backup powersupply mixers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • robski
    • Jul 2005
    • 98

Voedingen zijn een lastig en kwetsbaar punt van , met name analoge, tafels. Als een kanaal uitvalt, pak je een ander kanaal; als het masterbroodje uitvalt , mix je via de groepen. Als de voeding uitvalt: einde feest.

Bovendien is het construeren van een degelijke, betrouwbare voeding een lastige opdracht, waar met name in de jaren 80/90 een aantal fabrikanten zich flink mee in de vingers hebben gesneden.
    De series 5 van soundcraft heeft dit probleem letterlijk de kop gekost, op zich een prima tafel maar zoveel uitvallende voedingen dat ie als onbetrouwbaar te boek is komen te staan......

Overigens zijn er ook conventionele voeding die ik nog nooit heb zien hikken of zeuren zoals die van de crest century series.

Een heritage kan draaien op 1 voeding, maar ze hebben een geschakelde voeding...... Geschakelde voedingen hebben als voordeel dat ze zich niet zoveel aantrekken van de aangeleverde spanning (alles tussen 100 en 240 will do) Echter is dit een vrij 'jonge techniek' waardoor regelmatig uitval optreed zonder directe verklaring> dus meerder voedingen mee.
    Natuurlijk zit er ook zoiets in als een sporter op halve kracht heeft minder kans op blessures.

robski
    Robski

my password keeps me newbie forever

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

Een H3000 zou ik toch niet mee de baan opnemen met maar 1 PSU in mijn rack. Dit kan wel eens goed gaan, maar ik vrees er toch voor. En idd, je kan de voedingen gewoon daisy-chainen. Indien de kabel voeding-mengtafel kapot is, heb je dus pech, net zoals wanneer je flatcable naar de masters, je multi of je snake stuk zijn. Ik ken weinig firma's die 2 multi's meenemen, weet je.
      Voor digitale tafels bestaat idd de psu zoals deze gevonden wordt in computerwinkels. Deze heeft als nut dat je je computer toch nog normaal kan afsluiten, en dat je toch nog "save-session" kan induwen alvorens je er helemaal uitgaat. Als je maar een 200 volt op FOH aankrijgt heb je daar nog steeds zeer weinig aan.
      "En Go"

Comment

• CoenCo
        • Feb 2005
        • 230

Misschien eerst maar even 2 termen duidelijk maken, voordat er verwarring optreedt:
        PSU => Power Supply Unit => de Voeding die zwakstroom maakt voor je tafel
        UPS => Uninterruptable Power Supply ==> Een Apparaat wat zorgt dat je spanning (230V) houdt als de Stroom uitvalt. Dit gebeurd d.m.v. oplaadbare accu's

Ik heb persoonlijk wel eens last gehad van uitvallende PSU's of eerder PSU's die storing/brom gaven i.v.m. rotte elco's. Andere voeding aansluiten verhelpt zo'n probleem.

Voor analoge audio-tafels vind ik het gebruik van een UPS bijna onzin:
        1* het is een EXTRA point of failure. Zeker de goedkope UPS-en geven vaker storing dan dat ze het oplossen.
        2* Sommige UPS-en doen rare dingen met je 0 en aarde, analoog vind dat niet leuk
        3* Als de stroom uitvalt zal je ook een UPS voor FX rack moeten hebben. Alles bij elkaar is dat best een vermogen, dus zal een UPS je hooguit 5 minuten redden.

Voor digitale tafels (licht en geluid) is het WEL een uitkomst. Het geeft je namelijk de kans om je settings te saven en de tafel netjes af te sluiten. Omdat die tafels toch al een computervoeding hebben, maakt de kwaliteit van de aangeleverde spanning veel minder uit.

Comment

• Jeroen
          • Aug 2000
          • 1021

Wij hebben altijd een spare bij ons,... maar kan me niet herrinneren dat we een kapotte voeding hadden, wel dat we de kist niet bij ons hadden, maar ja, daar kan een spare ook weinig aan doen
          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• Halo
            • Nov 2005
            • 178

wij werken standaard met een A&H ML4000 48ch (grote zaal F.O.H) en een GL 4800 (grote zaal monitors) en een ML4000 40ch (kleine zaal F.O.H / monitors) die hebben allemaal 2 voedingen in 1 rack, deze staan allebij aan en doorgeschakeld>als er 1 uitvalt vangt de ander op.
            verder werk ik nog freelance voor een bepaald bedrijf (ik ga de naam niet noemen) die gebruiken A&H ML3000 40 of 48ch? met een enkele voeding omdat ze een dubbele te duur vinden, ook op zomerfestivals in 35 graden de hele dag lang.
            ik noem het meer geluk als wijsheid maar dat is tot nu toe nog nooit fout gegaan. dus het kan wel maar t lijkt mij een grote gok
            steel verstandig...........................jat een appel!
            fietsen is gezond.....................eet meer fietsen!

MARkeTINg light.............nee dank u liever ROBE!

Comment

• Kilian
              • Dec 2005
              • 179

Originally posted by SPS
              Kost wel iets van 1100 euro...?!
              Bijna de helft van een complete GL2200-24.

Belachelijk toch.. als je ziet wat laptopvoedinkjes kunnen leveren en niet meer dan 60 tientjes kosten....

Paul.
              Dat is dan ook precies hetzelfde.

Edit: 60 tientjes?

Comment

• peternotermans
                • Oct 2003
                • 156

Originally posted by CoenCo
                Voor digitale tafels (licht en geluid) is het WEL een uitkomst. Het geeft je namelijk de kans om je settings te saven en de tafel netjes af te sluiten. Omdat die tafels toch al een computervoeding hebben, maakt de kwaliteit van de aangeleverde spanning veel minder uit.
                UPS voor digitale tafels is volgens mij nergens voor nodig..

De 01V96(V2) komt na een power failure (of uit-en-aanzetten) gewoon weer terug met exact dezelfde settings als op het moment van de storing (vorig weekend nog meegemaakt toen de zekering het begaf in een kroegje). Dit apparaat bewaart alle "huidige" tafelinstellingen namelijk in een zogenaamd non-volatile "edit-geheugen". Dus komt de spanning weer terug, ff wachten totdat-ie geboot is (halve minuut of zo), amps aanzetten en doorblazen ..

Ik mag aannemen dat de (veel) duurdere DM1000 / DM2000 / Digico's / etc. hier ook over beschikken..?
                --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

Originally posted by peternotermans

De 01V96(V2) komt na een power failure (of uit-en-aanzetten) gewoon weer terug met exact dezelfde settings als op het moment van de storing (vorig weekend nog meegemaakt toen de zekering het begaf in een kroegje). Dit apparaat bewaart alle "huidige" tafelinstellingen namelijk in een zogenaamd non-volatile "edit-geheugen". Dus komt de spanning weer terug, ff wachten totdat-ie geboot is (halve minuut of zo), amps aanzetten en doorblazen ..

Ik mag aannemen dat de (veel) duurdere DM1000 / DM2000 / Digico's / etc. hier ook over beschikken..?
                  beschikken hier wel over maar een halve minuut is erg lang als je daar op moet wachten
                  daarom is het wel fijn als je tafel doot een ups niet opnieuw hoeft op te starten
                  en als je een imbiciel hebt die er een hobby van gemaakt heeft je stekker er in en uit te trekken (omdat ie dat wel geinig vond) kan het zomaar ineens gebeuren dat je tafel echt leeg is
                  of je bent aan het programmeren tijdens de bouw en de spanning valt er af kan het bv bij digico zo maar zijn dat het tijdens het schrijven gebeurt en je file daardoor corrupt is
                  daarom is een ups soms best wel handig

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by Kilian
                    Dat is dan ook precies hetzelfde.

Edit: 60 tientjes?
                    Nu ja, een laptopvoeding kan toch ook gemakkelijk een 22V bij 4 ampere leveren. Doe daar nog eens min 22 volt bij en 48 v phantom (0,5 A?)
                    En dan heb je de voedingsbehoefte van een GL2200/24 wel gehad.

Of is er nog meer te beleven aan een tafelvoeding dan + en - 22V en 48V Phantom??

Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1086

Originally posted by peternotermans

Zie ook Martijn Verkerk hierboven:

DM 1000 doet er ongeveer een seconde of vijftig over voor hij weer helemaal klaar staat. Voorstellingen die ik doe gaan techniek en spel zodanig samen dat het wegvallen van een van beide ECHT GEEN OPTIE is. Vijftig seconden wachten na een korte spanningsdip is dus geen optie.

@lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Heren ... een PSU van een degelijke FOH tafel in vergelijk trekken met een laptopvoeding ... vrijwilligers gezocht die een dubbele-aan-elkaar-geknutselde-laptopvoeding aan bijvoorbeeld een Midas H2K of Digico hangt ? ... wel even serieus houden he ...
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

Neeii, ik had het over de AH GL2200 tafel van 2000 euro's waarvoor een externe voeding al bijna 1000 euro's kost!
                          Dat was mijn vergelijking. Ik heb het niet over een FOH tafel van een ton!

Paul.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Los daarvan blijf ik van mening dat in het algemeen de externe voedingen onevenredig duur zijn tov algemene voedingsapparaten.

Zelfs laboratorium voedingen kosten stukken minder!!!

Paul.

Comment

• Koen van der K
                              • Aug 2005
                              • 1146

Ha SPS, ah ... OK, had even te snel gelezen, scusi !

De reden voor deze relatief hoge prijzen zijn volgens mij het "exclusieve" ontwerp van de voedingsunits; geen standaard gevalletje maar elke fabrikant eigen ontwerp. Daarbij geen "goedkoop" SMPS ontwerp (voor zover ik weet passen alle tafelfabrikanten lineaire PSU toe) en het gegeven dat er een beperkte oplage is.

Los van de prijs ben ik toch van mening dat een spare-PSU niet mag ontbreken, zoals Alex reeds aangaf is een minuut "downtime" in sommige gevallen niet acceptabel.
                              Overigens is het aan te raden om bij technisch onderhoud van je tafel de PSU's even onafhakelijk van elkaar te testen; heb helaas eerder gehoord dat tijdens een show de tweede PSU eruitging. De voedingen hangen meestal via 'n paar diodes gewoon parallel en kan 't soms lastig te beoordelen zijn welke PSU het meest voor z'n rekening neemt.

Groeten en succes !
                              Meer is minder, minder is meer

Comment

• GoTMoRe
                                • Aug 2005
                                • 350

Originally posted by martijn verkerk
                                en als je een imbiciel hebt die er een hobby van gemaakt heeft je stekker er in en uit te trekken (omdat ie dat wel geinig vond) kan het zomaar ineens gebeuren dat je tafel echt leeg is
                                Die tik je dus ongeloofelijk hard op de vingers!
                                lala..

Comment

Working...