Yamaha M7CL!!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

    Yamaha M7CL!!!

    Beste Collega's,

    ik tour nu reeds een maand met de 48 kanaals Yamaha M7CL tafel. Ik ben hier zeer blij mee. Dit is de eerste keer dat ik een digitale tafel onder de handen heb die goed klinkt, goed en snel te bedienen is, overzichtelijk is en helemaal voor live gemaakt is!!! Beter dan alles waar ik op digitaal gebied mee gewerkt heb (en ja, ik heb ook veel op Digico's gemixt)... Zelfs de galmpjes zijn verbeterd ten opzichte van de DM2000's en PM1D, en de nieuwe Dynamics klinken ook zeer goed.

    ik ben echter benieuwd naar meningen van collega's en of mensen met deze tafel ook negatieve ervaringen hebben?

    groet
    Mike Manders
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    helaas heb ik nog niet het genoegen gehad om met de m7cl te mogen werken, maar toen ik de tafel zag bij de theater techniek vak beurs afgelopen keer was ik verkocht.

    Er was eindelijk een digitale tafel op de markt gekomen waar je als tech die alleen maar analoog gewend is nu op een eenvoudige manier kennis kan maken met digitaal mixen.

    Ik heb ook even met de tafel gespeeld daar en was vrij eenvoudig te bedienen, geen lastige menu's enzo en bijna alles onder handbereik net als je van analoog gewend bent.....


    het is voor mij de eerste digitale tafel waar ik enthousiast over ben
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • martijn verkerk
      • Nov 2005
      • 300

      #3
      ben er erg over te spreken
      maar ben toch van mening dat de digico overzichtelijker is en beter klinkt(maak uit je post op dat jij niet die mening deelt mike)

      preamps zijn stukkern beter als de dm2000 fx en graphics ook
      m7cl is snel maar blijven toch wat "yamaha" onhandigheidjes in zitten)
      eerste software versie zaten nog veel bugs in
      "tikken" in de gains is ook verbetert maar hoort hem af en toe nog wel
      voor z'n geld een erg fijne tafel!!

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        Die M7CL is zeker een fijne tafel. Maar gaan beweren dat ze beter klinkt en handiger werkt dan een D1/D5 vind ik toch wat overdreven.

        Voor het prijsverschil is het maar normaal ook dat de digico's beter zijn...

        Comment

        • sompi
          • Mar 2003
          • 200

          #5
          er is nu ook een beperktere versie van de M7CL . de Ls9 dacht ik .
          iemand hiermee al ervaring ?

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Originally posted by sompi
            er is nu ook een beperktere versie van de M7CL . de Ls9 dacht ik .
            iemand hiermee al ervaring ?
            Klopt, maar wordt die inmiddels al geleverd?

            Die M7CL is idd te gek, echt stevig aan de tand voelen heb ik nog niet gedaan (enkel een simpel congresje met wat revers en een vleugel). Ik zou heb wel eens naast de Digico en wat andere digitale tafels willen horen.

            Beetje jammer trouwens dat ze nu pas met deze opzet komen. Bij Inovason's digitale tafels gebruiken ze de opzet van de M7CL (Groot duidelijkbeeldscherm en een channelstrip) al minstens 5 jaar en daar fiets je ook zo op weg.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • DiGiCowboy
              • Jul 2006
              • 60

              #7
              Hey Mike,

              Zoals je weet hebben 'wij' allebei de tafels hier in de schuur en ik werk dan ook zeer actief met beide tafels...
              Ik vind de M7 ook een geweldige mixer; overzichtelijk en klinkt echt goed.
              wat ik echter mis aan de M7 zijn extra schermpjes, betere (lees grotere met meer kleine ledjes) meters op in en outputs, meer VCA's, normale groepen, snellere patching.......

              Wat krijg je als je dat op een M7CL zet? juist... en tafel die qua opzet hetzelfde is als een D5

              Daarnaast vind ik de EQ van de D5 sneller en duidelijker en mischien een dom punt, maar de ergonomie WAANZINNIG goed van een DiGiCo (voor degene die me voor gek verklaren, ga eerst maar eens 7 uur achter een yamaha mixer zitten en daarna achter een D5)

              Oja... en de hard en software update naar V4 wordt ook een bijzondere ervaring !!

              Comment

              • Mike Manders
                • Aug 2006
                • 341

                #8
                ik zal hier ook niet gaan zeggen dat ik Digico niks vind, maar het is wel zo dat ik met zo'n ding nog nooit echt goed geluid heb kunnen maken. Bediening van de M7CL is naar mijn mening sneller, en natuurlijk is het ding goedkoper. Maar ik kan er alles mee doen wat ik wil, en met mijn externe preamps en D/A converter klinkt het zeer goed. Ik kom geen VCA's te kort, ik gebruik er toch altijd maar 2 of 3.

                Deze tafel had Yamaha van mij al veel langer geleden mogen maken. En inderdaad Innovason deed het al jaren zo. Jammer dat dat merk niet zo is doorgedrongen en dat iedereen digidozen is gaan kopen...

                De LS9 van Yamaha is een ander onderwerp.

                Comment

                • sompi
                  • Mar 2003
                  • 200

                  #9
                  ben inderdaad ook een ander topic opgestart over de LS 9 maar heb tot nu toe nog geen reacties gekregen .
                  Die LS9 lijkt mij een heel intressante tafel

                  Comment

                  • soep
                    • Jul 2005
                    • 37

                    #10
                    Ik heb juist weer wel erg leuke dingen gedaan met een D5/D1, maar over de M7CL.... Goede tafel, ik heb hem nog niet uitgebreid als FOH-tafel gebruikt maar toch. Wanneer je hem echter in een theatertoepassing wilt gebruiken vindt ik hem toch wat beperkt... óf je moet er soundweb (oid) langs leggen, óf een FX-rack en extra i-o-cards monteren. Er zijn namelijk max 4 FX beschikbaar, en...wanneer je bv meer dan 4 graphics wilt gebruiken moet je óf enkele van je 4 effecten opofferen óf je 31-bands tot "flex-15" maken (= 31-bands met max 15 vd 31 banden te bedienen), wat ik ook weer lastig vindt, vandaar dus. Verder zijn er -als ik het me goed herinner- geen delays op de inputchannels beschikbaar. Wel goede pre-amps maar volgens mij niet zo'n goede ADDA als een D1/D5. Heb echter nog geen AB-vergelijk gehoord.
                    (misschien 's een workshoppie opzetten Martijn???, wannneer we 's "niets te doen hebben", -yeah, right...- )
                    Wel een paar rare zaken in de M7CL-software cq Studio manager.
                    Die kwam ik echter ook al bij de DM2000 tegen.
                    Kortom... voor m'n aankomende theatertour twijfel ik nog tussen de M7CL of de PM5D (die wel voldoende FX, EQ's, Delays e.d. heeft), maar waarvan de pre-amps -als ik me niet vergis- van de DM2000 kwaliteit zijn...

                    groetjes,
                    Joep
                    Tja...

                    Comment

                    • martijn verkerk
                      • Nov 2005
                      • 300

                      #11
                      @soep
                      m7cl heeft idd geen input delays
                      je kan wel je poorten apart delayen (dwz stuur 1 aoutput naar 2 uitgangen en je kan ze los van elkaar delayen)

                      d/a converters van digico klinken echt wel wat beter dan de m7cl (voornamelijk meer headroom en rustiger)


                      @mike
                      elke tafel waar je een tijdje mee werkt ga je sneller mee werken.
                      ik heb zowel met de digico als m7cl veel gewerkt, m7cl heeft veel ideeen van de digico gejat uiteindelijk ben je met de digico sneller als met de m7cl
                      simpelweg omdat je meer schermen hebt en je dedicated in en output secties hebt

                      je geeft al aan externe a/d d/a converters te gebruiken denk dat je die bij de digico niet meer gaat gebruiken (ask syd)

                      nadeel/voordeel van inovason is dat je de tafel helemaal naar je eigen hand kan zetten en dus voor losse rental niet practisch is (voor een tour weer helemaal te gek)

                      Comment

                      • soep
                        • Jul 2005
                        • 37

                        #12
                        @soep
                        m7cl heeft idd geen input delays
                        je kan wel je poorten apart delayen (dwz stuur 1 aoutput naar 2 uitgangen en je kan ze los van elkaar delayen)
                        Da's mooi, maar het ene heeft niks met het andere te maken imho.
                        Ik gebruik input delays nog al eens om 2 kanalen in tijd te zetten wanneer je bv dubbel miced (Kick in en out, Bass DI en mic enz....)

                        d/a converters van digico klinken echt wel wat beter dan de m7cl (voornamelijk meer headroom en rustiger)
                        Ja klopt, ondanks nooit AB-vergelijk te hebben gedaan vindt ik dat ook al.
                        Gewoon een mooie kist met gereedschap zo'n DiGiCo....

                        groetjes,
                        soepie
                        Tja...

                        Comment

                        • Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

                          #13

                          je geeft al aan externe a/d d/a converters te gebruiken denk dat je die bij de digico niet meer gaat gebruiken (ask syd)



                          ja, maar bij een digico gebruik ik die ook, want ik heb het wel over een echte converter.

                          Comment

                          • martijn verkerk
                            • Nov 2005
                            • 300

                            #14
                            Originally posted by Mike Manders
                            je geeft al aan externe a/d d/a converters te gebruiken denk dat je die bij de digico niet meer gaat gebruiken (ask syd)



                            ja, maar bij een digico gebruik ik die ook, want ik heb het wel over een echte converter.
                            heb je ze wel eens ge A/B aangezien de d/a's van de digico ook "echte" converters zijn

                            Comment

                            • Mike Manders
                              • Aug 2006
                              • 341

                              #15
                              ja, maar ik vind de benchmark toch beter klinken.
                              En ja, ik heb AB gedaan. Is ook kwestie van smaak.
                              ik ben gewoon niet zo'n digico man, al kan ik er wel op mixen, maar natuurlijk is het allemaal niet slecht. Qua converters: er is zoveel op de markt, en ik ben gevallen voor de benchmarks, ook voor in de studio. Hele aparte ervaring. Dan begint muziek echt als muziek te klinken.

                              @ Martijn: heb je die al eens beluisterd?

                              Comment

                              Working...