een snelle harddisk nodig. Voor de MAC zijn we bezig met Apple.[/FONT]

[FONT=Arial]Ongetwijfeld staan er antwoorden bij op vragen die in tussentijd op een andere manier zijn beantwoord, maar ik hoop toch enigszins helderheid te hebben gebracht over Digital Snake waar deze nog niet was. Nogmaals, ik heb geprobeerd objectief te schrijven maar dat valt niet altijd mee. Ik kan ook niet anders zeggen en laten blijken dan dat ik zelf erg enthousiast ben over het systeem. Persoonlijk gezien kan ik overigens ook alleen voor een bedrijf werken waarbij het produkt ook echt goed in elkaar zit. Zoals laatst in de Pro Audio Video stond bevestigd... ;-)[/FONT]

[FONT=Arial]Mochten er meer vragen zijn, dan zal ik die graag beantwoorden. Persoonlijk of op dit forum. Indien je meer informatie of een demonstratie wilt kun je me met onderstaande gegevens bereiken. Voor een demo kun je ook direct terecht bij een van onze partners, tot dusver Transtec, Output, AudioBizz en ES Video (in Belgie). Zij beschikken allemaal over een demo-systeem, ook van de Baby Snake. [/FONT]

[FONT=Arial]Met vriendelijke groet,[/FONT]

[FONT=Arial]Kees Biemans[/FONT]
        [FONT=Arial]Roland SG Benelux[/FONT]

[FONT=Arial]T +31 40 22 22 035[/FONT]
        [FONT=Arial]F +31 40 22 22 039[/FONT]
        [FONT=Arial]M +31 6 132 66 137[/FONT]
        [FONT=Arial]E kbiemans rsgeuro.com[/FONT]
        Last edited by Kees Biemans - Roland SG; 12-07-07, 18:24.

Comment

• Kees Biemans - Roland SG
          • Jun 2007
          • 2

Vervolg RSS Digital Snake (2)

[FONT=Arial]Beste technici,[/FONT]

[FONT=Arial]Wellicht wat aan de late kant, maar bij deze spring ik namens Roland Systems Group Benelux graag alsnog even in op het onderwerp 'RSS Digital Snake.' Bij het lezen van de diverse reacties merkte ik dat er hier en daar toch nog wat vragen zijn. Ik zal proberen deze zo objectief mogelijk te beantwoorden; als je me zou kennen zou je weten dat ik niet anders zou kunnen. ;-)[/FONT]

[FONT=Arial]Onderstaand wat ik zoal tegenkwam...[/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Wat kost dit systeem eigenlijk?[/FONT]

[FONT=Arial]- Een standaard 32/8 setup heeft een Pro List prijs van € 8.874 ex. BTW en bestaat uit de S-4000S stage unit, S-4000H FOH unit, S-4000R remote controller, complete XLR breakout cable set en 2x 100m cat5e. Inmiddels is er ook een 'Baby Snake' met dezelfde pre-amps op basis van 16 inputs en 8 outputs, bestaande uit een S-1608 stage unit, S-0816 FOH unit, S-4000R remote controller en 100m kabel. Dit systeem heeft overigens geen redundante eigenschappen, de 4000 serie wel. De Pro List prijs van deze set is € 3.288 ex. BTW. Met de kleine set kun je het modulaire systeem voordeliger uitbreiden naar 48/16 dan met de aanschaf van een 2e modulaire set. Of bijvoorbeeld twee sets Baby Snake voor een voordeliger 32/8-16 systeem dan de modulaire set wanneer je geen redundantie nodig hebt. [/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Hoeveel beter zijn die RSS preamps ten opzichte van de Yamaha pre´s?[/FONT]

[FONT=Arial]- Het is lastig om dit objectief over te laten komen, maar volgens zeer betrouwbare oren van diverse personen staan ze ongeveer op gelijke hoogte met die van de PM1D. [/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Even een klein hersenspinseltje: Als je de cat5 kabel zou vervangen door een conventer van rj45 ethernet naar fiber en dan dus een fibertje moeten trekken, dan kun je echt overal gaan zitten..[/FONT]

[FONT=Arial]- Dit klopt. Digital Snake werkt met standaard ethernet hardware zoals switches en converters. Ik heb laatst een proefsetup gemaakt met de goedkoopste switch (Sitecom) die ik kon krijgen en twee glasvezelconverters en het geheel werkte direct. Een extra switch zorgt overigens voor een extra latency van 200 microseconden. (De end-to-end latency bij een standaard analoog in/uit setup is 1,2 milliseconden).[/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Heeft het 'Digital snake gebeuren' ook AES/EBU uitgangen op het 'stageblok' zitten?[/FONT]

[FONT=Arial]- Het is mogelijk om optionele AES/EBU kaarten in de stage unit te plaatsen. In feite ben je vrij om de beschikbare 40 kanalen helemaal naar eigen wens in te delen. Hierbij kun je dus analoog en digitaal, inputs en outputs door elkaar heen gebruiken. Het is wel zo dat de standaard analoge S-4000H FOH unit gebaseerd is op 32/8. Wanneer je van de standaard 32/8 indeling af wilt wijken dien je een modulair rack unit te gebruiken als FOH unit, die dan ook weer vrij configureerbaar is. De in- en outputs van de twee racks zijn dan aan elkaar gespiegeld, zodat je geen fouten kunt maken zoals bij een matrix-systeem.[/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Maar als ze nu eindelijk die digitale dingen bug-free hebben wordt het de moeite waard... [/FONT]

[FONT=Arial]- Dit was mijn eerste gedachte toen het ding uitkwam... Ook weer zoiets wat ik haast niet objectief over kan brengen; Digital Snake is niet plat te krijgen. Het is zeer stabiel, plug & play en werkt altijd. Dat is meteen het grote verschil met de meeste andere digitale multikabels, waarbij je vaak met PC's aan de slag moet. Hier is het slechts 'kabel tussen stage unit en FOH, spanning erop en klaar is Kees!' Opstarttijd is < 4 seconden. Wanneer één van de twee kabels uitvalt, zorgt een failover systeem voor een naadloze overgang. Je hoort er dus niets van. (Je krijgt wel een error melding op je remote te zien.) Na volledige onderbreking is ie binnen een seconde weer terug. Wanneer je een switch gebruikt duurt het iets langer omdat de meeste switches vrij traag zijn. Aardigheid is verder dat de in- en output boards volgens de specificaties niet hot-pluggable zijn, maar ze dat in de praktijk wel blijken te zijn. Niet dat je daar veel mee zal doen maar het zegt wel wat over het ontwerp en de bedrijfszekerheid. Je kunt de voeding overigens ook redundant uitvoeren.[/FONT]

[FONT=Arial]Quote: Voor zover ik heb kunnen vinden heeft het RSS systeem alleen maar analoge uitgangen en dat betekent dat je alleen maar analoog de M7CL in kunt... De M7CL heeft geen grote hoeveelheid lijningangen, dus de enige manier om hem dan aan te sluiten is via de microfooningangen... maar daarvan lijkt het mij niet echt beter te worden.[/FONT]

[FONT=Arial]- Gelukkig kun je de pre-amps van de M7CL op lijnniveau zetten. Verder kun je de pre-amps en andere settings van Digital Snake bedienen vanuit de Yamaha's M7CL, DM1000/2000, PM5D en DME64N. Het is ook mogelijk om de FOH-kant van Digital Snake digitaal met bijvoorbeeld de M7CL te koppelen. Hiervoor dien je de standaard analoge FOH unit te vervangen door een modulair rack, gevuld met AES/EBU boards. (De inputs en outputs van stage unit en FOH unit zijn dan exact aan elkaar gespiegeld.) Verder dient de Yamaha voorzien te worden van 3 kaarten. Yamaha heeft inmiddels AES kaarten met elk 16 kanalen. Al met al kost zo'n oplossing met digitale output al gauw rond de € 15.000. Het is veel geld, maar wellicht is het niet duur als je een M7CL wilt laten klinken als een PM1D. Ik zou het niet doen in de meeste gevallen. Stel dat je een M7CL met analoge multikabel vergelijkt met een M7CL met Digital Snake, dan kan Digital Snake geluidstechnisch gezien drie voordelen bieden. De eerste twee leveren duidelijk de grootste vooruitgang in geluidskwaliteit op. De eerste is dat je geen last meer hebt van interferentie. De tweede is het feit dat de pre-amps op het podium staan, waardoor direct alles vanaf het podium op lijnniveau wordt gebracht. Dat je in het geval van de M7CL de pre-amps uit kunt schakelen is een prettige bijkomstigheid. Wanneer je ook nog eens digitaal zou gaan werken gaat het uiteraard nog iets beter klinken, maar de winst van dit 3e voordeel is in verhouding met de eerste twee niet zo heel groot en rechtvaardigt naar mijn mening meestal niet de uitgave van € 15.000 in plaats van de brutoprijs van € 8.874 voor een standaard set. Het geld dat overblijft kan vast nuttiger besteed worden met de aankoop van betere microfoons o.i.d.[/FONT]

[FONT=Verdana](Door het bereiken van het maximale aantal tekens, tref je het 2e deel hieronder aan…)[/FONT]
          Last edited by Kees Biemans - Roland SG; 12-07-07, 18:30.

Comment

Working...