Aanschaf PA systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ottink
    • Jan 2007
    • 19

Aanschaf PA systeem

Ik ben op zoek naar een passende geluidsinstallatie voor een band. In de planning staat optredens in feesttenten in de Benelux en Duitsland. De capaciteit moet toereikend zijn voor 1500 personen/ De band speelt rocknummers en wil graag een 'stevig geluid'.
    De bedoeling is om een complete geluidsinstallatie te kopen. Mengtafel + randapparatuur is voorhanden, het gaat dus puur om de eindstack. Bij het kopen wordt gekeken naar zowel gebruikt alsook nieuw. Wie heeft tips voor een goede gebruikte set? Wat zijn de ervaringen met bijvoorbeeld Dynacord XA2 (dubbel??), of HK, of zijn er nog meer (redelijk betaalbare) alternatieven?
  • Hansound
    • Apr 2006
    • 832

Wat zeker betaalbaar is, en een stuk beter klinkt dan HK is RCF 4pro
    Met twee 6001A kasten per kant kom je qau mid/hoog een heel eind tot 1000 man.

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

Ik zie dat je in verschillende landen gaat optreden, tevens in tenten tot een 1500 personen. Ik kan mij indenken dat hierbij ook wel eens gastoptredens kunnen komen. Ik neig dan eerder te gaan naar een stapje hogere PA.
      Een xa2 klinkt leuk maar is naar mijn mening niet geschikt voor het stevige rockwerk, zeker niet voor 1500 personen. Ook niet als je de set dubbel neer zou zetten.

De vraag die jij stelt is al meerdere malen aan bod geweest.
      EAW kf750 gaat het wel trekken. DB heeft hier goede oplossingen voor en ook Nexo is al eens aan bod gekomen hiervoor. Echter zul je dan ook redelijk wat neer moeten zetten.

Daarnaast is er bijvoorbeeld ook nog Das, "Arie" hier op het forum kan je er meer over vertellen. Is misschien minder bekend, echter wel redelijk betaalbaar en produceert ook "stevig" geluid!
      JBL heeft ook nieuwe kasten waar geloof ik hier ook al een topic over is met een soort gelijke situatie.

Verder heb ik afgelopen tijd eens op het duitse pa forum zitten inlezen en daar wordt een "droom PA" beschreven. Merk is TW audio.
      Het betreft een set bestaande uit 4 dubbel 15 kasten met 2 dubbel 12/2" topkasten aangestuurd met een enkele 4 kanaals versterker.
      een dubbele set zou volgens de makers voldoende moeten wezen.
      Voordeel van deze set is het gewicht. basje weegt 40 kg en de top 5kg meer. Hoe het verder klinkt durf ik niet te zeggen maar betaalbaar is het zeker.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Silence_One
        • Jan 2007
        • 29

zelf hebben wij al veel setjes HK verkocht. klinkt nu partijdig maar we hebben meerdere systemen getest. en HK is gewoon met de nieuwe serie echt goed. moet toegeven de oude serie HK was niet echt goed. maar ze zijn echt bij getrokken. we hebben nu al meer dan 25 sets verkocht. van diverse types. het is echt de moeite waard om het een keer te proberen. en de prijs/kwaliteit verhouding is echt goed!

Comment

• bewap
          • Jun 2002
          • 239

EAW kf750 gaat het wel trekken. DB heeft hier goede oplossingen voor en ook Nexo is al eens aan bod gekomen hiervoor. Echter zul je dan ook redelijk wat neer moeten zetten.
          Inderdaad voor het stevige werk ben je bij EAW KF750 aan het goede adres. Eventueel is KF850 misschien ook een idee? Niet overal geschikt voor maar bij stevige rock&roll voelt het zich prima op z'n gemak.

Comment

• Hansound
            • Apr 2006
            • 832

KF750 gaat het wel trekken inderdaad, maar een betaalbaar alternatief is het niet

Probeer een aantal Apogee 3x3 kasten tweedehands te kopen, is echt een prima topkast.

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

KF850 is in alle opzichten een zeer stevig systeem. Ik kan me vinden in de meningen van anderen dat dit voor rock uitermate geschikt is. Met 2 stacks eventueel 3 per kant(1 stack = kf850 + sb850), speel je zeker die 1500 man in diverse omgevingen. Een nadeel kan misschien het grote gewicht van dit systeem zijn.... 120kg voor een kf850 en 80kg voor een sb850 is niet niks. Een voordeel van dit systeem kan wel zijn dat je hier veel tweedehands sets van vind. Je moet wel weer weten dat van de 850 reeks diverse uitvoeringen zijn uitgebracht en die reageren niet allemaal hetzelfde...

Verder is dit systeem op iedere rider terug te vinden en zal geen enkele band bezwaar maken om hier op in te prikken. Ook is het systeem makkelijk in te huren.

mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Husss
                • Jul 2003
                • 220

Originally posted by Watt Xtra
                Ik zie dat je in verschillende landen gaat optreden, tevens in tenten tot een 1500 personen. Ik kan mij indenken dat hierbij ook wel eens gastoptredens kunnen komen. Ik neig dan eerder te gaan naar een stapje hogere PA.
                Een xa2 klinkt leuk maar is naar mijn mening niet geschikt voor het stevige rockwerk, zeker niet voor 1500 personen. Ook niet als je de set dubbel neer zou zetten.

De vraag die jij stelt is al meerdere malen aan bod geweest.

Daarnaast is er bijvoorbeeld ook nog Das, "Arie" hier op het forum kan je er meer over vertellen. Is misschien minder bekend, echter wel redelijk betaalbaar en produceert ook "stevig" geluid!
                JBL heeft ook nieuwe kasten waar geloof ik hier ook al een topic over is met een soort gelijke situatie.

Verder heb ik afgelopen tijd eens op het duitse pa forum zitten inlezen en daar wordt een "droom PA" beschreven. Merk is TW audio.
                Het betreft een set bestaande uit 4 dubbel 15 kasten met 2 dubbel 12/2" topkasten aangestuurd met een enkele 4 kanaals versterker.
                een dubbele set zou volgens de makers voldoende moeten wezen.
                Voordeel van deze set is het gewicht. basje weegt 40 kg en de top 5kg meer. Hoe het verder klinkt durf ik niet te zeggen maar betaalbaar is het zeker.
                Over het TW-audio systeem ben ik inderdaad ook goede reacties tegen gekomen.

de links: voor de topL: TWAUDIO energetic sound solutions
                voor de sub: TWAUDIO energetic sound solutions

Lijkt een interessant systeem te zijn, ben het echter in nederland nog nooit tegengekomen. op de diverse duitse fora wordt er wel flink over gesproken

Comment

• Watt Xtra
                  • Oct 2004
                  • 1119

Originally posted by Silence_One
                  zelf hebben wij al veel setjes HK verkocht. klinkt nu partijdig maar we hebben meerdere systemen getest. en HK is gewoon met de nieuwe serie echt goed. moet toegeven de oude serie HK was niet echt goed. maar ze zijn echt bij getrokken. we hebben nu al meer dan 25 sets verkocht. van diverse types. het is echt de moeite waard om het een keer te proberen. en de prijs/kwaliteit verhouding is echt goed!
                  en met welke set van hk wil je dit dan gaan invullen?
                  de nieuwe contour arrey gaat het misschien redden, elke andere serie absoluut niet.

een van de betere series van HK is de VT. deze waren redelijk betaalbaar voor een prima geluid. Echter wordt deze niet meer gemaakt en zul je er zeker veel van moeten neerzetten. te denken aan zeker 3 dubbel 12 tops per kant met meerdere laagkasten.

de "instap modellen" trekken het zeker niet, decaon, projector enz. Die hebben gewoon de ballen er niet voor.. ook niet bij 3 sets naast elkaar.

Betreft EAW kf750 doel ik idd op geaccepteerd en 2de hands goed te verkrijgen.
                  gewicht kan een nadeel zijn. Hoeft echter niet, ik neem aan dat dergelijke producties niet door een persoon worden gebouwd.

Over TW audio is in Nederland heel heel weinig bekend. Wel weer op te bouwen door 1 persoon, nt als Nexo PS echter is dit ook vrij prijzig.
                  JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

Een half jaar geleden heb ik eens bij een setje Outline gestaan. Véél vermogen in een compacte set , en de afstraling was volgens mij ook ni verkeerd. Setje stond dubbel opgesteld en klonk volgens mij meer dan behoorlijk, met flink wat ballen.
                    Geen flauw idee van wat het kost en welke versterkers er achter zaten; ik weet enkel dat het van Italiaanse makelij is...
                    Heeft iemand van jullie hier nog ervaring mee?

Groetjes,
                    Pino
                    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• RenéE
                      • Oct 2006
                      • 291

KF750 vind ik persoonlijk qua gewicht/stapelen eerlijk gezegd nog wel redelijk meevallen (als ik het kan tillen...) Denk dat elke gezonde vent dat wel redelijk moet lukken toch? (met z'n tweeën dan)

Setje klinkt in ieder geval lekker en kan me voorstellen dat in een feesttent, die soms nog best wel diep is, de spreidingshoek goed van pas komt.

Comment

• Husss
                        • Jul 2003
                        • 220

Originally posted by Watt Xtra
                        en met welke set van hk wil je dit dan gaan invullen?
                        de nieuwe contour arrey gaat het misschien redden, elke andere serie absoluut niet.

een van de betere series van HK is de VT. deze waren redelijk betaalbaar voor een prima geluid. Echter wordt deze niet meer gemaakt en zul je er zeker veel van moeten neerzetten. te denken aan zeker 3 dubbel 12 tops per kant met meerdere laagkasten.

de "instap modellen" trekken het zeker niet, decaon, projector enz. Die hebben gewoon de ballen er niet voor.. ook niet bij 3 sets naast elkaar.

Betreft EAW kf750 doel ik idd op geaccepteerd en 2de hands goed te verkrijgen.
                        gewicht kan een nadeel zijn. Hoeft echter niet, ik neem aan dat dergelijke producties niet door een persoon worden gebouwd.

Over TW audio is in Nederland heel heel weinig bekend. Wel weer op te bouwen door 1 persoon, nt als Nexo PS echter is dit ook vrij prijzig.
                        Ik denk dat Nexo PS in dit rijtje niet helemaal thuis hoort qua performance. Je komt dan eerder uit bij nexo alpha e of alpha. de PS-en blijven toch tweeweg frontloaded topjes. Neemt niet weg dat het een goed kastje is!

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

de PS reeks van nexo kan zeker niet voor deze toepassing. Wil je bij nexo blijven moet je idd naar iets groters gaan zoals de alpha reeks of iets dergelijks. Maar die heb ik dan nog nooit goed horen klinken zowel voor disco als optreden

Verder is K750 zeker geschikt en al iets meer handelbaar als KF850. Beiden kasten kunnen de toepassing makkelijk aan en het is dan gewoon een kwestie van gebruiksgemak welke je keuze gaat bepalen.

Ik lijk nu wel een EAW fan, maar dat wil niet zeggen dat ik ook andere merken in men achterhoofd heb. De enigste reden waarom ik EAW in dit geval aanprijs is omdat het de toepassing meer dan goed kan voorzien van geluid en dat je die sets veel tweedehands tegenkomt, soms met versterking en al!

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Jasper Ravesteijn
                            • Aug 2004
                            • 39

welk merk en type mengtafel, randapp. en microfoons gebruik je ?
                            kun je vaak ldsprkrs vliegen of is het bijna altijd groundstacken wat er zal gebeuren.
                            hoeveel wil/kun je uitgeven ?

j

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

(Q)RX series van EV moeten dit ook wel trekken. Wordt hier namelijk veel in de buurt gebruikt.

2 118s of beter 218s subs per kant
                              en
                              2 212/75 toppen per kant.

Zijn er al versterkers aanwezig?

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

Working...