Yamaha M7CL!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Originally posted by gertgeluid
    In het geval van mij onbekende digitale mixers heb ik altijd voorbereidingstijd gevraagd bij de leverancier. Dat betekent dat je een middagje op visite gaat om met een kopje koffie de tafel even te besnuffelen (met een mannetje van de zaak in de buurt als je er niet uit komt). Vervolgens ga je met een priklijstje alvast de naamgeving en de routing doen en de standaard settings per kanaal voorbereiden, dus de laagaf filters op een beginstandje, de faseflip op de snare bottom, en de gates en compressors op de tommetjes en de vocaaltjes. Met een SM58 of een iPod kun je dan alvast een indruk krijgen van het gevoel van deze functionaliteit, dus vraag even of ze een luidsprekertje kunnen neerzetten, of neem je koptelefoon mee.

Denk ook aan het inserten van graphics op je monitorlijnen en je L/R, het voorbereiden van je interne galmpjes (plus de sends en returns) en dingen die je soms vergeet: alle monitor send auxjes PRE zetten...

Maak ook vocal splits aan zodat je je vocalen in de zaalmix vrij hebt van je monitor sends. Liefst analoog (zodat de gain ook los is).

En neem een USB stick mee. Echt. Ze gaan op hun bek.

In the end: analoog werkt in veel gevallen sneller en vertrouwder voor iemand die niet echt gewend is met digitaal. Echter, als jij een digitale mixer tot in de puntjes kunt voorbereiden, dan kan dat in je voordeel werken qua mogelijkheden en functionaliteit... Als je geen uitgebreide soundcheck hebt, is analoog misschien wel gewoon de beste oplossing. Voor een theatershow met 40 cues is digitaal beter, maar als het een rock 'n roll mentaliteit betreft, zou ik doorgaans voor analoog kiezen.

De vraag is ook: sta je in je eentje achter de mixer, of is er een ervaren systeemtech bij die de mixer goed kent? Dat kan bepalend zijn in je beslissing...
    Een digitale mixer direct voor de eerste maal op een live set gebruiken
    Niet het beste idee dacht ik.
    Hoewel de M7CL een eenvoudige mengtafel is, is het toch aan te raden een dergelijke mengtafel eens te huren op een repetitie om te experimenteren met een band. OoK al kost het een euro of 200, maar dat is dan 200€ leergeld. En als je die huurt voor het weekend, kun je die ophalen vrijdag en maandag terug brengen. Kun je rustig op het gemak met een band de tafel onder de knie hebben.

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Originally posted by frederic
      Een digitale mixer direct voor de eerste maal op een live set gebruiken
      Niet het beste idee dacht ik.
      Hoewel de M7CL een eenvoudige mengtafel is, is het toch aan te raden een dergelijke mengtafel eens te huren op een repetitie om te experimenteren met een band. OoK al kost het een euro of 200, maar dat is dan 200€ leergeld. En als je die huurt voor het weekend, kun je die ophalen vrijdag en maandag terug brengen. Kun je rustig op het gemak met een band de tafel onder de knie hebben.
      Eens moet de eerste keer zijn, toch?

Een middagje voorbereiden/prutsen en je kent die tafel voor het belangrijkste deel. Zowiezo scheelt het in bouwtijd, die tijd kan je besteden aan het goed testen van je systeem/mic uitfluiten/eq-en en dergelijken.

wat je ook nog kan doe is een multitrack op de tafel aansluiten en daar eens mee aan de slag. Weet je iig hoe de eq's en compressors reageren.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by cobi
        Eens moet de eerste keer zijn, toch?

Een middagje voorbereiden/prutsen en je kent die tafel voor het belangrijkste deel. Zowiezo scheelt het in bouwtijd, die tijd kan je besteden aan het goed testen van je systeem/mic uitfluiten/eq-en en dergelijken.

wat je ook nog kan doe is een multitrack op de tafel aansluiten en daar eens mee aan de slag. Weet je iig hoe de eq's en compressors reageren.
        Voor iemand die nog nooit met een digitale mengtafel heeft gewerkt, op de dag van de uitvoering de tafel leren kennen? Ik vind dat toch een groot risico nemen.
        Last edited by frederic; 19-03-10, 13:54.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ik vind het ook nogal gewaagd, zelf ben ik echt wel ff bezig geweest met mijn M400 voor ik er mee op pad ging.
          Er zitten net zoveel mogelijkheden op een digitale tafel om er geen geluid uit te krijgen als dat erop zitten om er wel geluid uit te krijgen.
          Heb zelf een keer meegemaakt dat ik per ongeluk de gain van de master terug draaide op het moment dat het optreden begon, kreeg alleen maar sub.
          Dat kwam doordat de faders aanraakgevoelig zijn en ik tijdens het gainen van een kanaal per ongeluk ff de master aantikte.
          Dat zijn dingen die je kunnen overkomen en, wanneer je de tafel niet kent, zoek je je een bult om te vinden wat er nu loos is.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Originally posted by frederic
            Voor iemand die nog nooit met een digitale mengtafel heeft gewerkt, op de dag van de uitvoering de tafel leren kennen? Ik vind dat toch een groot risico nemen.
            Daarom zeg ik, wel een middagje voorbereiden/prutsen. Dan begin je op de dag van de klus iig niet met een lege tafel.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• knoppenbert
              • May 2009
              • 26

Beste mensen,

Bedankt voor alle tips.
              Coclusie: als ik van te voren kan spelen met die tafel, en er dan alvast mijn presets enz in maak dan moet het wel lukken. Kan dat niet dan lekker ouderwets analoog.

Ik denk nog even, jullie horen wel wat ik doe

Groet

Bert
              Ik rij de tourbus wel

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Hoeveel kanalen heb je eigenlijk nodig voor die klus?
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Originally posted by cobi
                  Daarom zeg ik, wel een middagje voorbereiden...
                  Ik bereid altijd mijn werk voor. Niet omdat ik onbekend ben met (digitale)tafels maar gewoon omdat het zo hoort/moet. Het is ook eigen gemak om op een klus aan te komen met een tafel die al gestoken/gepatcht is. Ook naar de opdrachtgever staat het gewoon goed als je je huiswerk hebt gedaan.

Comment

• djberjo
                    • Aug 2008
                    • 130

Ik heb nu enkele malen op een M7cl mogen draaien, maar ik vroeg me toch af hoe je een stereo aux kan maken voor bijvoorbeeld galm of in-ear monitors?

Comment

• FiëstaLj
                      • Oct 2000
                      • 2068

Kan vrij eenvouding in je bussetup..
                      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Lynx
                        • Nov 2010
                        • 94

In de bussetup kan je bij signal type kiezen voor MONOx2 of STEREO. Verder kan je dan nog kiezen voor Pre Fader, Pre EQ en Fixed.

In jouw geval moet je dus voor STEREO kiezen. MX1 en MX2 zijn nu bij je Sends on Fader gekoppeld en zijn dus stereo.

Misschien was het handiger geweest om voor je vraag een nieuw topic te stellen ipv een oud topic te kapen en een kick te geven.
                        Last edited by Lynx; 22-06-11, 20:16.

Comment

• BJD
                          • Oct 2007
                          • 771

Of nog beter: RTFM
                          In de handleiding van de M7 staat heel duidelijk met afbeeldingen hoe je dit doet.

Comment

• djberjo
                            • Aug 2008
                            • 130

Nounet even gekeken in de offline editor, inderdaad erg eenvoudig om te doen bedankt voor de tip!

De user define keys kan je niet vooraf instellen toch? omdat dit echt bij de tafel(user) hoort toch?

Comment

• Lynx
                              • Nov 2010
                              • 94

Ook dat kan je in de offline editor instellen

Comment

• vasco
                                • Oct 2003
                                • 2567

djberjo, ga nu eerst even de handleiding doornemen op meer mogelijke antwoorden bij vragen voordat je ze hier stelt. Allebei de vragen had je simpel zelf kunnen vinden waardoor je niet één tot meer uur op het antwoord hier had hoeven wachten.

(zie ook het antwoord van BJD)

Comment

Working...