Rss Digital Snake

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Originally posted by Mike Manders
    en waarom gaat iedereen het meteen over geld hebben trouwens??? goeie spullen zijn nou eenmaal duur. En daarom snappen al die bedrijven met hun Verona's het niet. Omdat er een naam opstaat, maar (bijna) niemand die nou eens zijn oren gebruikt. anders kopen ze zo'n ding niet. Of ben ik nu weer een zeikerd en mix ik bandjes waar het wel kan???
    moah, alle problemen hebben hun eigen oplossing. En hun eigen budget.
    Maar als ze nu eindelijk die digitale dingen bug-free hebben wordt het de moeite waard... Ik lees met interesse mee.

Comment

• daiquiri
      • Dec 2004
      • 26

Originally posted by nielsjanssennl
      Het digitale protocol van de Midas XL-8 (AE50) is door de internationale audio society (AES) als (wereld) standaard aangeduid :-). AE50 komt van Sony Oxford's AES50 en heb je in twee protocollen: supermac (24kanalen, 96kHz/24bit, 5Mbit full duplex) of hypermac (192 kanelen 96kHz/24bit, 100Mbit full duplex). De laatste kan alleen over Cat6 kabel.
      Digico maakt gebruik van de AES10 standaard: ofwel 32 kanalen 96kHz/24 bit of 64 kanalen 48kHz/24 bit. Maximale datastream is 100Mbit/s via Cat5 kabel.
      Hoi Niels,

Digico gebruikt een eigen versie van AES10(madi), er worden 56 kanalen 24/48 gebruikt, de ruimte van 8 kanalen ernaast (64-8=56) voor datatransport voor gaining, phanthom en andere preamp control/monitoring. Deze info kan ook via optocore glasvezel 4 keer tegelijk redundant worden gemoduleerd ( 64x4=256 , 256 x 2 = 512 kanalen ).
      Mixers onderling, zowel remote, als in redundant of mirror mode werken op een netwerk via CAT5. Over de Cat5 loopt alleen de control - software sync. Deze software kan ook op iedere PC laptop worden gezet en draadloos worden gebruikt. Inderdaad zoals Koen al zei is de processing geplaatst in een lade achter in de mixer, of in een standalone kist ( redundant engine )

Aangezien MADI ( AES10 ) vaak ook als 56 kanaaals systeem wordt gebruikt is de Digico MADI versie compatibel met RME, Sony ( zowel de Dash als de Oxoford AES10 i/o) Yamaha, Sydec madi to protools HD, nieuwe SSL madi to protools HD en vele andere merken die met MADI werken. Die andere merken hebben in de 56 kanaals mode geen last van de digico dat in de laatste 8 kanalen.

Groet, Daiquiri
      Last edited by daiquiri; 05-03-07, 23:33.

Comment

• daiquiri
        • Dec 2004
        • 26

Originally posted by Koen van der K
        Ha SM ... ja, heb je idd gelijk in, die PM1D heeft inderdaad wat meer aan de podiumkant. Ik zal eens kijken hoe dat nu eigenlijk met de andere grote digitale merken (Digico, XL8, etc.) zit.

Het mooiste zou zijn als er 1 digitaal besturingsprotocol zou zijn waar men merkonafhankelijk en naar voorkeur verschillende DSP's en HUI kan gebruiken. Een DSP farm met outboard plugins en een HUI zoals een XL8 of digico. Idiaal voor de FOH engineer ... persoonlijke settings uploaden en alles incl. favo outboard gear instellingen staan !

Groeten !
        Ben het helemaal met je eens Koen, maar er blijven 5 componenten :
        1. DSP ( rekenkracht )
        2. besturingssoftware ( PC of in 1 van de andere componenten )
        3. besturings unit ( HUI )
        4. in/output units
        5. transport

En voor de plaats van al deze componenten en de data ertussen heeft iedere fabrikant zijn eigen mening.

Digidesign en Allen & Heath houden de i/o en de DSP bij elkaar, met als reden de kortste afstand, dus bijna alleen data verkeer, uitgezonderd van wat inserts etc. Terwijl Digico alles liever in de mixer houdt en alleen converters zo dicht mogelijk bij de bron wil houden.
        Digico werkt een reeds beproefd concept elk jaar iets verder uit en kan elk component op printplaat niveau updaten naar de wensen van dat jaar. Zij zitten ook niet vast aan AES10, zij willen flexibel zijn en hebben o.a. nu ook ethersound in hun pakket.
        MIdas durft/kan geen keuzes maken, of heeft de politieke beslissing genomen om elk component apart te houden en een enorme wirwar van systeemkabels te genereren, maar in de toekomst kunnen zij wel makkelijk kleine systemen of systemen naar wens maken, je moet alleen wel netwerkbeheerder worden als geluidsman. Midas zet met de XL8 een platform neer, een proefpaard, als het "denken" en het"systeem" werkt dan gaan ze oogsten met verkleinde versies van de blokken doos( commentaar midas : men zegt dat het allemaal automatisch gebeurt ) Yamaha kiest vaak voor de gebruiker en schaalt het in naar de markt : Een beginner of medium P.A. bedrijf koopt een digitale mixer vandaag waar alle keuzes al zijn gemaakt, terwijl de duurdere jongen, de PM1d op een ander niveau werkt. Yamaha zal ieder jaar weer een andere doos op de markt brengen.
        Samengevat :
        AH/Digidesign maken keuze : dsp in i/o rack
        Digico : dsp in console of standalone, losse i/o rack updates op print/software niveau, kan nog alle kanten op
        Midas : meest gedurfde speler : wil nieuwe standaard neerzetten ( xl8 als teaser voor het werkelijk spul wat de komende jaren komt)
        Yamaha : scheiterd die alle kanten altijd opkan en speelt op massaverkoop ( pro divisie als research voor de grote markt )

Door die enorme verschillen moet de een enorm veel audio en data transporteren ( midas ) en de ander ( b.v. allen & Heath ) alleen wat stuurdata via cat5 en een paar kanaaltjes audio via ethersound voor inserts en tape's en zo.

Zo lang ze allemaal nog in zo veel verschillende richtingen denken en de hoeveelheid en soort data zo enorm verschilt zal er weinig animo zijn voor 1 nieuwe systeem.

alleen al voor versturen van audio over een cat 5 of cat 6 kabel zijn er al zoveel protocols !

Misschien een nieuwe topic, moderator ?
        Last edited by daiquiri; 06-03-07, 00:05.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Originally posted by daiquiri
          Digico gebruikt een eigen versie van AES10(madi), er worden 56 kanalen 24/48 gebruikt, de ruimte van 8 kanalen ernaast (64-8=56) voor datatransport voor gaining, phanthom en andere preamp control/monitoring. Deze info kan ook via optocore glasvezel 4 keer tegelijk redundant worden gemoduleerd ( 64x4=256 , 256 x 2 = 512 kanalen ).
          Mixers onderling, zowel remote, als in redundant of mirror mode werken op een netwerk via CAT5. Over de Cat5 loopt alleen de control - software sync.

Groet, Daiquiri
          ... dat moest ik even 2x lezen

Maar inderdaad lijkt het erop dat de verschillende constructies door de fabrikanten niet enkel marketing is maar ook vanwege technische beperkingen en veiligheid / betrouwbaarheid. Het is idd wat complexer dan gedacht, streven naar universele protocollen en optimale compatibiliteit is in de digitale techniek eigenlijk altijd al een ellende geweest, je hebt altijd wel ergens een conversieslag.

Bedankt voor de interessante info !

Groeten
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• Wim Siebelink
            • Jul 2001
            • 51

Ik doe er nog maar even een opfrisberichtje achteraan, omdat anders het originele topic misschien ondersneeuwt.
            Ik ben nog steeds benieuwd hoe Mike nu het Roland RSS systeem heeft aangesloten op zijn M7CL...

Voor zover ik heb kunnen vinden heeft het RSS systeem alleen maar analoge uitgangen en dat betekent dat je alleen maar analoog de M7CL in kunt... De M7CL heeft geen grote hoeveelheid lijningangen, dus de enige manier om hem dan aan te sluiten is via de microfooningangen... maar daarvan lijkt het mij niet echt beter te worden. Je kunt dan natuurlijk 3x MY-AD96 kaarten plaatsen, maar dat levert max. maar 24 inputs op en daarvoor heb je natuurlijk geen M7CL gekocht.

Of heeft Roland een doos die wel digitaal uit heeft... of is hun protocol uitwisselbaar met bijv. cobranet of ethersound, zodat je een bijbehorende MY kaart kunt plaatsen..

Vooralsnog lijkt me dat je het RSS systeem best kunt gebruiken als je graag een digitale multikabel aan je analoge set wilt hangen...

maar de M7CL lijkt mij nou niet het uitgelezen apparaat, dan kun je nog beter bijv. een DM2000 nemen waar je tenminste per kanaal een lijningang -en nóg beter een insertreturn- hebt en de mogelijkheid om 6x een MY kaart te plaatsen

of (advocaat van de duivel) heeft Mike van deze of gene een RSS setje meegekregen om het uit te proberen en er hier een goed woordje over te doen... en op die manier de exposure een klein duwtje te geven...

Comment

• SM
              • Oct 2004
              • 129

Originally posted by daiquiri
              Yamaha : scheiterd die alle kanten altijd opkan en speelt op massaverkoop ( pro divisie als research voor de grote markt )
              Nou nou, gezien de historie van Yamaha en digitale mengtafels vind ik dit wel een beetje kort door de bocht. De O2R heeft toch wel een hoop pionierswerk verricht. Daarbij komt dat Yamaha heel duidelijke keuzes heeft gemaakt qua bedieningsinterface op alles behalve de M7CL en LS9. Daarbij is het wellicht ook nog even handig te noemen dat als Yamaha zegt dat ze een nieuw apparaat hebben het ding ook daadwerkelijk gekocht kan worden. EAW, Allen en Heath en Soundcraft moeten nog maar bewijzen een stabiel iets af te leveren, en ook Midas heeft nogal lang gedaan over het eerste werkende systeem sinds de grote trommelmachine begon.
              Of zoals laatst een Amerikaanse monitortech zei: "Of all digital consoles I am certain that a Yammie works from day 1." Da's best wat waard als veel mensen veel geld betalen voor een kaartje.

S

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Hebben ze er trouwens tegenwoordig ook daglicht-monitoren bij?
                Ik heb altijd last om buiten te zien waar ik nou weer aan t klooien ben. Parasolletjes enzo maken van kartonnetjes vind ik nou ook weer niet in t voordeel van die digi's///

Comment

• martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

Originally posted by MacGyverSounds
                  Hebben ze er trouwens tegenwoordig ook daglicht-monitoren bij?
                  Ik heb altijd last om buiten te zien waar ik nou weer aan t klooien ben. Parasolletjes enzo maken van kartonnetjes vind ik nou ook weer niet in t voordeel van die digi's///
                  nee maar wel speciale kapjes die je er zo overheen zet

Comment

• Wim Siebelink
                    • Jul 2001
                    • 51

Qua RSS,

ik heb ondertussen elders een stukje gelezen dat het RSS sysyteem een uitbreiding heeft gehad en nu de mogelijkheid heeft voor AES uitgangen en aansturing van de gains vanuit de M7CL.

Waardoor alles weer duidelijk wordt, behalve de link die Mike aanleverde...

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

Kwam vanmiddag dit nog tegen : Optocore GmbH - Optical Digital Fiber based Network System for Audio and Video - Products - LX4AP

Deze meneren maken ook dergelijke spullen met een aantal extra opties zoals een bandbreedte waar je buiten de audio ook allerhande andere data kunt sturen.

Met zo'n FOH-stage interface zou je met 1 "glaskabel" klaar zijn.

Groeten !

Comment

• martijn verkerk
                        • Nov 2005
                        • 300

Kwam vanmiddag dit nog tegen : Optocore GmbH - Optical Digital Fiber based Network System for Audio and Video - Products - LX4AP

Deze meneren maken ook dergelijke spullen met een aantal extra opties zoals een bandbreedte waar je buiten de audio ook allerhande andere data kunt sturen.

Met zo'n FOH-stage interface zou je met 1 "glaskabel" klaar zijn.

Groeten !
                        optocore word bij digico gebruikt en is idd goed systeem
                        je hebt meerdere digitale snakes/multi's
                        en ethernet kan je via een switch ook op glasvezel gooien kan je (afgezien van de bandbreedte) ook nog video,intercom,etc mee sturen
                        heeft heel veel doeleinden

Comment

• Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

... aha ! zo leer je nog 's wat bij ;-)
                          Kun je van met de bestaande systemen van bijv. Digico of de XL8 ook gebruik maken om andere data (zoals DMX / Ethernet / Systeemcontrollerdata / etc etc) te transporteren ?

Dit puur uit nieuwsgierigheid, zoals gezegd zit ik niet in dit marktsegment en kom 't dan ook sporadisch tegen ... wel leuk om er iets vanaf te weten en de (on)mogelijkheden te weten.

Groeten !

Comment

• martijn verkerk
                            • Nov 2005
                            • 300

Kun je van met de bestaande systemen van bijv. Digico of de XL8 ook gebruik maken om andere data (zoals DMX / Ethernet / Systeemcontrollerdata / etc etc) te transporteren ?

Dit puur uit nieuwsgierigheid, zoals gezegd zit ik niet in dit marktsegment en kom 't dan ook sporadisch tegen ... wel leuk om er iets vanaf te weten en de (on)mogelijkheden te weten.

Groeten !
                            digico niet omdat dit madi protocol is
                            xl8 geen idee denk het eigenlijk niet omdat internet of "niet protocol eigen" data niet gewenst is en voor storingen kan zorgen
                            cobranet is al switch package dus kan met internet verkeer meelopen
                            zo zijn er wel meer protocollen die gemaakt zijn om naast andere protocollen over 1 kabel te lopen
                            en wat is nou de moeite ff cat5 of fiber er naast te leggen

Comment

• Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

Nu komt Mackie ook met een digitale livetafel met digisnake. Dit deden ze een jaar of 10 geleden ook na de komst van de 02R, de mackie digital8bus, een tafel die goed klonk maar niet helemaal zonder bugs was.

TT24

Comment

• nielsjanssennl
                                • Aug 2004
                                • 101

Groeten !
                                Ja en nee: het XL-8 systeem kan ethernet en usb via een zgn. tunnel transporteren. Bijv. wel handig om vanuit FOH met een laptop een ander systeem te sturen (speakermanagment) via ethernet of usb. De XL-8 console kan en doet niks met deze data. Je moet er dus zelf aan beide kanten iets aanhangen.
                                Last edited by nielsjanssennl; 11-03-07, 19:26.

Comment

Working...