Iets wat altijd terug komt: compressie voor of na eq?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Iets wat altijd terug komt: compressie voor of na eq?

Het zal vast de zoveelste keer zijn dat dit topic de revue passeert. Ik heb wel even gezocht op dit forum, maar kon niet veel concreets vinden. Bij deze dus maar weer even het balletje opgegooid. Hoop dat we er een leerzame discussie van kunnen maken.

Nou, het subject spreekt al voor zichzelf. Je leest vaak dat de dynamics voor de EQ moeten zitten (omdat men dat zo heeft "bedacht"), maar er zijn genoeg argumenten die het tegendeel proberen te bewijzen.

Bijvoorbeeld: Midas tafels hebben hun insertiepunt NA de EQ zitten (en bieden dan eventueel een knop om die pre te schakelen). Veel andere tafels (zo niet alle) hebben het insertiepunt er juist voor zitten.

Het gedrag van je compressie zal eigenlijk het enige zijn wat je hier grotendeels mee beïnvloedt (side-chain mogelijkheden even buiten beschouwing gelaten). Eigenlijk is dit een beetje raar: met je EQ maak je een bepaald geluid (zij het corrigerend, zij het juist kleurend/creatief) en de compressie die voor de EQ zit, gaat zijn eigen gang. Is dat iets wat je wil?

Enkele weken terug deed ik een theatershow waarbij de hoofdrolspeler met Countryman E6 over de buhne wandelt. Tijdens het zingen van liedjes, pakt ze een Beta87. Nu komt het een paar keer voor dat ze midden in een zin opeens de 87 weg legt en doorbabbelt/zingt op de E6... Met behoorlijk EQ-en kreeg ik die E6 angstaanjagend in de buurt van een 87 en was het dus geen rare "aha erlebnis" als ze van microfoon wisselde.

Is het raar dat ik in zo'n situatie de compressie NA de EQ heb zitten? Dit lijkt mij typisch een geval van post EQ. Als je in de orde van 6, 7, misschien wel 8 dB aan het boosten en cutten bent, wil je graag dat je dynamics ook een beetje rekening daarmee houden...

Ik heb een vermoeden dat als je de dynamics standaard voor de EQ plaatst, dat je dan aan het lot wordt overgelaten wat betreft het gedrag van de compressie. Misschien wil je wel dat de compressie "eerder" reageert op pieken (die jij er daarna ook nog eens uit EQ't). Dit kan echter ook andersom werken... Misschien is dat juist wat je niet wil.

Het zal wellicht een smaakkwestie zijn. In dat geval ben ik benieuwd naar jullie smaken .

Groet,
    Gert
  • OotB
    • Oct 2006
    • 47

Originally posted by gertgeluid
    Het zal
    ...
    jullie smaken .

Groet,
    Gert
    WOW, wat een gedachtengang, maar ik snap je probleem, voor zover je kunt spreken van een probleem. Ik kan me dan ook weer volledig vinden in je uitleg, maar het geval wat je schetst lijkt me vrij uitzonderlijk . Er is geen mogelijkheid om in zo'n geval ervoor te kiezen dat ze spreekt en zingt over dezelfde mic?

Verder kies ik er meestal voor om de eq na de compressie toe te passen, omdat ik op mijn mackie 24.4.2 geen andere keus heb... Insert zit voor de eq Lijkt me ook de meest logische oplossing omdat je de uiteindelijke klankkleur bepaalt nadat je je bron, met de daarbijbehorende dynamics binnen hebt, dan is dat de meest logische weg in je signaalpad. (nu heb ik het over individuele dynamics, en de eq over je eindmix.) Maar zoals je al zegt, er zijn zo veel verschilende toepassingsmogelijkheden... Die vrijheid maakt iedere technicus weer uniek.

Gr. OotB

Comment

• rolanddeg
      • Nov 2004
      • 337

Voornamelijk bij intrumenten of microfoons met een vage dynamiek zal ik verzoeken om een compressie ná de eq:

'goedkopere' microfoons (Sennheiser E835 een goed voorbeeld van) maken zo'n mooie peak op een bepaalde frequentie, waar je compressor al snel op aanslaat... Die peak haal ik er bijna altijd uit met m'n eq, zodat de microfoon een stuk natuurlijker klinkt. Maar in zulke gevallen heb ik m'n compressie liever na de eq, zodat hij een redelijk 'plat' gebied, dus zonder die leuke peakjes, comprest. Echter multiband compressie zet ik juist wel weer voor de eq neer.

Maar inderdaad een vrij uitzonderlijke situatie waar TS last van heeft... 99% van de tijd denk ik daar nog geen eens over na

Comment

• Lennartsound
        • Dec 2006
        • 269

Voor een stem met veel laag of iemand die veel ploppende p's heeft is het handig om eerst laag af te filteren en dan pas te comprimeren. E.v. kan je er dan later weer wat laag bij draaien als je het mist. De compressor reageert nou eenmaal op laag frequent dus naarmate je minder laag hebt in je signaal zal de compressor een glooiendere curve vertonen. Dit is al een ouwe truuk om (b.v. bij mastering) een strak laag te krijgen op je stereo signaal of om gewoon een mooi gecompreste basgitaar sound te krijgen (eigenlijk meer limiting bij een bas)
        Dus E.q. laag af -> compressie/limiting -> E.q. laag bij. D'r zijn ook wel spullen op de markt die dit zelf al doen. Zoals de Waves L2.
        Last edited by Lennartsound; 15-12-06, 16:56.

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

Ik ben eigenlijk per toeval achter mijn voorkeur voor pre- of post EQ gekomen.

Simpel bandje, compressors gestoken op vocalen wat niet klonk (waren goedkope zender mic's waar ik in liep te hakken qua EQ). Bij gebrek aan compressor kantjes heb ik begeven moment alle vocalen over twee subgroepjes gestuurd en daar 2 kantjes compressie opgezet en dat klonk opeens een stuk natuurlijker.

Later kwam ik pas erachter dat dit door de EQ-ing kwam die opeens voor de compressor zat ipv erna. Sindsdiens... geen twijfel mogelijk...
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Even het onderwerp omhoog kicken. Heb weer een frisse benadering bekokstoofd... Bovendien wilde ik graag nog wat meer meningen hebben van de die-hards op het forum, want de reacties waren beperkt (dat wil niet zeggen dat de toenmalige reacties geen waarde hebben! Veel dank daarvoor!).

EQ'en van een vocaalmicrofoon doe ik met de dynamics op bypass. Twee of drie bandjes rommel weghalen, de dynamics er weer in schakelen en dan vind ik het geschoten. De eerste set begint, en ik merk dat ik de bandjes die ik had ge-EQ'd, nog verder weg trek dan bij de soundcheck. De dynamics doos wordt daar vervolgens minder gevoelig voor en bij de refreintjes vind ik de irritante bandjes er nog steeds te veel in zitten, maar bij de coupletjes is het weer te heftig ge-EQ'd...

Nu begin in bijna te denken: laat die dynamics maar lekker vóór de EQ zitten, dan erna. Liever te "kritisch" compressen (en dan de ratio iets terug schroeven) dan te "netjes". Dan kan ik het resultaat wat voorzichtiger EQ'en en blijft het geheel wat beter overeind. Ook in de voorzichtige coupletjes...

Gelukkig zit bij de meeste tafels (en bij m'n XL42) de insertie NA de highpass en VOOR de EQ, dus de laagfrequente rommel (waar je dynamics erg gevoelig voor is) haal je in ieder geval weg.

Wat denken jullie?

Nog een leuk dingetje voor XL42 bezitters: wist je dat je met jumper 5 (even openschroeven) de meter PRE EQ kunt zetten? Zo weet je altijd hoe heet je je pre-amp stookt in plaats van wat je over houdt na eventueel hardcore EQing. Vind ik wel handig.

(Jammer Mike, te laat )

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Tsja, om eerlijk te zijn komt me het probleem dat je schetst niet direct bekend voor, tenminste, niet in de benadering die je hierboven schetst. Misschien in de refreintjes net omdat de vocalen dan allemaal mee beginnen te pruttelen en al die irritante frequenties apart weer beginnen op te tellen? Misschien hoor je wel een deel van het monitorgeluid terugkomen (als je er op let, ga je pas merken hoe vaak je eigenlijk monitors hoort in je PA... er zijn genoeg mixers die bijv. de sound van de drumfill meenemen in de FOH mix ;-) )... vooral op van die festivals met onafgedekte rechte zeilen als podiumwanden/ dak klettert het vaak behoorlijk... snare hoor je 3x !!... gratis dub-delaytje ;-) !

Maar effe terug op jouw vraag: ik ben zowieso erg voor het post-EQ compressen en ook het gebruik van buscompressie ga ik zeker niet uit de weg, om daar maar even mee te beginnen. Je merkt dat post-EQ compressie in verreweg de meeste gevallen veel muzikaler is dan pre-EQ compressie, reden hiervoor heb je zelf al beschreven. Ik heb het hier even over compressie en niet over gates, dat is een andere discussie denk ik... hoewel dat wel wat minder nauw luistert en je op je gate ook je sidechain frequenties vaak kunt instellen. Sidechain EQ gebruik ik trouwens ook met regelmaat op vocalen; hoewel dynamic EQ uiteraard beter is (sidechain EQ maak je je 'full-band' compressie alleen maar gevoeliger voor bepaalde freq's), werkt dit in niet al te extreme situaties toch vaak ook goed (genoeg)... net dat ene randje dat ranzig wordt als de vocaal uithaalt kun je er wel een beetje mee weg poetsen.

In jouw geval, afgaande van de beschrijving, zou ik eerder denken aan een dynamic EQ als een 901 oid. Vooral bij vrouwelijke stemmen en raps en zo vind ik dat vaak erg bruikbaar en zeker toevoegen aan de natuurgetrouwheid! Misschien niet helemaal de insteek die je had met deze post, maar ik wilde het zeker even noemen. Een andere mogelijkheid kan zijn dat je je bandje er te breed uithaalt. Soms zijn het echt hele smalle gebiedjes die je eruit moet trekken om het lekker te maken, ook op vocalen... als je je Q dan te breed houdt kun je in verschillende delen van het liedje allicht problemen krijgen inderdaad... een luxe oplossing is gewoon een 31-bands op je vocalen groepje inserten... of misschien is het beter die frequenties toch nog wat meer uit je systeem te trekken ??

Puur compressie PRE versus POST... tsja... met niet alle tafels heb je de keuze wat je wilt he ;-)... hoewel ik bij veel vocalen (>3/4) vrijwel altijd een sub-groep gebruik met compressie (vaak ook met compressie op de kanalen zelf), dus dan zit je altijd POST - staat overigens niet allemaal extreem veel te doen hoor... op kanalen een dB-tje of 3/4 bij normale zang en op de groep een dB-tje of 2/ 3 bij normale koortjes, dus al zijn de kanalen inserts PRE, heb ik in veel gevallen toch altijd nog POST compressie op vocalen (soms laat ik de comp's op de losse kanalen gewoon weg, werkt vaak ook prima). De backing vocalen maak ik dan redelijk dun en de lead laat ik gewoon vet ... wisselt de lead, dan wisselt mijn EQ wat dit betreft mee.

Hopelijk heb je er wat aan ;-)
              Adios!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

hangt er denk ik van af, of je en "erbij" of een "eruit" draaier bent.

Aangezien ik de versterkers in de toonregeling ( bij eq denk meestal aan een 31bands) nogal s lekker wil gebruiken druk je daar soms pieken in, die een compressor eerder laten aanspreken.

Als je alleen maar "eruit" draait maakt het volgens mij niet zoveel uit...,

Comment

• serraris
                  • Feb 2008
                  • 1

Eerste post hier op het forum...

Puur theoretisch zou ik zeggen dynamics voor eq. Een compressor maakt "zachte geluiden harder en harde geluiden zachter". Als je met je eq frequenties naar beneden of omhoog haalt en je slingert de compressor erachter aan, dan zal je eq instelling weer gebalanceerd(er) worden (zacht wordt weer harder, hard wordt weer zachter).

Zelf luister ik gewoon simpelweg wat mooier klinkt. Als ik de keuze heb om de dynamics pre of post eq te zetten kun je vaak gemakkelijk met een druk op een knopje schakelen en het verschil horen en dus horen wat beter klinkt.

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

om eens iets omhoog te schoppen

nooit over na gedacht eigenlijk,
                    ik moet zeggen dat serraris wel een goed punt heeft met het feit dat je je eq weer afzwakt als je eerst je EQ en dan je dynamics hebt staan.

daarentegen kan dat ook wel makkelijk zijn ( maakt het eq effect wat softer)

Ik werk nu op een Allen & heath gl2400 op de EventTT Culinair in Assen( horeca beurs in de TT hal)
                    met op de 2 meest gebruikte mic's een Focusrite Vocal Platinum ; fijn apparaat btw.
                    Hier dus mn compressor voor mn eq.

ik zal eens switchen en kijken of het daarwerkelijk anders klink ( is niet al te veel aan ge-eq't. Mic = wireless sennheiser 865)

leks
                    Last edited by Leks; 18-02-08, 21:18.
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

hee Gert,
                      ik gebruik live bij voorkeur de compressor na de EQ. maar als je wat harder gaat compressen dan gaat ie soms teveel op de EQ werken, bijvoorbeeld de snare, die ik vaak hard aanpak (vooral op festivals). in dat geval kies ik voor comp voor de EQ.
                      het fijnste is dus een mengtafel waar je het op kan kiezen..

Comment

• Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

Originally posted by serraris
                        Puur theoretisch zou ik zeggen dynamics voor eq. Een compressor maakt "zachte geluiden harder en harde geluiden zachter". Als je met je eq frequenties naar beneden of omhoog haalt en je slingert de compressor erachter aan, dan zal je eq instelling weer gebalanceerd(er) worden (zacht wordt weer harder, hard wordt weer zachter).
                        Denk nog even goed na want je gedachte gaat mank.
                        Als je met een eq een bepaalde frequentieband weghaalt/versterkt. Dan gaat de compressoor natuurlijk niet alleen diezelfde frequentieband versterken of verzwakken. Die doet het HELE spectrum (tenzij het een multiband is natuurlijk) en misschien is dat nu juist de bedoeling

Simpelweg het verschil horen door de pre post schakelaar in te drukken werkt ook niet. Een EQ en compressor hebben altijd invloed op elkaar. Een eq voor de compressor behoeft andere instellingen dan andersom (zie mijn vorige post) dus als jij 1 instelling gemaakt hebt en je gaat de schakelaar flippen dan krijg je dus een valse vergelijking omdat die instellingen dan niet kloppen.
                        Last edited by Lennartsound; 25-02-08, 17:13.

Comment

Working...