Monitors en podiumgeluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mike Manders
    • Aug 2006
    • 341

Monitors en podiumgeluid

Wat zijn de fijnste monitors? En werken de meeste technici wel of niet graag met in-ears, of een combinatie van floors en in-ears. En wie zou de balans en het level op het podium moeten bepalen?? Dat zou ik graag eens willen weten.
    groet
    Mike
  • schrobbelbop
    • Feb 2005
    • 47

we draaien nu een tijdje met de synco floors, helemaal tegek! veel vermogen, blijft goed strak, bruikbare monitor sound. alleen niet te huften! evenals de amps (quad rekken afgevuld met cresten)...

daarnaast werk ik ook met d&b max, met name daarvan is de 12" versie helemaal cool. klinkt iets mooier en het geluid is meer aanwezig dan de 15", in mijn opzicht veel bruikbaarder die 12".

met in-ear heb ik niet vaak genoeg mee gedraaid om daar iets zinnigs over te melden. de rust op het podium is wel verademend.
    op een festival ben ik echt kapot als ik een hele dag monitors moet schuiven, veel (rock)bandjes willen het geluid gewoon hard... ik hou mn pfl floortje dan nooit lang aan op die hoge volumes echt schandalige volumes willen sommige hebben.

wie de balans bepaalt is nog wel eens verschillend. soms krijg je riders van bandjes waar de balans op staat, soms spreek je elkaar van te voren even en soms trap je het bandje erop en maak je een bruikbare mix voor iedere muzikant, muzikanten geven zelf wel aan wat ze dan nog anders willen hebben.

De balans van de backline is belangrijk in kleine locaties. in kleine kroegjes ga ik toch altijd maar de discussies aan over versterkers die VEEEL te hard staan. Het volume van floors moet gewoon bruikbaar zijn in mijn ogen. bloed uit de oren is nergens goed voor! veel muzikanten kicken er gewoon op omzich zelf zo hard mogelijk terug te horen.

ervaren, profi muzikanten weten wel wat ze willen horen. die bepalen hun mix en volume zelf.
    amateurbandjes die zeggen dat ze alles willen horen, leg ik het principe uit van monitoring en hoe ze daar nuttig gebruik van kunnen maken. dan bepaal ik voor hun de mix en de volume.
    Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• noot
      • Nov 2005
      • 37

Monitors: L-acoustics FM 115
      Prism SRM
      CBA 12 AM

3 verschillende, zeer fijn werkende monitors, hebben allemaal een goede definitie van het geluid (wat ik toch wel zeer belangrijk vind) en kunnen ook hoge volumes aan

Voor IEM ben ik helemaal blij met m´n UE 7 van Ultimate Ears
      Ik werk graag met IEM, want geeft mij de controle over hoe hard ik de mix hoor, terwijl het op het podium loeihard kan gaan.

Balans en level op het podium is aan de muzikanten zelf. Zij moeten nl de prestatie leveren, dus als dat naar hun gevoel het beste gaat met de monitors op 11 ben ik de laatse om ze tegen te houden.
      Last edited by noot; 21-09-06, 15:53.

Comment

• RayM
        • Jan 2006
        • 742

Interresante vraag.
        Hoewel ik niet vaak de monitormix doe (hoofdzakelijk FOH) ben ik er wel een paar tegengekomen waarmee het prima werken was.
        Allereerst de Synco, blijft ten allen tijde overeind. Veel vermogen waardoor je toch 'rustig' kunt draaien. Goede sound.
        De Xw15-A van EV. Eigenlijk hetzelfde als met de Synco.

De balans laat ik de musici bepalen, zij weten immers wat ze horen willen.
        Het level bepaal ik uiteindelijk, hoewel ik bijna altijd mijn oordoppen in heb achter de monitortafel, wil ik het volume toch niet te gek laten worden. De FOH mixer heeft er anders last van.
        Ik heb wel eens meegemaakt dat er zoveel geluid van het podium afkwam dat ik op het front maar het e.e.a. uitgezet heb.(Mezz Breda)

Met in ears werken vind ik zeer prettig, zeker als je daarbij weinig of geen floors nodig hebt. Wat een rust ineens op het podium
        Heerlijk die stilte

Comment

• davehouben
          • Dec 2003
          • 92

Sja als je echt gaat kijken naar wat de top is dan kom je inderdaad snel uit op Synco, D&B en L'Acoustics floortjes. Dit is toch volgens mij zo ongeveer de top 3. Tenminste binnen Nederland, ik weet eigenlijk niet of je Synco en/of D&B ook zoveel in het buitenland ziet. L'Acoustics zeker! Die FM 115 is een heel bekende floor maar de nieuwste top monitor is toch wel die 115 XT HIQ. Die schijnt helemaal top te zijn.
          Als ik de voorkeur kan geven nou dan werk ik het liefste ook zoveel mogelijk met in-ears. Die rust op het podium is inderdaad echt super! Maar goed, meestal wil lang niet iedereen met in-ear spelen dus je hebt in de meeste gevallen altijd wel floors erbij liggen. Sommige muzikanten gebuiken ook liever een combinatie van floor en in-ears, dit om het geluid wat meer body te geven. Natuurlijk probeer je het volumme zo laag mogelijk te houden, des te minder last heeft een FOH technicus van het lawaai wat jij op het podium maakt!
          Wat de balans betreft; Ligt eraan met wat voor bandje je te maken hebt. Bij de soundcheck merk je gelijk of je met een professionele band te maken hebt of niet. Profs laten het meestal op zich af komen en vertrouwen erop dat de man achter de knoppen ook de nodige ervaring heeft om een passende mix te maken. Meestal stel je dan zelf voor iedere muzikant een mix samen en wanneer een van de muzikanten nog wat aan te merken heeft geven ze dat rustig zelf tussen de soundcheck door wel even aan. De amateurbandjes die beginnen meestal wat door elkaar heen te schreeuwen en wanneer je vraagt wat ze nou precies op hun monitor willen hebben krijg je het bekende antwoord: doe maar wat/alles! Uhh sja daar kun je weinig mee dus begin je toch maar weer zelf een passende mix te maken. Soms maak ik zelf voor de soundcheck ff een rondje langs alle muzikanten, wel zo duidelijk alleen op festivals is hier meestal geen tijd voor.

Comment

• crash
            • Sep 2004
            • 88

Persoonlijk vind ik een actieve X-act nog altijd een uitermatig prettige monitor. Prikt lekker door de geluidbrij van de backline heen zonder dat je deze in standje hopeloos moet draaien. Kortom een mooi compact kastje bijzonder geschikt voor zang.

Voor een tape-acts waarbij ik ook wel in ears inzet plaats ik het liefst toch nog ff een monitor. Ik heb er namelijk een bloed hekel aan als door omstandigheden de in ears niet bevallen of uitvallen en de artiest veelal als een gestreste tulp op het podium het verkeer staat te regelen.

De balans van de mix bepaald de artiest maar het volume is altijd weer een punt van discussie, zeker als de locatie niet groot is. Mijn ervaring is dat het toch nooit hard genoeg is. Als de heren c.q. dames nou eens een keertje leren fatsoenlijk te soundchecken (indien mogelijk) denk ik dat een hoop problemen m.b.t. het volume voorkomen zouden kunnen worden.

Comment

• Beldog
              • May 2004
              • 140

LE 700 vind ik wel lekker werken. Voor alles inzetbaar, Spijtig genoeg een beetje zwaar om tillen.

Comment

• TonBeljon
                • Apr 2006
                • 104

Originally posted by Mike Manders
                Wat zijn de fijnste monitors? En werken de meeste technici wel of niet graag met in-ears, of een combinatie van floors en in-ears. En wie zou de balans en het level op het podium moeten bepalen?? Dat zou ik graag eens willen weten.
                groet
                Mike
                Geen Monitors!

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

fijnste monitor tot noch toe: D&B M2.
                  Zeker een vernoeming waard:
                  FM115
                  Max15
                  Synco

Wat betreft in-ears:
                  zeer fijn wanneer je de muzikanten ervoor hebt. En in de combinatie in-ears/floormonitors geloof ik absoluut niet! Dat wil eigenlijk gewoon zeggen dat de muzikant zichzelf nog niet zeker genoeg voelt, maar het niet wil toegeven.

Comment

• davehouben
                    • Dec 2003
                    • 92

Originally posted by lifesound
                    fijnste monitor tot noch toe: D&B M2.
                    Zeker een vernoeming waard:
                    FM115
                    Max15
                    Synco

Wat betreft in-ears:
                    zeer fijn wanneer je de muzikanten ervoor hebt. En in de combinatie in-ears/floormonitors geloof ik absoluut niet! Dat wil eigenlijk gewoon zeggen dat de muzikant zichzelf nog niet zeker genoeg voelt, maar het niet wil toegeven.
                    Yep dat laaste moet ik je absoluut gelijk in geven! Denk dat professionele muzikanten er niet om zullen vragen maar toch komt het wel eens voor bij zanger/zangeres. Maar goed, als jij een goede in-ear hebt met gegoten doppen die vrijwel geen geluid van buitenaf doorlaten dat lijkt het me dat je er niet zo heel veel aan hebt om een floor erbij te gebruiken.

Comment

• TVVL
                      • Jan 2006
                      • 53

Wij hebben onlangs enkele stuks aangekocht van APG (DS12s). Prachtig geluid, coaxiale spreiding van 100°, ... Zeer tevreden over

Comment

• peternotermans
                        • Oct 2003
                        • 156

Niet zo nieuw en high-end, maar toch zeer geschikt voor kleinere lokatie's met R&R bandjes: de gouwe ouwe S200 van EV. Weinig oppervlak, redelijk grote spreiding, goeie "cut through". Bandjes zijn zonder uitzondering erg tevreden met hun monitors.

Vaak gehoorde opmerking: "Mag de monitor asjeblieft wat zachter?"
                        --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

Als ik moet invallen in één of andere band , neem ik mijn eigen monitoring mee : 1 x EAW sb150 en 2 x EAW jf100e
                          sis
                          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• schrobbelbop
                            • Feb 2005
                            • 47

s200! rock n roll met die gekke koffertjes werkt prima
                            Als je t nie meer wit gebruik dan pur of kit

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Ik gebruik de EV SX300's met veel plezier op (rock&roll zang)monitor.
                              Wel een beetje eq-en (o.a. 3 khz er wat uit).
                              Prettig is met name de openingshoek van 60x60 graden.
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...