Remote control van Yamaha 01V96 V2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

    #16
    Vorig weekend toch de moed genomen om draadloos te gaan..

    En met succes! Geen problemen met de draadloze verbinding (minstens 4 uit 5 streepjes), geen laptopproblemen, helemaal niks.

    Toch 3 nadelen:
    1) Pre-gain op 01V96 is niet remote... Maar omdat de tafel behoorlijk vergevingsgezind is met rooie led's (heb'm nog nooit digitaal horen clippen) heeft dat geen problemen opgeleverd. Gewoon bij de line-check ff niveau's inregelen (beetje "conservatief" om problemen in de laatste set voor te zijn).
    Voor een tweede setje was ik al op zoek naar een nieuw mengpaneel; mijn oog was al gevallen op de Yamaha LS9-16. En wat blijkt: die laat de pre-gain ook remote bedienen..... Dus die gaat in mijn "wireless" setje... Geen probleem dus.

    2) Je kunt maar 1 handeling tegelijk doen. Als je achter de mixer zelf staat kun je nog tegelijk effect aan/uit zetten en faders bedienen etc.etc. Op de laptop kun je maar 1 ding tegelijk.
    Maar met de user-interface (Yamaha Studio-manager) had ik vantevoren al flink geoefend (4 velden monitors ook vanaf front / effecten met tap-delay / lichtsturing via midi met LanBOX LCM aangestuurd in remote-layer ). Dit ervaar ik zelf niet als een probleem. Ik had zelfs een mon-feedback binnen 1 sec gekilled . Je went overal aan....

    3) Op de mixer kun je met de "Aux.." knoppen de monitorlevels met de faders instellen. Op de laptop kan dat niet; daar gebruik je de "draaiknopjes" per kanaal. Gewoon ff wennen... Geen probleem geweest voor mij.

    Ondanks deze 3 nadelen: ik ben overtuigd!

    Het leukste moment v/d avond: afbouwen FOH-positie:
    Laptop in koffer --> klaar!

    Ook heel leuk moment: het mengpaneel stond naast de gitarist en die keek ineens midden in de set verschrikt opzij naar de automatisch op-en-neer gaande schuifjes..... )

    Eindconclusie: JA, de multi gaat de deur uit, maar pas in januari
    ("1 zwaluw maakt nog geen zomer"). Het tweede setje (met de 01V96) wordt alleen voor eigen-gebruik op het podium... Dus nooit geen multi meer..
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #17
      @ hierboven:

      oke je zegt dat je multi de deur uitgaat, maar wat als je laptop het nou begeeft midden in de show? of je draadloos valt uit??

      wat dan??
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

        #18
        Ik gebruik een UBOX voor remote control van mijn Xilica en Ashly digitale eq.
        De Ubox heeft 4 usb uitgangen waar je weer vanalles aan kunt hangen met USB. Ik gebruik daar een USB -> Serial adapter om de unit te bedienen.
        Op de LAN interface van de Ubox heb ik een Linksys WRT54G accesspoit/router geknoopt. Met de laptop kan ik dus ook wireless werken.
        Nu heb ik echter een aantal keer gehad dat de Linksys de wireless verbinding verbreekt of wellicht zelfs reboot. Gevolg was dan ook dat ik de controle over de hardware kwijt was. Programma's sluiten en weer opstarten werkt wel.

        Nu had ik vorige week een kleine ramp:
        Optreden in een kerk met ringleiding. Vanaf het moment dat die aanging werkte het geheel niet meer. Of de Ubox of de Linksys had problemen met de ringleiding.
        Helaas had ik de Ubox zo ingesteld dat die via DHCP zijn ipadress verkreeg, ik kon dus ook niet snel m'n xp laptop direct aan de Ubox hangen.

        Maar eens een keer gaan spelen in die kerk en kijken wat het probleem is.

        (ook had ik problemen met mijn Xilica, maar dat zou ook kunnen komen door de vrij lage spanning, rond de 200 Volt (gemeten op een Furmann))

        Moraal van het verhaal:
        Je kunt iets nog zo goed testen in een test omgeving, maar er kunnen zich situaties voordoen waarbij het toch niet gaat werken.
        En de vraag is dan: wat doe je dan!!!!!

        Comment

        • martijn verkerk
          • Nov 2005
          • 300

          #19
          Originally posted by shure-fan
          @ hierboven:

          oke je zegt dat je multi de deur uitgaat, maar wat als je laptop het nou begeeft midden in de show? of je draadloos valt uit??

          wat dan??
          dan loop je naar je tafel???

          Comment

          • w00Dy
            • May 2006
            • 257

            #20
            USB over Ethernet is misschien de oplossing?
            Alles begint bij Neutrik

            Gitaren verdienen beter dan een SM 57

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #21
              Originally posted by martijn verkerk
              dan loop je naar je tafel???
              en als dat ding ergens staat opgesteld waar je onmogelijk bij kunt??

              in het kader van alles op afstand bedienen

              dan heb je (lijkt mij) toch eigenlijk wel een beetje een probleem, zeg dus niet een wereld ramp maar kan toch zeker wel knap vervelend zijn
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • jakkes72
                • Dec 2003
                • 1015

                #22
                Originally posted by w00Dy
                USB over Ethernet is misschien de oplossing?
                Ik weet niet waar je naar verwijst: maar de Ubox is een USB ovcer Ethernet
                De USB naar Serial had ik al.

                Had waarschijnlijk beter een serial server (serieel over ethernet)

                Comment

                • martijn verkerk
                  • Nov 2005
                  • 300

                  #23
                  Originally posted by shure-fan
                  en als dat ding ergens staat opgesteld waar je onmogelijk bij kunt??

                  in het kader van alles op afstand bedienen

                  dan heb je (lijkt mij) toch eigenlijk wel een beetje een probleem, zeg dus niet een wereld ramp maar kan toch zeker wel knap vervelend zijn
                  zoals al aangegeven staat gains moet je ten alle tijden bij kunnen ..
                  een remote ding kan altijd problemen opleveren...
                  en je kan idd in geval van nood een ethernet kabel trekken (daarom gaat mijn voorkeur uit naar de lantronix enige nadeel is dan deze geen "real time" garantie kan geven.
                  ik weet niet hoe dit zit met de silex (kan je bv een audiokaart met usb via de silex versturen??)
                  de meeste equipm. met serieel/usb zijn gewent directe verbinding te hebben . dit heeft bij mij in het verleden voor nog al wat blauwe schermpjes gezorgd...

                  Comment

                  • w00Dy
                    • May 2006
                    • 257

                    #24
                    Originally posted by jakkes72
                    Ik weet niet waar je naar verwijst: maar de Ubox is een USB ovcer Ethernet
                    De USB naar Serial had ik al.

                    Had waarschijnlijk beter een serial server (serieel over ethernet)
                    Nu heb je wireless, je kan ook een dun CAT5 kabeltje trekken...
                    Alles begint bij Neutrik

                    Gitaren verdienen beter dan een SM 57

                    Comment

                    • peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

                      #25
                      Betreffende de mogelijke "rampscenario's":
                      Voordat ik hiermee begon had ik de mogelijke risico's als volgt ingeschat en mogelijke oplossingen bedacht:

                      1) Draadloze verbinding onbetrouwbaar: bij eenmalig uitvallen: rebooten (<1 minuut; dan "valt er niet echt iets stuk" op het podium). Blijft het slecht of lukt het helemaal niet, dan UTP-kabel uitrollen (connecties zijn beschikbaar met Neutrik UTP connectors).

                      2) Laptop defect: Spullen die kapot gaan zijn altijd een risico. In het marktsegment waarin ik zit ken ik maar weinig mensen die binnen 10 minuten een defecte versterker / mengpaneel / crossover / etc kunnen vervangen. Een defect mengpaneel is een grotere showstopper dan een defecte laptop. In dat laatste geval: helaas pindakaas: dan maar met Sennheiser HD-25 koptelefoon achter de mixer gaan staan naast het podium. Ik probeer het rack (mengpaneel / x-over / amps) zowiezo altijd ergens te zetten waar ik er tijdens de show nog makkelijk bij kan.

                      Mijn inschatting was dat de voordelen (geen multi+spanning meer uitrollen en oprollen, flexibele FOH-positie) gemakkelijk opwegen tegen deze nadelen. Iedereen maakt deze afweging natuurlijk anders; daarom hebben we ook allemaal verschillende meuk .
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

                      Comment

                      • cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

                        #26
                        Zijn er inmiddels al mensen die ook andere merken behalve Silex hebben uitgeprobeerd?

                        Ik wil dit draadloos USB gebeuren gaan toepassen op bijvoorbeeld beurzen. De mengtafel staat altijd ergens achter een decorstuk achter een stapel dozen.

                        Ik heb een Printerservertje van Sitecom gezien maar geen idee of dat werk, waar moet zo'n draadloos servertje aan voldoen? Of misschien kan iemand me iig vertellen welke server hij/zij heeft geprobeerd welke niet werken.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

                        Comment

                        • paulschreuder
                          • Oct 2007
                          • 42

                          #27
                          Originally posted by cobi
                          Zijn er inmiddels al mensen die ook andere merken behalve Silex hebben uitgeprobeerd?

                          Ik wil dit draadloos USB gebeuren gaan toepassen op bijvoorbeeld beurzen. De mengtafel staat altijd ergens achter een decorstuk achter een stapel dozen.

                          Ik heb een Printerservertje van Sitecom gezien maar geen idee of dat werk, waar moet zo'n draadloos servertje aan voldoen? Of misschien kan iemand me iig vertellen welke server hij/zij heeft geprobeerd welke niet werken.
                          In mijn versterkerracks zitten processors van XTA die serieel aangestuurd worden m.b.v. een wireless-servertje die ik via mijn laptop kan benaderen. De software op de laptop draait gewoon "op rs-232" en een stukje software converteert dat naar W-lan. Vervolgens converteert het servertje in het versterkerrack dat weer naar RS-232. Dit werkt behoorlijk real-time, want ik zie de ledmeters van de XTA-software vloeiend uitslaan. Het servertje dat ik gebruik komt uit de industriƫle automatisering en is van Atop, type: SW-5001 (kan trouwens ook omzetten naar RS-485)

                          Je mag altijd even komen kijken!

                          Groet,

                          Paul

                          Comment

                          • cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

                            #28
                            Ze hebben idd wel interessante apparaatjes daar bij Atop. Ik heb net effe op de site zitten kijken maar het is allemaal naar rs232 of rs485. Naar USB is er niets in het assortiment te vinden.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

                            Comment

                            • vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

                              #29
                              Originally posted by cobi
                              Ik heb een Printerservertje van Sitecom gezien maar geen idee of dat werk...
                              Dat printservertje gaat niet werken. Deze zal alleen printers kunnen aansturen.

                              Vond wel een ander artikel dat misschien leuk is om te lezen in het kader van draadloos USB ([ Hardware.Info ] - Wireless USB: kabels worden taboe)

                              Comment

                              • SM
                                • Oct 2004
                                • 129

                                #30
                                Originally posted by cobi
                                Zijn er inmiddels al mensen die ook andere merken behalve Silex hebben uitgeprobeerd?

                                Ik wil dit draadloos USB gebeuren gaan toepassen op bijvoorbeeld beurzen. De mengtafel staat altijd ergens achter een decorstuk achter een stapel dozen.

                                Ik heb een Printerservertje van Sitecom gezien maar geen idee of dat werk, waar moet zo'n draadloos servertje aan voldoen? Of misschien kan iemand me iig vertellen welke server hij/zij heeft geprobeerd welke niet werken.
                                De sitecom multi-function printer server werkt officieel wel (qua protocollen) maar heeft teveel overhead in de communicatie om voor Studio Manager te functioneren. (SM heeft nogal korte time-outs)

                                De Belkin multi-function printer server werkt wel. Zet wel alle protocollen uit die je toch neit gebruikt en schakel de metertjes uit in SM als de communicatie niet goed loopt. Meestal werkt het wel, maar de Silex is betrouwbaarder.

                                M.b.t. silex: ik heb er wireless access points aan moeten hangen om dekking te krijgen door de theaters heen. peer-to-peer was te buggy.

                                S.

                                Comment

                                Working...