Monitors en podiumgeluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

Zoals al in diverse posts hierboven ligt het eindresultaat voor 90 % aan de geluidsman.
    Ik heb bandjes goed horen klinken uit een behringer set, en dingen vreselijk horen klinken door een EAW/Meyer set.
    Zelf heb ik peavey hisys topjes, staan op de nominatie om vervangen te worden, maar ze werken wel goed waar ik ze voor gebruik. Tuurlijk, het kan beter.

Als er een andere set staat, is de uitdaging alleen maar groter om het goed te krijgen. Vaak staat de eigenaar/technicus van de set ook met de oren te klapperen als hij het resultaat goed is. En dat maakt die persoon alleen maar meer gedrevener om het de volgende ook zo te laten klinken.

Ook is het voor een gedeelte te wijten aan de bron: met een slecht spelende band, die zichzelf niet goed kan horen over de monitor, ben je heel druk mee om het in balans te krijgen.
    Over de muzikale invloeden maar te zwijgen.

(Ik zal niet zeggen dat ik top geluidsman ben, maar ik kan me zelf aardig redden....)

Comment

• MusiQmaN
      • Sep 2006
      • 328

Even als ''bron'' reageerende (ben zelf drummer), als de monitor mix kut is (of soms helemaal niet hoorbaar is) speelt de band slecht dat is idd zo.
      Drummer en techniek freak.

Comment

• Berend
        • Feb 2006
        • 85

Even als ''bron'' reageerende (ben zelf drummer), als de monitor mix kut is (of soms helemaal niet hoorbaar is) speelt de band slecht dat is idd zo.
        Een goede monitormix scheelt idd een slok op een borrel, maar ik wil er toch op wijzen dat een muzikant ook goed zou moeten kunnen spelen met alleen het geluid van de backline. Zo repeteer je ook, dus het kan zonder.
        Vooral in het geval van FOH en monitoring op 1 tafel, is het voor de technicus lastig een goede monitormix te maken omdat ie niet op het podium staat. Als muzikant moet je zelf aangeven wat je mist of wat er te hard/zacht staat. Achteraf de technicus de schuld geven is altijd zo makkelijk..
        dusssss.........

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

ik zelf sta onderaan de ladder als het gaat om het mixen van bandjes maar afijn:

een apparte monitor mix id idd een stuk makklijker, maar aangezien ik het zelf op 1 tafel moet doen vind ik het af en toe wel eens lastig om goed contact te krijgen over de monitors met artiesten...

staan wel eens een hoop mensen in de zaal, je kan het niet zien en mist soms het seintje van harder of iets dergelijks

ik besteed daarom vaak wel even aandacht aan de monitors met de bands samen ....dan wacht het publiek maar iets langer...meest is dat niet een heel groot probleem als je in een kroege speeld of iets dergelijks en de tijdsdruk niet zo groot is....

met veel bands en het snel wisselen regel ik het er wel een monitor mix bij bij ...daar ontkom je gewoon niet aan

Comment

• mac tecson
            • Feb 2006
            • 348

Originally posted by Berend
            Een goede monitormix scheelt idd een slok op een borrel, maar ik wil er toch op wijzen dat een muzikant ook goed zou moeten kunnen spelen met alleen het geluid van de backline. Zo repeteer je ook, dus het kan zonder.
            Er is wel een wezelijk verschil tussen optreden en repeteren.
            Tijdens repetities sta je toch meer naar elkaar toe en staat bijv de zanger ander tov de backline. En bovendien is er tijdens de repeties geen lawaai uit het publiek; vooral voor beginnende bandje kan die andere situatie erg lastig zijn

Comment

• Berend
              • Feb 2006
              • 85

Er is wel een wezelijk verschil tussen optreden en repeteren.
              Tijdens repetities sta je toch meer naar elkaar toe en staat bijv de zanger ander tov de backline. En bovendien is er tijdens de repeties geen lawaai uit het publiek; vooral voor beginnende bandje kan die andere situatie erg lastig zijn
              Ik zeg ook niet dat er geen verschil is, en zeker niet dat het makkelijk is...
              dusssss.........

Comment

• MusiQmaN
                • Sep 2006
                • 328

Originally posted by Berend
                Vooral in het geval van FOH en monitoring op 1 tafel, is het voor de technicus lastig een goede monitormix te maken omdat ie niet op het podium staat. Als muzikant moet je zelf aangeven wat je mist of wat er te hard/zacht staat. Achteraf de technicus de schuld geven is altijd zo makkelijk..
                Nou dat is idd heel wat anders, in de oefenruimte ruimte repeteren is echt totaal iets anders dan onstage. de afstand is groter, het geluid vervormd in de lucht dus alleen de foh mix gaat niet werken (dat weet ik nou wel uit ervaring (en zowiezo kost t al heel veel moeite om via een floorwedge mee te kunnen spelen, dus je bent al in diepe concentratie de eerste paar minuten, als dan ook nog s je monitor niet werkt..)...en hoevaak heb ik niet meegemaakt, dat je om t een vraagt (van te voren) en je t andere krijgt. Ik heb t gelukkig ook vaak goed meegemaakt, maar ik wou er wel even op wijzen dat voor muziekanten en voor zangeressen en drummers zeker een monitor mix van esentieel belang is. En je bent daar om te spelen, niet om 10 minuten van de weinige tijd die je al hebt, instructies te moeten geven aan geluidstechnici of in discussie te gaan met deze.
                Last edited by MusiQmaN; 02-10-06, 09:59.
                Drummer en techniek freak.

Comment

• Berend
                  • Feb 2006
                  • 85

Nou dat is idd heel wat anders, in de oefenruimte ruimte repeteren is echt totaal iets anders dan onstage.
                  Herhaling:
                  Ik zeg ook niet dat er geen verschil is, en zeker niet dat het makkelijk is...

En je bent daar om te spelen, niet om 10 minuten van de weinige tijd die je al hebt, instructies te moeten geven aan geluidstechnici of in discussie te gaan met deze.
                  Ik vind dat je beter 10 minuten kunt gebruiken om in samenwerking met de geluidstechnicus een lekkere monitormix te krijgen, dan 10 minuten langer te spelen met een slechte mix.
                  Samenwerking samenwerking samenwerking.
                  De meeste technici bezitten geen magische krachten waardoor ze kunnen ruiken wat jij wilt horen.
                  Last edited by Berend; 02-10-06, 10:19.
                  dusssss.........

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Ja, wij repeteren de songstructuur ook zonder zang en zonder blazers zodat wij in principe de nummers door kunnen spelen met minimaal geluid. Maar dat betekend dat je enorm gebonden bent als de monitormixer van het type is "in de oefenruimte doe je het toch ook zo?". Als een zangeres even een persoon in het publiek aanspreekt of een als een solo eens goed in de smaak valt dan moet je het afkappen want de band dendert maar door zonder het te horen. De charme van livemuziek is wat mij betreft juist de mogelijkheid tot interactie met het publiek. Dat gaat echt alleen als je met de hele band alle zangmicrofoons kan verstaan en als de band alle cue´s van de band hoort.
                    Even lang zal die leven instarten met 9 man. Om een gast die een speech heeft gedaan te begeleiden. Is als je elkaar niet hoort absoluut niet fijn!

Anders gaan de drie blazers gewoon na 48 maten er gewoon vol in hoor... " oh waren jullie daar niet mee bezig, nou dat konden wij totaal niet horen"

Trouwens. Het blijft ook voor muzikanten mensenwerk hoor. Dus als een bandlid zich een maat "verspeelt" dan is dat wel leuk als je voldoende monitoring hebt om daar achter te kunnen komen.

Maar goed een paar X-acten of eons en 4 vrije auxen op de zaaltafel is voor ons al prima. Die DB-maxen vind ik ook zeer prettig die ampco "ronde vloerbedekkingen" heb ik heel weinig mee gespeelt maar waren die keren niet indrukwekkend. Die 12 inch powered dynachord vind ik ook heel duidelijk. In de goedkope klasse is er één echte afrader en dat is zo een mackie plastic kast als monitor te gebruiken. Daar heb je als monitor geen reet aan.
                    lekker belangrijk!

Comment

Working...