Monitors en podiumgeluid

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HR Soundproductions
    • Oct 2005
    • 649

Prettige monitor ? Is voor iedereen verschillend ( nadruk op geluid,toepassing, prestatie, geld?). Master N10A250 doen het heel erg goed voor mij. Heb ook een paar Peavey Hisys1MXT en deze drukken ook goed door ( misschien een beetje scherp, maar ach..)Voor mij is het af en toe een zangertje versterken. Enkele keer eens een band.

Nivo wordt door de artiest zelf bepaald vind ik. Niets is zo onplezierig voor een bandlid dat zichzelf niet kan horen in de brij van geluiden.

In-ears zijn wel in opmars, wordt ook langzaam steeds beter betaalbaar. Toch blijft het kwetsbaar spul. Geef mij maar iets waar ze op kunnen staan ( R&R) en niet doorheen zakken!
    Last edited by HR Soundproductions; 22-09-06, 15:21.

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

prettigste monitors voor mij: de 12" synco's, maar dan wel een heleboel ervan. 3* 12" geeft wat mij betreft een veel mooier en defigneerbaarder gelijk dan 2* 15". Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
      Voorts een Synco low en MH'tje als side, en dan zijn we echt wel aan het praten.
      "En Go"

Comment

• Gitarist 62
        • May 2006
        • 278

Ligt natuurlijk aan veel factoren; Heb je een klein podium - en dat is vaak - dan zijn de sx 200 en sx 300 fijne kastjes. Compact, helder, flinke openingshoek. Al veel -vooral- zangers mee blij gemaakt.
        Daarnaast in die setting: X-act: helemaal super. Dat ding is altijd plaats voor en klinkt inderdaad DOOR alles heen. Pas zelf nog gebruikt voor acc gitaar terwijl ik een drummer in m'n nek had... Dan houd je definitie zonder dat je volume te gek hoeft te worden.
        Niveau: muzikanten moeten er beter door gaan spelen. Als geluidsman moet ik het effect wat ik aan monitoring geef dus kunnen horen in de performance. Blijft wat mij betreft een samenspel.
        ~Clearsound~

Comment

• shure-fan
          • Sep 2003
          • 1046

tsja de s200-tjes wat kan ik ervan zeggen, heb ze een tijdje geleden voor het eerst gebruikt, en toch wel over de 100db heen (dove zanger die definitie wou) en dat met een draadlzoe mic, geen eq op de ev maar absoluut geen pieperij,
          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

Wat ik zoek in een monitor is een lekkere "recht in je bek sound". Bij maxen, die ik toch regelmatig voorbij zie komen, heb ik dat niet. Veel teveel laag wat je uiteindelijk op het podium toch wel van je PA mee krijgt, en waar je op foh enorm veel last van hebt. De mini maxen klinken al een stuk beter. Met de Synco Floors heb ik nooit gewerkt.

Voor een tape-setje heb ik het meest schik met kleine floortjes als de nexo ps10-en of Turbosound TQ310-en.

Voor het live werk mag het van mij lekker op in-ear (wel stereo mixjes uiteraard).
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Originally posted by davehouben
              Maar goed, als jij een goede in-ear hebt met gegoten doppen die vrijwel geen geluid van buitenaf doorlaten dat lijkt het me dat je er niet zo heel veel aan hebt om een floor erbij te gebruiken.
              Mijn ervaring uit de praktijk: Volslagen zinloos

Wanneer ik met mijn in-ears* op normaal volume op het podium sta, hoor ik amper of de PA aan of uit staat. Als je daar met floors nog iets aan toe wil voegen, moeten die dingen zó vreselijk hard dat je op geluidstecnisch gebied alle voordelen van in-ear in één klap weer teniet doet. Aan tophoog van een floortje heb je geen bal, dat komt van z'n langzalzeleven niet door 35 dB demping heen. De enige toegevoegde waarde zit hem in het laag, dus dan leg je maar vrolijk een stel kasten voor je op de grond te blazen in het o-zo-fijne wapperende broekspijpen-spectrum? Je geluidsman en de mensen op de eerste rijen zien dat vast zitten ;-)

Dat gedoe over extra "druk" of "oempf" is in mijn ogen een psychologisch verhaal, een luxe-probleem waar je gewoon niet aan toe moet geven. Na een tijdje ga je makkelijk wennen aan je 'nieuwe' manier van spelen en mis je de echte low-end niet meer. Mijn oortjes* gaan laag genoeg om een illusie van sublaag te creëren. Die dingen dempen zó sterk dat je monitorsound tot in het extreme te controleren is. Na enkele optredens corrigeren en eq'en heb ik nu een sound op m'n kop die bij wijze van spreken zó de zaal in kan. We hebben zelfs onlangs de drums op de monitoren ge-gate en gecompressed, omdat we ons stoorden aan de ambience van de drum-mikes. Ook niet onbelangrijk is dat wij van meet af aan stereo werken. Met dichte doppen wil je geen mono 'wall of sound' midden in je hoofd. Het kost je een hoop auxen, maar stereo is een absolute must!

Let wel: Ik speel bas. Bassisten zijn toch wel - samen met de drummers - de grootste sceptici als het op inear-monitoring aankomt. Ik heb alle mogelijke vormen van backline en monitoring meegemaakt en dit is mijn definitieve eindstation. Nooit eerder heb ik zo'n constante en kwalitatief hoogstaande vorm van podiumgeluid gehad. Vooral het feit dat ik overal en altijd (van bruiloftjes tot klappertenten met mega-PA's) vrijwel dezelfde balans op m'n oren heb, is een enorm onderschat voordeel van inear-monitoring!

Tot zover de in-ear afdwaling. Mijn ontopic bijdrage aan het geheel: Minimaxen (inderdaad liever niet de 15" grote broers), De kleinere Synco's en ik blijf nog steeds een fan van de gouwe ouwe EV 1502's.

*) Variphone ES2, tweeweg, max SPL 119 dB. Bereik is volgens de specs 'recht' tussen 25 en 16.000 Hz en voor het eerst in mijn leven geloof ik dat :-)

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

Originally posted by Robert H
                Mijn ervaring uit de praktijk: Volslagen zinloos

Wanneer ik met mijn in-ears* op normaal volume op het podium sta, hoor ik amper of de PA aan of uit staat. Als je daar met floors nog iets aan toe wil voegen, moeten die dingen zó vreselijk hard dat je op geluidstecnisch gebied alle voordelen van in-ear in één klap weer teniet doet. Aan tophoog van een floortje heb je geen bal, dat komt van z'n langzalzeleven niet door 35 dB demping heen. De enige toegevoegde waarde zit hem in het laag, dus dan leg je maar vrolijk een stel kasten voor je op de grond te blazen in het o-zo-fijne wapperende broekspijpen-spectrum? Je geluidsman en de mensen op de eerste rijen zien dat vast zitten ;-)
                Voor wat extra "laag" kan je altijd nog een shakerfloor pakken. Dat werkt ook wel te gek en je hoort er niets van.
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• SM
                  • Oct 2004
                  • 129

Originally posted by Mike Manders
                  Wat zijn de fijnste monitors? En werken de meeste technici wel of niet graag met in-ears, of een combinatie van floors en in-ears. En wie zou de balans en het level op het podium moeten bepalen?? Dat zou ik graag eens willen weten.
                  groet
                  Mike
                  Hey Mike,

Het enige juiste antwoord is natuurlijk 'it depends' :-) Maar dat weet jij ook wel.
                  In de hoek waar ik het meest monitors doe (niet zo hard, meer HiFi) word ik blij van Max12, Synco 12" en 10", X-act, MicroWedge, (verse) Meyer UM-series, etc. In de categorie Rock Met Ballen blijf ik 'verse' LE-400 (kopieen) erg fijn vinden. Minstens zo belangrijk voor mij is de amp die eraan hangt en welke EQ's worden gebruikt. Er wordt veeeeeeeel en veeeeeeel teveel ge-EQ-ed. Als ik dan met mijn toch wel kritische muzikanten ergens kom op een festival dan moet ik wel eerst alles recht zetten en hooguit wat kleine dipjes maken, waardoor je de headroom en het leven in de floors overeind houdt. Bij veel huis-technici levert dat gelijk enorme stress, want het zal zo dan wel een rondzing-circus worden.

In-ears zijn mooie dingen, maar het ideaal blijft toch wel geluid doen op floors en side-fills. (Varierend van MSL-3 tot BOSE PAS-palen :-)) Als je een band hebt die goed in balans is (dus ook qua drum-levels, keuze van bekkens, gitaar-ampen, etc) dan kun je het echt zo maken dat je vanuit de zaal doorloopt het podium op zonder in een heel andere sfeer te komen. Je kunt dan echt een ruimtelijke sound maken waarin alles goed te horen is zonder hoge volumes. Op dat moment moet je wel een FOH en monitortechnicus hebben die exact hetzelfde doel hebben met de mix en balans, e.d. Ik denk dat het niet iemand is die de balans en het volume bepaalt, maar dat het de FOH en monitor-tech zijn die samen maken waar ze inschatten dat de muzikanten willen zijn. De muzikanten hoeven dan alleen maar kleine aanpassingen te vragen. Met een goed team kun je zo echt in 20 minuten een 12 mans band helemaal happy hebben. En als je bij de act hoort dan kun je het na 2 keer de tijd te hebben gehad ook in 10 minuten op een festival. Toch? Toch?

Greetz!
                  S.

Comment

• Mike Manders
                    • Aug 2006
                    • 341

Inderdaad, er wordt op festivals veel te veel aan de EQ's gerotzooid, vaak door de huistechnici, waardoor je simpelweg niks overhoudt. Ik ken maar een paar monitormannen die dit niet doen en met deze mensen werk ik dan ook het liefste.
                    Op FOH gebeurt het gelukkig steeds minder dat het systeem wordt "dood" gemaakt, maar je komt het ook nog wel tegen.

Comment

• davehouben
                      • Dec 2003
                      • 92

Originally posted by Mike Manders
                      Inderdaad, er wordt op festivals veel te veel aan de EQ's gerotzooid, vaak door de huistechnici, waardoor je simpelweg niks overhoudt. Ik ken maar een paar monitormannen die dit niet doen en met deze mensen werk ik dan ook het liefste.
                      Op FOH gebeurt het gelukkig steeds minder dat het systeem wordt "dood" gemaakt, maar je komt het ook nog wel tegen.
                      Nou ik ben het zeker wel met jullie eens!! Het is zeker zo dat op een EQ vaker teveel naar beneden wordt gehaald waardoor het gewoon niet meer gaat klinken en waardoor je in principe alleen maar alles zachter gaat draaien. Dat is zeker niet de bedoeling! Denk alleen dat jullie teveel uitgaan van de topsets. Wanneer je een top bi-amp monitor hebt liggen met een goede tafel, EQ, eindtrap en processor (die goed is afgesteld) ertussen nahja dan hoef je vrijwel niks aan je floortjes te doen.
                      Echter wanneer je de wat simpelere setjes hebt liggen dan wil het wel eens zo zijn dat je rare dingen op je EQ moet doen om ze aan het klinken te krijgen... dus dat staat dan nog los van eventuele feedback's.

Comment

• Mike Manders
                        • Aug 2006
                        • 341

Ik werk zeker niet altijd met topsets. Het gebeurd zelfs een paar keer per jaar dat ik vanaf de FOH monitors moet doen, met peppi en kokki spullen, dan trek ik meestal alle EQ's eruit (wat in dat geval ook meestal slechte EQ's zijn, bijvoorbeeld ouwe Yamaha's of Peaveys of in het ergste geval een Behringer) en doe ik het zonder. Ik split dan meestal wel het leadzangkanaal, en dan doe ik het gewoon op de tafel.

Comment

• mac tecson
                          • Feb 2006
                          • 348

Er staat dan zeker vaak een dikke tafel en daarom heen een hoop zooi

Comment

• davehouben
                            • Dec 2003
                            • 92

Ja een goede EQ is misschien nog wel het aller belangrijkste van het hele monitorgebeuren. Als het even kan niet op besparen!!

Comment

• SM
                              • Oct 2004
                              • 129

Originally posted by mac tecson
                              Er staat dan zeker vaak een dikke tafel en daarom heen een hoop zooi
                              Keep on dreaming... De ene dag is het een H3000, de volgende een behringer met de helft aan werkende kanalen. Allen & Heath GL-oud, mackies, ondergekotste 200B's, Delta's, etc. Je komt alles tegen als je met een act onderweg bent. De dagen dat ik meer dan 3 bandjes aanraak op de EQ zijn per jaar op 2 handen te tellen. En ook op vele festivals waar gerenomeerde bedrijven (tot aan ampco toe) staan begin ik eerst met de EQ op bypass te zetten om te kijken wat er eigenlijk uit hoort te komen. Kan ik altijd nog beslissen de EQ te laten staan. In het geval ik voorprogramma ben en de hoofdact wil niet dat ik aan de EQ's zit dan zet ik ze op bypass.

Reality-check 1 2

S.

Comment

• Mike Manders
                                • Aug 2006
                                • 341

en zo is het... Een EQ is nou eenmaal geen toverdoos. En inderdaad, er ligt echt niet altijd een toptafel. Afgelopen jaar heb ik Pinkpop laten schieten voor een andere klus, ik kom daaraan en wat ligt daar: een A&H Wizard met 1 galm en een rotte EQ. Het effectenrek wat ik bij me had kostte meer dan de hele aanwezige PA set in die tent. En klinken dat het deed die avond.... als je maar een goed bandje mixt, dan maakt het niet zoveel uit of het een Midas is of een Behringer. klinkt raar, maar het is wel waar. Denk je dat het publiek het verschil kan horen??? Bovendien is een mega rack met randapparatuur ook niet zaligmakend. ik gebruik echt niet een hoop zooi. Alleen maar een Transient Designer op de Kick, ik gebruik GEEEEEN GATES!!!!, en een comp./lim op de zang, dat zijn 2 inserts. Bovendien haal ik alles door dezelfde galm (een M5000 van TC) dus ik gebruik 3 randapparaten voor een hele band.... Hoe minder troep je ertussen hangt, hoe meer het klinkt als muziek in de oren
                                Last edited by Mike Manders; 30-09-06, 23:03.

Comment

Working...